برزیلی ها با برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف رئیس جمهورشان را عامل شیوع کرونا در کشورشان دانستند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، برزیل روز گذشته-چهارشنبه- شاهد اعتراض های گسترده ای علیه رئیس جمهور این کشور بود که به چندین شهر کشیده شد.این تظاهرات همرمان با سخنرانی«ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور این کشور درباره روند شیوع ویروس کرونا برگزار شد.

هزاران نفر در شهرهای برزیل به خیابان ها ریختند تا خشم خود را از شیوه رسیدگی به شیوع ویروس کرونا توسط بولسونارو و دست کم گرفتن خطرات آن توسط وی از ابتدای شیوع کرونا، ابراز کنند.

بولسونارو در سخنرانی بسیار کوتاه خود گفت که هر شهروند برزیلی می تواند که واکسن ضد کرونا را در صورتی که تمایل داشته باشد دریافت کند.

برزیل دارنده دومین آمار مرگ و میر در اثر ویروس کرونا پس از ایالات متحده آمریکا با ثبت بیش از 467 مورد فوتی است. همچنین این کشور با ثبت نزدیک به 16.7 میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا پس از آمریکا و هند در رتبه سوم قرار دارد. این کشور طی هفته های اخیر با رشد سریع جان باختگان و مبتلایان به کرونا مواجه شده است.

 

تایید دومین واکسن چینی توسط سازمان جهانی بهداشت

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت با استفاده اضطراری از واکسن چینی «سینوواک» برای پیشگیری از ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» موافقت کرد.

واکسن «سینوواک» پس از واکسن «سینوفارم» دومین واکسن چینی است که مورد تائید کارشناسان سازمان جهانی بهداشت قرار می گیرد. بنا به اعلام این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد دو دوز از واکسن «سینوواک» باید با فاصله زمانی دو تا چهار هفته به افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود.

تائید واکسن «سینوواک» از سوی سازمان جهانی بهداشت به این معنا است که از این پس امکان توزیع آن در میان کشورهای فقیر جهان با استفاده از ساز و کار «کوواکس» وجود خواهد داشت.

سازمان جهانی بهداشت میزان کارایی واکسن «سینوواک» در پیشگیری از بروز علائم «کووید ۱۹» در صورت ابتلا به ویروس کرونا را ۵۱ درصد اعلام کرده است. با این حال میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از موارد حاد این بیماری ۱۰۰ درصد ذکر شده است.

واکسن های «فایزر-بیون تک»، «مدرنا»، «جانسون اند جانسون»، «سینوفارم» و دو نوع از واکسن «آسترازنکا» پیش از برای استفاده اضطراری مورد تائید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته بود.

واکسن «سینوواک» هم اکنون علاوه بر چین در کشورهای تونس، شیلی، برزیل، اندونزی، مکزیک، تایلند و ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد.

دومین واکسن چینی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در حالی مورد تائید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت که شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در جنوب شرقی قاره آسیا در حال افزایش است.

 دولت مالزی روز سه شنبه برای مقابله با همه گیری کرونا تصمیم به اجرای قرنطینه سخت گیرانه طی دو هفته آینده گرفت. رکورد شناسایی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ۳۲ میلیون نفری طی روزهای گذشته چند بار شکسته شده بود. شماری دیگر از کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا از جمله تایلند و ویتنام نیز طی روزهای گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا به «کووید ۱۹» بودند.

در مقابل انگلیس برای اولین بار طی حدود ۱۰ ماه گذشته یک بازه زمانی ۲۴ ساعته را بدون ثبت مرگ و میر بر اثر ابتلا به «کووید ۱۹» پشت سر گذاشت. با این حال شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در انگلیس بار دیگر سیر صعودی یافته و شیوع گونه ای از ویروس موسوم به «دلتا» در اسکاتلند نگرانی هایی را پدید آورده است. 

از جهتی دیگر، تحقیقات تازه‌ای که در کشور اروگوئه انجام شده نشان می‌دهد که واکسن «کروناواک» که توسط شرکت داروسازی چینی «سینواک» تولید شده تاثیر بیشتری از واکسن آمریکایی فایزر در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا دارد.

بر اساس نتایج اولیه این تحقیق که هفته گذشته در اروگوئه منتشر شد واکسن کروناواک تا میزان ۹۷ درصد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را کاهش می‌دهد در حالی که میزان تاثیرگذاری واکسن فایزر بر کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا ۸۰ درصد عنوان شده است.

این تحقیق توسط وزارت بهداشت اروگوئه و با بررسی یک جامعه آماری از میان جمعیت ساکن در این کشور انجام شده و نتایج اولیه آن میزان تاثیرگذاری واکسن بر کاهش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹، بیش از چهارده روز پس از تجویز دوز دوم را نشان می‌‌دهد.

