درحالی که موج سوم کرونا در اروپا آغاز شده است، پاریس اعلام کرد که شیوع کرونا در سال گذشته نزدیک به 16 میلیارد دلار به این شهر خسارت وارد کرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از فرانس 24، کمیته گردشگری پاریس با انتشار گزارشی تأکید کرد که شیوع ویروس کرونا منجر به «فروپاشی بی سابقه» سفرهای گردشگری خارجی به پارس و منطقه آن و محروم کردنش از درآمدهایی به قیمت15.5 میلیارد یورو در سال گذشته شده است.

تعداد گردشگران در پاریس در سال 2020 نزدیک به 33.1میلیون گردشگر کاهش پیدا کرد و فقط 17.5 میلیون گردشگر که 12.6 میلیون گردشگر فرانسوی هستند به پاریس سفر کردند.

گزارش کمیته گردشگری منطقه پایتخت فرانسه تصریح کرد که کرونا پاریس و منطقه آن را از 15.5 میلیارد یورو در سال گذشته به دلیل فروپاشی بی ساقه سفرهای گردشگران خارجی، محروم کرد.

تعداد گردشگران در پاریس که به تعداد زیاد عادت کرده است در سال 2020 شاهد کاهش 33.1 میلیون گردشگر بوده است.

بر اساس این گزارش از پاریس و منطقه آن فقط 17.5 میلیون گردشگر که 12.6میلیون نفر آنها فرانسوی بوده اند، دیدن کردند و این نشان دهنده فروپاشی بی سابقه فعالیت گردشگری بوده است. درآمد پاریس از این گردشگران نیز فقط 6.4 میلیارد یورو بوده است. سفر گردشگران خارجی به پاریس در سال گذشته به دلیل محدودیت ها شاهد کاهش 78 درصدی و سفر گردشگران فرانسوی نیز شاهد 56 درصد کاهش بوده است.

کمیته بخش هتل داری نیز اعلام کرد که به دلیل غیبت مسافران از جمله تاجران و گردشگران خارجی هتل های پاریس شاهد رکود شدیدی شد. بیشتر هتل ها از اواسط مارس تا پایان ماه می سال گذشته و سپس از اواخر اکتبر بسته شدند و این امر باعث کاهش 68 درصدی حضور مسافران در هتل ها و خالی شدن اتاق های هتل ها در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 شد.

این کمیته تأکید کرد که هتل ها در پایتخت فرانسه به طور خاص از غیبت مشتری های خارجی رنج برده اند به ویژه آن که این مشتری ها در  70 درصد از درآمدهای هتل ها به ویژه هتل های مجلل سهیم هستند.موزه ها و مکان های گردشگری نیز به دلیل بسته شدن به مدت 140 روز تحت تأثیر قرار گرفتند به طوری که تعداد بازدیدکنندگان موزه «لوور»و «کاخ ورسای» به ترتیت 72 و 76 درصد کاهش پیدا کرد.

در همین حال، بسته بودن رستورانها و موزه ها در فرانسه که از چند ماه پیش به دلیل شیوع کرونا رخ داده است، باعث شده است که گردشگران فرانسوی گمشده خود را در کوچه پس کوچه های مادرید پایتخت اسپانیا پیدا کنند زیرا تدابیر پیشگیرانه برای کاهش بیماری کرونا در این شهر کاهش پیدا کرد. همچنین اگر چه ممنوعیت تردد از ساعت ده شب برقرار است اما گردشگران می توانند در روز در کافی شاپ ها و رستوران ها و مکان های فرهنگی پایتخت اسپانیا لذت ببرند.

 

 موج سوم کرونا در اروپا

ایتالیا و آلمان به دلیل موج تازه شیوع کرونا، مقررات سختگیرانه‌تری برای تردد مرزی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا وضع می‌کنند.

بنا بر اعلام منابع وزارت بهداشت ایتالیا در روز سه شنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین)، قرار است از این پس تمامی مسافران ورودی به این کشور از مبدأ دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، پس از ورود به مدت ۵ روز قرنطینه شوند.

این دسته از مسافران باید قبل از خروج از کشور مبدأ و نیز پس از پایان دوره قرنطینه در ایتالیا آزمایش کرونا بدهند. ایتالیا پیش از این، محدودیت‌ مشابهی را برای مسافران کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در نظر گرفته بود.

کنترل مرزی در آلمان

در همین حال، آلمان نیز روز سه شنبه اعلام کرد که کنترل مرزهای زمینی با کشورهای همسایه خود را برای ۸ تا ۱۴ روز آینده تشدید می‌کند.

«هورشت زیهوفر» وزیر کشور آلمان در این زمینه گفت: «فرقی نمی‌کند فرد مسافر اهل کجا باشد، لهستان، فرانسه یا دانمارک، همه باید انتظار کنترل را داشته باشند.»

