ترکیه از فرماندهان گروه های مسلح وابسته به آنکارا خواسته است که 2هزار مزدور را برای ارسال به افغانستان آماده کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، مرکز رسانه ای «الفرات» به نقل از برخی منابع از فرماندهان گروه های مسلح سوری اعلام کرد که ترکیه از 2هزار عنصر مزدور وابسته به گروه های مسلح سوری خواست خود را برای ارسال آنها به افغانستان آماده کنند.

این منابع گفتند که در تاریخ 24 ژوئن نشستی در منطقه «حوار کلس» در ترکیه با حضور افسران اطلاعاتی ترکیه (ام آی تی) و فرماندهان گروه های مسلح سوری وابسته به ترکیه به منظور تهیه مقدمات برای ارسال مزدوران مسلح سوری به افغانستان برگزار شد.

در این نشست  سازمان اطلاعات ترکیه از فرماندهان گروه های مسلح سوری وابسته به ترکیه خواست که 2هزار مزدور سوری را به عنوان بخش اول برای ارسال آنها به افغانستان در صورت نیاز آماده کنند.

این منابع همچنین گفتند که فرماندهان گروه های مسلح خواستار 3هزار دلار آمریکا به عنوان حقوق ماهیانه برای هز مزدور در مقابل سفر به افغانستان برای جنگ شدند.

پیش از این ترکیه مزدوران سوری را به لیبی و جمهوری آذربایجان برای شرکت در جنگ فرستاده بود.

 

جدیدترین تحولات میدانی افغانستان

در حالی که همزمان با خروج نیروهای ناتو از افغانستان درگیری‌های نظامی در مناطق مختلف این کشور همچنان به نفع شبه‌نظامیان طالبان در جریان است.

گزارش‌های دریافتی حاکی است که شورشیان طالبان طی دو هفته گذشته مناطق بیشتری را از چنگ نیروهای ارتش افغانستان درآورده و تحت کنترل خود درآورده‌اند.

آخرین خبرها نیز از ورود نیروهای کماندوی تازه‌نفس به فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان برای پس گرفتن ولسوالی‌های اشغال شده و نیز تاکید مقامات آمریکایی بر بسته نشدن سفارت این کشور در کابل حکایت دارد.

بر این اساس گفته می‌شود بیش از یک هزار سرباز تحت امر ارتش افغانستان نیمه شب یکشنبه در پی پیشروی‌های طالبان در بدخشان و تصرف چندین ولسوالی به دست این گروه به سوی تاجیکستان گریخته و در این کشور پناه گرفتند.

سرویس‌های امنیتی تاجیکستان با تایید این خبر اعلام کردند که هزار و ۳۷ سرباز دولت افغانستان پس از درگیری مسلحانه با طالبان برای نجات جان خود به خاک این کشور پناه بردند.

این بیانیه می‌افزاید که «جنگجویان طالبان هم اکنون کنترل کامل شش ولسوالی در ولایت بدخشان واقع در شمال شرق افغانستان را که ۹۱۰ کیلومتر مرز مشترک با تاجیکستان دارد، در دست گرفته‌اند.»

گزار‌ش‌ها حاکی است که طی هفته‌های گذشته نیز صدها سرباز ارتش افغانستان برای فرار از نبردهای مرگبار با نیروهای طالبان از مرز کشور عبور کرده و تاجیکستان پناه برده بودند.

تاجیکستان با استناد به اصل «حسن همجواری و رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی افغانستان» مانعی بر سر ورود سربازان فراری و پناهجوی افغان ایجاد نکرده و همواره به آنها اجازه ورود داده است.

طالبان از اواخر ماه گذشته میلادی تاکنون کنترل مهم‌ترین پست مرزی با تاجیکستان و دیگر‌ راه‌های منتهی به این کشور را در دست دارد.

