کرونا در برزیل طی هفته های اخیر به شدت شیوع پیدا کرد و آمار مبتلایان و جان باختگان در این کشور بالا رفت.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، وزارت بهداشت برزیل شب گذشته اعلام کرد که 53هزار 725 مورد ابتلای جدید و 1639 مورد فوتی دیگر در اثر شیوع ویروس کرونا ثبت شده است.

وزارت بهداشت برزیل تأکید کرد که آمار مبتلایان ثبت شده در این کشور طی 24 ساعت گذشته افزایش یافت و با ثبت 53هزار و 725 مورد جدید به 18.96 میلیون نفر رسید.

همچنین با ثبت 1639 مورد فوتی جدید در اثر کرونا تعداد جان باختگان کرونا در این کشور به 530هزار و 179 نفر رسید.

برزیل دومین کشور در جهان به لحاظ تعداد جانباختگان بعد از آمریکا و سومین کشور به لحاظ تعداد مبتلایان بعد از آمریکا و هند است و طی هفته های اخیر تعداد جان باختگان و مبتلایان در این کشور به شدت بالا رفته است.

با وجود این، مسئولان در این کشور تأکید می کنند که آمارهای رسمی با آمارهای واقعی فاصله زیادی دارد زیرا تعداد واقعی مبتلایان به دلیل آن که آزمایش ها همه مبتلایان را شامل نمی شود، دقیقا مشخص نیست.

سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع گسترده و خطرناک کرونا در برزیل هشدار داد و از همه برزیلی ها خواست تدابیر پیشگیرانه را رعایت کنند.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد  بر اساس برآوردهای جدید منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های آمریکا، نوع بسیار مسری دلتا اکنون بیش از 51 درصد موارد ابتلا به کرونا را در آمریکا تشکیل می‌ دهد. این نوع، که همچنین به عنوان B.1.617.2 شناخته می‌ شود، اولین بار در هند شناسایی شد و به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است.

«راشل والنسکی» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا پنجشنبه شب در مورد افزایش مبتلایان به کرونا با سویه دلتا اظهار نگرانی کرد.

والنسکی در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: داده‌ های اولیه چندین ایالت نشان می‌ دهد که 99.5 درصد مرگ‌ و میرهای اخیر در اثر ویروس کرونا مربوط به افرادی است که واکسینه نشده‌ اند و می‌ توان از طریق واکسن از مرگ‌ و میر مبتلایان جلوگیری کرد.

والنسکی افزود: شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا نسبت به هفته گذشته حدود 11 درصد افزایش داشته است. مبتلایان تقریباً در میان افرادی است که واکسینه نشده اند.

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا گفت: در مناطقی که پوشش واکسیناسیون کم است، موارد مبتلایان و بستری در بیمارستان با افزایش همراه بوده است.

وی تاکید کرد در صورت داشتن علائم کرونا، افراد واکسینه شده و نشده باید مجددا آزمایش بدهند زیرا آمریکا در فصل تابستان شاهد افزایش شیوع کرونا در کمپ های تابستانی بوده است.

در مناطقی از آمریکا از جمله برخی از ایالت‌ های میانه غربی مانند «میسوری، کانزاس و آیووا»، بیش از 80 درصد از موارد جدید ابتلا به کرونا ناشی از سویه دلتا است.

بر اساس برآوردهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های آمریکا، نوع دلتا در حال حاضر 74.3 درصد از ابتلا به کرونا را در ایالت های غربی، از جمله «یوتا و کلرادو» ، و 59 درصد از عفونت‌ ها را در ایالت‌ های جنوبی مانند «تگزاس، لوئیزیانا، آرکانزاس و اوکلاهما» ایجاد می‌ کند.

مقامات بهداشت عمومی از 140 تا 150 میلیون نفری که واکسینه نشده‌ اند خواست تا زودتر اقدام کنند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم بار دیگر از مردم آمریکا خواست که واکسینه شوند.

جو بایدن هشدار داد که «میلیون ها آمریکایی هنوز واکسن نزده‌ اند و [در برابر ویروس] ایمنی ندارند و به همین دلیل، جوامع آنها در خطر است.»

رئیس جمهور آمریکا، در آخرین درخواست خود برای واکسینه شدن مردم آمریکا که از طریق شبکه‌ های تلویزیونی پخش شد، گفت که گونه دلتای ویروس کرونا، که مسری‌ تر و احتمالا خطرناک‌ تر است، باعث نیمی از موارد ابتلا به بیماری کووید 19 در بسیاری از مناطق کشور است.

دکتر «پل آفیت» متخصص بیماری‌ های عفونی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا می‌ گوید: «در حال حاضر ما دو قاره آمریکا داریم: آمریکای واکسینه‌ شده و آمریکای واکسینه‌ نشده.»

آفیت می‌ گوید: «ما در حال حاضر احساس خوبی داریم زیرا تابستان است. اما با آغاز زمستان اگر هنوز درصد قابل توجهی از جمعیت واکسینه نشده باشند، دوباره شاهد افزایش ابتلا خواهیم بود.»

به دنبال شیوع ویروس کرونا در آمریکا تاکنون 34 میلیون و 650 هزار نفر به بیماری کووید 19 مبتلا شده‌ اند و 621 هزار و 962 نفر نیز جان خود را از دست داده‌ اند.

«سعد عمر» محقق واکسن در دانشگاه «ییل» می‌ گوید که افزایش شمار واکسینه‌ شده‌ ها در کشورهای دیگر هم بسیار مهم است. عمر می گوید: «جهان باید هماهنگ عمل و اقدام کند در غیر این صورت ممکن است نوع دیگری از کرونا، احتمالاً خطرناک‌ تر، ظاهر شود.»

