انصار الله یمن در ادامه حملات هوایی به عربستان در واکنش به ادامه تجاوز و محاصره یمن توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی دو فرودگاه مهم عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

 

به گزارش جماران، جنبش انصار الله یمن امروز دوشنبه اعلام کرد که به فرودگاه های«جده» و «ابها» در عربستان سعودی با پهپاد حمله کرده است.

«یحیی سریع» سخنگوی انیروهای مسلح یمن تأکید کرد که ارتش و کمیته های مردمی یمن با دو پهپاد فرودگاه های جده و ابها در اراضی عربستان سعودی را مورد حمله قرار دادند.

در پی این حمله فعالیت این دو فرودگاه به مدت دو ساعت متوقف شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در حساب توئیتری خود نوشت: به لطف و کرم خدا یگان پهپادی صبح امروز دوشنبه حمله هوایی به فرودگاه های بین المللی جده و ابها با استفاده از دو پهپاد صماد3 و قاصف کی 2 انجام داد.

وی افزود که پهپادها با دقت به اهداف خود اصابت کردند و این حملات باعث شد که فعالیت دو فرودگاه به مدت دو ساعت پی در پی متوقف شود.

یحیی سریع تأکید کرد: این عملیات در چارچوب پاسخ مشروع به تجاوز نظامی و ادامه محاصره علیه ملت ما صورت می گیرد.

حمله امروز انصار الله یمن به فرودگاه ابها پنجمین حمله به این فرودگاه مهم عربستان سعودی به شمار می رود.

جنبش «انصار الله» یمن روز یکشنبه  نیز اعلام کرد که برای چهارمین بار در کمتر از یک هفته فرودگاه بین المللی و مهم «ابها» در جنوب غرب عربستان سعودی را با پهپاد مورد حمله قرار داده است.

«یحیی سریع»سخنگوی نیروهای مسلح یمن در حساب خود در توئیتر نوشت: «حمله جدید به فرودگاه سعودی ظهر امروز با استفاده از دو هواپیما از نوع«صماد3» و «قاصف کی2» صورت گرفت و اهداف مدنظر با دقت مورد اصابت قرار گرفتند».

این مسئول نظامی یمنی تأکید کرد:« این حمله در چارچوب پاسخ طبیعی و مشروع به تشدید تجاوز هوایی و محاصره کامل کشورمان صورت گرفته است».

یحیی سریع از همه شهروندان غیرنظامی خواست که «از فرودگاه ها و مراکزی که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گیرند دور شوند».

این در حالی است که روز شنبه نیز سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که یگان پهبادی این نیروها، با یک فروند پهباد صماد 3 به یک هدف مهم در فرودگاه بین المللی ابها در عربستان سعودی حمله کرد.

سرتیپ یحیی سریع با اشاره به اینکه این پهپاد به دقت به هدف اصابت کرد، افزود که این عملیات ظهر امروز در پاسخ به حملات هوایی متجاوزین سعودی و محاصره مستمر یمن توسط آنان انجام شد.

او در صفحه توئیتر خود نوشت که این پهپاد از نوع «صماد ۳» بوده و با دقت به هدف مورد نظر اصابت کرده و در پاسخ به حملات هوایی ائتلاف سعودی و ادامه محاصره یمن صورت گرفته است.

حمله روز شنبه سومین حمله پهپادی ارتش یمن به فرودگاه أبها در جنوب عربستان در چهار روز گذشته به شمار می رود.

سرتیپ «یحیی سریع» جمعه شب گذشته نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «به لطف خداوند، یگان پهپادی توانست مواضع نظامی حساس در فرودگاه بین‌المللی ابها و پایگاه هوایی "ملک خالد" را در خمیس مشیط با سه پهپاد هدف قرار دهد».

روز چهارشنبه هفته گذشته نیز آشیانه جنگنده‌های سعودی در فرودگاه أبها با چهار پهپاد از نوع «صماد ۳» و «قاصف 2k» هدف قرار گرفته شد.

