اروپا در برخورد با شیوع کرونا دچار نوعی سردرگمی شده است.

 

به گزارش جماران، شیوع دوباره کرونا در کشورهای اروپایی و ابهام ها درباره برخی واکسن های ضد کرونا، اروپایی را سر درگم کرده است.

از یک سو برخی از کشورهای اروپایی قرنطینه را دوباره برقرار کردند و از سوی دیگر، برخی کشورها نیز در استفاده از واکسن ضد کرونای«آسترازنکا» دچار تردید شده اند.

در حالی که آژانس دارویی اتحادیه اروپا استفاده از واکسن آسترازنکا را تأیید کرده است اما میان کشورهای اروپایی بر سر استفاده از این واکسن اختلاف و دو دستگی وجود دارد.

در همین زمینه، اجرای مقررات قرنطینه برای حدود یک سوم جمعیت فرانسه در حالی از جمعه شب آغاز خواهد شد که ژان کاستکس، نخست وزیر این کشور قرار است همزمان با از سرگیری استفاده از واکسن آسترازنکا با این محصول در برابر بیماری «کووید ۱۹» واکسینه شود.

نخست وزیر فرانسه شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا ۱۶ دپارتمان (ناحیه) این کشور به مدت یک ماه قرنطینه خواهند شد. به این ترتیب پاریس، لیل و نیس از جمله شهرهایی هستند که ساکنان آنها طی یک ماه آینده تنها اجازه رفت و آمد در شعاع ۱۰ کیلومتری محل سکونت خود را خواهند شد.

اجرای مقررات قرنطینه برای ۲۱ میلیون فرانسوی به گفته برونو لومر، وزیر اقتصاد این کشور در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ضرر اقتصادی به بار خواهد آورد. بنا به تصمیم مقامات فرانسه مدارس در مناطق قرنطینه شده تعطیل نخواهند شد.

تصمیم دولت فرانسه برای اجرای محدودیت های جدید به دنبال موج سوم شیوع بیماری «کووید ۱۹» که با افزایش شمار بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها همراه بود اتخاذ شد.

فرانسه روز جمعه برای دومین روز پیاپی شاهد شناسایی بیش از ۳۰ هزار مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بود. این در حالی است که این کشور به تدریج به مرز ۱۰۰ هزار جان باخته بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» نزدیک می شود.

 

دودستگی بین کشورهای اروپایی برای از سرگیری استفاده از واکسن آسترازنکا

به گزارش یورونیوز، شماری از کشورهای اروپایی که استفاده از واکسن آسترازنکا را طی روزهای گذشته متوقف کرده بودند قرار است واکسیناسیون با این محصول را از سر بگیرند. فرانسه، آلمان و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که به دنبال اعلام نظر اداره دارویی اروپا مبنی بر «ایمن و موثر» بودن واکسن آسترازنکا در نظر دارند استفاده از این واکسن را بار دیگر آغاز کنند.

بسیاری از کشورهای اروپایی طی روزهای اخیر به دنبال دریافت گزارش هایی مبنی بر لخته شدن خون چند نفر از افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا تصمیم گرفته بودند که تزریق این محصول را موقتا متوقف کنند.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا مهر تایید زد: واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است

نخست وزیر فرانسه شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که در نظر دارد روز جمعه با واکسن آسترازنکا خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند. تصمیمی که در راستای جلب اعتماد شهروندان به تزریق این واکسن اتخاذ شده است.

این در حالی است که سوئد و نروژ در نظر دارند تا برای تصمیم گیری در مورد استفاده از واکسن آسترازنکا تا هفته آینده صبر کنند. گروهی از کادر درمان در نروژ اعلام کرده که استفاده از واکسن آسترازنکا با لخته شدن خون افراد واکسینه شده مرتبط بوده است.