سازمان بهداشت جهانی می گوید گونه «دلتا» ویروس کرونا از زمان شناسایی در هند در پاییز گذشته، دست‌ کم به 85 کشور دنیا رسیده است.  

«تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با توجه به داده‌ های کشورها از میزان ابتلا به نوع دلتا می‌ گوید گونه «دلتا»، نسبت به دیگر گونه‌ های جهش‌یافته با سرعت بیشتری انتقال داده می‌ شود. 

این گونه، مجموعه‌ ای از جهش‌ ها را در برمی‌ گیرد از جمله جهش مشهور به L452R را که کار ویروس برای آلوده‌ کردن سلول‌ ها را آسان‌ تر‌ می‌ کند. 

اما گونه «دلتا»، شامل دو جهش نگران کننده دیگری که در گونه‌ های آلفا (مشاهده شده در انگلیس)، بتا (مشاهده شده در آفریقای جنوبی) و گاما( مشاهده شده در برزیل و ژاپن)  دیده شده‌ اند؛ نمی‌ شود.

مسری‌ تر است اما لزوما خطرناک‌ تر نیست

گونه «دلتا» ویروس کرونا سرعت پخش بالاتری نسبت به گونه‌ های دیگر دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده است که از هر چهار مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور، یکی با گونه «دلتا» بوده است.

مقامات بهداشتی می‌ گویند گونه «دلتا» تا 50 درصد از آلفا (مشاهده شده انگلیس) مسری‌ تر است ولی تخمین دقیق میزان مسری بودن آن متفاوت است.  

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اروپا تخمین زده است که این گونه جدید، حدود 40 تا 60 درصد قابل انتقال تر از نوع آلفا - که نخستین بار در انگلیس مشاهده شد - باشد. 

هیچ مطالعه‌ ای تاکنون ثابت نکرده که گونه «دلتا»، بیشتر از انواع دیگر بیماری‌ زا باشد و منجر به علائم وخیم تری در فرد مبتلا شود. اما پژوهشی جدید در اسکاتلند نشان داده است که افراد آلوده به نوع دلتا تقریبا دو برابر افراد مبتلا به آلفا در بیمارستان بستری می شوند. با این حال، دانشمندان هنوز در این مورد نظر قطعی نداده‌ اند.

علائم «دلتا» چیست؟

در مورد تفاوت علائم بیماری در افراد مبتلا به گونه «دلتا» با افرادی که به انواع دیگر کرونا مبتلا شده‌ اند مقاله علمی منتشر نشده است.  

به گزارش «نیویورک تایمز»، تیم اسپکتور، متخصص هم گیرشناسی ژنتیکی از «کینگز کالج» لندن که در پژوهشی، علائم بیماری کووید 19 را دنبال می‌ کند می‌ گوید سردرد، گلو درد و آبریزش بینی از رایج‌ ترین علائمی هستند که افراد مبتلا به گونه «دلتا» گزارش داده‌ اند. اما به گفته دکتر اسپکتور، تب، سرفه و از دست دادن حس بویایی کمتر گزارش شده است.

آیا واکسن‌ های موجود بر روی آن اثر دارند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا با استناد به شواهد موجود گفته است که گونه «دلتا» ممکن است بتواند تا حدی از آنتی‌ بادی‌ های ساخته شده در بدن فردی که قبلا به کرونا مبتلا شده و یا واکسن زده است فرار کند و برخی از درمان‌ های مبتنی بر آنتی بادی مونوکلونال ممکن است کمتر روی این گونه تأثیر داشته باشد. 

در مورد تأثیر واکسن‌ های چینی روی گونه دلتا مطالعه‌ ای منتشر نشده است.

«فنگ زیجیان» معاون پیشین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین، به رسانه های دولتی گفته است که آنتی بادی‌ های ایجاد شده توسط دو واکسن چینی در مقابل گونه دلتا نسبت به گونه‌ های دیگر کمتر اثر دارند.

بهداشت عمومی انگلیس در مطالعه‌ ای بر روی واکسن آسترازنکا، اثربخشی آن بر روی گونه «دلتا» را 60 درصد تخمین زده است در حالی که این واکسن بر روی گونه آلفا، 66 درصد اثر دارد.

مطالعه دیگری که بهداشت عمومی انگلیس در ماه مه انجام داد نشان داده است که واکسن فایزر، دو هفته پس از تزریق دوز دوم، 88 درصد در پیشگیری از بیماری که دارای علائم باشد موثر عمل می‌ کند. این مطالعه نشان داده بود اثر فایزر بر روی نوع آلفا، 90 درصد است.  

دوز اضافه؛ راهکاری برای ایجاد ایمنی بیشتر

برخی از کشورها گزینه تزریق دوز اضافی را شش ماه پس از دوز دوم در برنامه واکسیناسیون خود قرار داده‌ اند.

به گزارش بلومبرگ، مقامات «مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه امارات متحده عربی» از ارائه یک دوز حمایتی اضافه سینوفارم به افرادی که شش ماه از دوز دوم آنها گذشته است، خبر دادند.

اگر واکسن نبود چه باید کرد؟

متخصصان به مردم توصیه می‌ کنند برای پیشگیری از ابتلا به گونه «دلتا»، واکسن بزنند اما اگر واکسن در اختیارشان نبود، استفاده از ماسک را جدی بگیرند، مرتب دستشان را بشویند و از بودن در مکان‌ های شلوغ بپرهیزند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.