تمام تلاش های عربستان در نبردهای استان مأرب به سنگ خورده است.

به گزارش جماران، اقدام ریاض در روانه کردن تکفیری‌ها از جنوب عربستان به سمت جبهه مأرب، سبب خواهد شد که نیروهای صنعا به عملیات در عمق عربستان روی آورند و شهرهای بزرگ این کشور را مورد تهدید جدی قرار دهند.

از طرفى قرارداد فروش سلاح از سوی آمریکا به عربستان آن گونه که ریاض تصور می کند آسان نخواهد بود و به نظر می رسد صدای مخالفان با سیاست های محمد بن سلمان ولی عهد سعودی در داخل امریکا هر روز بالاتر می گیرد.

الاخبار در مطلبی با اشاره به اقدام ریاض در بهره گیری از تروریست‌های تکفیری داعش و القاعده در مأرب آورده است: پس از اینکه اقدام سعودی برای وارد کردن ده‌ها نفر از عناصر القاعده و داعش از حضرموت و شبوه برای دفاع از شهر «الجوبه» در جنوب مأرب راه به جایی نبرد و نیروهای صنعا هفته قبل آنرا به کنترل خود درآوردند، ریاض دست به تحرک جدید زده است.

سعودی‌ها یک گردان از شبه نظامیان سلفی افراطی که در استان «ظهران» در جنوب عربستان را روانه حومه شهر مأرب کردند.

این تحرک ریاض به امید تغییر رخدادی به نفع ائتلاف سعودی است که به نظر نمی‌رسد این اقدام سعودی بتواند کارساز باشد زیرا نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن طی 48 ساعت گذشته پیشروی های جدید داشتند و بر مناطق غربی «البلق الشرقی» و جنوب آن و نیز غرب منطقه «الفلج» مسلط شدند. نیروهای صنعا با این پیشروی ها همه امیدهای عناصر وابسته به ریاض را بر باد دادند.

کریستین جیمس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «البلاد» بر آغاز مذاکره با هدف جلوگیری از شکست سنگین ائتلاف سعودی-آمریکایی در مرکز یمن تأکید کرد.

این مقام آمریکایی در ابتدای اظهاراتش با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه صنعاء، گفت:‌ ما معتقدیم که عربستان سعودی با تهدیدات بزرگی در خاک خود مواجه است. ما به همکاری با این کشور برای کمک به سعودی‌ها در تقویت [پدافند] هوایی‌شان پایبند هستیم.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط به عربستان سعودی موافقت کرده است که این اقدام کاملا با وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور این کشور درباره عدم فروش تسلیحات جنگی به عربستان سعودی در تضاد بود.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با گزارش منابع خبری درباره آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی استان مأرب، همچنین اظهار داشت: «وقت آن رسیده است که حوثی‌ها برای از سر گرفته شدن مذاکرات سیاسی نبرد را متوقف کنند».

برخی اعضای مجلس سنا،طرحی برای ممانعت از قرارداد فروش سلاح به عربستان به میزان 650 میلیون دلار ارائه داده و اعلام کردند این قرارداد در سرعت بخشیدن به تجهیز خاورمیانه به سلاح نقش دارد و نباید عربستان به خاطر ادامه جنگ ویرانگرش در یمن مجازات شود.

راند پل و مایک لی دو عضو جمهوری خواه مجلس و برنی ساندرز نماینده دموکرات پیش نویس قانون مشترکی برای ممانعت از اولین قرارداد بزرگ فروش سلاح با عربستان در دوره جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را ارائه دادند.

این قرارداد که وزارت خارجه امریکا آن را تصویب کرد شامل فروش 280 موشک (ای .آی .ام -120 سی – 8/7سی)هوا به هوا میانبرد پیشرفته (امرام) ، 596 موشک انداز (ال .ای .یو 128 ) و کانتینرها، تجهیزات پشتیبانی، قطعات یدکی، پشتیبانی مهندسی و فنی است.

زمانی که وزارت خارجه امریکا این قرارداد را تصویب کرد آن را کاملاً در راستای تعهدات دولت این کشور مبنی بر تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن دانست در حالی که به شدت با اظهارات بایدن و تبلیغات انتخاباتی وی و شعار تغییر در سیاست فروش سلاح آمریکا به هم پیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس و لغو قراردادهایی که ترامپ با عربستان و امارات منعقد کرده بود در تضاد است.

