در سال 2022، ناگهان برای همه در اوکراین روشن شد که جنگ می تواند فراتر از منطقه دونباس رخ دهد و زندگی روزمره را در بقیه کشور مختل کند.

به گزارش جماران، سی ان ان در گزارشی نوشت: آنهایی از ما که در اوکراین زندگی می کنیم، با نگرانی سرفصل های چند ماه گذشته را خوانده ایم که تهدید جنگ بر سر کشورمان را تهدید می کند. با وجود 100000 سرباز روسی که در مرز اوکراین جمع شده اند، این امر چندان تعجب آور نیست.

اما اوکراین نزدیک به هشت سال است که در جنگ بوده است. در سال 2014، روسیه کریمه را ضمیمه کرد و جدایی طلبان تحت حمایت روسیه کنترل شهرهای دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را در یک درگیری در دست گرفتند که بر اساس برآوردهای سازمان ملل در سال 2019، حدود 13000 کشته برجای گذاشت. آنچه که اکنون با آن روبرو هستیم در حال حاضر در حال جوشیدن بوده است، و اکنون برای همه اوکراینی ها روشن شده است که چقدر سریع می تواند به جنگ در سراسر کشور تبدیل شود.

نویسنده گزارش از آخرین سفر خود به اوکراین می نویسد من به وضوح آخرین سفر خود را به دونتسک در ماه مه 2014 به عنوان یکی از کارکنان سازمان امنیت و همکاری در اروپا به یاد دارم. گاهی در شهر تیراندازی می شد و پروتکل امنیتی ما را نسبت به خروج از هتل منع می کرد. وقتی زمان حرکت فرا رسید، کامیون زرهی کاملاً نو ما را به فرودگاه شیک دونتسک که به مکانی خالی و تاریک تبدیل شده بود، آورد. در میان مردان تنها چند مسافر با لباس‌های ناشناس وجود داشتند و تانکی که در یک گل قرار داشت و پوزه‌اش را به سمت هواپیماهای در حال حرکت نشانه رفته بود. سالم به کی یف پایتخت اوکراین رسیدیم، اما چند روز بعد، فرودگاه دونتسک پس‌زمینه نبرد مرگبار بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و ارتش اوکراین شد.

در سال 2014، کاملاً واضح بود که آنچه در منطقه دونباس در امتداد مرز اوکراین رخ می‌داد، ماندن در آنجا بود. ارتش اوکراین جنگ را محلی سازی کرد، بنابراین اکثر غیرنظامیان (به جز کسانی که در نزدیکی میدان جنگ زندگی می کردند) تأثیرات آن را احساس نکردند. سواحل اودسا، رستوران‌های کی یف و پیست‌های اسکی کارپات طبق معمول کار می‌کردند.

اکنون، در سال 2022، ناگهان برای همه در اوکراین روشن شد که جنگ می تواند فراتر از منطقه دونباس رخ دهد و زندگی روزمره را در بقیه کشور مختل کند. به گفته چخوف، نمایشنامه‌نویس روسی، اگر در فصل اول تفنگی روی دیوار باشد، باید در فصل دوم یا سوم آن تفنگ خاموش شود. و در اینجا ما نه تنها با یک تفنگ، بلکه با 100000 سرباز روسی در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین سروکار داریم. این افزایش نظامی که چند ماه پیش صرفاً به عنوان یک پچ پچ تلقی می شد، از آن زمان به زنگ خطر طنین انداز برای جامعه اوکراین تبدیل شده است.

از قضا، زنگ خطر توسط دیپلمات ها، سیاستمداران و رسانه های خارجی در حالی به صدا درآمد که تشکیلات سیاسی اوکراین در تشخیص این تهدید کند بود. در میان حلقه روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی، دانشگاهیان و چند تن از سیاستمداران اپوزیسیون من در جستجوی ناامیدانه‌ای برای یافتن پاسخی برای یک سوال بسیار مهم بود: اگر روسیه حمله کند، ما به عنوان شهروند چه باید بکنیم؟

پاسخ اخیری که در نهایت از سوی رئیس جمهور اوکراین دریافت شد واقعاً کمکی نکرد.

