دو دوز کامل در برابر کرونا محافظت ایجاد نمی کند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک اپیدمیولوژیست سازمان بهداشت جهانی گفت که مردم به اشتباه معتقد هستند که دو دوز واکسن به طور کامل از آنها در برابر کووید-19 محافظت می کند.

پروفسور «سانتیاگو ماس کوما» کارشناس سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: مردم به اشتباه بر این باورند که واکسیناسیون دو دوز به طور کامل از آنها در برابر عفونت ویروس کرونا محافظت می کند بنابراین از اقدامات ایمنی غفلت می کنند.

به گفته وی، افراد واکسینه شده کمتر از ماسک استفاده می کنند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند و در مکان های شلوغ کمتر احتیاط می کنند.

این اپیدمیولوژیست در مصاحبه ای گفت: با شروع کاهش دمای زمستان، مردم زمان کمتری را در خیابان ها سپری می کنند که به نوبه خود خطر ابتلا به عفونت را در فضاهای بسته مانند رستوران ها، بارها و غیره افزایش می دهد.

پروفسور سانتیاگو ماس کوما توضیح داد که آنتی بادی های تولید شده پس از واکسیناسیون فقط برای مدتی دوام می آورند، در مورد واکسن های mRNA مانند فایزر و مدرنا به طور متوسط ​​تا شش ماه و در مورد واکسن های آدنوویروس مانند آسترازنکا حدود چهار ماه. بدن انسان همچنین سلول های حافظه ای تولید می کند که می توانند ویروس کرونا را تشخیص دهند. با این حال، به دلیل عفونت‌پذیری بالای سویه دلتا و توانایی آن در آلوده کردن سریع بدن، سلول‌های حافظه به سادگی زمان لازم را برای کار ندارند، آنها به مدتی زمان نیاز دارند تا دوباره تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را شروع کنند تا سطح کافی از دفاع ایمنی به دست آید.

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: خبر خوب این است که در ماه های اخیر هیچ گونه سویه ای از ویروس کرونا که عفونی تر از واریانت دلتا باشد، یافت نشده است. بنابراین در حال حاضر خطر موج بزرگ دیگری از بیماری را نمی بینم، اما البته اگر مردم درک نکنند که این بیماری همه گیر هنوز به پایان رسیده است و باید اقدامات فردی برای جلوگیری از آن انجام شود، تعداد موارد همچنان افزایش خواهد یافت.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در جهان طی یک هفته ۸ درصد افزایش یافته است.

 طی هفته گذشته بیش از ۳ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که بیش از ۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در روز چهارشنبه، تعداد عفونت های جدید در هفت روز ۳ درصد و مرگ و میرها ۸ درصد افزایش یافته است.

بولتن اپیدمی سازمان جهانی بهداشت گزارش داد: در هفته گذشته ۲۵ اکتبر تا ۳۱ اکتبر، تعداد موارد جدید [عفونت] در جهان نسبت به هفته پیش اندکی (۳ درصد) افزایش یافته است. در مجموع بیش از ۳ میلیون مورد گزارش شده است. تاکید می‌شود که "تعداد فوتی‌ها طی هفته ۸ درصد افزایش یافته و از ۵۰ هزار نفر گذشت.

تقریبا ۶۰ درصد از عفونت های جدید در اروپا رخ می دهد، که از این میزان افزایش ۶ درصدی در اروپا، به مدت هفت روز، در کشورهای قاره آمریکا - ۳ درصد، در منطقه غرب اقیانوس آرام - ۲ درصد. در عین حال، کاهش قابل توجه آن در مدیترانه شرقی ۱۲ درصد، آسیای جنوب شرقی ۹ درصد و آفریقا ۹ درصد ثبت شد.

بیشترین افزایش مرگ و میر در آسیای جنوب شرقی با ۵۰ درصد مشاهده شد. همچنین مرگ و میرها طی هفت روز گذشته در اروپا ۱۲ درصد و غرب اقیانوس آرام ۱۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که مرگ و میر در بقیه مناطق کاهش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان می کند که سویه دلتا، که همچنان به تسلط خود ادامه می دهد، در ۹۹.۵ درصد از تجزیه و تحلیل ها در ۶۰ روز گذشته شناسایی شده است. این سویه در بیشتر کشورها و همچنین دیگر گونه ها شامل سویه های "آلفا"، "بتا" و "گاما" که به عنوان انواع نگران کننده طبقه بندی می شوند، مشاهده شده است.

در همین حال، در برخی کشورها مانند هلند محدودیت های کرونایی بار دیگر برقرار شده است.

«مارک روته» نخست وزیر هلند اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته است که تدابیری را برای کاهش شیوع کرونا که اخیرا آمار مبتلایان به آن افزایش پیدا کرده است را دوباره به اجرا بگذارد. از جمله این تدابیر ماسک زدن است.

