انصار الله یمن با تصرف یک پادگان مهم به دروازه های شهر مهم مأرب و نیز به میدان های نفتی و گازی در استان مأرب رسیدند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، رسانه های یمنی گزارش دادند که نیروهای انصار الله یمن و همپیمانان اش روز پنجشنبه پادگاه «ام ریش» در نزدیکی یکی از ورودی های شهر راهبری و مهم «مأرب» را پس از درگیری شدید با نیروهای همپیمان عربستان سعودی به کنترل خود در آوردند.

برخی منابع نظامی گفتند که انصار الله و همپیمانان اش به پادگان «ام ریش» مقر تیپ 117 زمینی واقع در جبهه«ملعاء» در نزدیکی شهر«الجوبه» حمله گسترده ای را انجام دادند و آن را به تصرف خود در آوردند. این پادگاه آخرین پادگان در جنوب استان مأرب به شمار می رود که در کنترل نیروهای دولت همپیمان عربستان سعودی بود.

به گفته منابع نظامی سقوط ام ریش به معنای پیشروی سریع انصار الله در منطقه صحرایی است که تا منطقه «صافر» امتداد دارد یعنی همان جایی که میدان های گازی و نفتی یمن در این استان واقع شده است. 

برخی تحلیلگران یمنی بر این باورند که انصار الله و همپیمانان اش از تجهیزات و تسلیحات و سازماندهی بهتری برخوردار هستند و از اتحاد بیشتری برخوردار هستند.

این تحلیلگران می گویند که در مقابل، عربستان حاضر نیست از همپیمانانش در یمن حمایت کند و دخالتش در درگیری ها را فقط محدود به حملات هوایی کرده است و حملات هوایی نیز نمی تواند مانع پیشروی انصار الله شود.

تحلیلگران یمنی می گویند که تصرف مأرب به دست انصار الله در آینده نزدیک بعید نیست.

در تحولی دیگر، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن از ورود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای دولت مستعفی به صنعاء و بیعت با ارتش و کمیته‌های مردمی خبر داد.

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) شب گذشته (پنجشنبه) در صفحه شخصی خود در توئیتر خود نوشت که ۱۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در مأرب، وارد شهر صنعاء پایتخت یمن شده و از دولت مستعفی «منصور هادی» جدا شده‌اند.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، او نوشت: «نزدیک به ۱۵۰۰ نیرو از فرزندان عزیز مأرب به صنعاء بازگشته‌اند. قدوم این عزیزان با کرامت را گرامی داشته و به آن‌ها می‌گوییم که به پایتخت خودتان و به میان خانواده و منطقه خودتان خوش آمده‌اید.»

او در ادامه بازگشت این تعداد شبه‌نظامی دولت مستعفی را به آغوش نیروهای ارتش و مقاومت یمن، به «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن تبریک گفت.

همزمان یک هیأت از قبایل شهرهای «العبدیه»، مأرب و شبوه که به تازگی از اشغال مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی آزاد شده‌اند نیز، با «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن دیدار کرد.

شبکه خبری المسیره گزارش داد که در جریان این دیدار، رهبر انصارالله دستور داده است که اسرای شهر العبدیه آزاد شوند. او همچنین از مسئولان محلی حاضر در استان‌های مأرب و شبوه خواست که در مناطق آزاد شده به شهروندان توجه داشته باشند.

الحوثی در ادامه از ساکنان العبدیه و تمامی مناطق آزاد شده خواست که صلح عمومی را بپذیرند و با حکومت مرکزی همکاری کنند تا امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود.

از سوی دیگر، سران قبائل استان مأرب همچنین پیش از دیدار با عبدالملک الحوثی، با حضور در ساختمان شهرداری صنعاء با «حمود عباد» شهردار صنعاء دیدار کرده و مورد استقبال او قرار گرفتند. شهردار صنعاء در این دیدار گفت که حضور سران و افراد قبائل مأرب در این شهر تمامی تبلیغات سوء ائتلاف سعودی مبنی بر دشمنی میان مردم یمن را از بین برده و عزم و اراده لازم برای نبرد آزادسازی و استقلال یمن را دو چندان می‌کند.

