شیوع سریع کرونا باعث فروپاشی سیستم بهداشتی تونس شد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، وزارت بهداشت تونس اعلام کرد که سیستم بهداشتی این کشور در پی شیوع سریع کرونا و پر شدن بخش های مراقبت های ویژه و خستگی پزشکان از هم پاشید.

روز چهارشنبه تونس 10هزار مورد ابتلای جدید و 134 مورد فوتی دیگر را ثبت کرد و این یک رکورد جدید روزانه از زمان شیوع کرونا در این کشور به شمار می رود و این نگرانی را به وجود آورده است که کشور نتواند شیوع کرونا را کنترل کند.

«نصاف بن علی» سخنگوی وزارت بهداشت تونس گفت:« ما در وضعیت فاجعه باری هستیم،سیستم بهداشتی از هم پاشیده است،به سختی می توانی یک تخت در بیمارستان پیدا کنی. برای تأمین اکسیژن داریم می جنگیم.پزشکان از خستگی بی سابقه رنج  می برند.

سخنگوی وزارت بهداشت تونس تأکید کرد که «کشتی در حال غرق شدن است».

بنابراین گزارش، پس از آن که تونس توانست موج اول شیوع کرونا را در سال گذشته به سلامت از سر بگذراند حالا دولت این کشور با دشواری اساسی در مقابله با افزایش شمار مبتلایان رو به رو است. دولت تونس در برخی شهرها از هفته پیش محدویت هایی را ایجاد کرده است اما قرنطینه عمومی را به دلیل بحران اقتصادی اجرا نکرد. تعداد مبتلایان درتونس نزدیک به 465 هزار نفر رسیده است  و تعداد فوتی ها نیز به 15هزار و 700 نفر.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به ویژه گونه «دلتا» در منطقه شرق مدیترانه هشدار داد.

«احمد المندهاری» مدیر دفتر منطقه‌ای شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت که بیش از بیست کشور از مراکش تا پاکستان را شامل می‌شود، روز چهارشنبه ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) در یک نشست مطبوعاتی مجازی گفت: «موارد ابتلا به کووید ۱۹ پس از دو ماه کاهش مداوم، اکنون در حال افزایش است و ما بار دیگر شاهد تلاش کشورها برای مهار بیماری و محافظت از جمعیت خود هستیم.»

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در این منطقه در سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون بیش از ۱۱ میلیون مورد ابتلا و ۲۱۹ هزار و ۸۵۰ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری ثبت شده است.

آمار مرگ و میر روزانه کرونا در روزهای اخیر در برخی کشورها از زمان آغاز این همه‌گیری تاکنون بی‌ سابقه بوده است. در تونس آمار تلفات کرونا به بیش از ۱۵ هزار مرگ در هر ۱۲ میلیون نفر افزایش یافته است و بیش از ۶۰۰ نفر در حال حاضر در این کشور به دلیل همین بیماری تحت مراقبت‌های ویژه هستند. تعداد رسمی کل مبتلایان به کرونا در تونس نیز به بیش از ۴۴۵ هزار نفر رسیده است.

دکتر المندهاری بدون ذکر آمار خاصی گفت: «به رغم همه تلاش‌ها، ما در سرتاسر این منطقه شاهد افزایش میانگین هفتگی موارد مرگ و میر کرونا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم.»

وی توضیح داد: «گسترش سریع  گونه دلتا در افزایش انتقال این بیماری مسری هم در سطح جهان و هم در منطقه ما نقش دارد.»

وی همچنین افزود که نوع دلتا دست کم در ۱۳ کشور در حوزه مدیترانه شرقی مشاهده شده است.

در همین حال، دکتر المندهاری توزیع ضعیف واکسن در منطقه را دلیل دیگر افزایش فعلی موارد ابتلا ذکر کرده و تأکید کرد که «واکسن‌ هنوز هم به طور عادلانه توزیع نمی‌شود».

به گفته وی، برای واکسیناسیون دست کم ۴۰ درصد از جمعیت هر یک کشورهای این منطقه تا پایان سال جاری میلادی، هنوز به بیش از ۵۰۰ میلیون دُز واکسن نیاز است.

