برخی منابع می گویند که 130 غیرنظامی در منطقه تحت اشغال طالبان پس از ربوده شدن آنها از خانه های شان و غارت این خانه ها به قتل رسیدند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، بیش از 130 غیرنظامی در منطقه ای که در اشغال گروه طالبان است توسط افراد مسلح قتل عام شدند.

این غیرنظامیان در منطقه «سپین بولدک» در ولایت«قندهار»که اخیرا به اشغال گروه طالبان در آمد توسط افراد مسلح ناشناس به قتل رسیدند.

دولت افغانستان گروه طالبان که منطقه سپین بودک را در اشغال خود دارند مسئول این قتل عام معرفی کرد.

درهمین حال طلوع نیوز نیز گزارش داد که برخی منابع در ولایت قندهار قتل بیش از صد تن افراد ملکی توسط افراد ناشناس را تایید می کنند. 

 یک عضو شورای ولایتی قندهار نیز ادعا می کند که مردان مسلح دو پسرش را شب عرفه از خانه بردند و به قتل رسانیدند.

طالبان قتل غیرنظامیان در ولسوالی «سپین بولدک» قندهار را رد کرده است.

«فدا محمد افغان» عضو شورای ولایتی قندهار که خانه اش در ولسوالی سپین بولدک است می‌گوید که مردان مسلحی که چهره‌های شان را پوشانیده بودند فرزندانش محمود خان و شیر محمد را ساعت دوازده شب عرفه از خانه بردند و فردای آن روز جسدهای آنان را در کنار جاده پیدا کردند. 

آقای افغان می‌گوید که فرزندانش نظامی نبودند، محمود خان مسوول المپیک منطقه بود و شیر محمد نیز شغل آزاد داشت.

بخری منابع دیگر در ولایت قندهار می‌گویند که مردان مسلح ده‌ها تن از غیر نظامیان را از خانه‌های شان با خود برده‌اند که تا کنون قتل در حدود یک 130 تایید شده ‌است و از سرنوشت شماری هم اطلاعی در دست نیست.

 

تمامی قربانیان غیر نظامیان هستند

 

فدا محمد افغان افزود:«یکی می گوید که ۳۸۰ تن را بردند دیگری می گوید هر کسی را که کشته اند آنجا افتاده است.»

به گفته نهادهای امنیتی تمامی قربانیان غیر نظامیان هستند و هم اکنون  جسدهای شماری شان در بخش‌های از سپین بولدک به جا مانده‌ است.

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت کشور گفت:«این کار را به گفته دستور اربابان شان انجام می دهند، و می خواهند این جنگ مزدورانه شان را نیابتی را به گونه یی رنگ قومی بدهند.»

در حالی که مسؤولان امنیتی طالبان را متهم به قتل ده ها تن در ولسوالی سپین بولدک میسازند، ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه با رد این اتهام ها تنها قتل دو تن را در نتیجه دشمنی های شخصی در این منطقه تایید می‌کند. 

روح الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت:«طالبان به غارت و چپاول خانه های مردم،تخریب تاسیسات عمومی و حتا ترور مردم عادی اقدام کرده اند.»

سید احمد سیلاب، عضو شورای ولایتی قندهار گفت:«در هیچ جای دنیا خون با خون پاک نشده.»

در حال حاضر اداره ولسوالی سپین بولدک قندهار به دست طالبان است. سپین بولدک مرز مشترک با بلوچستان پاکستان دارد. 

 از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ارتش این کشور اخیرا با حمایت هوایی از نیروهای دولتی افغانستان به آنها در مهار یکی از تهاجم های طالبان یاری رساند.

پنتاگون در حالی از کمک هوایی به نیروهای دولتی افغانستان سخن می گوید که گروه طالبان روز پنجشنبه مدعی شد که کنترل «۹۰ درصد از مرزهای افغانستان» را در دست دارد. ادعایی که دولت افغانستان آن را رد کرده است. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت: «ما در روزهای اخیر حملاتی هوایی را در حمایت از ارتش افغانستان انجام دادیم.»

وی افزود که حملات هوایی آمریکا در راستای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهد یافت. با این حال جان کربی از اعلام محل حملات هوایی آمریکا برای کمک به ارتش افغانستان خودداری کرد.

گروه طالبان با صدور بیانیه ای حملات هوایی اخیر از سوی ارتش آمریکا به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در ولایت‌های قندهار و هلمند را محکوم کرد و تأکید کرد که این گونه حملات نقض علنی توافق‌نامه صلح دوحه است و عواقبی در پی خواهد داشت.