بر اساس این تحقیق، از میان کل افراد دریافت کننده دوز دوم واکسن کروناواک در تاریخ ۲۵ مه که تعداد آنها ۷۱۲ هزار و هفتصد و شانزده نفر است، تست کرونای ۵ هزار و سیصد و شصت نفر مثبت شد.

از میان این افراد همچنین ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و ۶ نفر نیز به دلیل وخامت بیماری جان خود را از دست دادند.

همین مطالعه روی ۱۴۹ هزار و سیصد و بیست و نه دریافت کننده واکسن فایزر در تاریخ مشابه انجام شد که از میان این افراد ۶۹۱ نفر برغم واکسیناسیون به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند و از میان بیماران تنها یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و هشت نفر نیز جان خود را از دست دادند.

مسئولان این تحقیق مطالعاتی اعلام کردند که افراد فوت شده پس از ابتلا به کووید که قبلا واکسن فایزر دریافت کرده بودند همگی هشتاد ساله بودند.

بدین ترتیب نتایج اولیه تحقیق نشان می‌دهد که واکسن کروناواک از حیث تاثیر‌گذاری بر کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید ۵۷ درصد موثر بوده در حالی که میزان تاثیرگذاری واکسن فایزر از این لحاظ ۷۵ درصد شده است.

در زمینه کاهش موارد بستری شدن در بخش مراقبت‌‌های ویژه نیز وضع واکسن فایزر بهتر است. تاثیر کروناواک از این لحاظ ۹۵ درصد و تاثیر فایزر ۹۹ درصد عنوان شده است.

مقامات وزارت بهداشت اروگوئه اعلام کرده‌اند که آمار ارائه شده در این تحقیق مقدماتی است و باید با در نظرگرفتن جوانب احتیاط تعبیر و تفسیر شود زیرا در این مطالعه سن افراد، ابتلای آنها به یک بیماری دیگر و یا احتمال تعلق آنها به گروه‌هایی نظیر کادر درمان که بیش از دیگران در معرض ویروس کرونا هستند، لحاظ نشده است.

قرار است جزئیات بیشتری از نظر آماری که از نتایج حاصل از این تحقیق استخراج شده به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

اروگوئه، کشوری با جمعیت سه میلیون و پانصد هزار نفری در آمریکای لاتین است که هرگز برای مهار ویروس اقدام به قرنطینه شهروندان خود نکرده و بخش زیادی از فعالیت‌ها و کسب و کارها را نیز باز نگه داشته است.

واکسیناسیون در اروگوئه از ابتدای ماه مارس آغاز شده و با تاکید و مساعدت دولتمردان با سرعت قابل قبولی پیشرفت کرده است.

به گزارش وزارت بهداشت اروگوئه تاکنون ۴۷ درصد جمعیت این کشور دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۲۸ درصد جمعیت نیز با دریافت دوز دوم واکسن ایمن شده‌‌اند.

 

 

صدور گواهی دیجیتال کرونا در اروپا

از سوی دیگر، یک سیستم گواهی دیجیتال کووید با هدف سهولت سفر در اتحادیه اروپا از سه‌شنبه در هفت کشور عملیاتی شد. این موضوع می‌تواند به الگویی جهانی تبدیل شود.

این سند که به‌عنوان یک گواهی سبز دیجیتالی شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که آیا فرد کاملا واکسینه شده است، از بیماری کووید بهبود یافته است یا جواب تست کرونای او در ۷۲ ساعت منفی بوده است. مسافران در صورت رعایت حداقل یکی از این سه معیار می‌توانند آزادانه جابجا شوند.

به گزارش یورونیوز، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان این گواهی را از روز سه‌شنبه در دسترس شهروندان خود قرار داده‌اند و آن را از مسافران می‌پذیرند.

کمیسیون اروپا می‌گوید که این سیستم احتمالا از یک ژوئیه در تمام ۲۷ کشور عضو این اتحادیه اجرایی شود.

گواهی سبز دیجیتال پس از دو ماه بررسی و آماده سازی با توجه به اینکه نیازمند هماهنگی بین ۲۷ کشور بود، ایجاد شد. این گواهی دارای ویژگی‌های امنیتی برای تایید صحت داده‌ها است. کمیسیون اروپا می‌گوید که به دلیل نگرانی درباره حریم خصوصی، داده‌های این سیستم در هیچ جا نگهداری نخواهد شد.

