گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

جزییات تنش میان عربستان و لبنان/ یک تحلیلگر مسائل منطقه: اختلاف دو کشور عمیق نیست/ اگر نیروهای یمنی بر مأرب مسلط شوند بحران بین آنها شدیدتر می‌شود

حسن لاسجردی کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت: یقینا طی روزهای آینده، با میانجی گری کشورهای عربی، اختلاف به وجود آمده بین عربستان و لبنان حل خواهد شد چراکه کشورهای عربی بر این باورند جهان عرب به رغم همه گسست‌ها و چالش‌ها و شکاف هایی که دارد نباید با موضوعاتی که به روابط دو جانبه کشورها مربوط است موجب جدایی بیشتر کشورها شود. از این رو هر چند این موضوع برای عربستان بسیار حیاتی، حیثیتی و مهم است با میانجی‌گری کشورهای عربی حل خواهد شد اما یک اتفاق می تواند این اختلافات را عمیق تر کند و آن اتفاق هم پیروزی کامل نیروهای مردمی در یمن است.

یک کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت: یقینا طی روزهای آینده، با میانجی گری کشورهای عربی،  اختلاف به وجود آمده بین عربستان و لبنان حل خواهد شد چراکه کشورهای عربی بر این باورند جهان عرب به رغم همه گسست‌ها و چالش‌ها و شکاف هایی که دارد نباید با موضوعاتی که به روابط دو جانبه کشورها مربوط است موجب جدایی بیشتر کشورها شود. از این رو هر چند این موضوع برای عربستان بسیار حیاتی، حیثیتی و مهم است با میانجی‌گری کشورهای عربی حل خواهد شد اما یک اتفاق می تواند این اختلافات را عمیق تر کند و آن اتفاق هم پیروزی کامل نیروهای مردمی در یمن است.

حسن لاسجردی، کارشناس مسایل سیاسی درباره تنش موجود بین لبنان و عربستان و اخراج سفرای لبنان از سوی عربستان به جماران گفت: اختلافاتی که در حال حاضر بین عربستان  و لبنان رخ داده، به یک توییت معنادار وزیر ارتباطات لبنان مرتبط است که در آنجا نسبت به پیروزی های جنبش انصارالله و نیروهای مردمی و ارتش انصارالله در مأرب، احساس خوشحالی کرده بود.

او افزود: اینکه پرونده یمن، ارتباط مستقیمی با عربستان دارد و عربستان در لبنان، با توجه به ارتباطی که با جریان 14 مارس دارد یک ارتباط وسیع سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی است این توییت موجب ناراحتی مقامات عربستان شده است و آنها اقدام به یک اقدام متقابل زدند و خواستار خروج سفیر لبنان از عربستان شدند. به تبعیت از این اقدام عربستان، کشورهایی مانند بحرین هم اقدام مشابهی انجام دادند. نکته مهم این است که عربستان و برخی از کشورهای عربی که این واکنش دیپلماتیک را نشان داده اند بر این باورند که وزیر لبنانی در راستای اهداف حزب الله به عنوان یک نیروی رقیب عربستان عمل کرده است.

 

عربستان بر این باور است که پیروزی هایی که در یمن به دست آمده با حمایت معنوی حزب الله بوده است

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: عربستانی ها بر این باورند پیروزی هایی که در یمن به دست آمده است با حمایت معنوی حزب الله بوده است چراکه در گذشته برخی از رهبران انصارالله یمن و همچنین نیروهای مردمی، ابراز علاقه و و تمایل کرده اند  مبنی بر اینکه از مدل حزب الله در نبردهای خودشان استفاده کنند. بنابراین وقتی مجموع اینها کنار هم گذشته شود موجب تنش بین لبنان و عربستان شده است در نتیجه عربستان از سفیر لبنان بخواهد خاک این کشور را ترک کند و به نوعی موجب تنش بین کشورهای عربی شود.

لاسجردی اشاره کرد: آنچه که شاید بیش از پیش مهم باشد دو نکته است. یکی موضوع روابط لبنان و عربستان است با توجه به اینکه جریان 14 مارس به رهبری حریری موفق نشده، دولتی را که چندماه پیش تشکیل داده بود را ادامه دهد و در نتیجه دولت تغییر پیدا کرده است. از یک سو شاید جریان هوادار عربستان در لبنان در موضع ضعف قرار دارد از سوی دیگر هم پیروزی هایی که مردم یمن در مأرب به دست آوردند یا در حال تسلط همه جانبه بر مأرب به عنوان یکی از استانهای مهم یمن هستند عربستان این را به عنوان یک نقطه شکست برای خودش تلقی کرده است و موضعگیری یک مقام رسمی لبنان را برخلاف مصالح خود تشخیص داده است و در نهایت موضع تندی نسبت به این اقدام داشته است.

 

حسن لاسجردی

 

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با این مسئله مواجهیم که دو کشور و دو طرف چه مقامات عربستانی و چه مقامات لبنان علیه یکدیگر موضعگیری خواهند کرد اما تجربه نشان داده که این موضعگیری ها به دلیل اینکه دارای عمق زیادی نیست و کشورهای عربی با پادرمیانی سایر کشورهای عربی اختلافاتشان را حل می کنند به نظر می رسد طی هفته های آینده با میانجی گری برخی کشورهای عربی روبرو شویم در واقع اختلاف عربستان و لبنان چندان عمیق نیست که در مسائل سیاسی باقی بماند و تبدیل به یک چالش شود.

 

با میانجی گری کشورهای عربی، این اختلاف به وجود آمده حل خواهد شد

 

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: بنابراین یقینا طی روزهای آینده، با میانجی گری کشورهای عربی، این اختلاف به وجود آمده حل خواهد شد چراکه کشورهای عربی بر این باورند جهان عرب به رغم همه گسست‌ها و چالش‌ها و شکاف هایی که دارد نباید با موضوعاتی که به روابط دو جانبه کشورها مربوط است موجب جدایی بیشتر کشورها شود. از این رو هر چند این موضوع برای عربستان بسیار حیاتی، حیثیتی و مهم است با میانجی‌گری کشورهای عربی حل خواهد شد اما یک اتفاق می تواند این اختلافات را عمیق تر کند و آن اتفاق هم پیروزی کامل نیروهای مردمی در یمن است.

او ادامه داد: اگر یمنی ها موفق شوند مأرب را به دست آورند و از تسلط کامل نیروهای عربستانی خارج شود (چراکه هنوز بازپس گیری مأرب به طور کامل انجام نشده است) چون در معادلات امنیتی بین عربستان و یمن بسیار موثر و مهم است این بحران ایجاد شده بین لبنان و عربستان شدیدتر خواهد شد و به اقداماتی چون فراخواندن سفیر و حتی تهدید به کاهش روابط بین دو کشور را شاهد باشیم. در مجموع باید گفت این گونه اتفاقات، اتفاقاتی نیست که به قطع روابط عربستان و لبنان بیانجامد چراکه عربستانی ها در لبنان منافعی دارند که این منافع نمی تواند آنها را مجاب کند که به قطع روابط سیاسی منجر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.