این اقدام؛ اولین مورد علیه قرارداد فروش سلاح به عربستان نیست و پیش از آن تلاش هایی در کنگره آمریکا علیه قراردادهای فروش سلاح و درگیری های لفظی درباره عدم وفاداری بایدن به وعده های انتخاباتی اش برای اصلاح سیاست خارجی امریکا صورت گرفته بود.

گروهی از دموکرات های برجسته نیز بیانیه ای در مخالفت با قرارداد فروش سلاح با عربستان صادر کرده و بایدن را متهم کردند که به مداخله نظامی وحشیانه عربستان در یمن پایان نمی دهد.

آمار کودکان قربانی شده در جنگ عربستان و آمریکا علیه یمن

بر اساس گزارش «المسیره»، سازمان یمنی «انتصاف» حامی حقوق کودکان و زنان، گزارشی درباره وضعیت فاجعه‌بار کودکان یمن در نتیجه حملات ائتلاف سعودی و محاصره یمن منتشر کرد.

از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی به یمن در مارس ۲۰۱۵ تا نوامبر ۲۰۲۱ بیش از ۳۸۲۵ کودک شهید و ۴۱۵۷ کودک زخمی شده‌اند.

تعداد کودکانی که در نتیجه حملات ائتلاف متجاوز دچار معلولیت شده‌اند ۵۵۵۹ نفر است.

از ابتدای حملات ائتلاف ابتلای ۷۱ هزار کودک به تومور (سرطانی) ثبت شده و سالانه نُه هزار مورد به این تعداد افزوده می‌شود.

بیش از سه میلیون کودک دچار سوءتغذیه هستند و هر روز بیش از ۳۰۰ کودک بر اثر سوءتغذیه جان می‌دهند.

بیش از ۳۰۰۰ هزار کودک دچار ناهنجاری‌های مادرزادی شده‌اند و بیش از ۳۰۰۰ کودک نیز نیازمند عمل جراحی باز قلب در خارج یمن هستند.

اقدام عربستان و آمریکا در تعطیل نگاه داشتن فرودگاه بین‌المللی صنعاء باعث شده بیش از ۳۰ هزار کودک که به بیماری‌های مزمن دچارند از سفر به خارج باز بمانند.

دو میلیون کودک از تحصیل در مدارس بازمانده‌اند و نیم میلیون نیز به صورت کلی تحصیل را در نتیجه جنگ سعودی-آمریکایی رها کرده‌اند.

سازمان انتصاف در پایان اعلام کرد، ائتلاف سعودی-آمریکایی و تمامی سازمان‌های حقوق بشری بویژه سازمان ملل را مسؤول اتفاقات کنونی برای یمن بویژه کودکان آن می‌داند و خواستار سریع توقف تجاوزات و رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء به خصوص به روی کودکان یمنی است.

دروغ ائتلاف سعودی- آمریکایی

شعارهای ائتلاف سعودی- آمریکایی مبنی بر پایان دادن به جنگ و تجاوز علیه یمن عملی نشده؛ زیرا بمباران بیشتر شهرها و روستاهای یمنی همچنان ادامه دارد و این ائتلاف متجاوز روزانه ده‌ها مناطق مسکونی در یمن را هدف حملات جنگنده‌هایش قرار می‌دهد.

"ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکا در آخرین اظهاراتش اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف حملاتی به ساحل غربی، صنعا، صعده و مأرب صورت دادند و عربستان عملیات موفقیت‌آمیزی را برای تعامل با "منابع تهدید" آغاز کرده است.

این حملات ائتلاف متجاوز باعث ویرانی‌ها و خسارت‌های گسترده‌ای بر اموال شهروندان شده است. طبق اعلام منابع یمنی، در جریان این حملات شماری غیرنظامی شهید و زخمی شدند.

از سوی دیگر، نیروهای یمنی هشدار داده‌اند به این تجاوزهای اخیر سعودی پاسخی مناسب و قاطع خواهند داد.

سرتیپ ستاد "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد جنگنده‌های ائتلاف طی چندین ساعت بیش از 90 حمله هوایی علیه استان‌های مختلف صورت دادند.

او هشدار داد که این حملات پیامدهای سخت و وخیمی بر نیروهای متجاوز خواهد شد و باید مسئولیت و عواقب را بپذیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.