هدف بلند مدت این است که همه افراد در اتحادیه اروپا گواهینامه داشته باشند و مسافران از خارج از اتحادیه بتوانند پس از ورود گواهی دریافت کنند. ارائه آن به خارج از کشورهای عضو ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد چراکه همه کشورها به مردم خود اسناد واکسیناسیون ایمن ارائه نمی‌دهند.

کمیسیون اروپا در حال مذاکره با ایالات متحده آمریکا درباره چگونگی بررسی وضعیت واکسیناسیون مسافران آمریکایی است. همچنین از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده است تا قرنطینه را برای افرادی که واکسینه شده‌اند یا اخیرا از بیماری کووید بهبود پیدا کردند، متوقف کند.

شهروندان چگونه می‌توانند گواهی دریافت کنند؟

مقامات ملی صدور گواهینامه را بر عهده خواهند داشت. به‌عنوان مثال، این گواهی می‌تواند از سوی مراکز آزمایشگاهی یا مقامات بهداشتی یا مستقیما از طریق یک درگاه الکترونیکی سلامت صادر شود.

نسخه دیجیتال را می‌توان در دستگاه تلفن همراه ذخیره کرد. شهروندان همچنین می‌توانند نسخه کاغذی را نیز درخواست کنند. هر دو نسخه حاوی کد کیوآر (QR) که شامل اطلاعات ضروری و همچنین امضای دیجیتال برای اطمینان از معتبر بودن گواهی می‌شود، هستند.

چگونه به سفر آزاد منجر خواهد شد؟

گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا در تمام کشورهای عضو پذیرفته می‌شود. این موضوع کمک خواهد کرد تا محدودیت‌های موجود به صورت هماهنگ برداشته شوند.

هنگام مسافرت، دارنده گواهینامه دیجیتال کووید اتحادیه اروپا باید در اصل از محدودیت‌های حرکت آزادانه معاف شود. کشورها عضو باید از اعمال محدودیت‌های اضافی سفر به دارندگان گواهی دیجیتال خودداری کنند مگر اینکه برای حفاظت از سلامت عمومی لازم و متناسب باشد.

گواهی چگونه کار می‌کند؟

گواهی دیجیتال کووید شامل یک کد کیو‌آر با امضای دیجیتال برای محافظت از آن در برابر جعل است.

هنگامی که گواهی بررسی می‌شود، کد کیوآر اسکن می‌شود و امضا در پی آن تایید می‌شود.

هر سازمان صادر کننده (به عنوان مثال یک بیمارستان، یک مرکز آزمایشگاهی، یک مقام بهداشتی) کلید امضای دیجیتال خاص خود را دارد. همه این موارد در یک پایگاه داده امن در هر کشور ذخیره می‌شوند.

کمیسیون اروپا دروازه‌ای ایجاد کرده است که از طریق آن می‌توان تمام امضاهای گواهی را در سراسر اتحادیه اروپا تایید کرد. داده‌های شخصی دارنده گواهی از طریق دروازه عبور نمی‌کند زیرا برای تایید امضای دیجیتالی این کار لازم نیست. کمیسیون اروپا همچنین به کشورهای عضو کمک می‌کند تا نرم‌افزارها و برنامه‌های ملی را برای صدور، ذخیره و تایید گواهینامه‌ها توسعه دهند و از آن‌ها در آزمایش‌های لازم برای ورود به سیستم پشتیبانی کنند.

آیا مهم است که شهروندان اتحادیه اروپا کدام واکسن را تزریق کرده‌اند؟

برای هر واکسن کووید-۱۹ گواهی واکسیناسیون برای فرد واکسینه شده صادر می‌شود.

وقتی محدودیت‌های حرکت آزادانه برداشته شوند، کشورهای عضو باید گواهینامه‌های واکسیناسیون واکسن‌هایی را که مجوز از اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند، بپذیرند. ممکن است کشورهای عضو تصمیم بگیرند این مورد را به مسافران اتحادیه اروپا که واکسن دیگری تزریق کرده‌اند نیز تعمیم دهند.

همچنین این بر عهده کشورهای عضو است که تصمیم بگیرند آیا پس از یکبار مصرف یا پس از اتمام چرخه کامل واکسیناسیون گواهی واکسیناسیون را قبول می‌کنند یا خیر.

گواهی شامل چه داده‌هایی است؟

گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا شامل اطلاعات کلیدی لازم مانند نام، تاریخ تولید، تاریخ صدور، اطلاعات مربوط به واکسن، آزمایش، بهبود و یک شناسه منحصر به هر فرد است. این داده‌ها روی گواهی باقی مانده و با تایید گواهی در یک کشور دیگر عضو ذخیره یا نگهداری نمی‌شوند.

گواهی‌ها فقط شامل اطلاعات محدودی هستند که لازم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.