تحول و پیشرفتی که نگرانی کشورهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ یمن و نیز نگرانی همپیمانان غربی اش را بر می انگیزد این است که پهپادهای غول پیکری آشکار شدند که می توانند مواد منفجره به وزن نزدیک به 100کیلوگرم حمل کرده و صدها کیلومتر در ارتفاع پایین پرواز کنند.

 

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم  به آخرین تحولات منطقه به ویژه جنگ یمن و تأثیرات این تحولات بر خود یمن و منطقه خاورمیانه پرداخت و نوشت: پس از موفقیت هفت پهپاد وابسته به جنبش «انصار الله» حوثی یمن و همپیمانانش در پروازی بیش از هزار کیلومتر و بمباران دو ایستگاه پمپاژ نفتی تأسیسات خط لوله «البترولاین»  غول پیکر  عربستان در غرب ریاض این پرسش یا پرسش هایی زیادی درباره چگونگی رسیدن این جنبش به این توان هجومی در مدت کوتاه و هویت هدف آینده مطرح شده است به عبارتی دیگر این پرسش ها مطرح شده است که  سورپرایز جدید چیست و میدان آن کجاست؟

انصار الله یمن تا همین هفته های اخیر به موشک های بالستیک عادت کردند که تا کنون 218 فروند از آنها را برای ضربه زدن به اهدافی در عمق عربستان سعودی از جمله فرودگاه «ملک عبدالعزیز» در شهر«جده» و فرودگاه«ملک خالد» در ریاض استفاده کردند و بارزترین موشک هایی که به کار گرفته شد از نوع«برکان ام اچ» که پالایشگاه«ینبع» در ساحل دریای سرخ در سال 2017 را مورد هدف قرار داد و موشک«بدر1» است که برای حمله به پایگاه «ملک فیصل» در شهر«جازان» در چند روز پیش مورد استفاده قرار گرفت و خسارت های سنگینی به این فرودگاه وارد کرد.

تحول و پیشرفتی که نگرانی کشورهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ یمن و نیز نگرانی همپیمانان غربی اش را بر می انگیزد این است که پهپادهای غول پیکری آشکار شدند که می توانند مواد منفجره به وزن نزدیک به 100کیلوگرم حمل کرده و صدها کیلومتر در ارتفاع پایین پرواز کنند و با توان بالا پدافند را فریب داده و به اهداف خود رسیده و با دقت بسیار بالا آنها منفجر کنند و خطرناک ترین آنها از نوع«قاصف 1» و «صماد3» هستند.

سورپرایز بزرگ قبل از حمله به ایستگاه های پمپاژ نفت در ژانویه یعنی اوایل امسال رخ داد زمانی که یک پهپاد انصار الله یک رژه نظامی در پایگاه استراتژیک «العند» در استان«لحد» را مورد حمله قرار داد و سکوی اصلی که در آن تعداد زیادی از ژنرال های وابسته به ارتش دولت«عبدربه هادی منصور» رئیس جمهور مستعفی حضور داشتند منفجر کرد؛امری که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها تن از آنها شد.

روز سه شنبه  سرهنگ«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی-اماراتی گفت که حوثی ها(انصار الله) یکی از مراکز حیاتی در شهر «نجران» را با یک پهپاد هدف قرار دادند و اشاره به تلفات کرد ولی این هدف یا حجم ویرانی مادی و تعداد تلفات انسانی را فاش نکرد.

گمانه زنی ها درباره چگونگی ساخت این نوع از هواپیماها در جریان است؛ هواپیماهایی که در ابتدا بسیار اولیه بوده و فقط می توانستند یک کیلومتر پرواز کنند و مواد منفجره حمل نمی کردند تا آن که تبدیل به هواپیماهایی غول پیکر شده که هزار کیلومتر پرواز می کنند و موشک های قدرتمند با توانایی انفجاری زیاد حمل می کنند.

جنبش انصار الله حوثی «یگان دفاع پهپادی» برای نظارت بر این سلاح خطرناک ایجاد کرد و سخنگوی ائتلاف تأکید کرد که هواپیماهایش به کارخانه های ساخت این نوع هواپیماها در صنعا و استان های شمالی حمله کردند؛ امری که تأکید می کند این هواپیماها ساخت داخل یمن و با به دست یمنی ها ساخته می شوند و در نهایت روایت هایی که می گوید از ایران یا از لبنان (حزب الله) وارد شده اند را تکذیب می کند اگر چه بعید نیست که تکنولوژی آنها در اصل ایرانی باشد.

نکته قابل توجه این است که بر اساس گزارش های کارشناسان در صنایع نظامی در غرب هزینه این نوع هواپیماها بین 300 تا هزار دلار برای هر کدام از آنهاست و این هزینه در مقابل هزینه های گزاف موشک هایی که ائتلاف برای سرنگونی شان مورد استفاده قرار می دهد به ویژه موشک های«پاتریوت» که هزینه یک موشک این سامانه به چهار میلیون دلار می رسد، رقمی نیست.

به پرسش مهمتر بر می گردیم و آن اینکه هدف آینده این سلاح جدید مرگبار کجا خواهد بود و آیا نظامی خواهد بود یا اقتصادی نفتی مانند خطوط لوله نفت یا پالایشگاه ها یا حتی بندرها در خلیج فارس یا دریای سرخ خواهد بود؟

آقای «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته انقلابی وابسته به جنبش انصار الله سه روز پیش تأکید کرد که 299 بانک اهداف در عربستان، امارات و داخل یمن مشخص شده است و در آینده نزدیک و در صورت ادامه تجاوز به یمن مورد هدف قرار می گیرند.

اگر عملیات اخیر که چهار نفت کش را در مقابل بندر غول پیکر «الفجیره» در خلیج عدن هدف قرار داد منجر به افزایش بهای نفت و افزایش هزینه بیمه نفتکش ها شد و خطرناک تر از آن منجر به وحشت امنیتی شد زیرا اتفاقی بی سابقه بوده است و شکنندگی تدابیر تأمین امنیت کشتیرانی تجاری را فاش کرد، حالا این پرسش مطرح است که اوضاع چگونه خواهد شد اگر حوثی ها سیاست خویشتنداری را کنار گذاشته و پهپادهای خود را به سمت فرودگاه های امارات و عربستان و بندرهای نفتی دیگر ارسال کنند؟

پاسخ این پرسش را به شما و افراد مربوطه واگذار می کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.