واکسن ضد کرونای آسترازنکا که استفاده از آن در برخی از کشورهای اروپایی به تعلیق در آمده است همچنان قربانی می گیرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، آژانس داروی ایتالیا(ای آی فا) اعلام کرد که 4 نفر به دلیل لختگی خون بعد از دو هفته تزریق واکسن ضد کرونای «آسترازنکا» جان خود را از دست دادند.

به گفته مسئولان بهداشتی ایتالیا، از مجموع 14 میلیون دوز این واکسن نزدیک به 4 میلیون دوز در ایتالیا تولید شده است.

نزدیک به 10 میلیون نفر یعنی 16.4 درصد از جمعیت ایتالیا دوز نخست را دریافت کرده اند و نزدیک به 4 میلیون نفر دوره واکسیناسیون را با دریافت دوز دوم کامل کردند.

این در حالی است که پس از ثبت موارد مرگ و  میر به دلیل لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا شماری از کشورهای اروپایی پیش از این اعلام کردند که استفاده از واکسن آسترازنکا را به تعلیق در آورده اند یا محدودیت هایی برای استفاده از این واکسن اعمال کردند.

در همین حال،سازمان جهانی بهداشت امروز پنجشنبه خبر داد که دانمارک پس از توقف استفاده از واکسن‌ آسترازنکا به دلیل نگرانی‌ از عوارض جانبی «نادر» اما «حاد»، در حال بررسی گزینه‌ تقسیم واکسن‌های خود با کشورهای فقیر است.

«هانس کلوگه» مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا با تأیید این خبر گفت که روز گذشته با سورن بروستروم، مدیر کل آژانس بهداشت ملی دانمارک گفتگو کرده است.

دانمارک روز گذشته به عنوان اولین کشور اروپایی اعلام کرد که استفاده از واکسن آسترازنکا را به طور کامل متوقف می‌کند.

«سورن بروستروم» مدیر کل آژانس بهداشت ملی دانمارک روز گذشته خبر داد که با وجود توصیه نهاد‌های تنظیم کننده مقررات بهداشتی و دارویی در اروپا و سازمان جهانی بهداشت در مورد استفاده از واکسن آسترازنکا، روند واکسیناسیون در دانمارک بدون استفاده از این واکسن ادامه خواهد یافت.

بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، کشورها نباید واکسن هایی را که استفاده نمی‌کنند، احتکار کنند. تاکنون بخش قابل توجهی از واکسن‌های توزیع شده در سراسر جهان، به کشورهای ثروتمند رسیده است.

مقام‌های بهداشت جهانی در پی اعلام تصمیم دانمارک در خصوص توقف استفاده از واکسن آسترازنکا، گفتند که کشورها می‌توانند در روند واکسیناسیون بر اساس میزان واکسیناسیون، ابتلا به عفونت و افراد بستری شده‌، از خود انعطاف نشان دهند.

سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا پس از گزارش موارد مشکوک مرگ و لختگی خون در میان چند شهروند دریافت کننده واکسن آسترازنکا، اعلام کردند که مزایای استفاده از واکسن آسترازنکا در برابر بیماری همه گیر کرونا بیشتر از خطرات آن است.

 

تعداد قربانیان کرونا در فرانسه از 100 هزار نفر عبور کرد

از سوی دیگر، مسئولان بهداشت فرانسه اعلام کردند با ثبت 300 مورد فوتی جدید در اثر ابتلا به ویروس کرونا تعداد قربانیان این بیماری از مرز 100هزار نفر فراتر رفت.

این مسئولان تأکید کردند که از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون 100هزار و 77 نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که انتظار می رود شمار جانباختگان کرونا در فرانسه امروز پس از گذشت یک سال از آشفتگی ها در بیمارستان و عملیات قرنطینه گسسته، از مرز 100هزار نفر عبور کند.

بدین ترتیب فرانسه هشتمین کشور در جهان  و سومین کشور در اروپا بعد از انگلیس و ایتالیا خواهد بود که به این تعداد قربانی می رسد.

همچنین فرانسه نخستین کشور در اروپا به لحاظ موارد ابتلا به کرونا به شمار می رود به طوری که تعداد مبتلایان در این کشور بیش از 5.1 میلیون نفر است.

