کشته شدن 13 نظامی آمریکا در حمله به فرودگاه کابل بهانه به دست جمهوریخواهان داده است تا بر بایدن فشار بیاورند.

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت:در پی کشته شدن 13 آمریکایی در حمله به فرودگاه کابل و پس از کنترل افغانستان توسط طالبان،جمهوریخواهان به«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به شدت حمله کردند و خواستار استعفا یا برکناری اش شدند.

«الیز استوانیک» مسئول شماره سه در حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت:« دستان بایدن به خون آغشته است».

«جاش هاولی» سناتور جمهوریخواه نیز نوشت:« رئیس جمهور دموکرات مسئول شکست و ناکامی توهین آمیز در افغانستان است و باید استعفا کند».

«مارشا بلکبورن» جمهوریخواه نیز به صراحت از مسئولان ارشد دولت بایدن خواست که از مقام خود کناره گیری کنند.

در همین حال،«کی ون مک کارتی» رهبر اقلیت جمهویخواه در مجلس نمایندگان آمریکا«اقدامات جو بایدن را ناشی از ضعف و بی کفایتی» دانست.

مک کارتی در کنفرانسی خبری گفت: برای آن که فردی فرمانده کل باشد باید از اعتماد آمریکایی ها برخوردار باشد اما بایدن این اعتماد را از دست داده است» اما این جمهوریخواه خواستار برکناری یا استعفای بایدن نشد ولی خواستار آن شد که همه آمریکایی های باقی مانده در کابل قبل از پایان مهلت 31 آگوست تخیله شوند.

وی افزود بعد از این تاریخ می توان همه تلاش ها را برای محاسبه صرف کرد.

علاوه بر آن، بسیاری از جمهوریخواهان از زمان حمله به فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن 85 نفر از جمله 13 نظامی آمریکایی شد و داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت،جو بایدن رئیس جمهور این کشور را «ضعیف» توصیف می کنند.

از سوی دیگر،«لیز اسمیت» مسئول رسانه ای ستاد تبلیغاتی«پت بوتجج»در انتخابات ریاست جمهوری گفت که جمهوری خواهانی که میل به استعفای بایدن هستند مانند دموکرات ها که خواستار استعفای دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق بودند،جدی نیستد.

از سوی دیگر،«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ضمن هشدار درباره اینکه احتمال وقوع یک حمله تروریستی دیگر در فرودگاه کابل بالا است، وضعیت موجود در افغانستان را بسیار خطرناک دانست.

 بایدن روز گذشته با اشاره به این موضوع اعلام کرد که این حمله احتمالا طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده و علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان صورت خواهد پذیرفت.

سفارت آمریکا در کابل هم طی بیانیه‌ای که ساعات ابتدایی روز یکشنبه ۲۹ اوت منتشر کرده به آمریکایی‌ها هشدار داده که یک «تهدید مشخص و معتبر» وجود دارد و از شهروندان این کشور خواست به دلیل وجود «تهدیدات امنیتی» از رفتن به فرودگاه کابل خودداری کنند.

این هشدار امنیتی در حالی منتشر شده که عملیات خروج نیروهای آمریکایی و همچنین خارج کردن شهروندان افغان از افغانستان همچنان ادامه دارد. بسیاری از کشورها از جمله، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، استرالیا و ... تاکنون تمام نیروهای خود به علاوه تعداد زیادی از شهروندان افغان را که با این کشورها همکاری می‌کرده‌اند از افغانستان خارج کرده‌اند.

جو بایدن، در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده می‌گوید فرماندهان نظامی ایالات متحده وقوع احتمالی این حمله را به او اطلاع داده‌اند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین در ادامه می‌نویسد: «به آنها دستور دادم هر اقدامی که برای اولویت‌بندی حفاظت از نیروها لازم است انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که تمام اختیارات، منابع و برنامه‌های لازم که برای حفاظت از نیروهای ما ضروری است در اختیار دارند.»

آقای بایدن در این بیانیه اشاره‌ای به جزئیات بیشتر نکرده و مشخص نکرده که چه گروهی قرار است این حمله احتمالی در فرودگاه کابل را سازماندهی کند. روز پنجشنبه در انفجار تروریستی فرودگاه کابل، گروه داعش با یک عملیات انتحاری ده‌ها نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی را کشت.

رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در جلسه‌ای با حضور تیم مشاوران امنیتی و همچنین فرماندهان نظامی در خصوص آخرین وضعیت افغانستان گفتگو کرد و گزارش‌هایی درباره عملیات پهپادی که به کشته شدن دو عضو داعش که در عملیات تروریستی کابل دست داشتند، دریافت کرد. رئیس جمهوری آمریکا پس از این حمله پهپادی اعلام کرد که این آخرین اقدام ایالات متحده علیه گروه داعش نخواهد بود و این کشور همچنان به اقدامات خود علیه عاملان جنایت فرودگاه کابل ادامه خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.