مقاومت ملی افغانستان با در هم کوبیدن عناصر طالبان در دره پنجشیر یک منطقه را نیز بازپس گرفت.

به گزارش جماران، از روز پنجشنبه تا کنون گروه طالبان هر روز مدعی می شود که ولایت پنجشیر را به اشغال خود در آورده است اما بعد کاشف به عمل می آید که این ادعا از  اساس دروغ است.

روز جمعه و یک روز پس از آغاز درگیری ها این گروه مدعی شد که پنجشیر را به اشغال کامل خود در آورده است و عناصر این گروه در کابل از سر خوشحالی اقدام به تیراندازی کرده و 17 نفر در این تیراندازی کشته و نزدیک به 50 نفر دیگر زخمی شدند.

خبر اشغال کامل دره پنجشیر اما توسط مقاومت تکذیب شد و این تکذیبه نیز درست از آن در آمد.

روز گذشته نیز طالبان اعلام کرد وارد مرکز این ولایت شده و به زودی همه این ولایت به اشغال طالبان در خواهد آمد.اما باز هم این خبر درست از آب در نیامد.

امروز یکشنبه نیز گروه طالبان اعلام کرد که پیشروی نظامی خود برای کنترل ولایت پنجشیر ادامه داده تا بتواند آن را به طور به سیطره خود در آورد.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری روسی«تاس» گفت که عناصر این گروه در حال حاضر تقریبا بر همه مناطق پنجشیر سیطره دارد.

شاهین مدعی شد که طالبان اکنون عملیات پاکسازی در مناطقی که به اشغال خود در آوردند را انجام می دهند سپس به سمت«بازارک» و رخه» پیشروی می کنند.

در مقابل اما نیروهای مقاومت افغانستان اخبار منتشر شده توسط طالبان را تکذیب کرد.

نیروهای مقاومت در آخرین واکنش به تحولات درگیری با طالبان اعلام کرد که که کنترل منطقه «پریان» را به دست گرفته اند.

به گزارش اسپوتنیک، «فهیم دشتی» سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت که نیروهای مقاومت در ولایت پنجشیر افغانستان کنترل منطقه پریان را به دست گرفته‌اند.

وی گفت: "منطقه پریان در استان پنجشیر به طور کامل از وجود طالبان پاکسازی شد. دست کم هزار تروریست بدلیل  مسدود شدن مسیر برگشت اسیر شدند. همه شبه نظامیان در جریان فرار و عقب نشینی توسط نیروهای مقاومت از هم پاشیده، محاصره یا اسیر شدند."

جمعه گذشته 3 سپتامبر، سخنگوی طالبان، بلال کریمی از تصرف پریان توسط ستیزه جویان خبر داد.

استان کوهستانی پنجشیر در شمال افغانستان بیشترین مرکز مقاومت رژیم طالبان است که در 15 اوت قدرت را در این کشور به دست گرفت.

در تحولی دیگر، یک ژنرال ارشد آمریکایی می‌گوید احتمالا افغانستان درگیر جنگ داخلی خواهد شد و این مسئله می‌تواند به احیای گروه‌های تروریستی در این کشور منتهی شود.

ژنرال «مارک میلی»رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز شنبه ۴ سپتامبر، در گفتگو با شبکه فاکس نیوز ضمن اشاره به این مطلب تاکید کرد «نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه اتفاقی در افغانستان رخ می‌دهد اما در عین حال ارزیابی‌ها نشان می‌دهد آینده غم‌انگیزی در انتظار این کشور خواهد بود.»

آقای میلی همچنین در ادامه در خصوص تحلیل شخصی خود از روند تحولات در افغانستان گفت: «برآورد نظامی من این است که به احتمال زیاد شرایط برای ایجاد یک جنگ داخلی در این کشور فراهم خواهد شد.»

نیروهای آمریکایی و ناتو در پایان ماه اوت به صورت کامل از افغانستان خارج شدند و تاکنون قدرت به‌طور یک‌پارچه به جز در ولایت پنجشیر در اختیار طالبان قرار گرفته است. طالبان می‌گوید در حکومت آینده خود از گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی استفاده خواهد کرد.

ژنرال میلی در این رابطه می‌گوید: «سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا طالبان که هنوز دولت خود را اعلام نکرده، قادر خواهد بود قدرت را در کشور تثبیت کند و روند حکمرانی را اجرایی کند؟»

میلی در ادامه با اشاره به احتمال بالای احیای گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت: «من فکر می‌کنم احتمال راه افتادن جنگ داخلی گسترده‌تر در این کشور بالا است و این به نوبه خود به شرایطی منجر می‌شود که در واقع می‌تواند به بازسازی القاعده یا رشد داعش و حتی تولید و گسترش دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور منتهی شود.»

این ژنرال ارشد آمریکایی همچنین هشدار داد که جهان در ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماه آینده شاهد تجدید حیات تروریسم از این منطقه خواهد بود. پیشتر مقام‌های ارشد پنتاگون از احتمال همکاری میان ایالات متحده و طالبان برای «مبارزه با تروریسم» خبر داده بودند.

تصمیم جو بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بعد از گذشت دو دهه از زمان حمله این کشور در دولت جورج بوش پسر، انتقادات بسیاری را در میان مخالفان و حتی متحدین ایالات متحده آمریکا برانگیخته است. برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه با ابراز نارضایتی از تصمیم جو بایدن، حتی خواستار استیضاح رئیس جمهوری شده‌اند.

بسیاری از دولت‌های غربی نگرانند که افغانستان بار دیگر به پناهگاه افراط‌گرایانی تبدیل شوند که قصد حمله به این کشورها و همچنین انجام عملیات تروریستی در خاک پایتخت‌های اروپایی را داشته باشند. روز گذشته صدراعظم اتریش با اشاره این نکته گفت باید از سیل مهاجمان افغان به اروپا جلوگیری شود. ایالات متحده اما تاکید کرده در صورتی که جریان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده بخواهند در افغانستان فعال شوند، وارد عمل خواهد شد. واشنگتن پس از حمله تروریستی به فرودگاه کابل که توسط گروه داعش  طراحی و اجرا شد، در یک عملیات پهپادی، دو نفر از کسانی را که در طراحی آن حمله انتحاری نقش داشتند، کشت.

با این حال همچنان نگرانی‌ها از آینده سیاست و قدرت در افغانستان بالا است و مشخص نیست در بازگشت دوباره طالبان به قدرت، چه نظمی در افغانستان حکم‌فرما خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.