گروه طالبان از دو ماه پیش عملیات گسترده ای را علیه نیروهای دولتی افغانستان آغاز کرده است. عملیات تهاجمی طالبان همزمان با آغاز روند خروج نیروهای خارجی به رهبری آمریکا از افغانستان آغاز شد. خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان قرار است تا پایان ماه اوت (اوایل شهریور) تکمیل شود.

نمایندگی‌های خارجی در افغانستان: پیشروی طالبان با ادعای مذاکره سیاسی صلح در تضاد است

سخنگوی پنتاگون در حالی از حمایت هوایی آمریکا از نیروهای دولتی افغانستان در برابر تهاجم طالبان خبر داده است که گمانه زنی های زیادی در مورد ساز و کار حمایت های واشنگتن از دولت افغانستان پس از خروج از این کشور صورت می گیرد. ایالات متحده با وجود تلاش برای تمرکز بر روی رقابت نظامی و تجاری با روسیه و چین احتمالا به تلاش های خود برای جلوگیری از قدرت گیری گروهای افراطی مانند القاعده و داعش در افغانستان ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر یکی از اهداف میان مدت و بلندمدت آمریکا در افغانستان جلوگیری از گسترش نفوذ کشورهای دیگر از جمله روسیه، چین و ایران خواهد بود. واشنگتن همچنین احتمالا برای حفظ برخی دستاوردهای حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان و جلوگیری از بحرانی انسانی در این کشور تلاش خواهد کرد. هرگونه بحران انسانی در افغانستان می تواند منجر به موج مهاجرت از این کشور به سوی مرزهای متحدان اروپایی ایالات متحده شود.

 

 

تکذیب کنترل 90 درصد مرزها توسط طالبان

وزارت دفاع افغانستان روز جمعه ادعاهای طالبان مبنی بر کنترل ۹۰ درصد مرزهای این کشور را «یک دروغ محض» دانست.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت که این تبلیغات بدون «هیچ پایه و اساسی» مطرح شده‌اند. او در ادامه گفت که مرزها، شهرهای اصلی و محورهای اصلی تحت کنترل نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز پنجشنبه گفته بود که حدود ۹۰ درصد مرزهای افغانستان تحت کنترل آنها است. البته او به جزئیات بیشتری از مناطق تصرف شده بیان نکرده بود.

 طالبان با آغاز عقب نشینی نیروهای بین‌المللی از افغانستان در اوایل ماه مه حمله های گسترده ای را علیه نیروهای نظامی و امنیتی افغان آغاز کردند.

در پی این حمله ها مناطق زیاد و مهمی از افغانستان از جمله پست های مرزی با ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان به تصرف گروه طالبان درآمد.

دولت افغانستان پیشتر در اوائل ماه ژوئیه ادعای طالبان مبنی بر اینکه ۸۵ درصد خاک افغانستان را تحت کنترل دارند را «قاطعانه» رد کرده بود.

البته بر اساس برآورد ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روز چهارشنبه، «حدود نیمی» از ولسوالی های را کنترل می کنند اما هیچ یک از شهرهای بزرگ این کشور را در اختیار ندارند.

 

طالبان: نمی‌خواهیم قدرت را در انحصار خود درآوریم

با این حال گروه طالبان اعلام کردند که آنها نمی‌خواهند قدرت را به انحصار خود درآورند.

البته این گروه  در ادامه تصریح کردند تا زمانی که دولتی جدید در کابل استقرار نیابد و اشرف غنی، رئیس‌جمهور برکنار نشود، در افغانستان صلح برقرار نخواهد شد.

«سهیل شاهین» عضو تیم مذاکره کننده گروه طالبان در گفتگو با آسوشیتدپرس، گفت که طالبان زمانی سلاح‌های خود را زمین خواهند گذاشت که دولتی مورد قبول همه طرف‌های درگیر در کابل منصوب شود.

شاهین گفت: «من می‌خواهم روشن کنم که ما به انحصار قدرت در افغانستان اعتقاد نداریم زیرا هر دولتی که در گذشته در صدد انحصار قدرت بود، دولت‌ موفقی نبوده است»؛

او با اشاره به دوره پنج ساله زمامداری طالبان در افغانستان گفت: «ما نمی‌خواهیم همان فرمول را تکرار کنیم.» آقای شاهین با متهم کردن آقای غنی به عنوان رئیس جمهوری جنگ افروز، انتخابات سال ۲۰۱۹ را زیر سؤال برد.

آقای غنی گفته است تا زمانی که دولت جدید با برگزاری انتخابات مشخص نشود در سمت خود باقی خواهد ماند. برخی منتقدان او که عضو گروه طالبان هم نیستند، آقای غنی را متهم کرده‌اند که او فقط برای حفظ قدرتش تلاش می‌کند.