محدودیت‌های جدید مسافرتی در حالی اعلام شده که اروپا به شدت درگیر موج سوم ویروس کروناست و افزایش موارد ابتلا به نوع جهش‌یافته آن، یعنی ویروس بریتانیایی که بسیار مسری‌تر است، نگرانی‌ها از گستردگی فاجعه را بالا برده است.

سازمان جهانی بهداشت تنها طی ۷ روز گذشته یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۳۴۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۲۳ هزار و ۸۲۰ مورد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در اروپا گزارش کرده است.

افزایش انواع جهش‌یافته ویروس کرونا در اروپا طی ماه‌های اخیر، رفت و آمد آزاد میان کشورهای عضو منطقه شنگن را به شدت تحت تأثیر قرار داده به طوری که چندین کشور عضو این منطقه در صدد برگرداندن کنترل‌های مرزی و محدودیت‌های تردد برآمده‌اند.

 

تلاش رهبران 20 کشور جهان برای تهیه پیمان بیماری های همه گیر

رهبران بیش از ۲۰ کشور جهان به همراه رئیس شورای اتحادیه اروپا و رئیس سازمان جهانی بهداشت خواستار تهیه یک «پیمان بین‌المللی بیماری‌های همه‌گیر» برای مقابله با بحران های سلامتی و بهداشتی جهان در آینده شدند.

پیشنهاد تهیه این پیمان را رهبرانی از پنج قاره جهان، از جمله امانوئل ماکرون، آنگلا مرکل و بوریس جانسون از اروپا، مون جه این، رئیس جمهوری کره جنوبی از آسیا، سباستین پینه را شیلیایی از آمریکای جنوبی و سیریل رامافوسا از آفریقای جنوبی در یک بیانیه مشترک مطرح کرده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است که « شیوع همه گیری کووید۱۹ به ما نشان داد که جهان نیاز به یک تعهد و پیمان مشترک جهانی برای مبارزه با همه گیری در بالاترین سطوح سیاسی دارد.»

به باور این رهبران «هیچ سازمان بهداشتی مستقل و یا هیچ دولت به تنهایی نمی تواند از پس مبارزه با همه گیری‌های آینده برآید.»

هدف اصلی تهیه این پیمان پیش‌بینی بهتر، پیشگیری و پاسخ به موارد بیماری های همه‌گیر در سطح جهانی خواهد بود.

«شارل میشل» رییس شورای اتحادیه اروپا در یک نشست خبری در روز سه‌شنبه با همراه با رییس سازمان جهانی بهداشت گفت: «بیماری کووید-۱۹ به همه ما آموخت که هیچ کشوری نمی‌‌تواند به تنهایی اقدام کند.» وی افزود: «هدف اصلی تهیه این پیمان پیش‌بینی بهتر، پیشگیری و پاسخ به موارد بیماری های همه‌گیر در سطح جهانی خواهد بود.»

وی با تاکید بر این نکته که همه‌گیری، نقاط ضعف جامعه جهانی را آشکار کرده است، افزود: «هیچ کسی در امان نیست.» وی تصریح کرد: «درس‌های زیادی وجود دارد که باید پس از این بحران بیاموزیم.»

آن‌ها با استناد به امضای معاهدات جهانی و چندجانبه‌گرایی پس از جنگ جهانی دوم گفتند که کشورها برای مقابله با تهدیدات همه‌گیری‌های آینده به همکاری نیاز دارند.

آن‌ها تصریح کردند: «هدف اصلی تهیه این معاهده، تقویت رویکرد همه دولت‌ها و جوامع، تقویت ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی و مقاومت در برابر بیماری‌های همه‌گیر آینده است.»

قرار است این پیمان یکی از پایه های اساسی «مقررات بهداشتی بین المللی» که در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید، باشد.

بیانیه کشورها 

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده است: « ما رهبران جهان متعهد می شویم که از این پس دسترسی جهانی و عادلانه به واکسن‌ها، داروها و تشخیص‌های ایمن، موثر و مقرون به صرفه برای بیماری‌های همه گیر آینده را تضمین کنیم. مصون سازی از همه گیری باید در اختیار تمام جهانیان بدون چشمداشتی قرار بگیرد.»

این رهبران در بیانیه خود بدون اشاره مستقیم به رفتار دولت چین و عدم اطلاع رسانی ها اولیه درباره شیوع ویروس کرونا، تاکید کرده اند «درس اصلی که جهان از کووید گرفت این است که همه ملت‌ها باید مسئولیت پذیری بیشتر داشته باشند و نسبت به خواسته های جهانی پاسخگو باشند.»

«تدروس آدانوم گبریسوس» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری مشترک خود تصریح کرد که مشکلی در اشتراک داده‌ها و فناوری وجود دارد که می‌توان در معاهده «تقویت ظرفیت جهانی» برای پاسخگویی به بیماری‌های همه‌گیر آن را برطرف کرد.

وی افزود که همه‌گیری در بین نابرابری‌های جامعه رشد پیدا کرده و بهترین و بدترین بشریت را به وجود آورده است.

