نصرالله صادق‌زاده نیلی عضو پیشین مجلس افغانستان گفت: می‌گویند طالبان تغییر کرده است در حالی که ما تغییری نمی‌بینیم و در همه این سال‌ها راه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز فرهنگی ما مورد هدف قرار گرفتند و در زایشگاه‌ها نوزادان را می‌کشتند و در اواخر به عنوان نسل‌کشی هزاره‌ها این مسأله مطرح شد و آنچه از گذشته طالبان دیدیم و تحولات جدید راهی برای تعامل باقی نگذاشته است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، عضو پیشین مجلس افغانستان گفت: به ما می‌گویند با طالبان تعامل کنید در صورتی که ما تعاملی از سمت آن‌ها ندیدیم.

نصرالله صادق‌زاده نیلی در پیامی تصویری به نشست «مقاومت یا صلح با طالبان؛ بررسی‌های اما و اگرهای چگونگی تعامل با طالبان و آینده صلح در افغانستان» در خصوص اوضاع فعلی این کشور گفت: وضعیتی که در دایکندی و در صحنه نبرد دیدم شیعیان و فارسی زبانان مورد حمله واقع شدند و تلفات بالایی از مردم و نیروهای امنیتی به جا گذاشته است و متاسفانه شاهد برخوردهای نامطلوب طالبان با مردم هستیم و منطقه تخریب شده است و مردم می‌خواستند برگردند اما برای مردم شرط گذاشته‌اند که برای مثال شب‌ها باید درهای خانه‌ها را باز بگذارند. 

وی ادامه داد: اینکه تعامل شیعه و طالبان مطرح می‌شود ما اهل جنگ نیستیم و همیشه دفاع کرده‌ایم ولی آنچه ما در عمل می‌بینیم تعاملی وجود ندارد. می‌گویند طالبان تغییر کرده است در حالی که ما تغییری نمی‌بینیم و در همه این سال‌ها راه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز فرهنگی ما مورد هدف قرار گرفتند و در زایشگاه‌ها نوزادان را می‌کشتند و در اواخر به عنوان نسل‌کشی هزاره‌ها این مسأله مطرح شد و آنچه از گذشته طالبان دیدیم و تحولات جدید راهی برای تعامل باقی نگذاشته است. 

عضو پیشین مجلس افغانستان با بیان اینکه با  آن چه طالبان به عنوان حکومت مطرح می‌کند راه تنفس مردم بسته خواهد شد، گفت: یعنی دیگر انتخابات و منتخبی برای مردم باقی نخواهد ماند و طالب نقشی برای مردم قائل نیست. اگر طالبان ما را در سرنوشت این کشور شریک بداند، ما تعامل می‌کنیم ما در کنار برادران خود قرار داشتیم واز استقلال این کشور دفاع کردیم. ما تاکنون مدارایی از طالبان ندیدیم و فقط ویرانی بوده است. اگر طالبان ما را برادر خود می‌داند به ما اجازه تعیین سرنوشت بدهد. این خیلی سخت و دشوار است که از ما می‌خواهند تعامل کنیم و اسیر طالبان شویم، آیا این می‌تواند یک زندگی انسانی باشد؟ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.