این گروه شورشی همچنین بر مناطقی که به شهر بزرگ قندوز واقع در پنجاه کیلومتری منطقه مرز منتهی می‌شوند نیز مسلط شده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی در افغانستان روز دوشنبه سقوط پنج ولسوالی در ولایت بدخشان را مورد تایید قرار دادند و تاکید کردد که وزارت دفاع ملی برای مقابله با نیروهای طالبان صد‌ها نیروی کماندوی تازه نفس به این ولایت اعزام کرده است.

احمدجاوید جاوید؛ عضو شورای ولایتی بدخشان در گفتگو با خبرگزاری افق سقوط ولسوالی‌های خواهان، شکی، نسی، مایمی، شغنان و اشکاشم را تایید و اعلام کرده که شمار زیادی از سربازان ارتش در پی پیشروی‌های طالبان به تاجیکستان عقب نشینی کرده‌‌اند.

وی همچنین یاد‌آور شده که «با آمدن نیروهای کماندو جنگ در نواحی شهر فیض‌آباد کاهش یافته و مردم و نیروهای امنیتی روحیه گرفته‌اند.»

محب الرحمن، دیگر عضو شورای ولایتی بدخشان نیز با اذغان به پیروزی‌های نظامی روزهای اخیر طالبان در مناطق شمال شرقی این ولایت اعلام کرد که چندین ولسوالی در این مناطق با کم‌ترین مقاومت و درگیری به تسلط طالبان درآمده است.

وی علت موفقیت‌های طالبان را عمدتا ضعف روحیه در میان نیروهای دولتی عنوان کرد و گفت این مسئله بیشتر از شمار اندک سربازان و نبود نیروهای مکمل و کمکی ناشی می‌شود.

این عضو شورای ولایتی بدخشان تصریح کرد: «صدها نفر از نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات افغانستان پاسگاه های نظامی خود را تسلیم کرده و به مرکز ولایت بدخشان در فیض آباد گریختند.»

طالبان اکنون تقریبا یک سوم از مجموعِ ۴۲۱ ولسوالی و مراکز منطقه ای در افغانستان را تحت اشغال و کنترل خود درآورده است.

شبه‌نظامیان طالبان که تا پیش از خروج نظامیان خارجی بر طبل صلح می‌کوبید، اکنون از پشت میز مذاکرات به میدان جنگ بازگشته و بخش زیادی از خاک افغانستان را به اشغال خود درآورده است.

با این حال،  طالبان که سال ۲۰۰۱ پس از حمله نظامی آمریکا قدرت را در افغانستان از دست دادند تاکید دارند که در پی تصرف مجدد کابل نیستند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در تازه‌ترین اظهار نظر خود در خصوص تحولات اخیر ضمن تاکید بر خروج کلیه نظامیان خارجی از افغانستان آنطور که در توافق صلح دوحه آمده، تصریح کرده که این گروه اسلامگرا قصد اشغال نظامی کابل را ندارد.

وی در عین حال به گونه‌ای تهدید آمیز یادآور شده که اگر نظامیان خارجی برخلاف توافق دوحه خاک افغانستان را ترک نکنند تصمیم دیگری از سوی رهبری طالبان گرفته خواهد شد.

این در حالی است که طالبان از پایان ماه آوریل همزمان با آغاز عقب نشینی نیروهای ناتو و شروع عملیات خروج نظامیان آمریکایی بر شدت حملات خود به مناطق مختلف افغانستان افزوده طی هفته‌های گذشته ده‌ها ولسوالی را تحت کنترل خود درآورده است.

عملیات خروج کامل نظامیان آمریکایی قرار است طی روزهای آینده به اتمام برسد؛ حال آنکه نظامیان آلمانی و ایتالیایی عضو هیئت مامور ناتو به تازگی به صورت کامل از افغانستان خارج شده و به کشور خود بازگشته‌اند.

در حالی که بایدن یازده سپتامبر را به عنوان آخرین مهلت خروج نظامیان کشورش از افغانستان برشمرده، پنتاگون در مواجهه با شکست‌های پی در پی نیروهای ارتش افغانستان، به خصوص در مناطق شمالی از احتمال کند کردن عملیات خروج نیروهای خود خبر داده است.

