رهبران اروپایی نگران موج سوم کرونا هستند که عمدتا به دلیل شیوع ویروس جهش ‌یافته‌ ای که در انگلیس شناسایی شد، در حال گسترش است.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه فرانس 24، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ارتکاب «اشتباهات» در جریان مدیریت بحران همه گیری ویروس کرونا را پذیرفته است.

امانوئل ماکرون ضمن پذیرش ارتکاب «اشتباهات» در جریان مدیریت بحران همه گیری بیماری کووید 19 گفت که دولت از تجربه ماه های گذشته «درس» گرفته است.

فرانسه غرق در کرونا، و قرنطینه شده است. داده‌های وزارت بهداشت فرانسه نشان می ‌دهد که تعداد بیماران کرونا در بخش‌ های مراقبت ویژه فرانسه در سال جاری میلادی به بالاترین حد رسیده است.

با افزایش شمار بیماران بستری شده حاد کرونایی در بخش ‌های آی سی یو بیمارستان‌ ها، 41 پزشک در پاریس هشدار دادند که ممکن است به زودی مجبور شوند از میان بیماران برای درمان فوری دست به انتخاب بزنند.

این گروه پزشکان، استدلال کرده ‌اند که اقدامات دولت در مناطق شیوع گسترده ویروس کرونا مانند پاریس ناکافی بوده است و این مناطق با ویروس جهش یافته روبرو می ‌شوند.

در همین راستا رئیس جمهور فرانسه با اشاره به موج تازه شیوع ویروس کرونا در فرانسه و کشورهای اروپایی اعلام کرد که محدودیت‌ های جاری در 19 شهرستان این کشور از شنبه شب برای چهار هفته در سراسر فرانسه به اجرا گذاشته می‌ شود. این تمهیدات علاوه بر منع رفت و آمد شبانه، محدودیت جابجائی میان استان‌ ها و بسته شدن کسب و کارها را در بر می‌ گیرد.

تعطیلی سراسری فرانسه به تعطیلی 150 هزار کسب و کار می ‌انجامد و در هر ماه 11 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

علاوه بر این، موسسات آموزشی نیز هفته‌ های آینده تعطیل خواهند بود.

ماکرون در هفتمین گفتار تلویزیونی خود درباره مدیریت بحران کرونا و چگونگی رویارویی با آن، تمهیدات جاری در برخی شهرستان ‌های فرانسه را به سراسر این کشور گسترش داد و اعلام کرد که کلیه موسسات آموزشی از کودکستان تا پایان دوره دبیرستان نیز در سه هفته آینده تعطیل خواهند بود. به گفته او، هفته آینده آموزش در منازل صورت خواهد گرفت و سپس با فرارسیدن تعطیلات بهاری کلیه موسسات آموزشی دو هفته تعطیل خواهند بود. هر چند به طور معمول تعطیلی دو هفته ‌ای مدارس در سراسر فرانسه همزمان برگزار نمی ‌شود، ماکرون اعلام کرد که این تعطیلات در سال جاری از 12 آوریل به صورت همزمان در سراسر کشور به اجرا گذاشته می ‌شود.

هر چند دانش آموزان دوره ابتدایی از 26  آوریل به مدارس بازخواهند گشت، دبیرستان‌ ها تا سوم ماه مه آموزش را تنها از راه دور دنبال خواهند کرد. رئیس جمهور فرانسه امیدوار است کلیه موسسات آموزشی ابتدایی و متوسطه از سوم ماه مه بازگشایی شوند.

دانشگاه‌ ها همچون گذشته آموزش را از راه دور دنبال می ‌کنند و هر یک از دانشجویان می ‌تواند در صورت تمایل یک روز در هفته در محل تحصیل حاضر شود.

بر اساس تصمیمات اعلام شده، کلیه کسب و کارهای غیراساسی نیز از روز سوم آوریل برای چهار هفته تعطیل خواهد شد. رفت و آمدهای میان استانی نیز به استثنای امور اجتناب ناپذیر که لیست آن پیش از این تدوین و انتشار یافته است، ممنوع خواهد بود. منع رفت و آمد از ساعت 19 تا 6 بامداد نیز در سراسر کشور برقرار خواهد بود. هر چند در این دوره کلیه شهروندان می ‌توانند آزادانه تا 10 کیلومتری محل اقامت خود رفت و آمد کنند، رئیس جمهور از همگان خواست از هر گونه جابجایی غیر ضروری پرهیز نمایند. رفت و آمد در فاصله بیش از 10 کیلومتر نیازمند اظهارنامه ویژه و ارائۀ مدارک لازم برای اثبات اجتناب ناپذیری سفر است.