حملات پهپادی یمنی‌ها به مواضع نظامی دولت سعودی و ناتوانی ریاض برای مقابله با این حملات، موجب شد تا دولت سعودی برای تقویت سیستم پدافندی خود بار دیگر دست به دامن آمریکا شود و از این رو وزیر خارجه آمریکا و عربستان سعودی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته طی یک گفت‌و‌گوی تلفنی بر لزوم تقویت توان پدافندی ارتش سعودی تأکید کردند.

در همین حال، نیروهای مسلح یمن، شهروندان و غیرنظامیان در عربستان و امارات هشدار دادند که به فرودگاه ها و مراکز نظامی نزدیک نشوند.

نیروهای یمنی با انتشار هشدارهایی در شبکه های اجتماعی خطاب به شهروندان سعودی و اماراتی، از آنها خواستند از مراکز نظامی و فرودگاه ها در این دو کشور فاصله بگیرند زیرا این مراکز هدف اصلی حمله پهپادی یمن در پاسخ به جنایات ائتلاف تجاوز هستند.

شبکه های اجتماعی در عربستان و امارات آکنده از هشدارهای ارتش یمن شده اند اما دولت های عربستان و امارات به رغم خسارت های سنگینی که به تأسیسات حیاتی این دو کشور وارد شده است، تاکنون هیچ واکنشی به این هشدارها نداده اند.

در تحولی دیگر، منابع آگاه به شبکه خبری العالم گفتند که نیروهای یمنی منطقه استراتژیک «الزور» واقع در جنوب غرب مأرب را آزاد کرده و خسارت ها و تلفات سنگینی به مزدوران و متجاوزان وارد آوردند.

درگیری در اطراف شهر مأرب واقع در شمال شرق یمن بین نیروهای مشترک یمنی و مزدوران سعودی همچنان ادامه دارد.

منابع میدانی اعلام کردند که نیروهای مشترک یمنی در چند جبهه پیروز شده اند. در این درگیری ها ده ها تن از مزدوران به هلاکت رسیده یا مجروح شده اند. نیروهای یمنی پایگاه استراتژیک «کوفل» را هم آزاد کردند.

این منابع افزودند که مزدوران پس از شکست سنگین در برابر نیروهای مشترک یمن، دسته دسته از میدان می گریزند.

گفتنی است؛ نیروی هوایی سعودی هم نتواسنته است پوشش کاملی برای مزدوران ایجاد کند یا مانع پیشروی نیروهای یمنی را شود.

روزنامه الاخبار لبنان  نیز در این زمینه گزارش داد، دولت یمن به ساکنان مأرب این اطمینان را داده است که در جریان عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، غیر نظامیان هدف قرار نخواهند گرفت، بلکه هدف، فقط نظامیان همپیمان ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی است.

به گزارش این روزنامه، درگیری بین نیروهای یمنی و عناصر وابسته به دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز سعودی، در شرق «صرواح» شدت گرفته و نیروهای یمنی موفق شده‌اند، پس از آزادسازی روستای «الزور»، کنترل منطقه «الحماجره» را در دست گیرند.

در جبهه «صحن الجن» واقع در غرب مأرب، نیروهای یمنی به سمت منطقه «الدشوش» در حال پشروی هستند، هر چند که نیروهای وابسته به دولت مستعفی در این منطقه به شدت مقاومت می‌کنند.

بنا بر این گزارش، نیروهای وابسته به دولت مستعفی در این منطقه به ویژه در حد فاصل «شاهر» و «حمه الصدیق» در محاصره قرار دارند و تلفات بسیاری داده‌اند و چند سرکرده نیز کشته شدند.

نیروهای یمنی در شمال مأرب هم توانستند روستاهای «الصیعری» و «أم لفیفة» و مواضع «الجفیر» در جبهه «العلم» را آزاد کنند.

در کنار پیشروی نیروهای یمنی، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز نیز حملات خود را به مأرب افزایش دادند که به صورت اشتباهی باعث شد دهها نفر از نیروهای وابسته به دولت مستعفی کشته شدند. این در حالی است که اتاق عملیات مشترک ائتلاف سعودی از مأرب به گذرگاه «الودیعه» در حضرموت منتقل شده است.

