افزایش درگیری‌ های دولت کابل و طالبان در شهرستان‌ های مختلف افغانستان طی چند روز اخیر، اوضاع امنیتی در این کشور را بحرانی تر از قبل کرده است.

به گزارش جماران، همزمان با ادامه جنگ و درگیری در افغانستان، چهار شهرستان این کشور میان نظامیان افغان و افراد طالبان از شب گذشته تاکنون دست به دست شده است.

گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که بسیاری از ولسوالی‌ های (شهرستان های) افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است.

دولت کابل اعلام کرده است نظامیان افغان با اجرای عملیات‌ های جداگانه شهرستان‌ های «شینواری» در استان «پروان» و «خوست» در استان «بغلان» را از تصرف طالبان خارج کرده اند؛ اما شهرستان «کلدار» استان بلخ دوباره به تصرف طالبان درآمد و با عقب نشینی نظامیان افغان از شهرستان «گیلان» غزنی، این شهرستان نیز به قلمرو تحت تصرف طالبان اضافه شد.

از سوی دیگر بامداد امروز چهارشنبه افراد مسلح ناشناس یک دکل برق را در مرکز استان پروان با کارگذاشتن مین منفجر کردند که با انهدام این دکل، برق کابل و 10 استان دیگر افغانستان قطع شد.

انهدام دکل‌ های برق در استان‌ های شمالی کابل و بی برقی پایتخت افغانستان این روز‌ها به یک امر معمولی تبدیل شده است.

براساس آخرین اطلاعات، نیرو‌های طالبان حملات کم سابقه‌ ای را در استان‌ های شرقی از جمله «میدان وردک» علیه نیرو‌های دولتی ترتیب دادند و توانستند در این محور‌های مهم و حساس پیشروی قابل توجه داشته باشند.
در حال حاضر بیشتر مناطق جنوبی استان «میدان وردک» افغانستان از جمله شهرستان‌ های «دایمیرداد، چک، جغتو، سیدآباد» که با استان‌ های «غزنی و لوگر» هم مرز هستند در تصرف نیرو‌های طالبان هستند.
بخش‌ های وسیعی از شهرستان «نرخ» در شرق این استان نیز از کنترل نیرو‌های ارتش و گرو‌ه های مردمی افغانستان خارج شده و به همراه عمده مناطق «شهرستان جلریز» در محور شمالی استان «میدان وردک» در تصرف نیرو‌های طالبان است.
نیرو‌های ارتش افغانستان هم شهرستان دولت آباد (مرکز استان) هم مرز با استان کابل (پایتخت) را در کنترل دارند.
استان «میدان وردک» حدود 9023 کیلومتر مساحت دارد که حدود 50درصد در تصرف طالبان، و سایر نقاط این استان در کنترل نیرو‌های دولتی افغانستان قرار دارد.

از سوی دیگر، دومینوی خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان نیز ادامه دارد آلمان که پس از آمریکا بیشترین نیروی نظامی را در افغانستان داشت از پایان روند خروج نیروهایش از این کشور خبر داده است.

 

773x435_cmsv2_68e9e310-ffd0-52c7-a8f4-3c5a5cac0714-5818294

 

نظامیان آلمانی تحت ماموریت ناتو در افغانستان از جمله قدیمی‌ ترین نیروهای اعزامی غرب به افغانستان بودند که به گفته وزیر دفاع آلمان آخرین گروه‌ از آنها روز سه‌شنبه راه بازگشت به کشور را در پیش گرفتند.

«انه گریت کرامپ کارنباور» وزیر دفاع آلمان در بیانیه‌ ای تصریح کرد که نظامیان کشورش پس از 20 سال ماموریت در نهایت به کار خود در افغانستان پایان دادند.

وی افزود: «یک فصل تاریخی در حال پایان یافتن است؛ استقرار فشرده و متراکم نیروها به نوعی ارتش آلمان را به چالش کشید و آنرا آبدیده‌ تر کرد.»

آلمان به همراه آمریکا، ترکیه، انگلیس و ایتالیا، یکی از پنج کشوری بود که بیشترین همکاری نظامی را با هیات مامور ناتو درافغانستان موسوم به پشتیبانی قاطع داشت.

کشورهای یاد شده در مجموع 6000 سرباز از 9592 نظامی تحت مامور ناتو از 36 کشور عضو و شریک عملیاتی پیمان آتلانتیک شمالی را به افغانستان اعزام کرده بودند.

جدا از نظامیان آلمانی و ایتالیایی دیگر نیروهای کمی کوچک‌ تر، اعزامی از کشورهای اسپانیا،‌ استونی یا دانمارک نیز پیش از این افغانستان را ترک کرده بودند.

گسترش تروریسم، تشدید جنگ، ناامنی، بی ثباتی و کشتار مردم افغانستان از تبعات حضور نظامی 20 ساله آمریکا در افغانستان است.

براساس گزارش‌ های میدانی گروه طالبان از دو ماه پیش تاکنون ده‌ ها شهرستان در استان‌ های مختلف افغانستان را تصرف کرده و یا در برخی از آنها همچنان شدیدا با نیرو‌های دولت درگیر هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.