جبهه مقاومت ملی افغانستان با کشتن ده ها عنصر طالبان 3 منطقه را از این گروه بازپس گرفت.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، رسانه های افغانستانی اعلام کردند که «جبهه مقاومت ملی» افغانستان در ولایت«پنجشیر» موفق شد 3 منطقه را از عناصر طالبان بازپس گیرد.

روزنامه «افغانستان تایمز» به نقل از برخی منابع نوشت که مقاومت مناطق «دره،آبشار و پریان» را در شمال و شمال شرق ولایت پنجشیر را از گروه طالبان بازپس گرفت.

این منابع افزودند که طالبان ده ها عنصر خود را در درگیری با نیروهای مقاومت از دست داده است.

این در حالی است که عناصر مسلح گروه طالبان روز گذشته برادر«امر الله صالح» یکی از رهبران مقاومت ضد گروه طالبان در ولایت پنجشیر را بدون هیچ گونه دادگاه یا محاکمه ای اعدام کردند. 

بر اساس برخی گزارش های تأیید نشده عناصر مسلح گروه طالبان «روح الله صالح» برادر بزرگ امر الله صالح را زمانی که وی قصد رفتن به کابل بود را دستگیر و اعدام کردند.

برخی فعالان گفتند که روح الله قبل از آن که توسط طالبان به قتل برسد در معرض شکنجه قرار گرفت.

مکان حضور امر الله صالح تا کنون مشخص نیست و برخی از فعالان می گویند که وی در پنجشیر حضور دارد و رهبری مقاومت را ادامه می دهد برخی نیز مدعی هستند که به تاجیکستان رفته است.

گروه طالبان از زمانی که اشغال افغانستان را پس از خروج نظامیان آمریکایی و خارجی از افغانستان آغاز کرد تا کنون و به رغم ادعای عفو عمومی بسیاری از شهروندان ، مسئولان سیاسی و امنیتی افغانستان را بدون هیچ گونه دادگاه یا محاکمه ای یا حتی اتهامی از دم تیغ گذرانده است.

در تحولی دیگر، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته -جمعه- اعلام کرد که پاسخ طالبان به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در افغانستان به طور فزاینده ای خشونت‌بار بوده و این گروه از مهمات جنگی، باتوم و شلاق استفاده کرده‌اند که باعث مرگ دستکم چهار معترض شده ‌است.

تظاهرات و اعتراض هایی که اغلب زنان افغانستان هدایت آن را برعهده دارند، چالشی برای طالبان شده که درصدد حفظ کنترل بر افغانستان پس از تصرف کابل (پایتخت) به وجود آورده است.

«راوینا شمدسانی» سخنگوی کمیسیاریای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: ما شاهد عکس العملی از طالبان بوده ایم که متاسفانه شدید بوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل کشته شدن چهار معترض به ضرب گلوله را ثبت کرده است، افزود: همه این موارد یا برخی از آنها ممکن است بر اثر تلاش ها برای متفرق کردن معترضان با شلیک گلوله بوده باشد.

سخنگوی کمیسیاریای حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت که این سازمان گزارش هایی مبنی بر جستجوی خانه به خانه از سوی طالبان برای یافتن افرادی که در این اعتراض ها شرکت داشته اند، دریافت کرده است، ضمن اینکه خبرنگارانی که این تجمعات اعتراضی را پوشش خبری داده اند، تهدید شده اند.

به گفته شمدسانی،  در یک مورد به یکی از خبرنگاران هنگامی که به سرش ضربه ای زده شد، گفته شد که شما خوش شانس هستی که سرت بریده نشده است.

نیروهای طالبان به دنبال خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد ماه) بر کابل تسلط یافتند.

در این میان، طالبان پس از چند روز تاخیر که گفته می شود به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بوده است، اعضای کابینه موقت افغانستان را اعلام کرد.

 

هشدار یونیسف نسبت به یک فاجعه برای مردم افغانستان

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو اعلام کرد که افغانستان به دلیل احتمال اوج گرفتن خشونت ها در پی بازگشت طالبان به قدرت، با خطر عقب نشینی از دو دهه تلاش برای آموزش کودکان به ویژه دختران مواجه است.

