بایدن در حالی که از مردم آمریکا در خواست کرد واکسن بزنند، اعلام کرد که به زودی واکسیناسیون کودکان در این کشور آغاز می شود.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که کودکان زیر 12 سال در ایالات متحده آمریکا در اواخر ماه آگوست آینده آماده زدن واکسن ضد کرونا شوند.

بایدن به شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت که کودکان زیر 12 سال برای دریافت واکسن ضد کرونا در اواخر ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر آماده شوند.

بایدن از آمریکایی هایی که نسبت به واکسن ها تردید دارند درخواست کرد که واکسن بزنند.

این در حالی است که دکتر آنتونی فائوچی متخصص بیماریهای عفونی در ایالات متحده آمریکا و مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید تأکید کرد که گونه«دلتا» دلیل ابتلای 80 درصد از مبتلایان به کرونا در آمریکاست.

فائوچی تصریح کرد که واکسن ها همچنان در برابر این گونه ویروس کرونا کارساز هستند.

در همین حال، «سازمان بهداشت کشورهای آمریکایی» روز گذشته-چهارشنبه- هشدار داد که کوبا شاهد«افزایش دراماتیک» مبتلایان به ویروس کرونا است و گونه دلتا به شدت در حال شیوع است.

«کاریسا اتیان»رئیس این سازمان در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که تعداد مبتلاها و فوتی ها در مناطق مختلف کوبا به ویژه در منطقه «ماتانزاس» به دلیل شیوع گونه دلتا به شدت رو به افزایش است.

از سوی دیگر،«سیرو اوگارتی» رئیس موارد اضطراری در این سازمان گفت که کوبای 11 میلیون نفری هفته جاری بالاترین موارد ثبت شده ابتلا به کرونا را از ابتدای شیوع ویروس در مارس 2020 تا کنون را به ثبت رسانده است.

اوگارتی تصریح کرد که کوبا هفته جاری بیش از 43 مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرده است، این یعنی 21 درصد بیشتر هفته قبل است. وی اشاره کرد گونه دلتا در چندین منطقه شیوع پیدا کرده است.

اوگارتی ارتباط افزایش مبتلایان به کرونا و اعتراض های مردمی در روزهای 11 و 12 جولای جاری را رد کرد و گفت که روند افزایش ابتلاها به کرونا قبل از اعتراض ها آغاز شده بود.

کوبا به برنامه جهانی«کواکس» برای توزیع واکسن میان کشورهای فقیر که توسط سازمان جهانی بهداشت مورد حمایت است ملحق نشده اما واکسن های ضد کرونای مخصوص به خود را تولید کرده است و تا روز 11جولای جاری 3.3 میلیون نفر یعنی 30 درصد از جمعیت خود را واکسن زده است.

 

واکسن تفلبی در اوگاندا

مسئولان دولتی در اوگاندا روز چهارشنبه از تزریق صد‌ها دُز واکسن تقلبی به شهروندان این کشور آفریقایی خبر دادند.

به گفته دولت اوگاندا در جریان یک کلاهبرداری که برخی پزشکان و کارمندان بهداشتِ «بی مسئولیت و بی‌پروا» در آن نقش داشتند به دست کم هشتصد نفر واکسن جعلی و در برخی موارد آب تزریق شده است.

بر اساس این گزارش، واکسن‌های تقلبی در کوران موج مرگبار شیوع کرونا طی ‌ماه‌های مه و ژوئن در این کشور شرق آفریقا تزریق شده است.

صدها شهروند اوگاندایی در واقع در مقطعی این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند که موارد جدید ابتلای روزانه به بیماری کووید۱۹ در این کشور به رکورد ۷۰۰ نفر رسیده بود.

مدیر مرکز نظارت بر خدمات بهداشتیِ نهاد ریاست جمهوری اوگاندا در این خصوص می‌گوید: «متقلبان و افراد وابسته به این شبکه توزیع و تزریق واکسن‌های تقلبی اغلب افرادی را به تور می‌انداختند که به دنبال پرداخت پول در ازای واکسینه شدن بودند.

دکتر نامارا در ادامه به فرانس پرس گفت: «برخی افرادِ بی وجدان که هدف آنها کسب منافع مادی و پول درآوردن بود مردم را با طرح ساختگی و جعلی واکسیناسیون فریب دادند.»

وی با اشاره به کشف و متلاشی شدن این شبکه جعل واکسن تاکید کرد که «دو تن از کارکنان بخش بهداشت در راستای این کلاه‌برداری دستگیر شده‌اند و یک پزشک نیز فراری است.»