عبدالله عبدالله، عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان آخر هفته‌ گذشته در راس هیأتی بلندپایه برای گفتگو با رهبران طالبان به دوحه پایتخت قطر رفت. این مذاکرات با وعده‌های گفتگوهای بیشتر و همچنین توجه بیشتر به حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت‌ها پایان یافت.

از همین رو آقای شاهین گفتگوها را آغازی خوب ارزیابی کرد اما گفت که خواسته‌های مکرر دولت برای آتش‌بس در حالی که غنی در قدرت باقی مانده است یعنی تسلیم طالبان. او گفت: «آنها سازش نمی‌خواهند اما می‌خواهند ما تسلیم شویم.»

سخنگوی طالبان در ادامه تصریح کرد که پیش از هرگونه آتش‌بس باید توافق‌نامه‌ای در مورد دولت جدید که «مورد قبول همه افغانستانی‌ها» به امضا برسد.

شاهین گفت که با تشکیل چنین دولتی «زنان به شرط رعایت حجاب، اجازه‌ کار و رفتن به مدارس و مشارکت در سیاست را خواهند داشت.»

او گفت که زنان برای ترک خانه‌ های خود ملزم به همراه داشتن یک خویشاوند مرد نخواهند بود. آقای شاهین در ادامه گفت به فرماندهان طالبان در مناطق تازه تصرف شده اعلام شده است که دانشگاه‌ها و مدارس و بازارها با مشارکت زنان و دختران به مانند گذشته امکان فعالیت دارند.

با این حال گزارش‌های متعددی از مناطق تصرف شده‌ توسط طالبان مبنی بر اعمال محدودیت‌های شدید علیه زنان، حتی آتش زدن مدارس منتشر شده است.

همچنین انتشار تصاویری از قتل کماندوهای بازداشت شده توسط طالبان باعث نگرانی افکار عمومی جهان شد.

آقای شاهین بدون اشاره به موردی خاص گفت که برخی از فرماندهان طالبان دستورات رهبری در مورد منع رفتارهای سرکوبگرانه و شدید را نادیده گرفته‌ اند که به همین دلیل چند نفر به دادگاه نظامی طالبان فرستاده و مجازات شده‌اند.

سخنگوی طالبان همچنین گفت که این گروه  هیچ برنامه‌ای برای فشار نظامی بر کابل ندارد. آقای شاهین در ادامه ادعا کرد که اکثر موفقیت‌های میدان جنگ طالبان نه با جنگیدن بلکه از طریق انجام مذاکرات حاصل شده است، «در غیر این صورت تصرف ۱۹۴ منطقه در مدت هشت هفته سخت است.»

او بار دیگر وعده‌های طالبان را با هدف اطمینان بخشیدن به افغانستانی‌هایی که از این گروه وحشت دارند تکرار کرد.

شاهین همچنین در خصوص تصمیم واشنگتن برای انتقال هزاران مترجم ارتش آمریکا از افغانستان گفت که تهدیدی متوجه آنها نیست. اما گفت که اگر برخی بخواهند به دلیل «اقتصاد بسیار ضعیف افغانستان به غرب پناهنده شوند»، این به خود آنها بستگی دارد.

 

روزنامه‌نگاران و تهدید طالبان

سخنگوی طالبان همچنین تهدید روزنامه‌نگاران و جامعه‌ مدنی نوپای افغانستان را از سوی طالبان رد کرد.

دولت افغانستان طالبان را عامل بیشتر قتل های روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی دانسته است.

با این حال آقای شاهین گفت که روزنامه‌نگاران از جمله آنهایی که در رسانه‌های غربی کار می‌کنند، از دولتی که طالبان را در بر می‌گیرد هیچ ترسی نداشته باشند.

سخنگوی طالبان گفت: «ما نامه‌هایی که تهدید کننده‌ روزنامه‌نگاران باشد برای آن‌ها به ویژه افرادی که در رسانه‌های خارجی کار می‌کنند، صادر نکرده‌ایم. آنها می‌توانند کار خود را حتی در آینده ادامه دهند.»

در هر حال خاطرات دوران زمامداری طالبان در افغانستان در حدود ۲۰ سال پیش باعث نگرانی بخشی از شهروندان افغان شده است. طالبان در آن دوران بر اساس قرائتی سختگیرانه از اسلام، دختران را از تحصیل محروم و زنان را از کار منع کرد.

از همین رو افغانستانی‌هایی که توانایی مالی دارند، از ترس گسترش هرج و مرج ها در تلاش برای خروج از این کشور هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.