وضعیت بیماری کووید-۱۹ در ۱۰ کشور «به‌شدت نگران‌کننده» و در ۱۰ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا «نگران‌کننده» است.

به گزارش جماران، در حالی که اروپا بار دیگر به مرکز جهانی شیوع ویروس کرونا تبدیل می‌شود، محدودیت‌ها برای مقابله با بروز دوباره بحران سلامتی و اشباع بیمارستان‌ها در کشورهای مختلف همزمان با آغاز فصل سرد باز می‌گردند.

آژانس کنترل بیماری‌های اروپا روز گذشته-جمعه- اعلام کرد وضعیت بیماری کووید-۱۹ در ۱۰ کشور «به‌شدت نگران‌کننده» و در ۱۰ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا «نگران‌کننده» است.

بالا رفتن دوباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا و افزایش پذیرش بیماران کووید در بیمارستان‌ها و به‌ویژه بخش مراقبت‌های ویژه، نگرانی‌ها از فرسایش مجدد توان کادرهای درمانی را دوچندان کرده است.

به‌گفته آژانس کنترل بیماری‌های اروپا وضعیت شیوع ویروس کرونا در بلژیک، لهستان، هلند، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، یونان، مجارستان و اسلونی «به‌شدت نگران‌کننده» است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اجرای کارزار گسترده واکسیناسیون، در آغاز فصل تابستان بسیاری از محدودیت‌های مرتبط با بیماری کووید را لغو کرده بودند. با این حال اثر مثبت واکسیناسیون در حال حاضر و با وجود ثبت آمارهای بی‌سابقه ابتلا در کشوری نظیر آلمان، در میزان پایین مرگ‌ومیر مشهود است.

اروپا در حالی با موج پنجم ویروس کرونا دست به گریبان می‌شود که موج چهارم این بیماری در بسیاری از کشورها، در اواسط تابستان امسال و همزمان با کارزار واکسیناسیون عمومی در مدت کوتاهی و بدون برجا گذاشتن قربانیان پرشمار، خاموش شد.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی به هلند

«مارک روته» نخست وزیر موقت هلند روز جمعه در یک نشست خبری مشترک با وزیر بهداشت این کشور از بازگشت محدودیت‌های کرونایی از روز شنبه خبر داد.

آقای روته گفت با وجود آنکه ۱۵ روز پیش زدن ماسک در اماکن عمومی بار دیگر اجباری شد و دستگاه‌های دولتی تلاش خود برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را از سر گرفتند، این تدابیر عملا بی‌فایده بوده و ما مجبوریم برای جلوگیری از بحرانی شدن شرایط بار دیگر محدودیت‌ها را از سر بگیریم.

به گفته رئیس دولت هلند، در سه هفته آینده، رستوران‌ها، کافه‌ها، میکده‌ها و مراکز تجاری باید ساعت ۸ شب تعطیل شوند. دیگر مراکز تجمع شهروندان و به‌ویژه مکان‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی هم باید ساعت ۶ عصر به کار خود خاتمه دهند. به‌علاوه، حضور افراد در محل کار، به‌جز موارد ویژه و با نظارت کارفرما،‌ مشروط به ارائه گذرنامه سلامت می‌شود. کسانی که این گذرنامه را نداشته باشند، از امکان دسترسی به کافه‌ها، رستوران‌ها و میکده‌ها محروم می‌شوند.

همزمان با کنفرانس خبری نخست وزیر موقت هلند، شماری از شهروندان خشمگین از بازگشت‌ محدودیت‌ها در شهر لاهه تجمع برگزار کردند و با ماموران پلیس درگیر شدند. هلند از اولین کشورهای اروپایی بود که سال گذشته و در جریان موج سوم ویروس کرونا صحنه تظاهرات گسترده و عمدتا خشونت‌بار شهروندان معترض بود.

 

 آلمان با پایان پاندمی فرسنگ‌ها فاصله دارد

ویروس‌شناس ارشد آلمانی می‌گوید برخی کشورها می‌توانند تا بهار پاندمی را پشت سر بگذارند اما این شامل آلمان نمی‌شود. شاخص ابتلا در آلمان برای پنجمین روز پیاپی رکوردی جدید و بی‌سابقه به جا گذاشته است.

 مدیر انستیتوی ویروس‌شناسی مجتمع پزشکی "شاریته" برلین معتقد است، برای این که موارد مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ مانند بریتانیا اوج نگیرد باید هر چه سریع‌تر به روند موجود واکنش نشان داد.

