همزمان با ادامه حمله انصار الله یمن به فرودگاه مهم ابها در جنوب عربستان، نیروهای یمنی عملیات خود برای آزادی شهر استارتژیک و مهم مأرب را از دست متجاوزان و همپیمانان آنها شدت بخشیدند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، جنبش «انصار الله» یمن اعلام کرد که امروز یکشنبه برای چهارمین بار در کمتر از یک هفته فرودگاه بین المللی و مهم «ابها» در جنوب غرب عربستان سعودی را با پهپاد مورد حمله قرار داده است.

«یحیی سریع»سخنگوی نیروهای مسلح یمن در حساب خود در توئیتر نوشت: «حمله جدید به فرودگاه سعودی ظهر امروز با استفاده از دو هواپیما از نوع«صماد3» و «قاصف2 کی» صورت گرفت و اهداف مدنظر با دقت مورد اصابت قرار گرفتند».

این مسئول نظامی یمنی تأکید کرد:« این حمله در چارچوب پاسخ طبیعی و مشروع به تشدید تجاوز هوایی و محاصره کامل کشورمان صورت گرفته است».

یحیی سریع از همه شهروندان غیرنظامی خواست که «از فرودگاه ها و مراکزی که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گیرند دور شوند».

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی هنوز درباره این حمله جدید واکنشی نشان نداده است.

این در حالی است که روز گذشته-یکشنبه- نیز سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که یگان پهبادی این نیروها، با یک فروند پهباد صماد 3 به یک هدف مهم در فرودگاه بین المللی ابها در عربستان سعودی حمله کرد.

سرتیپ یحیی سریع با اشاره به اینکه این پهپاد به دقت به هدف اصابت کرد، افزود که این عملیات ظهر امروز در پاسخ به حملات هوایی متجاوزین سعودی و محاصره مستمر یمن توسط آنان انجام شد.

او در صفحه توئیتر خود نوشت که این پهپاد از نوع «صماد ۳» بوده و با دقت به هدف مورد نظر اصابت کرده و در پاسخ به حملات هوایی ائتلاف سعودی و ادامه محاصره یمن صورت گرفته است.

حمله روز شنبه سومین حمله پهپادی ارتش یمن به فرودگاه أبها در جنوب عربستان در چهار روز گذشته است.

سرتیپ «یحیی سریع» جمعه شب گذشته نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «به لطف خداوند، یگان پهپادی توانست مواضع نظامی حساس در فرودگاه بین‌المللی ابها و پایگاه هوایی "ملک خالد" را در خمیس مشیط با سه پهپاد هدف قرار دهد».

روز چهارشنبه هفته گذشته نیز آشیانه جنگنده‌های سعودی در فرودگاه أبها با چهار پهپاد از نوع «صماد ۳» و «قاصف 2k» هدف قرار گرفته شد.

حملات پهپادی یمنی‌ها به مواضع نظامی دولت سعودی و ناتوانی ریاض برای مقابله با این حملات، موجب شد تا دولت سعودی برای تقویت سیستم پدافندی خود بار دیگر دست به دامن آمریکا شود و از این رو وزیر خارجه آمریکا و عربستان سعودی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته طی یک گفت‌و‌گوی تلفنی بر لزوم تقویت توان پدافندی ارتش سعودی تأکید کردند.

از سوی دیگر، انصار الله یمن حملات خود به نیروهای ائتلاف عربی و هواداران عربستان در شهر«مأرب» آخرین پایگاه نیروهای وفادار به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور دولت مورد حمایت عربستان را شدت بخشیدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که برخی مسئولان نظامی وابسته نیروهای دولت هادی گفتند که انصار الله یمن نیروهای تقویتی زیادی را به جبهه های درگیری اعزام کردند و از چند جبهه به مأرب در 24 ساعت گذشته حمله کردند.

این مسئولان در ادامه گفتند که در جریان درگیری ها 16 نیروی هوادار دولت هادی کشته شدند و 21 نیروی دیگر زخمی شدند.

یک مسئول دیگر نیز گفت که انصار الله یمن موفق شدند که خطوط امدادرسانی و پشتیبانی را در شهر«العبدیه» واقع در 50 کیلومتری جنوب مأرب را قطع کنند تا پس از آن این شهر را آزاد کنند. همزمان با آن حملات گسترده دیگری را انجام دادند تا نیروهای هادی و ائتلاف را در شهر مأرب به محاصره کامل خود در بیاورند.