انصارالله یمن پشت دروازه های شهر مهم مأرب

گفته می‌شود نیروهای مسلح یمن به شهروندان عربستانی، اماراتی و اتباع خارجی و شرکت‌های فعال در این دو کشور درباره ضرورت دور شدن از فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی متعلق به متجاوزان سعودی و اماراتی هشدار داده‌اند.

این هشدار به مثابه توهین پشت توهین به این دو رژیم متجاوزی است که به دستورات صهیو- آمریکایی به یمن تجاوز کرده و گمان می‌کرده‌اند که غرب به‌ویژه ایالات متحده ( که از ائتلاف حمایت لجستیکی می‌کند) و انگلیس ( که نیروی هوایی سعودی را به موشک و سلاح تجهیز می‌کند) و به‌ویژه "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا و داماد صهیونیستی‌اش "جارد کوشتر" با تمام توان‌شان از آنها در این جنگ ویرانگر علیه ملت یمن حمایت خواهند کرد و یمن نیز با یک چشم بر هم زدنی به حیات خلوت امریکا و صهیونیستی تبدیل خواهد شد.

چنین چشم بر هم زدنی، خواب و آسایش محافل سیاسی سعودی و امارات و نیز همپیمانان‌شان را برهم زده است. این رژیم‌های متجاوز، یمن را ویران و زیرساخت‌هایش را منهدم کردند و این کشور را به منطقه ای بحران‌زده تبدیل کرده‌اند که ملتش در نتیجه حملات جنگنده‌های بی‌امان این ائتلاف شر دچار قحطی و گرسنگی شده‌است.

آنچه که اختلاف و تشتت در میان کشورهای ائتلاف متجاوز به یمن را تشدید کرده، افزایش قدرت نظامی نیروهای یمنی و اتکای‌شان به توان دفاعی خود جهت ساخت زرادخانه‌ سلاح‌های موشکی بالستیک و ناوگان پهپادی است.

ارتش یمن قبل از آنکه زرادخانه تسلیحات دفاعی خود را توسعه بدهد شاهد انباشت گسترده تسلیحات و تجهیزات توسط رژیم سعودی و دیگر کشورهای متجاوز بود. طبق ارزیابی‌های نظامی بین‌المللی، عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین واردات کنندگان سلاح در جهان است و انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح "استهکلم" در ماه مارس 2020 طی گزارشی تأکید کرد که عربستان سعودی حدود 12 درصد از واردات سلاح در جهان را به نام خود اختصاص داده است و همین امر، آن را به بزرگ‌ترین وارد کننده سلاح در جهان تبدیل می‌کند.

همان گونه که آمریکا از عملیات ائتلاف متجاوز علیه یمن حمایت لجستیکی می‌کرد فروش تسلیحات به کشورهای ائتلاف را تسریع بخشید و واشنگتن و لندن همچنین نظامیان‌شان را در مرکز فرماندهی و نظارت بر حملات هوایی در یمن مستقر می‌کردند، از سوی دیگر عربستان سعودی از پاکستان خواست وارد این ائتلاف شود ولی پارلمان پاکستان بر اتخاذ رویکرد بی‌طرفی رای داد.

تمامی کشورهایی که برای ضربه زدن به یمن همپیمان شده‌اند، با هم اختلاف پیدا کرده‌اند...

مصر؛ این کشور امروز شاهد بحران عمیق و بی‌سابقه در روابط با امارات شده است که دلیل این بحران، به اختلافات درخصوص برخی پرونده‌های منطقه‌ای و آفریقایی بر می‌گردد. در همین راستا، برخی منابع مطلع اعلام کرده‌اند اخیرا ابوظبی حمایت‌های مالی و غیرمالی خود از قاهره را کاهش داده و در برخی پرونده‌های منطقه‌ای صرفاً طبق منافع خودش عمل کرده بدون اینکه منافع قاهره را در نظر بگیرد. به گفته همین منابع، بحرانی بزرگ در روابط دو کشور شکل گرفته. بخصوص پس از آنکه ابوظبی به قاهره اتهام زده که از دو حمله به سفارت امارات در اتیوپی و سودان اطلاعاتی داشته اما ابوظبی را از آن مطلع نکرده است.