کمیته جهانی ایمنی واکسن ها در سازمان جهانی بهداشت قرار است روز جمعه نظر مشورتی خود را درباره استفاده از واکسن آسترازنکا و عوارض جانبی آن اعلام کند.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا در نهایت روز پنجشنبه ضمن انتشار نتیجه تحقیقات جامع‌تر خود در باره ایمنی واکسن آسترازنکا بر استفاده از این محصول دارویی مهر تایید مجدد زد.

نهاد ناظر و کنترل کننده وضعیت توزیع و استفاده از دارو در اتحادیه اروپا پیش‌تر در پی تردیدهایی مرتبط با عوارض خطرناک استفاده از واکسن کرونای تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا تاکید کرده بود که تحقیقات اولیه هیچ یافته تازه‌ای دال بر ارتباط استفاده از این واکسن و لختگی خون نشان نمی‌دهد.

آژانس دارویی اروپا با این وجود اعلام کرده بود به تحقیقات خود برای کسب اطمینان بیشتر نسبت به کم‌خطر بودن عوارض جانبی این واکسن ادامه می‌دهد.

نتیجه تحقیقات مکمل این نهاد اروپایی در نهایت روز پنجشنبه منجر به تایید مجدد استفاده از واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا شد.

«ایمر کوکه» مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا در جریان یک نشست خبری از طریق ویدیوکنفرانس تاکید کرد که کمیته ایمنی مامور تحقیق روی اثرات جانبی واکسن آسترازنکا به یک نتیجه علمی روشن دست یافته و آن «ایمن و موثر» بودن این واکسن است.

خانم کوکه افزود: مزایای استفاده از این واکسن برای محافظت در برابر بیماری کووید۱۹ که مبتلایان به آن با خطر مرگ و بستری شدن در بیمارستان روبرو هستند، بسیار بیشتر از عوارض و خطرات احتمالی ناشی از تزریق آن است.

مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت نیز روز پنجشنبه ساعاتی قبل از کنفرانس خبری مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا ضمن دعوت به کنار گذاشتن ترس و تردید به سران کشورهای اروپایی توصیه کرد که برای نجات جان انسان‌ها همچنان استفاده از واکسن آسترازنکا را در دستور کار خود قرار دهند.

تحقیقات جامع انجام شده توسط متخصصان این نهاد ناظر اروپایی که مقر آن در آمستردام است همچنین نشان می‌دهد که این واکسن خطر ترومبوآمبولیک یا لختگی خون را افزایش نمی‌دهد.

آژانس دارویی اروپا در عین حال تاکید کرده که در جایگاهی قرار ندارد که «ارتباط قطعی» میان دریافت واکسن آکسفورد/آسترازنکا و اختلالات نادر گزارش شده در خصوص انعقاد‌های خونی را نفی کند.

مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا در این خصوص تصریح کرد: «بر اساس شواهد موجود و پس از روزها تجزیه و تحلیل عمیق، ما هنوز نمی توانیم به طور قطعی ارتباط بین موارد گزارش شده و واکسن را رد کنیم.»

به گفته خانم کوکه، بنابر این کمیته بررسی ایمنی در آژانس دارویی اروپا توصیه می‌کند نسبت به خطرات احتمالی و بالقوه استفاده از این دارو آگاهی‌بخشی لازم صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که این موارد در اطلاعات مرتبط با دارو درج خواهد شد.

وی در ادامه از جانب کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا توصیه کرد که توجه استفاده کنندگان واکسن به بیماری‌های نادر گزارش شده جلب شود و برای کمک به توقف و کاهش عوارض جانبی احتمالی ناشی از این دارو اطلاعاتی کامل‌تر در اختیار متخصصان بهداشت و افراد واکسینه شده قرار گیرد.

مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا در پایان ضمن اشاره به انجام تحقیقات تکمیلی بیشتر برای روشن شدن علت موارد نادر ابتلا به بیماری‌های گزارش شده در پی استفاده از واکسن آسترازنکا گفت: «اگر من بودم، فردا واکسن می‌زدم.»