رئیس جمهور فرانسه گفت که ظرفیت بخش مراقبت ‌های ویژه بیمارستان‌ ها در حال حاضر به 7000 تخت افزایش یافته و به زودی به 10000خواهد رسید.

این در حالی است که «اولیویه ورون» وزیر بهداشت فرانسه تابستان گذشته پس از موج اول شیوع کرونا وعده داده بود که تعداد تخت های بخش مراقبت های ویژه به 12000 خواهد رسید. عدم تحقق این وعده طی روزهای گذشته انتقادهای زیادی را متوجه دولت و رئیس جمهور فرانسه کرد.

مخالفان دولت فرانسه همچنین طی روزهای گذشته از تعلل ماکرون در اجرای محدودیت های جدید و عدم اعلام قرنطینه سراسری در پایان ماه ژانویه طبق پیشنهاد برخی از متخصصان بیماری های همه گیر انتقاد کرده بودند.

امانوئل ماکرون با ارائه جزئیات تقویم واکسیناسیون، ابراز امیدواری کرد که از اواسط ماه مه برخی گشایش ‌ها میسر شود و در پایان تابستان بازیافتن زندگی عادی ممکن شود.

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که تاکنون 3 میلیون نفر در فرانسه با تزریق دو دوز واکسینه شده ‌اند و 8 میلیون نفر دوز اول را دریافت کرده ‌اند. او گفت که 1700 مرکز بزرگ واکسیناسیون در سراسر خاک فرانسه گشایش یافته که هفت روز در هفته باز خواهند ماند.

او با اشاره به برنامه تولید واکسن از سوی صنایع داروسازی فرانسه که از یک هفته دیگر آغاز می ‌شود، ابراز امیدواری کرد که تا پایان تابستان، کلیۀ افراد داوطلب واکسینه شوند و بازگشت به زندگی عادی ممکن شود.

رهبران اروپایی نگران موج سوم کرونا هستند که عمدتا به دلیل شیوع ویروس جهش ‌یافته‌ ای که در انگلیس شناسایی شد، در حال گسترش است.

در آلمان رهبران ایالت ‌های «باواریا و بادن-وورتمبرگ» که به شدت از این همه‌ گیری آسیب دیده‌ اند، از رهبران مناطق دیگر خواسته ‌اند که محدودیت‌ های شدیدتری وضع کنند. آنها می ‌گوید وضعیت از آنچه به نظر می ‌آید، بدتر است.

هامبورگ هم از روز جمعه محدودیت‌ های تردد شبانه اعمال می ‌کند.

 

اذعان رهبر قدرتمند آلمان به اشتباه

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در یک مصاحبه تلویزیونی، ضمن یادآوری برخی مشکلات دولتش در برخورد با بحران کرونا، مسئولیت برخی سیاست‌های نادرست از کندی روند توزیع واکسن گرفته تا گذاشتن و برداشتن پی‌درپی مقررات کرونایی را پذیرفت.

صدراعظم آلمان که آخرین ماه‌های دوره صدارت خود را می‌گذراند و در ماه سپتامبر از قدرت کنار می‌رود، در گفتگوی خود اذعان کرد که اشتباهاتی از جمله در مورد اعلام قرنطینه تعطیلات عید پاک از دولت او سر زده است. آنگلا مرکل روز ۲۴ مارس (۴ فروردین) با اشتباه خواندن تصمیم قرنطینه کرونایی در ایام عید پاک، آن را لغو کرد و در عین حال شخصاً مسئولیت این اشتباه را گردن گرفت.