قرار است که ماسک زدن در فروشگاه ها و مکان های عمومی دیگر اجباری شود. همچنین دولت به شهروندان توصیه کرده است که حداقل نصف زمان کاری خود را از خانه کار کنند.

از سوی دیگر، بر اساس ارقام منتشره کمیته دولتی بهداشت جمهوری خلق چین، دیروز سه شنبه، 109 مورد جدید ابتلا به کووید-19 در چین شناسایی شد که از این تعداد 93 مورد محلی است.

 طبق اطلاعیه منتشره که امروز چهارشنبه در سایت رسمی این نهاد منتشر شد، روز سه‌شنبه 16 مورد وارداتی و 93 مورد محلی ابتلا به کووید-19 در چین شناسایی شد. بیشتر موارد محلی ابتلا در استان شمالی هیلونگجیانگ در مرز روسیه (35 مورد) شناسایی شده است.

روز دوشنبه 71 مورد ابتلا به کووید-19 در چین شناسایی شد که از این تعداد 54 مورد محلی بوده است.

از ابتدای همه گیری،  در مجموع، 97423مورد تایید شده ابتلا به این  بیماری در چین شناسایی شده و 4636 نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده اند.

 

کودکان ۵ تا ۱۱ ساله آمریکایی در برابر کووید ۱۹ واکسینه می شوند 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا روز سه شنبه، دوم نوامبرمجوز نهایی برای واکسینه شدن گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال را صادر کرد. حدود ۲۸ میلیون کودک این گروه سنی اکنون واجد شرایط دریافت واکسن «فایزر-بیون» تک در ایالات متحده هستند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از این تصمیم مقامات بهداشتی کشورش استقبال کرد.

او در بیانیه ای گفت: «این موضوع باعث می‌شود تا ماه‌ها نگرانی والدین درباره فرزندان پایان یابد و میزان سرعت انتقال ویروس توسط کودکان به دیگران پایین بیاید.»

یک گروه شش نفره از کودکان در بیمارستان هارتفورد در ایالت «کنتیکت» اولین سه‌شنبه شب دوز واکسنشان را دریافت کردند.

هفته گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا راه را برای واکسیناسیون این گروه سنی هموار کرده بود.

این در حالیست که شرکت فایزر روز گذشته با افزایش پیشبینی سود آوری خود از فروش واکسن اعلام کرده بود در صدد است حدود ۲.۳ میلیارد دوز واکسن را طی سال آینده میلادی تولید کند. کودکان این گروه سنی بصورت بالقوه می‌توانند در افزایش فروش تولیدکنندگان واکسن کووید ۱۹ نقش مهمی ایفا کنند.

کمیته‌ای متشکل از پژوهشگران و‌ پزشکان مستقل که به تقاضای مرکز کنترل و‌پیشگیری بیماریهای آمریکا تشکیل شده بود روز سه شنبه به اجماع این واکسن را برای کودکان گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال توصیه کرد.

نگرانی عمده ناشی از احتمال بروز عارضه میوکاردیت (التهاب عضلات قلب) بود که پیش‌تر در گروه‌های سنی بالاتر به ویژه در بین پسران پس از تزریق واکسن فایزر یا مدرنا مشاهده شده بود.

مقامات بهداشتی آمریکا تاکنون حدود ۸۸۰ مورد بستری در بیمارستان را در بین افراد زیر ۳۰ سال بعد از تزریق واکسن تایید کرده‌اند. تاکنون ۹ مورد مرگ مظنون به میوکاردیت ناشی از تزریق واکسن در آمریکا به ثبت رسیده، اما بررسی دست‌کم شش مورد از آنها در نهایت فرضیه مرگ بعلت تزریق واکسن را تائید نکرده است.

آزمایش‌های بالینی شرکت فایزر روی چندین هزار کودک این گروه سنی نشان از اثر بخشی ۹۰.۷ درصدی این واکسن روی آنها داشته است.

تزریق در این گروه سنی نیز شامل دو‌ نوبت به فاصله سه هفته از یکدیگر است و میزان آن در هر دوز ۱۰ میکروگرم خواهد بود. این میزان برای بزرگسالان ۳۰ میکروگرم است.

نظرسنجی ماه سپتامبر در آمریکا نشان می دهد که بیش از ۵۷ درصد والدین با واکسینه شدن کودکان خردسالشان موافقند.

طبق آمارهای رسمی بیش از ۱.۹ میلیون کودک ۵ تا ۱۱ ساله تاکنون در آمریکا به کووید ۱۹ مبتلا و از این میان ۸ هزار و ۳۰۰ کودک در بیمارستان بستری شده‌اند. همچنین حدود ۱۰۰ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.