نبردها در مأرب در حالی ادامه پیدا می کند که ائتلاف عربی به رهبری عربستان با تجاوزهای هوایی گسترده تلاش می کند که از سقوط شهر مأرب جلوگیری کند.مأرب «منطقه حفاظت شده عربستان» به شمار می رود و در آن به شکل گسترده ای سرمایه گذاری کرده است.

در همین حال،«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصار الله در توئیتی شب گذشته ضمن اطمینان خاطر دادن به مردم مأرب تأکید کرد که نیروهای یمنی فقط کسانی را هدف قرار می دهند که به لحاظ نظامی با دشمن خارجی دست به یکی کرده اند.

در تحولی دیگر، العالم گزارش داد که ناظران معتقدند که کنترل رسمی ارتش و کمیته های مردمی یمن و دولت صنعا بر شهر مأرب به منزله اعلام شکست ائتلاف تجاوز به فرماندهی عربستان در یمن است.

ناظران می گویند که اشغال شهر مأرب، بهانه حماسه سرایی های خیالی ائتلاف تجاوز سعودی–اماراتی بود تا با اشغال این شهر در توهم حماسه و پیروزی فرو رفته و شعار "صنعا ما داریم می آییم" را سر دهند. اما با قرار گرفتن این شهر در تیررس نیروهای مشترک یمن – که باعث شد این شهر عملا چند ماه پیش از نظر نظامی سقوط کند – توهم پیروزی از سر آنها به در شد. البته دولت صنعا به خاطر میانجی گری شیوخ قبایل و طرف های منطقه ای – که خواستار پرهیز از جنگ و خونریزی در این شهر و بازگشت مسالمت آمیز و بدون خونریزی آن به آغوش وطن بودند – روند آزادسازی این شهر را متوقف کردند.

ناظران تأکید کرده اند که عربستان به محض اینکه مطمئن شد که در مأرب شکست خورده است، کنترل خود را از دست داده و امارات و مزدورانش را به خیانت متهم کرد و این اتهامات را به گروه الاصلاح و سلفیها و غیره سرایت داد. همچنین مزدوران عبد ربه منصور هادی و علی محسن الاحمر را هم متهم کرد. ناظران تبادل اتهام به این صورت بین این اعضای ائتلاف تجاوز را گواهی بر فروپاشی این ائتلاف دانسته اند.

آنها خاطرنشان می کنند که عربستان قصد دارد به دور از هیاهوی رسانه ای و بی سر و صدا، افسران خود را از مأرب خارج کند. درست است که این کار، بی سر و صدا صورت می گیرد اما نوعی اعتراف رسمی به از دست دادن این شهر و شکست در جنگ یمن است.

از سوی دیگر مقامات جنبش انصار الله تأکید کرده اند که پیشروی ارتش یمن و کمیته های مردمی به سوی مأرب پس از آن قوت گرفت که اهالی این شهر – به خصوص پس از جنایات هولناک ائتلاف تجاوز و مزدورانش در حق اهالی از جمله ربودن 8 زن و مرگ یکی از آنها زیر شکنجه - برای نجات از بند این ائتلاف، فریاد کمک سر داده اند.

آنها تصریح کرده اند که همین موضوع نیروهای مشترک یمن را به پیشروی به سوی مأرب واداشته تا این شهر را از وجود متجاوزان و اشغالگران پاک کنند.

از سوی دیگر تحلیلگران سیاسی تأکید کرده اند که جنگ در مأرب عملا پایان یافته و اعلام آزادی کامل آن، مسأله زمان است.

آنها خاطرنشان کرده اند که با نگاهی به تحرکات ارتش عربستان و مزدورانش می توان دریافت که این ارتش دیگر مورد اعتماد متحدان و منصور هادی نیست. این ارتش حتی دیگر نمی تواند از رژیم آل سعود دفاع کند.

کارشناسان با اشاره به حقیقتی شوک آور می گویند حضور نیروهای سعودی و متحدانش در مأرب صرفا برای دفاع از رژیم آل سعود است. آنها معتقدند که همه می دانند که مرزهای عربستان به طور منظم مورد حمله قرار می گیرد و حریم هوایی آن هم دیگر امن نیست. به همین دلیل حداقل در داخل عربستان زمزمه های اتخاذ تدابیری برای جبران خلأهای موجود در سایه بحران اقتصادی به گوش می رسد.

کارشناسان معتقدند که عربستان باید تدابیر استراتژیکی بیندیشد تا حداقل از سرعت سقوط خود بکاهد؛ به خصوص در شرایط فعلی که کمک های تسلیحاتی آمریکا را هم از دست داده است. دولت کنونی آمریکا قراردادهای تسلیحاتی آینده خود را با عربستان و امارات لغو و هر دو کشور را شوکه کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.