رهبران عربستان تلاش می کنند جنگ را محدود به مرزهای جنوبی کنند اما برخی منابع یمنی در صنعا پایتخت می گویند که حملات موشکی آینده همه معادلات را در این زمینه تغییر می دهند.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: بمباران دوباره شهرهای شمالی یمن و سخنان تهدید آمیز  «یحیی سریع» سخنگوی نظامی انصار الله یمن درباره اینکه پاسخ به این حملات عربستان بزرگ خواهد بود بدون آن که ماهیت این پاسخ را مشخص کندT حکایت از آن دارد که جنگ یمن در روزهای آینده به سمت تحولاتی بسیار خطرناکی پیش می رود.

بمباران های یاد شده در روزهای گذشته چندین شهر بزرگ از جمله صنعا، «صعده»،«عمران»،«ذمار» و «الجوف» و تلفات انسانی و مادی گسترده همراه بود، بازگشت غیرمنتظره به دوران روزهای نخست جنگ است. برخی از ناظران این حملات هوایی را با نبردهای شدید و سختی که اکنون در مأرب محاصره شده توسط نیروهای انصار الله در جریان است مرتبط می دانند؛ نیروهای انصار الله در حال پیشروی پیوسته هستند و در آستانه کنترل مرکز این شهر  هستند.

مساله دیگر که قابل تأمل است محکومیت حمله نیروهای وابسته به انصار الله به سفارت آمریکا در پایتخت توسط شورای امنیت سازمان ملل و درخواست این شورا برای آزادی همه کارکنان بازداشت شده است، این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می دهد؛ مساله ای که درباره زمان و دلیل این رخداد پرسش هایی را مطرح می کند.

یک منبع یمنی موثق برای ما تأکید کرد که گسترش بمباران یمن توسط ائتلاف عربستان سعودی طی روزهای گذشته بازتاب دهنده حالتی از یأس و سردرگمی سعودی ها  پس از تحمل تلفات سنگین همپیمانان این ائتلاف در مأرب و ساحل غربی یمن است. در غرب یمن نیروهای ائتلاف عربستان از ترس حمله سنگین انصار الله برای بازپس گیری کامل شهر الحدیده از این شهر عقب نشینی کردند و نیروهای مورد حمایت امارات نیز از مواضع خود از جنوب الحدیده عقب نشینی کردند.

کنترل الحدیده و ساحل غربی یعنی دو مساله اساسی: اول کنترل خطوط تجاری دریایی در دریای سرخ و تنگه باب المندب و دوم از بین بردن بیشتر موانع نظامی برای هر گونه اقدام به حمله به شهر«عدن» و بازپس گیری آن در نهایت توسط انصار الله است البته اگر دستور چنین حمله ای صادر شود.

چیزی که ائتلاف سعودی همزمان با نزدیک شدن به تکمیل سال هفتم جنگ یمن از آن می ترسد وقوع تغییر در استراتژی انصار الله و انتقال از مرحله حمله به اهداف و زیرساخت های اقتصای به مرحله حمله به اهداف غیرنظامی در عمق عربستان در پاسخ به حملات هوایی است که تلفاتی را به صفوف انصار الله یمن به ویژه در جبهه مأرب وارد کرده است.شاید اذعان یک منبع در جنبش انصار الله به کشته شدن 14هزار و 700 نیروی انصار الله فقط در پنج ماه گذشته و زخمی شدن دو برابر این تعداد مقدمه ای برای این استراتژی جدید و توجیه هر گونه تلفات غیرنظامی زیاد در طرف سعودی است.

این قابل توجه بود که حملات هوایی و موشکی یمنی ها با استفاده از پهپاد و موشک های بالستیکی به فرودگاه های ابها، جازان، نجران و عسیر طی هفته های اخیر منجر به کشته شدن شماری از کارکنان یا مسافران شد و این یک پیام روشن به سعودی هاست که می گوید کشتن غیرنظامیان در صفوف ما با کشتن غیرنظامیان در طرف شما پاسخ داده می شود بلکه پاسخ قوی تر خواهد بود.

رهبران عربستان تلفات خود چه انسانی چه اقتصادی را پنهان می کنند تا مبادا افکار عمومی عربستان اعتراض کنند.  رهبران عربستان تلاش می کنند جنگ را محدود به مرزهای جنوبی کنند اما برخی منابع یمنی در صنعا پایتخت می گویند که حملات موشکی آینده همه معادلات را در این زمینه تغییر می دهند.

وقتی از یکی از منابع بلندپایه انصار الله درباره نقشه جنگ در مرحله بعد از مأرب که تأکید کرد فقط چند روز به کنترل آن مانده،پرسیدیم با اطمینان کامل گفت که مرحله بعد شهرهای جنوبی عربستان است که توافقنامه طائف بر هویت یمنی آنها تأکید کرده است؛ توافقنامه ای که لغو آن کاملا غیر قانونی بوده است.

اینکه انصار الله وقوع حملات اسرائیلی به برخی از اهداف خود را در ساخل غربی دریای سرخ را بدون اعلام جزئیات فاش کند چه بسا اشاره مهمی برای طرحی در آینده برای حملات موشکی به کشتی ها یا چه بسا منافع تجاری اسرائیلی است و بد نیست که در این زمینه اشاره کنیم که انگلیس و آمریکا جنبش انصار الله و نه ایران را به حمله به یک نفتکش اسرائیلی در دریای عمان در دو ماه پیش متهم کردند و انگلیس نیروهای ویژه خود را برای پیگرد و دستگیری یا قتل عاملان این حمله به استان«المهره» یمن فرستاد.

جنگ یمن در آستانه درگیری نظامی بی سابقه و تغییر معادلات روی زمین است به ویژه پس از درز کردن اخباری به بیرون درباره حالت سرخوردگی بزرگ رهبران عربستان و ناامیدی شان از بیشتر همپیمانان آنها در یمن و  آغاز جستجو برای جایگزین برای آنها به منظور کاهش خسارت ها و تلفات به امید توقف پیروزهای انصار الله.همچنین با صدور بیانیه توسط شش حزب اصلی یمن و متهم کردن ائتلاف عربستان به خالی کردن پشت آنها در جنگ مأرب حکایت از بسیاری چیزها در این زمینه دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.