یونسکو روز جمعه با انتشار بیانیه ای، پیش بینی کرد که با افزایش تعداد آوارگان افغان، خطر تشدید موانع آموزشی در مقابل کودکان و رخ دادن «فاجعه نسلی» وجود دارد، به گونه‌ای که «این فاجعه می‌تواند بر توسعه پایدار افغانستان در سال‌های آینده تأثیر منفی بگذارد.»

«اُدره آزوله» مدیر کل یونسکو گفت: «آنچه در افغانستان در خطر است، ضرورت مطلق حفظ پیشرفت‌های به دست آمده در آموزش به ویژه برای دختران و زنان است.»

به گزارش یونسکو، حدود ۱۰ میلیون کودک و نوجوان افغان در مدرسه‌های این کشور ثبت نام کرده‌اند که این تعداد در سال ۲۰۰۱ یک میلیون نفر بوده است.

نیروهای آمریکایی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اولین حکومت طالبان در افغانستان را که از سال ۱۹۹۶ بر این کشور حکومت می‌کرد، سرنگون کردند.

براساس گزارش یونسکو همچنین تعداد دانش آموزان دختر در افغانستان از «تقریباً صفر» در سال ۲۰۰۱ به ۲.۵ میلیون نفر رسیده است. این نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه سواد زنان در افغانستان از ۱۷ درصد به حدود ۳۰ درصد افزایش یافته، خبر داده است که در حال حاضر از هر ۱۰ دانش‌آموز در کلاس‌های ابتدایی، چهار نفر دختر هستند.

در حال حاضر طالبان که پس از تسلط بر کابل، اداره کشور افغانستان را برعهده گرفته، دستور داده است که دانشجویان دختر در دانشگاه‌های خصوصی که در سال‌های گذشته رشد داشته‌اند باید از دانشجویان پسر جدا شوند. همچنین بر اساس دستور طالبان، دانش آموزان دختر باید حجاب کامل مورد تأیید آن‌ها را داشته باشند.

برخی ناظران بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که طالبان قوانین سختگیرانه بیشتری مانند ممنوعیت آموزش توسط معلمان مرد برای دانش آموزان دختر را در نهادهای آموزشی به اجرا بگذارد.

از همین رو این گروه از ناظران بر این باورند که اجرای قانون ممنوعیت آموزش توسط معلمان مرد برای دانش‌آموزان دختر می‌تواند به مشکلی بزرگ در مسیر آموزش در کشوری که با کمبود معلم زن رو به رو است، منجر شود.

از نظر یونسکو، سیاست‌های طالبان برای اداره مراکز آموزشی، «ضربه بزرگی به مشارکت زنان در آموزش عالی و آموزش دختران وارد می‌کند، به گونه‌ای که بر زندگی و کار آنها تأثیر منفی می‌گذارد.»

طالبان پس از آنکه برای اولین بار به قدرت رسید، با گسترش دیدگاه تک جنسیتی‌اش، تقریباً همه زنان را از تحصیل باز داشت.

یونسکو از پایان کمک‌های بین‌المللی به عنوان تهدید دیگر آموزش دانش‌آموزان افغان نام برده است، زیرا نیمی از هزینه‌های آموزشی در افغانستان از این راه تأمین می‌شده است. این در حالی است که پیشتر با وجود کمک‌های بین‌المللی به موضوع آموزش در افغانستان، حقوق معلمان به طور معمول دیر پرداخت می‌شده است.

یونسکو بر این نظر است که حتی پیش از بازگشت دوباره طالبان به قدرت، چالش های آموزش در افغانستان پررنگ بوده است. در گزارش یونسکو آمده است: «در حالی که ۹۳ درصد کودکان دبستانی در خواندن مهارت ندارند اما نیمی از آن‌ها در مدرسه‌ها ثبت نام نمی‌کنند.»

از همین رو این نهاد بین‌المللی با وجود رشد ۵۸ درصدی تعداد معلمان، خواستار تلاش برای «رفع موانع» ورود دختران به مدارس با استخدام معلمان زن بیشتر به ویژه در مناطق روستایی شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.