هفته‌نامه اشپیگل جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) از قول «کریستین دروستن» نوشت: «هر کس باید بررسی کند که آیا می‌تواند ارتباط‌های خود را آگاهانه برای چند هفته محدود کند؟»

او معتقد است، آلمان به دلیل وجود تعداد زیادی شهروند واکسینه نشده و کندی روند تزریق دوز سوم واکسن کرونا هنوز تا پایان پاندمی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

به گفته دروستن تا زمانی که گونه دلتای ویروس کرونا، که قدرت سرایت بیشتری دارد، به تاخت و تاز ادامه می‌دهد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ممکن است به سرعت با هجوم مبتلایان جدید و کمبود امکانات روبرو شوند.

پشت سر گذاشتن پاندمی با افزایش واکسیناسیون

ویروس‌شناس ارشد آلمانی افزود، برخلاف آلمان، در کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال، که میزان واکسیناسیون در آنها قابل توجه است، شهروندان می‌توانند تا فصل بهار پاندمی را پشت سر گذاشته باشند. 

بر پایه ارزیابی ناظران، اسپانیا که یکی از موفق‌ترین کارزارهای واکسیناسیون در اروپا را داشته و به سرعت در حال تزریق دوز سوم واکسن به شهروندان است، ظاهرا به ایمنی جمعی رسیده است.

در حال حاضر ۸۰ درصد کل جمعیت حدود ۴۷ میلیون نفری اسپانیا به طور کامل واکسینه شده‌اند و این نسبت در میان افراد بالای ۱۲ سال به ۹۰ درصد می‌رسد.

در آلمان تا ۱۱ نوامبر حدود ۵۶ میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند که اندکی بیش از ۶۷ درصد کل جمعیت را شامل می‌شوند.

با وجود رکوردزنی‌های مکرر آمار مبتلایان جدید و هشدارهای کارشناسان، سیاست‌گذاران موفق نشدند آلمان را برای ورود به یک پائیز کرونایی آماده کنند.

 این ناکامی با توجه به تعداد قابل توجه شهروندانی که به دلایل مختلف مایل به واکسینه شدن نیستند، می‌تواند زمینه‌ساز وضعیتی فاجعه‌بار باشد.

 رکوردشکنی‌های پی در پی کرونا در آلمان

بر پایه اعلام موسسه روبرت کخ در شبانه روز منتهی به بامداد پنج‌شنبه، ۱۱ نوامبر، ۵۰ هزار و ۱۹۶ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آلمان شناسایی شده است.

این بالاترین میزان ثبت شده موارد ابتلای روزانه از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون در آلمان و بیش از ۱۶ هزار مورد فراتر از پنج‌شنبه گذشته است.

در شبانه‌روز منتهی به جمعه ۴۸ هزار و ۴۶۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در آلمان شناسایی شده و شاخص ابتلا برای نخستین بار از ابتدای پاندمی به نزدیک ۲۶۴ رسیده است.

این شاخص، موارد ابتلا در میان ۱۰۰ هزار نفر طی هفت روز را نشان می‌دهد و از روز دوشنبه به این سو پنج بار رکوردهای جدیدی بر جا گذاشته است.

توصیه‌هایی برای عبور کم‌هزینه از موج جدید

از نظر کارشناسان تنها هنگامی که ایمنی در برابر ابتلا به ویروس کرونا در میان شهروندان به گونه‌ای گسترش یافته باشد که موارد شیوع به صورت محدود و منطقه‌ای رخ دهد و نظام سلامت را به چالش نکشد، می‌توان از ورود به مرحله "اندمی" یا بومی شدن ویروس سخن گفت.

مدیر انستیتوی ویروس‌شناسی مجتمع شاریته می‌گوید، از نظر علمی برای کاستن از فشار و شدت موج جدید ابتلا، محدود کردن ارتباط‌ها بسیار ضروری است.

او می‌افزاید، راهکار مهم دیگر جبران هر چه سریع‌تر واکسینه نبودن میلیون شهروند بزرگسال است تا بتوان سریع‌تر از مرحله پاندمی عبور کرد.

به گفته کریستین دروستن در نهایت ممکن است گونه‌های جدید از ویروس شیوع پیدا کنند که اگر مایل به ورود به مرحله "اندمی" هستیم باید در مقابل آنها ایمن شویم.

این ویروس‌شناس آلمانی می‌گوید، مسئولیت‌پدیری فردی شهروندان در موج‌های قبلی پاندمی آلمان را از مخمصه نجات داد و او امیدوار است این اتفاق بار دیگر رخ دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.