احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، از چند سال به این‌سو کوشیده تا یک روند نظامی را تحت نام «مقاومت دوم» در برابر طالبان ایجاد کند.

به گزارش جماران؛ ایسنا نوشت: سقوط سریع چند شهرستان افغانستان به دست طالبان در چند هفته گذشته باعث شد تا مردم دور رهبران خود جمع شوند و در حمایت از نیروهای امنیتی بسیج شوند.

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، از چند سال به این‌سو کوشیده تا یک روند نظامی را تحت نام «مقاومت دوم» در برابر طالبان ایجاد کند. در این شب و روز که جنگ میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شدت گرفته است، او تلاش‌هایش را در زمینه‌ ایجاد جبهه نظامی مقاومت ضد طالب بیشتر ساخته و می‌خواهد به زودی مبارزات خود را در برابر این گروه به راه بیندازد.   

احمد مسعود، در روزهای گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با شماری از رهبران جهادی و مقاومت‌گران این کشور به ویژه مجاهدین پنجشیر را دور از دسترس رسانه‌ها آغاز کرده است و تلاش دارد که با یک دیدگاه و انسجام واحد در برابر طالبان ایستادگی کند.

احمد مسعود، روز شنبه در دیداری که با امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، داشت گفت: «شب یازدهم سرطان (تیر) ۱۴۰۰، دیدار مفصلی با آقای امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان داشتم. در این نشست روی وضعیت جاری کشور تبادل نظر نمودیم.»

مسعود، در مورد این دیدارش با امرالله صالح گفت: «بسیج مردمی در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، استقرار وضعیت و عقب زدن تهاجم طالبان محور اصلی گفت‌وگوی ما بود.»

او تاکید کرد: «ما در زمینه اهداف یاد شده (بسیج کردن مردم و ایستادگی در برابر طالبان)، هماهنگی بیشتری خواهیم داشت.»

مسعود، که بین طرفداران خود و پدرش به نام آمر جوان و رهبر مقاومت دوم یاد می‌شود، روز دوشنبه، ۷ تیر، در پنجشیر بار دیگر به طالبان اعلام کرد که از جنگ و کشتار دست بردارید و به روند صلح بپیوندید در غیر آن مردم در برابرتان ایستادگی می‌کنند و نابود خواهید شد.

او در کنار آنکه طالبان را به صلح دعوت کرد، هشدار داد: «اگر دشمن ما کنار نیاید و صلح را قبول نکند، مردم افغانستان از هلمند تا بدخشان به دفاع از سرزمینشان برمی‌خیزند و پرچم قهرمان ملی خود برافراشته نگه می‌دارند تا از سرزمینشان دفاع کنند.»

به گزارش ایندپندنت احمد مسعود، از تمام افسران و نظامی‌ها این کشور خواسته است که به هر دلیلی که از وظایفشان برکنار شده‌اند با حفظ رتبه نظامی‌شان به جبهه مقاومت ملی که او ایجاد کرده است همراه شوند و "در برابر طالب که دشمن مشترک همه ماست از کشور خود دفاع کنند."

گفتنی است که از دو ماه به این‌ سو، جنگ در سراسر افغانستان به ویژه شمال این کشور میان طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شدت گرفته است و در این جنگ طالبان پیشروی‌ها و دستاوردهای زیاد داشته‌ است و شماری از روستاها را نیز تصرف کرده است.

دولت افغانستان با تغییرات آنی در بخش‌های امنیتی و دفاعی این کشور تلاش دارد که جنگ را مهار کرده و اجازه ندهد که طالبان پیشروی‌های زیادی داشته باشد، اما دیده می‌شود که این تغییرات هنوز هم دستاورد فاحشی نداشته است.

اکنون از بدخشان تا هملند و از شرق تا غرب افغانستان شماری از رهبران و فرماندهان پیشین جهادی به ویژه فرماندهان جهادی سمت شمال این کشور آرام ننشسته‌اند و برای مقابله با طالبان مردم را مسلح ساختند و در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با طالبان در جنگ شدید قرار دارند، تا جایی که توانستند شماری از روستاها را دوباره از تصرف این گروه پس بگیرند.

حالا جنگ طالبان علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در شمال این کشور نسبت به مناطق شرقی، جنوبی و غربی افغانستان شدت گرفته است و طالبان که در گذشته در شمال این کشور بارها شکست خورد و فرماندهان این گروه از این مناطق خاطرات خوشی ندارد، پس از آغاز خروج نظامی خارجی از افغانستان، جنگ را در این مناطق (شمال) آغاز کرد و تلاش دارد که شکست‌های پیشین خود را جبران کند.   

دولت افغانستان از ایستادگی مردم و فرماندهان جهادی به ویژه مردم شمال در برابر طالبان قدردانی کرده است و همچنین از آنان حمایت‌های مالی و نظامی نیز کرده است و اکنون روند مسلح‌سازی مردم نیز به شدت جریان دارد.

با اعلام رسمی آمریکا برای خروج از افغانستان و آغاز روند خروج، جنگ، حملات انتحاری، انفجاری و ترورهای هدفمند در این کشور شدت گرفته است. افغان‌ها و سیاسیون افغانستان انگشت انتقاد را به سمت جامعه جهانی و آمریکا نشانه گرفته‌اند و تاکید دارند که آنان طالبان را دوباره تقویت کردند و خود پا به فرار گذاشتند، اما آمریکا و جامعه جهانی گفته‌اند که کمک‌هایشان را به دولت افغانستان و به ویژه نیروهای نظامی افغان ادامه می‌دهند و تاکید کردند که مخالف جنگ و رسیدن طالبان به قدرت‌اند و اگر طالب پیروز شد هرگز «امارت»‌شان را به رسمیت نمی‌شناسند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.