دکتر نامار با این حال خطاب به حدود هشتصد شهروندی که واکسن‌های تقلبی دریافت کردند گفت که نگران نباشند چرا که بررسی‌ها نشان داده ویال‌های این واکسن‌ها حاوی مواد خطرناک نبوده و برخی از آنها نیز با آب پر شده بودند.

کلاهبرداران در ازای تزریق هر دُز واکسن‌ تقلبی مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار شیلینگ اوگاندا (معادل ۲۵ تا ۱۲۰ دلار/ ۲۰ تا ۱۰۰ یورو) از افراد متقاضی دریافت می‌کردند.

وزارت بهداشت اوگاندا روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت واکسن‌های رایگان کووید۱۹ را فراهم و در اختیار مراکز تایید شده برای واکسیناسیون شهروندان قرار داده است.

«یووری موسونی» رئیس جمهوری اوگاندا روز هجدهم ژوئن، همزمان با اوج همه‌گیری کووید۱۹ و افزایش مرگ و میرهای ناشی از این بیماری محدودیت‌های تازه‌ای در این کشور وضع کرد که محورهای عمده آن بر توقف ۴۲ روزه فعالیت بخش حمل و نقل عمومی و خصوصی و نیز منع رفت و آمد شبانه تا ساعات ابتدایی روز متمرکز شده بود.

وی هشدار داده بود که بیمارستان‌ها پر از بیماران کرونایی شده و ظرفیت موجود مراکز درمانی پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان نیست.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت اوگاندا، ۹۱ هزار و ۱۶۲ مورد ابتلا به کووید۱۹ از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور شناسایی و ثبت شده و از این میان ۲ هزار و ۴۲۵ نفر نیز در پی تبعات ناشی از این بیماری جان خود را از دست داده‌‌‌‌اند.

 

بررسی داروی پیشگیری از کرونا در اروپا 

آژانس دارویی اروپا  اعلام کرد که روند بررسی واکسن شرکت داروسازی «سانوفی» فرانسه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را آغاز کرده است.

بنا به اعلام اداره دارویی اروپا مستقر در آمستردام روند «بررسی مستمر» این واکسن براساس داده‌های اولیه پژوهش‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بر روی بزرگسالان انجام می‌شود. فرآیند «بررسی مستمر» واکسن شرکت فرانسوی سانوفی به این معنا است که در ادامه امکان درخواست مجوز استفاده از آن در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

به گزارش یورونیوز، آژانس دارویی اروپا، وابسته به اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که نتایج پژوهش‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی به دست آمده نشان می‌دهد که تزریق واکسن شرکت داروسازی سانوفی منجر به تولید پادتن در برابر ویروس کرونا می‌شود.

این نهاد به بررسی‌های خود تا زمانی که به «اطلاعات کافی» درباره واکسن سانوفی دست یابد ادامه خواهد داد. پس از آن شرکت سانوفی که دفتر آن در پاریس واقع شده امکان ارائه درخواست مجوز برای تزریق واکسن خود را خواهد داشت.

به گفته آژانس دارویی اروپا امکان ارائه جدول زمانی برای بررسی و تائید احتمالی واکسن سانوفی وجود ندارد اما صدور مجوز برای واکسن‌هایی که روند «بررسی مستمر» را پشت سر گذاشته‌اند اغلب سریع‌تر صورت می‌گیرد.

اداره دارویی اروپا تاکنون مجوز تزریق چهار واکسن «فایزر-بیون تک»، «مدرنا»، «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» را صادر کرده است. با این حال در اکثر کشورهای اروپایی از دو واکسن «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» تنها برای برخی گروه های سنی استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، در حالی که شمار مبتلایان روزانه به بیماری کووید-۱۹ در فرانسه به بالاترین میزان از زمان ماه مه بدین سو رسیده است، مقامات این کشور گفته‌اند از روز چهارشنبه بازدید از اماکن فرهنگی و تفریحی مستلزم ارائه گواهی سلامت کووید-۱۹ خواهد بود.

این مجوز تائید می‌کند که دارنده آن کاملا واکسینه شده است، یا آزمایش کرونای او طی ۲۴ ساعت گذشته منفی بوده و یا در شش ماه گذشته از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته است.

اقدامات جدید برای ترغیب شهروندان فرانسوی به زدن واکسن هفته گذشته توسط امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه اعلام شد. این گواهی همچنین از اوایل ماه اوت برای بازدید از بارها، رستوران‌ها، مراکز خرید، خانه‌های سالمندان و همچنین مسافرت‌های طولانی با وسائط نقلیه عمومی اجباری می‌شود.

