اخباری مبنی بر اشغال دو ولایت دیگر افغانستان توسط گروه طالبان منتشر شده است که در صورت تأیید تعداد ولایت های تحت اشغال این گروه به 4 ولایت می رسد.

به گزارش جماران، گزارش‌ها از افغانستان در روز یکشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد/اسد) حاکی است دو شهر «قندوز» و «سرپل»، دو مرکز دو ولایتی به همین نام، به دست گروه طالبان افتاده است.

مقامات ارتش افغانستان می‌گویند جنگ در قندوز ادامه دارد و کماندوها مشغول پاکسازی شهر از طالبان هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود گفته است که تمامی ساختمان‌های کلیدی شهر قندوز به کنترل تندروهای طالبان در آمده است.

در صورت تایید رسمی از سوی دولت مرکزی مستقر در کابل، قندوز و سرپل، سومین و چهارمین مراکز ولایتی خواهند بود که ظرف ۴۸ ساعت گذشته به دست عناصر این گروه تندرو سقوط می‌کنند. قندوز از سال ۲۰۱۵ بدین سو ۳ بار بین نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده بود.

افراط‌گرایان طالبان روز جمعه، شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز و یک روز بعد در ۷ اوت، کنترل شبرغان، مرکز ولایت جوزجان را به تصرف خود در آوردند.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در بمباران های شدید مواضع گروه طالبان در ولایت «جوزجان» در شمال افغانستان توسط جنگنده های آمریکایی  200 نفر از گروه طالبان کشته شدند.

بمب افکن های استراتژیک آمریکایی از نوع «ب52» شب گذشته مواضع گروه طالبان را برای متوقف کردن پیشروی این گروه پس از اشغال مناطق زیادی توسط این گروه،به شدت بمباران کردند.

همزمان گزارش ها از ولایت هلمند حاکی است یک درمانگاه و یک دبیرستان در شهر لشگرگاه، مرکز این ولایت، جایی که جنگ کوچه به کوچه ارتش افغانستان با طالبان در جریان است، در نتیجه حملات تخریب شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید حملات هوایی به مواضع طالبان در بخش‌هایی از شهر لشگرگاه، به آسیب دیدن درمانگاه و مدرسه اشاره‌ای نکرد و گفت که این مناطق تحت کنترل طالبان است و تلفات جانی و زخمی‌ها در میان شهروندان عادی می‌تواند نتیجه حملات طالبان بوده باشد.

جنگ در ولایت تخار در مرز تاجیکستان؛ تالقان سقوط کرد

بنا بر آخرین گزارش‌های خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات امنیتی، شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، پس از قندهار بدست طالبان سقوط کرده است.

خبرگزاری افق افغانستان پیش‌تر به نقل از روح الله رئوفی، عضو شورای ولایتی تخار از حمله گسترده و پیشروی طالبان در شهر تالقان، مرکز این ولایت و ادامه درگیری نظامیان دولت با اسلام گرایان افراطی خبر داده بود.

به نوشته این خبرگزاری ساعاتی پیش حوزه های سوم، پنجم، ششم و به تازگی حوزه چهارم امنیتی شهر و زندان طالقان به دست طالبان افتاده و این گروه زندانیان را از حبس رها کرده‌ بودند.

صفوف طالبان در هرات شکسته شد

خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان عصر روز یکشنبه به نقل از مقام‌های امنیتی ولایت هرات، از شکستن خطوط طالبان در سراسر شهر هرات، مرکز ولایت و به عقب راندن شبه نظامیان از این شهر و نیز روستاهای جنوب آن خبر داد.

مقامات ولایت هرات می‌گویند عملیات‌ ارتش افغانستان و نیروهای مردمی علیه طالبان از زمین و هوا ادامه دارد و شبه‌نظامیان طالبان تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.