تعداد قربانیان کرونا در فرانسه تا شب گذشته 99هزار و 777 نفر است و طی روزهای اخیر هر روز 300 مورد فوتی ثبت شده است.

 

کم تحرکی دوران کرونا خطرناک است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن یک زندگی کم‌تحرک می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری کووید-۱۹ را در مبتلایان دو برابر کند.

در این پژوهش که در مرکز پزشکی «کیسر پرمننت» (Kaiser Permanente) در کالیفرنیای آمریکا انجام شده است، محققان پرونده پزشکی ۴۸ هزار مبتلای بزرگسال را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد کسانی که در دو سال منتهی به بیماری همه‌گیر به صورت مداوم بی‌تحرک بوده‌اند، دو برابر بیش از بیمارانی که به تمرینات ورزشی می‌پرداختند احتمال مرگ داشتند.

در مقاله منتشره در خصوص شرح نتایج این پژوهش آمده است: «عدم تحرک بدنی در مقایسه با سیگار کشیدن، چاقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان قوی ترین عامل خطر در میان مبتلایان بود.»

پژوهشگران می‌گویند عدم تحرک بدنی بعد از پیری و افراد پیوند عضوی شدیدترین اثر را در میان مبتلایان ایجاد کرده است. نداشتن تحرک جسمی در این پژوهش اینگونه تعریف شده است که شما هیچ ورزشی را انجام نمی‌دهید، یا کمتر از ۱۰ دقیقه در هفته به فعالیت بدنی اختصاص می‌دهید.

نتایج نشان می‌دهد بیمارانی که به طور مداوم تحرک بدنی نداشتند بیشتر از افرادی که دستورالعمل‌های ورزشی را رعایت می‌کنند در بیمارستان بستری می‌شوند یا با ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند. افراد بی‌تحرک همچنین ۷۳٪ بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه قرار داشتند.

پژوهش دانشمندان در کالیفرنیا که روی افراد با میانگین سن ۴۷ سال و در بازه زمانی ۱ ژانویه تا ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰ انجام شده همچنین نشان می‌دهد افراد بی‌تحرک، در مقایسه با بیمارانی که مقداری فعالیت بدنی انجام داده‌اند ، ۲۰٪ بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند ، ۱۰٪ بیشتر کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه می‌کشد و ۳۲٪ بیشتر در معرض مرگ با ویروس کرونا قرار می‌گیرند.

اگر چه هنوز به طور دقیق مشخص نیست چرا این اتفاق می‌افتد، اما فعالیت بدنی منظم باعث بالا رفتن قدرت واکنش سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح التهاب می‌شود. دو نقطه‌ای که ویروس کرونا آن را درگیر می‌کند.

اداره سلامت انگلیس به بزرگسالان توصیه می‌کند که هر روز تحرک داشته باشند و دست کم ۱۵۰ دقیقه با شدت متوسط، یا ۷۵ دقیقه با شدت زیاد در هفته ورزش کنند.

محققان در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شده است گفته‌اند ورزش منظم سبب کاهش میزان عفونت‌های تنفسی ویروسی به طور کلی و همچنین سبب بروز علائم خفیف‌تر در صورت ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود.

در پی همه‌گیری کرونا، سالن‌های ورزشی در اکثر کشورهای جهان تعطیل شده‌اند و اجتماع بیش از چندین نفر ممنوع شده است. امری که باعث خانه‌نشینی افراد شده و تحرک جسمی در فضای باز را به شدت کاهش داده است.

پیش از این دانشمندان نشان داده بودند که نداشتن تحرک بدنی می‌تواند باعث بروز بسیاری از عوارض از جمله چاقی مفرط، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی شود. با این حال این نخستین بار است که ارتباط میان این عامل و افزایش احتمال مرگ در بیماران کووید-۱۹ نشان داده شده است.

پزشکان توصیه کرده‌اند مقامات بهداشتی کشورها انجام منظم فعالیت بدنی را در لیست توصیه‌های عمومی مربوط به بیماری کووید-۱۹ قرار دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.