وی تاکید کرد که کووید-۱۹ شکاف‌ها و نابرابری‌های موجود در جامعه را آشکار کرد: «جهان نمی‌تواند صبر کند، همه‌گیری تمام شود تا برای موارد بعدی برنامه‌ریزی کند.»

پیشتر در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، شارل میشل، رئیس شورای اروپا پیشنهاد یک پیمان مشترک بین المللی برای «نظارت بهتر بر شیوع همه گیری های حیوانی» را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده بود.

این پیمان پس از آن بطور ضمنی به تایید کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم رسید.

با این حال برخی از مهم ترین رهبران عضو گروه بیست، از جمله چین و روسیه و هند و برزیل و ژاپن چنین بیانیه ای را امضا نکرده اند.

تب‌سنج هوشمندی که رسیدن کووید به آمریکا را پیش‌بینی کرد

یک شرکت آمریکایی سه هفته پیش از آن که اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور اعلام شود، متوجه شده بود که این بیماری به آمریکا رسیده است.

شرکت «کینزا هِلت» ۹ سال است که از اطلاعات میلیون‌ها دماسنج متصل به تلفن‌های هوشمند بهره می‌برد. این فناوری و سامانه هشداردهندهٔ آن می‌تواند پیش از آنکه بیماری‌های عفونی به همه‌گیری تبدیل شوند به تشخیص آنها کمک قابل توجهی کند.

مسئولان کینزا هنگام آغاز شیوع کووید۱۹ در مارس ۲۰۲۰ مجموعه اطلاعات دربارهٔ تب کاربران تب‌سنج‌های خود را با سالهای گذشته مقایسه کردند و پس از کنار گذاشتن اطلاعات مربوط به تب ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی، با نتیجه شوکه‌کننده‌ای روبه‌رو شدند.

ایندرا سینگ، بنیانگذار این شرکت می‌گوید:‌ «آنچه در ماه مارس دیدیم سرایت نامعمول بیماری به همه‌جا بود و واقعا نگران بودیم که کووید۱۹ به همه‌جای کشور رسیده است.»

مسئولان شرکت کینزا شیوع بیماری را در ایالت‌های تگزاس و فلوریدا حدس زده بودند، اما به آنها گفته شد که در اشتباه‌ اند چون ابتلای افراد به این ویروس، در آن زمان، فقط در ایالت‌هایی نظیر سیاتل و کالیفرنیا تأیید شده بود. اما ۱۸ روز بعد موارد ابتلا به کرونا در تگزاس و فلوریدا نیز تأیید شد.

آیا دماسنج‌های هوشمند می‌توانند جلوی همه‌گیری‌ها را بگیرند؟

گرچه نظام‌های بهداشت اقداماتی نظیر انجام تست، درمان، و قرنطینهٔ بیماران و واکسیناسیون را برای مهار ویروس کرونا انجام داده‌اند، اما هشدار اولیه باید نخستین گام باشد.

ایندرا سینگ می‌گوید: «وقتی فرد به پزشک مراجعه کند دیگر خیلی دیر است.» وی می‌افزاید: «اگر سیستم هشدار زودهنگامی در کار باشد می‌شود از همه‌گیری پیش افتاد.»

مقامات شماری از ایالت‌های آمریکا اکنون از اطلاعات کینزا برای کمک به مهار ویروس کرونا استفاده می‌کنند. این شرکت دماسنج‌های هوشمندی با قیمت ۲۵ دلار دارد که تا کنون ۲/۴ میلیون عدد از آنها در سراسر آمریکا به فروش رفته است.

حتی ورزشکاران حرفه‌ای نیز از این دماسنج‌های هوشمند استفاده می‌کنند. مسئولان ان‌.بی‌.ای، لیگ ملی بسکتبال آمریکا از این دماسنج‌ها برای مراقبت از ورزشکاران و مربیان در برابر ویروس کرونا بهره می‌برند.

شرکت کینزا که از حمایت‌ مالی دولت آمریکا هم بهره می‌برد یک چهارم تولیداتش را به رایگان در اختیار افراد محروم و نیز مدارس قرار می‌دهد تا از بیماری‌های همه‌گیری نظیر آنفولانزا پیشگیری شود.

اپلیکیشن کینزا چیزی بیش از یک دماسنج است. کاربر روی این اپلیکیشن به تعدادی پرسش دربارهٔ علائمی که خود دارد پاسخ می‌دهد و آنگاه اپلیکیشن به او می‌گوید که آیا لازم است به پزشک مراجعه کند، به اورژانس برود یا در خانه بماند.

چنین امکانی به‌ویژه کمک بزرگی نیز به والدین می‌کند چراکه کودکان بیشتر دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند و وقتی والدین می‌خواهند هرچه زودتر مشکل کودک را بفهمند،‌ این امکان را دارند که با کمک این اپلیکیشن تکلیف خود را دربارهٔ بیماری فرزندشان زودتر بدانند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.