در 19 ژانویه، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، بازیگری که قبل از ورود به سیاست، نقش یک رئیس جمهور را در تلویزیون بازی می کرد، یک نوار ویدئویی منتشر کرد که در آن از اوکراینی ها خواست وحشت نکنند. او پیش‌بینی دقیقی برای سال 2022 ارائه کرد: عید پاک را در آوریل جشن بگیرید، کباب را در روز اول ماه مه کباب کنید، تعطیلات تابستانی را برنامه‌ریزی کنید و غیره. با این حال، چند روز بعد، در مصاحبه ای با واشنگتن پست، به نظر می رسد که میل به کباب کردن به طور کامل از بین رفت زیرا زلنسکی اذعان کرد که نیروهای روسی ممکن است خارکف، شهری در شرق اوکراین را اشغال کنند. ناگفته نماند که این بیانیه بلافاصله باعث وحشت ساکنان خارکف شد و شهردار این شهر مجبور شد با صدور بیانیه ای از آن در برابر تهاجم احتمالی روسیه محافظت کند.

خارکف تنها هدف حملات احتمالی نیست. اخبار اخیر در مورد مانورهای نظامی مشترک روسیه و بلاروس در بلاروس باعث افزایش نگرانی در شمال اوکراین، به ویژه کی یف و چرنیهف شد. در جنوب، سواحل دریای سیاه اوکراین نیز نمی تواند آرام بخوابد، زیرا این مناطق می توانند به هدف بالقوه ای برای حمله از ترانس نیسترای جدا شده تحت کنترل روسیه تبدیل شوند. اگر با حمله دونباس در جنوب شرقی ترکیب شود، ارتش روسیه به طور بالقوه می تواند خط ساحلی و خشکی اوکراین را اشغال کند.

بدون ارتباط کافی از بالا به پایین، بسیاری از شهروندان از قوانین بقای عقل سلیم پیروی می کنند: تهیه مواد غذایی و ایجاد نقاط ملاقات با عزیزان خود در صورت قطع ارتباط.

مقامات محلی در حال بررسی ظرفیت های اضطراری و سیستم های هشدار آزمایشی خود هستند. ماه گذشته، مقامات شهر کی یف و خدمات اضطراری دولتی وضعیت مکان های پایتخت را که به عنوان پناهگاه های اضطرارى تعیین شده بودند بررسی کردند و نقشه خود را در وب سایت رسمی شهر کی یف به روز کردند.

تاسیسات کلیدی که برای تبدیل شدن به یک پناهگاه جمعی در صورت حملات هوایی طراحی شده است، زیرساخت زیرزمینی متروی کی یف است، با این حال، ظرفیت آن محدود به «میزبانی» حدود 200000 نفر است که برای جمعیت حداقل 3 میلیونی کیف کافی نیست. کسانی که به اندازه کافی خوش شانس نیستند که به مترو بروند، باید در مکان هایی مانند پارکینگ های زیرزمینی، زیرزمین های آپارتمان ها و سایر تاسیسات عمومی و تجاری پناه بگیرند. برخی از انبارهایی که در سال‌های 2014-2015 به عنوان پناهگاه اضطرارى تعیین شده بودند، بعداً برای استفاده غیرنظامی تغییر کاربری دادند تا در مواقع اضطراری به عنوان پناهگاه عمل کنند. مردم اذعان می کنند که عدم اطمینان و فقدان دستورالعمل های اضطراری واضح منابع فکری و عاطفی آنها را تخلیه می کند و تمرکز بر وظایف فعلی و توانایی آنها برای برنامه ریزی طولانی مدت را دشوار می کند. با این حال، انکار حتی مضرتر خواهد بود.

مردم در اوکراین در حال حاضر به طور جمعی مانند شوستاکوویچ عمل می کنند: آنها نمی توانند هوشیار نباشند، حتی اگر از آن خسته شده باشند، در حالی که خود ولادیمیر پوتین مانند کا گ ب عمل می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.