این دیدار مجازی که به مثابه اولتیماتوم واشنگتن به مسکو درباره هرگونه تهاجم علیه اوکراین و هشدار جدی درباره عواقب این امر به ویژه اعمال بی سابقه ترین و گسترده ترین تحریم ها علیه روسیه بود.

به گزارش جماران، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود به شکل مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس، دیدار کرد. که برخی از رسانه ها مدت آن را 2 ساعت تخمین زدند.

روسای جمهوری دو کشور درباره مسائل مختلفی به بحث پرداختند. به گفته «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، محور اصلی گفت وگوهای دو طرف، مساله اوکراین بود و جو بایدن در این دیدار، برحمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

سالیوان اظهار داشت که بایدن به  صراحت اعلام کرد اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا و متحدانش با اقدامات قوی اقتصادی پاسخ خواهند داد.

ولادیمیر پوتین از بایدن خواست تا آمریکا ضمانت‌هایی درباره عدم توسعه ناتو به سوی مرزهای روسیه دهد و همزمان، تمامی اقدامات دوجانبه در خصوص کاهش فعالیت هیات‌های دیپلماتیک در دو کشور متوقف شود.

در واقع این دیدار مجازی که به مثابه اولتیماتوم واشنگتن به مسکو درباره هرگونه تهاجم علیه اوکراین و هشدار جدی درباره عواقب این امر به ویژه اعمال بی سابقه ترین و گسترده ترین تحریم ها علیه روسیه بود.

غالب قندیل سردبیر روزنامه البناء لبنان می نویسد جوی که قبل و بعد از اجلاس روسای جمهور ایالات متحده، جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسیه انجام شده است، می تواند گذار آمریکا از لحن تهدید و تشدید به لحن همکاری و گفت و گو را مشخص کند،همچنین به این واقعیت بستگی دارد که تشدید تنش ها در برابر پس زمینه اتهامات ایالات متحده علیه روسیه مبنی بر قصد حمله به اوکراین، با توجه به انکار این اتهامات توسط روسیه صورت گرفته است،قابل ذکر است که این تشدید تنش آمریکا که پیش از آن حرکت نظامی ناتو به سمت دریای سیاه انجام شده بود،و تشدید دیپلماتیک بین ناتو و مسکو که همزمان با تشدید تنش موازی علیه چین بود، چه با یک حرکت نظامی مشابه در دریای چین و چه با اتهامات مشابه چین به قصد حمله به تایوان، همه اینها در آستانه اجلاس سران دموکراسى است، اجلاسى که که واشنگتن خواهان آن است و روسیه و چین را از آن کنار می‌گذارد، هدف واضح است هدف این است که حرکت سکوی بازی را با شرایط داخلی حریفان بازگرداند.

آنچه قابل توجه است این است که برای اولین بار وقتی واشنگتن تهدید می کند که منحصراً در مورد تحریم ها و تحریم های بیشتر صحبت خواهد کرد و اروپا آن را تشدید خواهد کرد، همچنین از تحریم ها و تحریم های بیشتر صحبت می کند، تا زمانی که خطر رویارویی نظامی با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها وجود نداشته باشد و سقف آن‌چه رخ خواهد داد تحریم‌های بیشتر باشد، پس از سال‌ها شاهد آمادگی اقتصاد روسیه و چین برای مقابله با این تحریم‌ها هستیم، تا زمانی که آنچه در حال رخ دادن است تأیید می کند که واشنگتن پس از خروج از افغانستان، برای مدت طولانی از میدان های جنگ و رویارویی های نظامی خارج شده است و اروپا بدون آمریکا قادر به فکر یک اقدام نظامی نیست.

نگاهی به ویژگی‌های رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس سران و ویژگی‌های رئیس‌جمهور آمریکا در برابر او کافی است تا به این نتیجه برسیم که جهان تغییر کرده است،و اینکه یک تیم پریشان و یک تیم آرام، یک تیم گیج و یک تیم مطمئن، یک تیم خندان و یک تیم عبوس وجود دارد، همچنین کافی است در مورد اهمیت لغو تحریم‌های آمریکا در پروژه نورد استریم که گاز روسیه را همزمان با تهدیدها به شمال اروپا می‌آورد، بپرسیم و این تنها تحریم‌هایی است که مسکو می‌تواند از آنها بترسد یا با شک به آنها نگاه کند، همزمان رئیس جمهور روسیه در حال پذیرایی از نخست وزیر هند بود و به طور مشترک از توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور و پرهیز از استفاده از دلار در مبادلات تجاری خبر داد و هر کسی که توانست به کنفرانس مطبوعاتی آمریکا گوش دهد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی پس از پایان اجلاس، بر خلاف زبان تشدید تنش‌ها که پیش از اجلاس سران آمده بود، میزان سردرگمی آمریکایی‌ها برای تایید تمایل به آرامش برای او روشن می‌شود.

قواعد موجود تعامل بین روسیه و ناتو با روند الحاق کریمه به روسیه ترسیم شده است و هنوز هم پابرجاست و پیوند دادن درگیری نشان دهنده توازن قوا است، جایی که نتیجه بازگشت به توافقات مینسک است، توافقی که مسکو خواسته و دولت اوکراین مانع آن شده است، به طوری که سقف آنچه اتفاق می افتد تبدیل به یک جنبش هالیوود آمریکایی می شود تا پس از نتایج خروج از افغانستان در تصویر خود حضور خود را قویاً تأیید کند، تنظیم مجدد موقعیت اروپا در زیر سقف آمریکا پس از اینکه این رشته تحت تأثیر خروج از افغانستان متزلزل شد.تنها جمله مفیدی که در خلاصه کار اجلاس سالیوان آمده است،این است که این توافق بر سر هماهنگی برای اطمینان از بازگشت به توافق هسته ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

سی ان ان مدعی شد منابع اطلاعاتی آمریکا تخمین می زنند که روسیه می تواند در عرض چند ماه حمله نظامی به اوکراین را آغاز کند زیرا ۱۷۵ هزار سرباز در امتداد مرز اوکراین مستقر شده اند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت که  در نشستی که یکی از محوری ترین تحولات سیاست خارجی دوران ریاست جمهوری بایدن است، انتظار می رود رئیس جمهور آمریکا به پوتین در خصوص تحریم ها و اقدامات آمریکا علیه روسیه در صورت تصمیم این کشور برای حمله به اوکراین هشدار دهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا بر این باور است که پوتین هنوز تصمیم خود را برای حمله نظامی به اوکراین نگرفته است و بایدن قصد دارد به پوتین بگوید که واشنگتن آماده است تا اقدامات اساسی اقتصادی را انجام دهد تا زیان اقتصادی قابل توجه و شدیدی به روسیه وارد کند.

این دو رهبر در ژوئن گذشته در نشست ژنو دیدار کردند. آخرین تماس عمومی آنها در ماه جولای بود.

یک روز قبل از تماس آمریکا و روسیه، پنتاگون تأیید کرد که نیروهای روسیه در امتداد مرزهای اوکراین توانایی نظامی خود را افزایش داده است.

به گفته سی ان ان، دولت آمریکا همچنین در حال بررسی گزینه هایی برای تخلیه احتمالی شهروندان آمریکایی از اوکراین در صورت حمله احتمالی روسیه به این کشور و ایجاد یک وضعیت امنیتی وخیم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.