 رهبر قدرتمندترین کشور اروپا همچنین از این که در گذشته برخی مسئولان محلی، از جمله از هم‌حزبی‌های خودش در اجرای مقررات و محدودیت‌های کرونایی مقاومت کرده‌اند، ابراز تأسف کرد. او در این زمینه به ویژه از مسئولان منطقه برلین، پایتخت، نوردراین-وستفالن، بزرگ‌ترین استان و زارلاند، استان کوچک آلمان در مرز فرانسه به دلیل اجرا نکردن محدودیت‌های کرونای در ماه جاری انتقاد کرد.

آنگلا مرکل با این حال وعده داد برنامه واکسیناسیون به نحوی پیش برود که تا پایان تابستان تمام افراد بزرگسال در آلمان واکسن زده باشند و تأکید کرد که با این حال آلمان در این زمینه هنوز هم نسبت به بیشتر همسایگانش «وضعیت بهتری» دارد. دولت آلمان تاکنون ۱۰.۸ درصد از جمعیت کشور را واکسینه کرده است، آماری که نسبت به انگلیس، آمریکا و سرزمین های اشغالی بسیار کمتر است.

مرکل گفت: «شاید ما در بعضی مواقع زیادی کمال‌گرا هستیم و می‌خواهیم همه کارها را به درستی انجام دهیم. بدیهی است که هر که اشتباه ‌کند، همیشه با انتقادات عمومی زیادی روبرو می‌شود.»

وی افزود: «اما باید انعطاف‌پذیری نیز وجود داشته باشد. به باور من، این ویژگی‌ای است که ما آلمانی‌ها در کنار گرایش به کمال‌گرایی، باید کمی بیشتر از آن بهره ببریم.»

آنگلا مرکل با یادآوری این که آلمان هنوز «شرایط دشواری» را در پیش دارد، از مردم خواست ناامید نشوند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد که آلمان امروز پنجشنبه اعلام کرد که 24هزار و 300 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته ثبت کرده است.

بر اساس داده های مرکز پژوهشی بیمارهای عفونی «روبرت کخ»تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در آلمان به دو میلیون و 833هزار و 173 نفر رسیده است.

همچنین تعداد جان باختگان کرونا نیز در آلمان با ثبت 201 فوتی جدید به 76هزار و 543 نفر رسیده است.

آلمان نگران آن است که تعداد مبتلایان در این کشور از 20 هزار نفر در روز در حال حاضر به 100 هزار نفر در روز برسد.این کشور تلاش می کند که از این مساله جلوگیری کند.

 

 نگرانی سازمان جهانی بهداشت از روند کند واکسیناسیون در اروپا

سازمان جهانی بهداشت در یک بیانیه از کندی روند واکسیناسیون کووید۱۹ در قاره اروپا انتقاد کرد.

شعبه اروپایی این سازمان با انتشار یک بیانیه امروز پنجشنبه اول آوریل، تاخیر در روند واکسیناسیون در اروپا را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد نگرانی های زیادی در این رابطه وجود دارد. به گفته سازمان جهانی بهداشت به دلیل عدم تسریع در روند واکسیناسیون شاهد گسترش افراد مبتلا به کووید ۱۹ در پنج هفته اخیر هستیم. آمار مبتلایان در هفته از مرز یک میلیون و ششصدهزار نفر در جهان عبور کرده است.

در این بیانیه از قول رئیس این سازمان در اروپا، هانس کلوگه، می خوانیم: « واکسیناسیون بهترین راه برای توقف کامل همه گیری است. واکسن ها نه تنها عملکرد خوبی دارند بلکه قابلیت برای مقابله با گسترش شیوع ابتلا در جامعه دارند.» آقای کلوگه می گوید این سازمان به همراه تمام رهبران اروپایی باید تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا شرکت های تولید کننده واکسن بازدهی خود را به حداکثر برسانند.

در همین حال کارشناسان سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کردند که دو واکسن چینی «سینوفارم» و «سینواک» را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» ایمن و موثر می دانند اما همچنان به داده های بیشتری برای بررسی آنها نیاز دارند.

تنها انگلیس است که در میان کشورهای اروپایی آمار قابل قبولی در واکسیناسیون دارد و به همین دلیل محدودیت های سخت قرنطینه گام به گام برداشته می شوند.

به جز این کشور میانگین نرخ افرادی که در اتحادیه اروپا واکسن دریافت کرده اند ۱۰ درصد کل جمعیت است.

