مقاومت در برابر طالبان در حالی در دره پنجشیر ادامه دارد که این گروه هر گونه اعتراض و تظاهراتی را در شهرهای افغانستان ممنوع کرده و تهدید به سرکوب کرده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مقاومت در برابر گروه طالبان در افغانستان که به تازگی قدرت را در این کشور به دست گرفته و سرکوب مردم این کشور و محدودیت ها و ممنوعیت ها در بسیاری از حوزه ها از جمله فرهنگ و ورزش را آغاز کرد، همچنان ادامه دارد.

«علی نظری» سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان در مصاحبه با CNN اعلام کرد که مقاومت در پنجشیر افغانستان 60-65 درصد از خاک این ولایت را کنترل می کند.

 وی افزود: "همه مواضع استراتژیک در پنجشیر تحت کنترل ما است. ما از جاده اصلی یک عقب نشینی تاکتیکی را انجام داده ایم."

به گفته نظری، طالبان  در نبردها با نیروهای مقاومت متحمل تلفات سنگینی شدند. وی همچنین اطمینان داد که در آینده نزدیک پنجشیر "به طور کامل" از وجود طالبان پاک خواهد شد.

در اواسط ماه اوت طالبان در شرایط خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان همه شهرهای مهم و گذرگاه های مرزی این کشور را تصرف و پایان جنگ بیست ساله در افغانستان را اعلام کردند.

6 سپتامبر جنبش رادیکال طالبان  اعلام کرد که پنجشیر آخرین ولایت از 34 ولایت افغانستان است که تحت کنترل آنها درآمده اما مقاومت این گزارش را رد کرد.

 

تهدید و ارعاب معترضان توسط طالبان 

در همین حال،وزارت داخله طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای انجام تظاهرات را «تحت هر نام و عنوانی» ممنوع خواند و اعلام کرد در صورت تخلف در این زمینه «مسئولیت هر حادثه‌ای بر عهدهٔ متخلفان خواهد بود».

گروه طالبان در اطلاعیه‌‌ای که شامگاه چهارشنبه منتشر کرد با اعلام آن‌که «شماری از مردم کابل و برخی ولایات با تظاهرات روزهای اخیر «برای چندمین روز متوالی امنیت را به هم می‌زنند و زندگی عادی را مختل می‌کنند» تصریح کرد که «اعتراضات باید قانونی باشد» و نیازمند «مجوز وزارت دادگستری» است.

وزارت داخله طالبان در ادامه متذکر شده است: «تا زمانی که تمام مراحل قانونی در این مورد به پایان نرسیده هیچ کس نباید اعتراضات برپا کرده و موجب نگرانی شهروندان شود.» و همچنین هشدار داد‌ که «متخلفان با اقدامات قانونی شدید مواجه خواهند شد.»

 

«انتخابات برگزار می‌شود»؛ «دولت موقت است»

از سوی دیگر سخنگوی طالبان اعلام کرد که انتخابات در افغانستان برگزار می‌شود و همه افغان‌ها در آن شرکت می‌کنند. ذبیح‌الله مجاهد افزود که طالبان تلاش می‌کند «شخصیت‌های با کفایت افغان خارج از طالبان» را وارد دولت جدید کند.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره گفت: «انتخاباتی برگزار خواهد شد و همه طرف‌های افغان در مرحله آینده در آن شرکت خواهند کرد.»

ذبیح‌الله مجاهد همچنین در زمینه حضور زنان تصریح کرد که «دولت فعلی موقت است» و افزود: «این اول راه است، ما زمینه فعالیت و حضور زنان را فراهم می‌کنیم. آنها می‌توانند وارد دولت شوند. این در مرحله دوم خواهد بود.»

طی بیش از سه هفته که طالبان پایتخت افغانستان را در اختیار گرفته‌اند گروه‌های مختلفی از مردم به‌ویژه زنان در کابل،‌ هرات و مزار شریف دست به اعتراض‌ زدند. شماری از معترضان در روزهای گذشته شعارهایی از قبیل «آزادی» ، «مرگ بر پاکستان» و نیز «کابینه بدون زن ناکام است» سر دادند.

نیروهای طالبان با خشونت با تظاهرکنندگان برخورد کرده‌‌اند و روز سه شنبه دو تن در جریان اعتراضات هرات جان باختند. طالبان همچنین شماری از خبرنگاران و اهالی رسانه را موقتا بازداشت کرده و برخی از آنها را کتک زده‌اند. دستیار گزارشگر یورونیوز در کابل نیز یکی از این افراد بوده که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.