پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارشی از تحلیل تحلیلگران و سیاستمداران اسرائیلی:

رژیم صهیونیستی نفس های آخرش را می کشد، باید جمع کنیم و برویم

«آری شافیط» تحلیلگر و روزنامه نگار کهنه کار روزنامه هاآرتس تآکید کرد: در سرزمین فلسطین آب خوش از گلوی مان پایین نمی رود و باید آن را به مقصد سانفرانسیسکو یا برلین ترک کرد.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق اسرائیل در سخنانی بی سابقه و قابل تأمل گفت که وی تلاش می کند که اسرائیل صدسالگی خود را جشن بگیرد ولی افزود که این بدیهی نیست زیرا تاریخ به ما یاد داده است که هیچ کشوری برای ملت یهود بیش از هشتاد سال دوام نداشته است.و تنها کشوری که هشتاد سال دوام آورده کشور«حشمونائیم» است.

در همین حال، «شاوول ارئیلی» ژنرال بازنشسته و مستشرق اسرائیلی متخصص در نزاع اعراب و صهیونیست ها تدکید کرد که رژیم صهیونیستی که بر چندین استراتژی تکیه کرد که در تحقق و تجسد رویای صهیونیست ها روی سرزمین اشغالی فلسطین شکست خورد و در راهی می رود که این رویا را از دست می دهد.

وی در مقاله ای که روزنامه هآرتس منتشر کرد تشریح کرد که جنبش صهیونیزم  تلاش کرده است که یک کشور یهودی روی سرزمین های اشغالی فلسطین ایجاد کند و این کار را به واسطه ادغام سه راهبرد عملی و اساسی انجام داد اما همه آنها در حل نزاع یا تحقق اهداف اصلی جنبش صهیونیزم یعنی «سرزمین اسرائیل، دموکراسی و اکثریت یهودی» شکست خورده است و این چنین شد که خط سیاسی سوم به وجود آمد و آن تقسیم شدن به دو کشور.

وی تأکید کرد که مخالفت فلسطینی ها با طرح دونالد ترامپ(رئیس جمهور سابق آمریکا) نشان می دهد که هیچ گونه شریک فلسطینی در «صلح اقتصادی» یا «کاهش نزاع» وجود ندارد و برای مهاجرت داوطلبانه یا اجباری هیچ گونه احتمالی وجود ندارد. بر همین اساس باید به نفتالی بنت نخست وزیر و دیگرانی که فکر می  کنند زمان در میان مدت یا بلند مدت به نفع ماست باید بگوییم که :هیچ گونه احتمالی برای این مساله وجود ندارد.

این مستشرق اسرائیلی تأکید کرد: کسانی که یک کشور را تأیید می کنند واقعیت ساختار جمعیتی برای سال 2022 با بازگشت پناهندگان فلسطینی که موفق به بازگشت به کشورشان می شوند را نادیده می گیرند و این یعنی عملی شدن رویای کشور دموکراتیک یا اسلامی با اغلبیت ثابت عرب است.

وی همچنین تصریح کرد: به رغم پیچیده شدن واقعیت برخلاف سال 1947 ما شاهد جان گرفتن دوباره ایده اتحاد اقتصادی یا کونفدرالیسم به شکل های مختلف هستیم و این رویای صهیونیستی را تهدید می کند.

«آری شافیط» تحلیگر و روزنامه نگار کهنه کار روزنامه هاآرتس نیز گفت: آب خوش از گلوی ما در این سرزمین پایین نمی رود و باید آن را به مقصد سانفرانسیسکو یا برلین ترک کرد.

این تحلیلگر اسرائیلی با مقاله ای تحت عنوان«اسرائیل نفس های آخر خود را می کشد»، خواب خوش را از تصمیم گیران صهیونیستی گرفته است. وی نوشت: ممکن است همه چیز از دست رفته باشد،ممکن است به نقطه غیرقابل برگشت رسیده باشیم،ممکن است دیگر نتوان اشغالگری و شهرک سازی را متوقف کرد و صلح را برقرار کرد و ممکن است دیگر نتوان صهیونیزم را اصلاح کرد و دموکراسی و تقسیم  به دو کشور را اصلاح کرد.