فرانسه یکی از کشورهای مهم این اتحادیه تنها به ۱۱.۷ درصد از شهروندان دوز اول واکسن کووید را تزریق کرده است.

از آغاز این همه گیری بیش از ۶۱۵ هزار نفر تنها در اتحادیه اروپا جانشان را بدلیل بیماری کووید۱۹ از دست داده اند.

یکی از مهم ترین نگرانی ها سازمان بهداشت جهانی تحولات ویروس کروناست. مقامات این سازمان می گویند در صورت عدم توقف همه گیری تا چند ماه دیگر امکان دارد شاهد تحولات اساسی ویروس کرونا به اندازه ای باشیم که واکسن های کنونی نتوانند با آنها مقابله کنند.

در هفته های جاری موج سوم شیوع ویروس کرونا در برخی از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه و بلژیک و ایتالیا آغاز شده است.

 

تولید واکسن کرونا برای حیوانات توسط روسیه

روسیه اعلام کرد «کارنیواک-کوو» نخستین واکسن کووید-۱۹ برای جلوگیری ازشیوع ویروس کرونا در میان حیوانات را با موفقیت به مرحله تولید رسانده است.

موسسه دامپزشکی و محصولات دفع آفات روسیه روز گذشته-چهارشنبه- ۳۱ مارس با صدور بیانیه‌ای خبر از کارآیی صد در صدی این واکسن داد.

مرحله پایانی آزمایش این واکسن از ماه اکتبر سال گذشته آغاز شد. به گفته مقام‌های روسیه کارنیواک-کوو بر روی گربه‌‌ها، سگ‌ها، روباه‌های جنگلی و قطبی و همینطور مینک‌ها (گونه‌ای از راسو) آزمایش شده است و کاملا کارا بوده است. قرار است تولید انبوه این واکسن از ماه آوریل آغاز شود.

این واکسن محصول شرکت روسلخوزنادزور، یکی از زیرشاخه‌های مرکز بهداشت حیوانات و طیور فدراسیون روسیه است که با بسیاری از شرکت‌های اروپایی فعال در تجارت پوست حیوانات تجارت می‌کند.

در ماه‌های گذشته انتقال ویروس از مینک به انسان و برعکس در شمال اروپا سبب شد تا میلیون‌ها راس از این گونه جانوری برای جلوگیری از شیوع بیشتر و جهش ویروس کرونا معدوم شوند.

در روسیه تاکنون تنها دو مرد از ابتلای گربه‌ها به ویروس کرونا در مسکو و سیبری شناسایی و ثبت شده است.

 

 

واکسن آمریکایی پوست یک نفر را کند

مردی در آمریکا پس از واکسیناسیون با «جانسون و جانسون» با ضایعات پوستی مواجه شد.

به گزارش کانال تلویزیونی 8News WRIC، مردی در ایالت ویرجینیا آمریکا پس از واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با جانسون و جانسون با ضایعه پوستی مواجه شده و پوست وی شروع به کنده شدن نمود.

به گفته پزشکان، این واکنش شدید با واکسن ارتباط مستقیم دارد. این مرد اولین ترکیب واکسن را در اوایل ماه مارس دریافت کرد و پس از چهار روز اولین علائم پدیدار شدند. سپس ضایعه پوستی در سراسر بدن وی ظاهر شدند، پوست وی قرمز شده و شروع به کنده شدن نمود. پس از ظاهر شدن ضایعات، مرد به بخش اورژانس فرستاده شد؛ دست‌ها و پاهای او تقریباً قابل تشخیص نبودند زیرا پوست وی به شدت متورم شده بود.

این مرد اظهار داشت: ابتدا کمی احساس ناراحتی در زیر بغل کردم، بعد از چند روز ضایعات خارشی پیدا کردم و بعد از آن بدنم متورم و پوستم قرمز شد ... همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. پوست من در حال لایه برداری است. هنوز پوست دستانم کنده می‌شود.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت پیش از این اعلام کرده است که استفاده اضطراری از واکسن ضد کرونای ساخت شرکت آمریکایی و چند ملیتی «جانسون و جانسون» را تایید کرده است.