حدود پانزده کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا در پی انتشار گزارش‌هایی مرتبط با موارد مرگ و ابتلا به اختلالات خونی در اتریش، نروژ و دانمارک پس از دریافت واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن را به حال تعلیق درآوردند.

 

کوچک شدن طبقه متوسط در جهان

گزارشی از وضعیت اقتصادی در هند نشان می دهد بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا در یکسال گذشته، ۳۲ میلیون هندی را از طبقه متوسط خارج کرده است.

در این گزارش می خوانیم شهروندان هندی طبقه متوسط با شیوع ویروس کرونا سال ها دستاورد اقتصادیشان را از دست داده اند و بسیاری نیز بیکار شده اند. بیکاری، میلیون ها شهروند را به سمت خط فقر کشانده است.

گزارش موسسه تحقیقاتی و آمریکایی «پیو» می گوید دست کم ۳۲ میلیون هندی که پیش از همه گیری کرونا بین ۱۰ تا ۲۰ دلار در روز درآمد داشته اند، امروز این شهروندان منبع اصلی درآمدهای خود را از دست داده اند.

به گفته این موسسه تحقیقاتی شیوع ویروس کرونا ۹۹ میلیون هندی متعلق به طبقه متوسط را به ۶۶ میلیون نفر کاهش داده است.

تقریباً ۵۷ میلیون نفر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ به گروه شهروندان با درآمد متوسط ​​در هند پیوسته بودند.

هند را یکی از مهم ترین رقبای اقتصادی چین می شمارند و برخی از اقتصاددانان معتقدند تا ده سال دیگر، این کشور همچون چین در صدر غول های اقتصادی جهان و فراتر از اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار می گیرد.

موسسه تحقیقاتی پیو با استناد به پیش بینی های «رشد اقتصادی» بانک جهانی در این گزارش نوشته است: «تخمین زده می شود که تعداد افراد طبقه متوسط هندی که از این طبقه بدلیل شیوع کرونا خارج می شوند بسیار از کشور چین بالاتر باشد.»

در ژانویه سال گذشته میلادی، بانک جهانی سطح رشد اقتصادی را برای هند و چین تقریبا همسان پیش بینی کرد. به گفته بانک جهانی رشد اقتصادی دو کشور به ترتیب ۵.۹ و ۵.۸ درصد خواهد بود. ژانویه سال جاری میلادی اما پیش بینی ها کاملا متفاوت هستند. بانک جهانی پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۲۱، چین دو درصد رشد اقتصادی را تجربه می کند در حالیکه هندوستان با کاهش ۹.۶ درصدی روبرو خواهد شد.

هند پس از ایالات متحده و برزیل بیشترین مبتلا به بیماری کووید را دارد. نزدیک به ۱۱ میلیون و پانصد هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

موسسه تحقیقاتی «پیو» تخمین زده است که در یکسال اخیر، تعداد افراد فقیر هندوستان با درآمد روزانه ۲ دلار یا کمتر، ۷۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

در این گزارش تعداد شهروندان چینی، همسایه و رقیب اقتصادی هند، که از گروه شهروندان با درآمد طبقه متوسط خارج شده اند تنها ده میلیون عنوان شده است. همچنین این موسسه گفته است در یکسال اخیر خط فقر در چین بدون تغییر باقی مانده است.

 

 

ادامه تاخت و تاز کرونا در آمریکا

جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز» حاکی از آن است که در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ دست‌کم یکهزار و ۶۱۱ مورد جدید، شمار تلفات کرونا در آمریکا به مرز ۵۴۰ هزار نفر رسید.

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جان هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ دست‌کم یکهزار و ۶۱۱ مورد جدید، شمار قربانیان کروناویروس در ایالات متحده به ۵۳۹ هزار و ۶۶۳ نفر افزایش یافت.

این آمار نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای دست‌کم ۵۹ هزار و ۶۸۴ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا به ۲۹ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۲۰۳ نفر رسید.