از سوی دیگر سرهنگ «یحیی محسن دردخ» از مقامات امنیتی مأرب نیز به همراه تعدادی از افراد خود، روز گذشته وارد صنعاء شده و اعلام کردند از دولت مستعفی منصور هادی جدا شده‌اند.

در یک هفته گذشته همچنین دهها نفر از نیروها و افسران وابسته به دولت مستعفی با جدا شدن از ائتلاف سعودی وارد صنعاء شده و به ارتش و کمیته‌های مردمی اعلام وفادارای کرده‌اند. در بین این افراد «صالح علی هلال» مسئول امنیتی اداره امور افسران دولت هادی در مأرب و سرهنگ «راید صالح» فرمانده گردان پنجم تیپ ویژه ۲۹ روز دوشنبه با تعدادی از نیروهای نظامی زیر دست خود وارد صنعاء شدند.

گرویدن سران قبائل، شبه‌نظامیان و افسران وابسته به دولت منصور هادی به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از آن شتاب گرفته است که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هفته گذشته از عناصر ائتلاف سعودی در مأرب خواست تا سلاحشان را به زمین گذاشته و از فرصت عفو عمومی استفاده کنند و وارد صنعاء شوند.

به گفته منابع یمنی فقط دو شهر تا آزادی کامل استان مأرب باقی مانده و درگیری بین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نیروهای هادی در حال حاضر به ۱۰ کیلومتری منطقه الفلج واقع در ورودی جنوبی شهر مأرب رسیده است.

 در تحولی دیگر، به گزارش العالم، بار دیگر روابط  ارتش یمن وابسته به عبد ربه منصور هادی مورد حمایت عربستان و نیروهای شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات در استان ابین در جنوب این کشور بحرانی شد.

این بحران چند روز پس از هشدار فرماندهان نظامی محور ابین وابسته به ارتش یمن نسبت به تحرکات شبه نظامیان جدایی طلب وابسته به شورای انتقالی درشهر زنجار مرکز ابین رخ داد که از سال 2019 بر آنجا تسلط دارند.

نیروهای دولتی به دنبال اقدام نیروهای انتقالی در آوردن تجهیزات به اطراف شهر زنجبار تجهیزاتی نظامی، به مناطق برخورد آوردند و تجهیزات نظامی بیشتری به محور ابین متعلق به ارتش تا شهر ساحلی شقره شرق زنجبار؛ مقر مدیریت عملیاتها علیه نیروهای وابسته به شورای انتقالی در اطراف زنجبار و خنفر منتقل شد.

گفتنی است نیروهای انتقالی هم چنین گروههای نظامی از شهر عدن پایتخت موقت کشور که بر آن تسلط دارند، به مناطق نزدیک به خطوط برخورد با نیروهای دولتی، محل درگیر ی های خونین دو طرف در سال گذشته ، اعزام کردند.

بیانیه محور نظامی وابسته به ارتش در اول ماه جاری به شرح زیر است " زمانی که این نیروها برای مقابله با به اصطلاح دشمن حوثی در رشته کوههای مرزهای اداری استان ابین بااستان البیضا خود را آماده می کنند، یگان های مرزدار شیخ سالم و کلاسی با امدن چند تیپ وابسته به شورای انتقالی جنوبی به ورزشگاه استان غافلگیر شدند.

ارتش یمن این تجهیزات شورای انتقالی را اقدام خطرناکی توصیف کرد که همه توافق ریاض را زیر سوال برده و امنیت و ثبات استان ابین را با وجود اجماع و تایید اجرای کامل بندهای توافق به ویژه بخش نظامی و امنیتی توسط کشورهای دائم العضو شورای امنیت بین الملل را متزلزل می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.