روز یکشنبه فرانسه با ثبت ۱۸ هزار و ۱۸۱ مورد ابتلای جدید، رکوردی تازه را از زمان شروع طرح واکسیناسیون عمومی ثبت کرد. این رقم دو برابر مبتلایان روزانه جدید در هفته گذشته است.

اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه، روز سه‌شنبه در جلسه با نمایندگان پارلمان گفت: «ما دیروز فقط ظرف ۲۴ ساعت ۱۸ هزار مورد ابتلای جدید داشتیم. این آمار یک هفته قبل کمتر از ۷ هزار مورد بود.»

آقای وران با بیان اینکه علت افزایش مبتلایان ظهور نوع دلتای ویروس کرونا با مبدأ هند است، گفت: «ما هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده‌ایم؛ نه با نوع اصلی ویروس کرونا، نه با سویه انگلیسی، نه با سویه آفریقایی و نه با سویه برزیلی‌اش.»

آخرین باری که فرانسه تعداد مبتلایان روزانه بیش از ۱۸ هزار نفر را ثبت کرد به ۱۳ مه بازمی‌گردد زمانی که مقررات منع رفت و آمد شبانه در حال اجرا بود و مشاغل غیرضروری نظیر بارها و رستوران‌ها تعطیل بودند.

دولت در حال حاضر تخمین می‌زند که تا پایان ماه ژوئیه (یک ماه زودتر از برنامه‌ریزی اولیه) به هدف ۴۰ میلیون دوز اول واکسن تزریق شده برسد. در حال حاضر بیش از ۳۷.۸ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن ضد کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند و ۳۰.۷ میلیون نفر نیز به طور کامل واکسینه شده‌اند.

ویروس کرونا تا به حال جان بیش از ۱۱۱ هزار نفر را در فرانسه گرفته است.

 

 پکن درخواست سازمان جهانی بهداشت را رد کرد

چین روز پنجشنبه پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت را برای ادامه تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا رد کرد؛ ویروسی که سرایت آن اواخر سال ۲۰۱۹ از شهر ووهانِ این کشور آغاز و موجب همه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ شد و تا کنون جان حداقل ۴ میلیون نفر را در سرتاسر جهان گرفته است.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته از چین خواسته بود تا برای تکمیل بررسی‌های در حال انجام محققان این سازمان برای شناسایی منشا ویروس کرونا همکاری بیشتری داشته باشد و صدور اجازه بازدید از آزمایشگاه‌های شهر ووهان را تسهیل کند.

اما زنگ یکسین، معاون وزیر بهداشت چین روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که از درخواست رئیس سازمان جهانی بهداشت بسیار شگفت‌زده شده چرا که به باور او فرضیه منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا مبتنی بر شواهد علمی نیست و به همین دلیل درخواست این سازمان نوعی توهین به ساحت علم تلقی می‌شود.

در همین حال، یوان ژیمینگ، یکی از مقام‌های موسسه ویروس‌شناسی ووهان نیز روز پنجشنبه اطمینان داد که هرگونه احتمال « نشت آزمایشگاهی» یا جهش ویروس را در جریان بررسی‌های آزمایشگاهی با هدف افزایش کارآیی و عملکرد آن، رد کرد.

چین پس از آن که در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان را فاش کرد، همواره با فرضیه درز این ویروس از آزمایشگاه‌های این شهر به شدت مبارزه کرده است. چین همچنین در اقدامی تلافی‌جویانه انگشت اتهام را به سمت آزمایشگاه آمریکایی «فورت دتریک» نشانه رفته است. چنان که دولت این کشور سه روز پیش با انتشار طوماری از درخواست بیش از نیم میلیون چینی از سازمان جهانی بهداشت برای انجام تحقیق از این آزمایشگاه ایالات متحده به عنوان منشا ویروس کرونا خبر داد.

این آزمایشگاه که در نزدیکی واشنگتن قرار دارد به عنوان قلب تحقیقات آمریکا علیه بیوتروریسم مطرح بوده ولی از پائیز سال ۲۰۱۹ به دلیل آن چه که مشکلات ساختاری عنوان شده، تعطیل شده است.

فرضیه منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا نخستین بار در دولت سابق ایالات متحده و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مطرح شد و پس از وقفه چند ماهه، بحث در مورد آن بار دیگر در آمریکا شدت گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.