مقایسه جدیدترین آمار دانشگاه جان هاپکینز با آمار یک روز قبل این مرکز نشان می‌دهد، شمار مبتلایان به کرونا و شمار قربانیان این ویروس ناشناخته در آمریکا مجدداً افزایش داشته است.

از طرف دیگر، پایگاه اطلاع رسانی «ورلد اُ میترز»، مجموع مبتلایان به کروناویروس در آمریکا را ۳۰ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۸۰ نفر و مجموع قربانیان «کووید-۱۹» در این کشور را ۵۵۲ هزار و ۴۷۰ نفر گزارش کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی «کووید یو اس ای» که آمار مربوط به شیوع کرونا را در آمریکا تجزیه و تحلیل می‌کند، برآورد کرده است که شمار کلی مبتلایان به کروناویروس در آمریکا ظرف یک ماه آینده به ۳۱ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۵۹۸ نفر و شمار قربانیان آن در این کشور به ۵۸۹ هزار و ۴۸ نفر می‌رسد.

این وبگاه آمریکایی همچنین گزارش کرد ایالت کالیفرنیا با سه میلیون و ۶۳۳ هزار و ۱۴۴ مورد ابتلا و ۵۷ هزار و ۱۶۵ مورد فوتی به کانون بیماری کرونا در آمریکا تبدیل شده است و ایالت تگزاس هم‌اکنون با دو میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۹۴ مورد ابتلا و ۴۷ هزار و ۲۵ مورد فوتی به رده دوم انتقال یافته است. ایالت نیویورک نیز که زمانی کانون کووید-۱۹ در آمریکا بود، هم‌اکنون با یک میلیون و ۷۶۷ هزار و ۲۹۰ مورد ابتلا و ۴۹ هزار و ۲۶۲ مورد فوتی در رده چهارم ایالات آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا ویروس قرار دارد.

طبق آمار دانشگاه جانز هاپکینز، آمار مرگ و میر مرتبط با کرونا در ایالت کالیفرنیا به اندازه‌ای به سرعت رو به افزایش است که هم‌اکنون این ایالت بیشترین تعداد قربانیان کرونا در آمریکا را به خود اختصاص داده است.

وضعیت شیوع کرونا در ایالات آمریکا نگرانی‌هایی را در میان مقام‌های بهداشت این کشور برانگیخته است و اخیراً «آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی هشدار داد که موج جدیدی از ابتلای به ویروس کرونا می‌تواند در راه باشد.

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای اخیر به مناسبت نخستین سالگرد فرارسیدن تعطیلی کسب و کارها در کشورش به مناسبت شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که تلفات کرونا در آمریکا از مجموع تلفاتمان در ۳ جنگ بیشتر است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های در آمریکا نیز اخیراً گزارش کرد که شیوع ویروس کرونا، سال ۲۰۲۰ را به مرگبارترین سال ثبت شده در کل تاریخ این کشور تبدیل کرد.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی با وجود ارائه واکسن کرونا برای آمریکایی‌ها، افزایش میزان مبتلایان به کرونا موجب پر شدن بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در برخی از نقاط این کشور شده است.

دو شرکت آمریکایی «فایزر» و «مُدرنا» تأییدیه واکسن‌های ضد کرونایی خود را دریافت و میلیون‌ها دوز از آنها را در سراسر ایالات متحده و کشور‌های دیگر از جمله انگلیس توزیع کرده‌اند.

طبق آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، دستکم ۱۲۱ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۲۷ نفر از مردم سراسر جهان به کروناویروس آلوده شده‌اند و از آن میان دو میلیون و ۶۹۰ هزار و ۶۶۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۶۸ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۹۱۳ نفر بهبود یافته‌اند.

آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس در جهان را دارد و پس از آن برزیل با ۱۱ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا و ۲۸۷ هزار و ۷۹۵ مورد فوتی و هند با ۱۱ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۹۴۵ مورد ابتلا و ۱۵۹ هزار و ۴۰۵ مورد فوتی در رده‌های دوم و سوم کشورهای جهان با بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ قرار دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.