امارات؛ بعد از تصمیم دولت جدید واشنگتن درباره توقف فروش سلاح به ابوظبی و ریاض، امارات به دنبال منابعی جایگزین برای تسلیج خود است. اندیشکده "استرتفور"- مرکز پژوهش‌های استراتژیک و امنیتی آمریکایی- تأکید کرده که امارات "از اقدام دولت جو بایدن برای تعلیق قراردادهای تسلیحاتی با امارات و سعودی شوکه شده است." دولت بایدن در 4 فوریه از پایان حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی- اماراتی علیه یمن خبر داد و تأکید کرد که واشنگتن فروش سلاح‌های تهاجمی را که احتمال استفاده از انها در عملیات علیه یمن وجود دارد، به حال تعلیق درمی‌آورد.

بودجه نظامی عظیم عربستان سعودی 70 میلیارد دلار در سال 2019 برآورد می‌شود و از لحاظ برخورداری از بزرگ‌ترین بودجه نظامی، این کشور پس از ایالات متحده و چین در رده سوم جهانی قرار دارد و از کشورهایی مانند روسیه، هند، فرانسه و انگلیس پیشی گرفته است.

شش سال از جنگ رژیم سعودی علیه یمن می‌گذرد ولی نتایج آن کاملا معکوس بوده و آل سعود را در موقعیتی بسیار دشوار در عرصه بین‌المللی و به عنوان کشوری متجاوز به همسایه جنوبی خود قرار داده و پس از آنکه توان و قدرتش در دفاع از خود در برابر حملات انتقام‌جویانه یمنی‌ها زیر سوال رفته، به کشورهای جهان متوسل شده تا آن را از باتلاق یمن نجات دهند.

گزارش‌های رسیده از یمن حاکی‌ست که دولت صنعا مصمم به آزادسازی مأرب است و نیروهای یمنی در دروازه‌های این شهر قرار دارند و آزادسازی آن "به زودی اعلام خواهد شد". ارتش و کمیته‌های مردمی نیز به پیشروی‌ها به سمت مرکز این استان ادامه می‌دهند. وزارت دفاع یمن نیز تأکید کرده است که نبرد مأرب در مراحل پایانی خود است و امکان عقب‌نشینی از این نبرد، که مساله‌ای حاکمیتی است، وجود ندارد.

"عبدالله الحاکم" رئیس سازمان اطلاعات نظامی دولت نجات ملی یمن در صنعا طی نشستی گفته است: "نبرد ما در مأرب آزادی انسان قبل از آزادسازی اراضی است. راه برای بازگشت فریب‌خوردگان به مسیر درست هموار است." وی افزود: آنانی که با ما می‌جنگند از ساکنان مأرب نیستند بلکه سعودی و اماراتی و آمریکایی و مزدورانی از برخی استان‌های دیگر یمن هستند. ما فریب‌خوردگانی را که کنار دشمن می‌جنگند قربانیانی می‌دانیم که با وسوسه‌های مالی و وعده‌هایی که پوشالی بودن آن برای همگان آشکار شده است، فریب خورده‌اند." الحاکم بیان کرد: "طی روز پنجشنبه گذشته 250 فریب‌خورده با هماهنگی به جمع خانواده خود بازگشتند. ما با گشودن کانال‌هایی با افسران و نیروهای دشمن در مأرب توانستیم کنترل آن را در دست بگیریم و دشمن را در تنگنا قرار دهیم." از سوی دیگر "علی الکحلانی» معاون وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن هم گفت: "با توجه به پیروزی‌های به‌دست‌آمده در جبهه مأرب، ما باید تلاش‌ها برای تکمیل روند آزادسازی و تثبیت اوضاع را دو چندان کنیم."

علاوه بر این، دولت نجات ملی در صنعا تمامی تدابیر لازم برای اداره امنیتی، اقتصادی و اداری استان مارب را تکمیل کرده و به اهالی آن اطمینان داده است که عملیات نیروهای یمنی، که طی دو روز گذشته به دروازه‌های غربی، شرقی شهر رسیده‌اند، غیرنظامیان را هدف قرا نمی‌دهد بلکه هدف اصلی مزدورانِ فریب‌خورده‌ای هستند که با ائتلاف متجاوز همپیمان شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.