آیا پیشروی سریع طالبان افغانستان و کنترل این کشور توسط این گروه رئیس جمهور آمریکا را غافلگیر کرد؟

به گزارش جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات ارشد کاخ سفید از سرعت پیش‌روی طالبان در روز یکشنبه در افغانستان شگفت‌زده شدند.

این خبرگزاری در گزارشی در این خصوص می‌گوید سرعت به دست گرفتن کنترل کشور از سوی طالبان موجی از انتقادات جمهوری‌خواهان را روانه جو بایدنِ دموکرات کرده است.

این در حالیست که دونالد ترامپ جمهوریخواه بود که برای نخستین بار ایده گفتگو با گروه طالبان را اجرایی کرد و مایک پمپئو وزیر خارجه وی با ملا برادر رئیس دفتر سیاسی ستیزه‌جویان ملاقات کرد.

با این حال بسیاری از ناظران بر این باورند انتظار نداشته‌اند جو بایدن هم همان مسیر دونالد ترامپ را ادامه دهد. ضمن اینکه آقای بایدن در هفته‌های اخیر بارها ابراز اطمینان کرده بود که طالبان نمی‌توانند کنترل کشور را به دست بگیرند. این موضوع سبب شده حملات بسیار شدیدی به ویژه از سوی جمهوری‌خواهان روانه جو بایدن و دولت دموکرات شود.

«جیک وود» یکی از کهنه‌سربازان آمریکایی که در افغانستان حضور داشته در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوید: «این لکه ننگی برای ما و ملت ماست که نتوانستیم به تعهد خود نسبت به مردان و زنان و افغان‌هایی که در کنار ما خدمت کردند، عمل کنیم. ما ایمنی خود را مدیون آنها هستیم. به همان اندازه‌ای که ما در قبال کارمندان و سربازان خود در آمریکا مسئولیت داریم در قبال افغان‌هایی که در افغانستان با ما همکاری کردند نیز مسئولیم.»

تمام این تحولات موجب شده تا چهره‌های برجسته دولت آمریکا اذعان کنند که سرعت فروپاشی نیروهای امنیتی افغان، آن‌ها را غافلگیر کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نقش ارتش افغانستان در این تحولات گفت: «ما دیدیم که آن نیرویی که وظیفه دفاع را برعهده داشت نتوانست از کشور دفاع کند و تحولات سریع‌تر از حد انتظار رخ داده است.»

ناآرامی‌ها در افغانستان باعث می‌شود جو بایدن برخلاف میل باطنی، ناگزیر شود از تمرکز بر برنامه‌های داخلی خود همچون مبارزه با ویروس کرونا و جلب موافقت کنگره برای تخصیص میلیون‌ها دلار در جهت بهبود زیرساخت‌های کشور بکاهد.

به گفته مقام‌های ارشد کاخ سفید، آقای بایدن روز یکشنبه در کمپ دیوید به طور مرتب در مورد افغانستان جلساتی با مقام‌های مختلف برگزار کرده و اطلاعات لازم را در این خصوص دریافت کرده است. او همچنین با اعضای تیم امنیت ملی خود تماس‌های ویدیویی برقرار کرده تا از خصوص آخرین وضیعت افغانستان باخبر شود. چند روز آینده برای تعیین اینکه آیا ایالات متحده می‌تواند اوضاع در افغانستان را تا حدی تحت کنترل قرار دهد یا خیر، بسیار حیاتی خواهد بود.

پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند در حال تلاش برای انجام اقداماتی هستند که بتواند فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل را ایمن سازد. در این بیانیه هدف این کار فراهم ساختن خروج ایمن پرسنل آمریکایی و نیروهای متحدین این کشور از افغانستان اعلام شده است.

جو بایدن چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده است که با چالش‌های افغانستان دست و پنجه نرم می‌کند. او پیشتر تاکید کرده که طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به جانشین خود واگذار نخواهد کرد. اما در عین حال در شرایط کنونی او به احتمال زیاد باید توضیح دهد چگونه امنیت افغانستان به این سرعت از بین رفته است، به ویژه که او و اعضای دولتش بارها اصرار داشته‌اند که این اتفاق نمی‌افتد و افغانستان به دست نیروهای طالبان نخواهد افتاد.

جو بایدن هفته گذشته علنا ابراز امیدواری کرده بود که نیروهای افغان بتوانند اراده خود را برای دفاع از کشور تقویت کنند. این در حالیست که گزارش‌ها حاکی از ان است مقام‌های دولتی به صورت خصوص هشدار داده‌اند که ارتش افغانستان در حال فروپاشی است و همین مسئله بایدن را مجبور کرد که روز پنجشنبه به هزاران سرباز آمریکایی دستور دهد برنامه‌های تخلیه از افغانستان را سرعت ببخشند.

 

ادعای وزیر خارجه آمریکا

مقام‌های آمریکایی به انتقادات در خصوص تصمیم این کشور مبنی بر خروج از افغانستان پاسخ دادند و تاکید کردند که این کشور به وظیفه خود در قبال افغانستان عمل کرده‌ است.