وی در ادامه نوشت:  اگر وضع چنین است «هیچ آب خوشی در این سرزمین از گلوی ما پایین نمی رود و باید آن را ترک کنیم.اگر اسرائیلیت و یهودیت دو عامل حیاتی برای هویت نباشند و اگر گذرنامه خارجی فقط به معنای فنی نباشد بلکه به معنای روحی نیز باشد پس همه چیز به پایان رسیده است و باید با دوستان خداحافظی کرد و به سان فرانسیسکو یا برلین نقل مکان کرد.

وی تأکید کرد: اسرائیلی ها از زمانی که به فلسطین آمدند به خوبی می دانند که این کار در نتیجه یک دروغی رخ داد که جنبش صهیونیزم آن را اختراع کرد و طی آن همه مکر و فریب ها در شخصیت یهودی در طول تاریخ را مورد استفاده قرار گرفت و طی آن «هولوکاست» و بزرگ نمایی آن مورد سوء استفاده قرار گرفت که طی آن جنبش صهیونیزم توانست جهان را قانع کند که فلسطین همان سرزمین موعود است و معبد سلیمان فرضی زیر مسجد الاقصی وجود دارد. و این چنین شد که گرگ تبدیل به بره ای شد که از پول های پرداخت کنندگان مالیات در آمریکا و اروپا می مکد تا اینکه تبدیل به یک هیولای هسته ای شد.

این تحلیلگر کهنه کار در ادامه تأکید کرد که:اسرائیلی ها به خوبی می دانند که آینده ای در فلسطین ندارند. فلسطین سرزمین بدون ملت نیست.این دروغی است که جنبش صهیونیزم ساخت.

اما «جدعون لیوی» روزنامه نگار چپگرای صهیونیستی گفت:«فلسطینی ها از غیرممکن و به رغم محاصره شان موشک بیرون می آورند و ما را مورد حمله قرار می دهند».

لیوی گفت: به نظر می رسد که گِل فلسطینی ها با بقیه انسان ها فرق می کند، سرزمین شان را اشغال کردیم، روسپی ها را سراغ شان فرستادیم،گفتیم چند سال می گذرد و وطن و سرزمین شان را فراموش می کنند اما دیدیم که نسل جدید انتفاضه 87 را به راه انداخت...آنها را به زندان افکندیم و گفتیم که در زندان ها تربیت شان می کنیم».

وی افزود:اما بعد از سال ها و بعد از این که گمان کردیم درس گرفتند سال 2000 دیدیم که انتفاضه جدیدی علیه ما راه انداختند که خشک و تر را با هم سوزاند. گفتیم که خانه های شان را ویران می کنیم و سال های طولانی محاصره شان می کنیم اما دیدیم که از غیرممکن و محال موشک استخراج می کنند و به رغم محاصره و ویرانی ما را در هم می کوبند به همین دلیل شروع کردیم به ساختن دیوار و کشیدن سیم های خاردار.

وی در ادامه گفت: اما بعد دیدیم که از زیر زمین و از تونل ها به سراع ما آمدند و در جنگ گذشته بسیاری از ما را کشتند. جنگ ذهن ها علیه شان راه انداختیم اما دیدیم که ماهواره «عاموس» را به کنترل خودشان در آوردند و رعب و وحشت را وارد همه خانه های اسرائیلی ها کردند.به نظر می رسد ما با سرسخت ترین ملتی رو به رو هستیم که تاریخ به خود شناخته و هیچ راه حلی برای نزاع با آنها وجود ندارد جز به رسمیت شناختن حقوق شان و پایان دادن به اشغالگری سرزمین شان.

لیوی در پایان گفت: بله ارتش اشغالکر می تواند دو سه ساختمان در نوار غزه را منهدم کند ولی نمی تواند از عملیات خودویرانی داخلی اسرائیلی جلوگیری کند زیرا بیماری سرطان که اسرائیل از آن رنج می برد به مراحل پایانی خود رسیده و هیچ راه حل و درمانی برای آن وجود ندارد نه با دیوار نه با گنبدهای آهنین و نه حتی با بمب های هسته ای.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.