ژنرال اسکات میلر، فرمنده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز پیش‌تر انجام حملات هوایی به مواضع طالبان را در صورت تداوم وضعیت موجود منتفی ندانسته بود.

 

ادامه حضور بخشی از نیروهای انگلیسی در افغانستان

روزنامه «تلگراف» به نقل از یک نیروی سابق سرویس هوایی ویژه انگلیس گزارش داده تعداد کمی از این نیروها بعد از خروج نظامیان خارجی از افغانستان در این کشور می‌مانند.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» به نقل از یک  نیروی ناشناس سابق سرویس هوایی ویژه این کشور گزارش داده تعداد کمی از این نیروها (SAS) که یک واحد نیروهای ویژه ارتش انگلیس هستند، بعد از خروج نیروهای غربی از افغانستان، در این کشور می‌مانند.

این نظامی سابق مدعی شد نیروهای سرویس هوایی ویژه انگلیس به نیروهای افغانستانی آموزش خواهند داد و در کنار آن‌ها به عنوان مشاور حضور خواهند داشت.

وی افزود هنوز مشخص نیست تا چه زمانی نیروهای ویژه انگلیس به مأموریت خود در افغانستان ادامه خواهند داد.

او در ادامه گفت: تا زمانی که (حضور را) ارزشمند ببینند نیروها را در آنجا حفظ خواهند کرد. در حال حاضر آنجا جای مطلوبی نیست. مردم ترسیده‌اند و حق هم دارند.

تلگراف همچنین به نقل از یک منبع نظامی ناشناس ارشد گزارش داده «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس قرار است در این خصوص در جلسه شورای امنیت ملی انگلیس که امشب برگزار می‌شود، رسماً تصمیم‌گیری کند.

این منبع گفت: وظیفه ما است که طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف را در اختیار دولت قرار دهیم.

این اظهارات بعد از آن بیان شده که منابعی دفاعی روز جمعه به روزنامه «گاردین» گفته بودند خروج آخرین نیروهای انگلیس از افغانستان قرار است در چند روز آینده تکمیل شود.

وزارت دفاع انگلیس هم گفته بود «لندن مشغول گفت‌وگوهای در جریان با آمریکا و متحدان بین‌المللی خود در خصوص آینده حمایت ما از افغانستان است».

روزنامه دیلی‌میل پیشتر گزارش داد که تمام نظامیان انگلیس خاک افغانستان را پس از ۲۰ سال ترک خواهند کرد و گزارش رسانه‌های انگلیسی حاکی از آن است که اکثر نیروهای این کشور بی سر و صدا از افغانستان خارج شده‌اند.

اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه) حدود ۱۰ هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.

یک مقام‌ آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به سی‌ان‌ان گفته که پنتاگون درصدد است ۶۵۰ نظامی آمریکایی را برای محافظ از سفارتخانه آمریکا و فرودگاه کابل، در افغانستان حفظ کند.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

روز جمعه (۱۱ تیرماه)، «جنیفر گریفین» خبرنگار حوزه «امنیت ملی» در شبکه «فاکس نیوز» در پیامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان خبر داد. پایگاه هوایی بگرام در ۲۰ کیلومتری جنوب کابل واقع شده و بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است. این پایگاه همچنین پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده و روسای‌جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

 

استقرار 20 هزار نیروی تاجیکستانی در مرز با افغانستان

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به «شیر علی میرزا» وزیر دفاع این کشور دستور داد که 20 هزار نظامی را برای تقویت مرزهای این کشور با افغانستان به این مرزها اعزام کند.

یک منبع در کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان گفت که گروه طالبان در حال حاضر بر بیش از 70درصد از خط مرزی بین المللی میان دو کشور سیطره دارد.

یک منبع در دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری تاجیکستان گفت که رئیس جمهور در جریان نشست شورای امنیت ملی برای بررسی تأمین امنیت مناطق مرزی در پی وخامت اوضاع در مناطق مرزی افغانستان با تاجیکستان دستور داده است که 20 هزار نیرو در مرزها مستقر شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.