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمزدر گزارشی نوشت که اشتباه در مخلوط کردن مواد واکسن در کارخانه شرکت آمریکایی جانسون و جانسون درشهر بالتیمور در ایالت مریلند ، منجر به از بین رفتن 15 میلیون دوز واکسن ساخت این شرکت شد. این شرکت به اشتباه خود اعتراف کرده است.

خاطرنشان می شود که دلیل این امر عامل انسانی بوده است. سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در حال انجام تحقیقات درباره این قضیه است. دوزهایی که هم اکنون استفاده می شود در هلند تولید شده و بنابراین مشکلات موجود در تولیدات آمریکایی هنوز در روند واکسیناسیون اختلال ایجاد نکرده است. روزنامه نیویورک تایمز می نویسد با این حال، اشتباه رخ داده منجر به تأخیر در تأمین دوزهای واکسن برای ایالات متحده خواهد شد.

این حادثه به شهرت و اعتبار شرکت جانسون و جانسون لطمه خواهد زد که قرار بود به تسریع واکسیناسیون علیه کرونا  در آمریکا کمک کند چون واکسن جانسون و جانسون تنها یک بار تزریق می شود.

به نوبه خود، شرکت جانسون و جانسون رسما خطای خود را پذیرفت. در بیانیه این شرکت آمده است: "در طی فرایند کنترل کیفیت ، محموله ای از واکسن یافت شد که با استاندارد مطابقت نداشت... این محموله در آمپول ها ریخته نشده  و وارد مراحل نهایی تولید نشد."

اکنون سه واکسن فایزر، مدرنا و جانسون و جانسون برای استفاده از انها در ایالات متحده تأیید شده است که از بین آنها  فایزر و مدرنا مطابق برنامه به مردم ارائه می شوند.

 

واکسن «فایزر-بیون‌تک» پس از ۶ ماه از زمان تزریق همچنان «۹۱ درصد کارایی» دارد

نتایج جدید آزمایش های شرکت داروسازی «فایزر» نشان می دهد که واکسن این شرکت که به همراه شرکت داروسازی «بیون تک» تولید شده پس از شش ماه از زمان تزریق همچنان در پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» موثر است.

بنا به اعلام شرکت «فایزر» این واکسن در ۹۱.۳ درصد از موارد پس از شش ماه نیز در پیشگیری از ابتلا به «کووید ۱۹» همراه با علائم بالینی این بیماری کارایی دارد. این در حالی است که میزان کارایی واکسن «فایزر-بیون تک» در ماه های اولیه پس از تزریق دو دوز این واکسن ۹۵ درصد بوده است.

شرکت «فایزر» همچنین از «کارایی بالای» واکسن تولید شده در برابر گونه ای جهش یافته از ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شیوع یافته خبر داده است. به گفته شرکت «فایزر» هیچ کدام از ۸۰۰ نفری که در جریان مرحله سوم آزمایش بالینی واکسینه شده بودند به گونه جهش یافته معروف به «نوع آفریقای جنوبی» مبتلا نشدند.

این در حالی است که ۹ نفر از گروه کنترل در این تحقیق (افرادی که با واکسن واقعی واکسینه نشده بودند) به گونه جهش یافته کرونا مبتلا شدند. شرکت «فایزر» به این ترتیب نتیجه گرفته که واکسن تولید شده در برابر نوعی از ویروس که در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرده است ۱۰۰ درصد کارایی دارد.

کارایی واکسن ها در برابر انواع جهش یافته ویروس کرونا عاملی کلیدی برای دستیابی به ایمنی دسته جمعی و مقابله با همه گیری بیماری «کووید ۱۹» محسوب می شود. پیش از این نگرانی هایی بابت احتمال عدم کارایی واکسن ها در برابر گونه ای از ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شیوع یافته است مطرح شده بود.

داده های جدید به دنبال آزمایش های بالینی «فایزر» بر روی نزدیک به ۵۰ هزار نفر در چند کشور جهان به دست آمده است.

شرکت های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» در نظر دارند تا پایان سال جاری میلادی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دوز از واکسن خود را تولید کنند. واکسن «فایزر-بیون تک» یکی از سه واکسنی است که هم اکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استفاده از آن در حال واکسیناسیون جمعیت خود در برابر بیماری «کووید ۱۹» هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.