این در حالیست که منتقدان دولت جو بایدن بر این باورند تصمیم کاخ سفید مبنی بر خروج سریع، تلاش‌های دو دهه‌ای این کشور در افغانستان را به هدر داده و موجب به خطر افتادن امنیت مردم افغانستان نیز شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در گفتگویی با شبکه «ای بی سی» ضمن اعتراف به این مسئله که تسلط طالبان بر کشور، دولت جو بایدن را غافلگیر کرده، گفت که واشنگتن به وظیفه خود در قبال افغانستان عمل کرده است.

آقای بلینکن در ادامه افزود: «ما ۲۰ سال آنجا حضور داشتیم و ۱ تریلیون دلار خرج کردیم و ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی هم جان خود را از دست دادند. خوشبختانه رئیس جمهوری تصمیم گرفت که به این جنگ پایان دهد و آمریکا را از افغانستان خارج کند.»

اظهارات آقای بلینکن در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از جمهوری‌خواهان، این تصمیم جو بایدن را به شدت نقد کرده‌اند. مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا که خود با رئیس دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده و زمینه گفتگوهای آمریکا و طالبان را فراهم ساخته بود، در توییتی مدعی شد که دولت بایدن در افغانستان شکست خورده است.

او همچنین طالبان را قصاب خطاب کرد اما به این نکته اشاره‌ای نکرد که خود او چگونه با این قصابان پای میز مذاکره نشست و توافقنامه خروج آمریکا از افغانستان را با ستیزه‌جویان طالبان امضا کرد.

گروه طالبان در هفته‌های اخیر به سرعت توانستند بر مناطق تحت تسلط خود بیفزایند و بدون خونریزی خود را به کابل و ارگ ریاست جمهوری این کشور برسانند.

با وجود انتقادات گسترده از راهبرد دولت آمریکا در قبال مسئله افغانستان، کاخ سفید اعلام کرده است رئیس جمهوری در کمپ دیوید جلسات متعددی با اعضای تیم امنیت ملی خود برگزار کرده و اوضاع در افغانستان را کاملا تحت نظر داشته است.

به دستور جو بایدن قرار شده روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سرعت بگیرد و هواپیماهای نظامی این کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام سربازان و نیروهای آمریکایی که در این کشور هستند را از افغانستان خارج کنند.

 

چین: به دنبال روابط دوستانه با طالبان هستیم

چین روز دوشنبه در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرد که به دنبال «روابط دوستانه» با گروه طالبان است. پکن همچنین از «فعالیت عادی» سفارت چین در کابل خبر داد. 

جوزپ بورل: افغان‌ها سزاوار زندگی با امنیت و منزلت هستند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار تامین امنیت و حفاظت از جان انسان‌ها در افغانستان شد. او همچنین گفت که مردم این کشور سزاوار زندگی با امنیت و منزلت هستند. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که جامعه جهانی از همه طرف‌ها در افغانستان می‌خواهد که خروج ایمن اتباع خارجی و آن دسته از افغان‌ها را که مایل به ترک کشورشان هستند تسهیل کنند.

سفیر روسیه روز سه‌شنبه با مقامات طالبان دیدار می‌کند

سفیر روسیه در افغانستان روز سه‌شنبه با مقامات طالبان دیدار خواهد کرد. یک دیپلمات روس با اعلام این خبر افزود که مسکو براساس رفتارهای طالبان درباره به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه بر افغانستان تصمیم خواهد گرفت. 

وزیر دفاع انگلیس: همه ما بابت وضع افغانستان واقعا احساس اندوه می‌کنیم

بن والاس، وزیر دفاع انگیس روز دوشنبه در واکنش به سقوط کابل به دست گروه طالبان اظهار داشت: «همه ما واقعا بابت افغانستان واقعا احساس اندوه می کنیم.»

وی درباره هرج و مرج کنونی در فرودگاه کابل نیز گفت که بخش نظامی فرودگاه کابل فعال است و پروازهای نظامی بر می‌خیزند و فرود می‌آیند. 

ترامپ: بایدن بابت پیروزی طالبان استعفاء دهد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ضمن انتقاد از مدیریت خروج نظامیان کشورش از افغانستان خواستار کناره‌گیری جو بایدن از مقامش شد. 

به گزارش یورونیوز، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که دولتش با گروه طالبان توافق امضاء کرده بود تحولات اخیر افغانستان را «یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ آمریکا» توصیف کرد. دونالد ترامپ افزود که جو بایدن باید بابت افزایش موارد ابتلا به کرونا، «فاجعه در مرزها» و اینکه اجازه داده است در افغانستان طالبان به قدرت برسد از سمتش کنار برود. 

 

پاکستان: وقتش بشود طالبان را به رسمیت می‌شناسیم

محمد شاه قریشی، وزیر خارجه پاکستان می‌گوید اسلام‌آباد «وقتی که زمانش فرا برسد» گروه طالبان را به رسمیت خواهد شناخت. 

وی گفت: «پاکستان در افغانستان بی طرف است و فقط خواستار روابط خوب با همسایه‌اش است.»

محمد شاه قریشی افزود: «وقتی که زمانش فرا برسد در راستای اجماع بین‌المللی، واقعیت‌های میدان و منافع ملی پاکستان، دولت طالبان را به‌رسمیت خواهیم شناخت.»

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که از نظر اسلام‌آباد بحران در افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.