 

 

برگزاری مسابقات فوتبال و گسترش کرونا در اروپا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در اروپا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که تا روز اول ژوئیه (۱۰ تیر) در مجموع ۲۴۷۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا به دلیل برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا شناسایی شده است.

بنا به اعلام این نهاد وابسته به اتحادیه اروپا این موارد ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در هفت کشور مختلف به ثبت رسیده است. بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در دانمارک، فنلاند، فرانسه، سوئد و اسکاتلند شناسایی شد. به نظر می رسد که اکثر مبتلایان به دنبال سفر به محل برگزاری بازی ها و شرکت در رویدادهای مرتبط با رقابت های یورو ۲۰۲۰ به این ویروس مبتلا شده اند.

کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، دانمارک و انگلیس از جمله میزبانان رقابت ها هستند که طی روزهای اخیر با افزایش آمار شیوع بیماری «کووید ۱۹» روبرو بوده اند.

در گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در اروپا آمده که گونه دلتای ویروس کرونا عامل ابتلای اغلب افرادی است که اخیرا نتیجه تست آنها در انگلیس مثبت بوده است.

مسئولان این نهاد گفته اند که انتظار دارند خطر شیوع ویروس کرونا چه در سطح محلی و چه در سطح قاره اروپا در صورت عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در کشورهایی که گردهمایی های بزرگ مانند تجمعات مرتبط با رقابت های جام ملت های اروپا برگزار می شود افزایش یابد.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته هشدار داده بود که افزایش ارتباط های اجتماعی، سفرها و گردهمایی ها همزمان با شیوع گونه دلتای ویروس کرونا منجر به افزایش موارد ابتلا به «کووید ۱۹» در اروپا شده است.

 

 

المپیک بدون تماشاگر

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در ژاپن به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا در کلان‌شهرهای این کشور بدون تماشاگر برگزار خواهند شد.

دولت ژاپن امروز پنجشنبه اعلام کرد که دوباره وضعیت اضطراری بهداشتی ناشی از بیماری کرونا را در توکیو و چند کلان شهر دیگر این کشور به اجرا می‌گذارد. اجرای وضعیت اضطراری در ژاپن با بازی‌های المپیک که ۲۳ ژوئیه شروع می‌شود، هم‌زمان شده است.

تامایو ماروکاوا، وزیر ورزش ژاپن نیز تأیید کرد که با افزایش تعدا مبتلایان به بیماری کرونا در توکیو، هیچ تماشاگری اجازه ورود به زمین‌های بازی‌های المپیک را نخواهد داشت.

هم‌زمان با اعلام وضعیت اضطراری در ژاپن که می‌تواند مانع تماشای حضوری بازی‌ها شود، توماس باخ، رئیس کمیته‌ بین‌المللی المپیک وارد توکیو شده است.

بر اساس تصمیم دولت ژاپن، وضعیت اضطراری تا ۲۲ ماه اوت ادامه خواهد داشت. نخست وزیر ژاپن اتخاذ چنین تصمیمی را برای «جلوگیری از امکان شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور» لازم دانسته است.

تمرکز شرایط اضطراری بر درخواست تعطیلی کافه‌ها و رستوران‌ها است. انتظار می‌رود ساکنان توکیو با درخواست‌های خانه‌نشینی روبرو شوند و بازی‌ها را از خانه و از طریق تلویزیون تماشا کنند.

توکیو روز چهارشنبه از ثبت ۹۲۰ مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد که نسبته به تعداد مبتلایان در هفته گذشته که ۷۱۴ مورد بوده، بیشتر شده است. این در حالی است که فقط ۱۵ درصد از جمعیت ژاپن کاملاً واکسینه شده‌اند.

با این حال کمیته‌ بین‌المللی المپیک و برگزارکنندگان محلی با وجود مخالفت پزشکان ژاپنی در تلاش برای برگزاری بازی‌ها در شرایط همه‌گیری هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.