صربستان از انتقال سفارت خود به قدس اشغالی منصرف شد

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، صربستان اعلام کرد که سفارتش را به قدس اشغالی منتقل نمی کند.

مهلتی که توافقنامه واشنگتن با صربستان برای انتقال سفارتخانه اش در سرزمین های اشغالی از تل آویو به قدس اشغالی معین کرده بود امروز پنجشنبه به پایان رسید و رئیس جمهور صربستان نیز اعلام کرد که اجرای چنین تعهدی بی فایده است.

«الکسندر ووسیچ» رئیس جمهور صربستان گفت که این فقط خود صربستان است که تصمیم می گیرد سفارت خود را در همخوانی با قوانین بین المللی و منافع ملی اش به قدس اشغالی منتقل می کند یا نه و اینکه چه زمانی این کار را می کند.

وی افزود که رژیم اسرائیل کوزوو را به رسمیت شناخت و ما با آمریکایی ها و اتحادیه اروپا گفت و گو می کنیم و در آینده تصمیم های خود را در این زمینه اتخاذ می کنیم.

وی افزود که به دوستی خود با رژیم اسرائیل احترام می گذاریم اما باید به خودمان هم احترام بگذاریم.

صربستان ماه سپتامبر سال 2020 توافقنامه عادی سازی روابط اقتصادی با رژیم اشغالگر را در واشنگتن و تحت نظارت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا امضا کرد.

در بند 16 این توافقنامه آمده است که بلگراد با افتتاح دفتری برای اتاق بازرگانی و دفتر دولتی در قدس در 20 سپتامبر 2020 و انتقال سفارتش به قدس اشغالی در یکم جولای 2021 موافقت می کند.

در تحولی دیگر، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان و حماس با صدور بیانیه‌های جداگانه از رئیس جمهور آلمان که صلاحیت قضایی دادگاه کیفری بین المللی در خصوص رسیدگی به جرایم رژیم صهیونیستی را رد کرده بود، انتقاد کردند.

تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس روز پنجشنبه از رئیس جمهور آلمان به دلیل جانبداری از رژیم صهیونیستی با رد صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی در خصوص رسیدگی به جنایات این رژیم علیه فلسطینیان انتقاد کردند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اظهارات فرانک والتر اشتاین مایر را محکوم می‌کنیم که با سیاسی کردن کار دادگاه لاهه، قواعد قانون بین الملل را زیر پا گذاشته و در کار این دادگاه مداخله کرده است.

این وزارتخانه تاکید کرد: برای دادگاه کیفری بین المللی و نهادهای مختلف آن، موضوع صلاحیت این دادگاه در خصوص تحقیق درباره جرایم مقامات اسرائیل در خاک کشور فلسطین قطعی شده است.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان ضمن درخواست از آلمان برای دست کشیدن از مصونیت بخشی به رژیم صهیونیستی که موجب فرار آن از مجازات می‌شود، گفت: این مواضع جانبدارانه، اسرائیل را به عنوان یک رژیم اشغالگر و غیرقانونی به ارتکاب جرایم بیش‌تر تشویق می‌کند.

از سوی دیگر «حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین( حماس) هم در بیانیه‌ای خبری گفت: صحبت های این مقام آلمانی با قانون بین الملل در تضاد است و جانبداری آشکار از رژیم اشغالگر و سیاست خصمانه آن علیه ملت فلسطین محسوب می‌شود.

قاسم تاکید کرد: اظهارات اشتاین مایر رژیم اشغالگر را برای ادامه جرایم و تجاوزگری علیه فلسطینیان تشویق می‌کند و این رژیم را مافوق قانون بین الملل قرار می‌دهد.

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه بهمن ماه سال گذشته با صدور حکمی اعلام کرد که این دادگاه از صلاحیت قضایی رسیدگی به جنایت‌های جنگی در سرزمین‌های فلسطین که از سال ۱۹۶۷ به اشغال صهیونیست‌ها درآمده برخوردار است.

فلسطینی‌ها بارها از جنایت‌های رژیم صهیونیستی به دیوان لاهه شکایت کرده بودند و خواستار اجرای عدالت در پرونده قربانیان جرایم صهیونیست‌ها شدند. 

از سوی دیگر، اهالی شهرک «سلوانم در قدس اشغالی خواستار ادای نماز جمعه باشکوه توسط فلسطینیان در چادر تحصن برپاشده در این شهرک شدند.

اهالی شهرک سلوان در قدس اشغالی امروز پنجشنبه از ساکنان قدس و فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی 1948 خواستند در اعتراض به سیاست‌های یهودی‌سازی اسرائیل فردا در نماز جمعه محله البستان که در چادر تحصن این محله برگزار می‌شود شرکت کنند.

اهالی سلوان بر ضرورت تظاهرات فلسطینیان در جمعه ثبات و مقاومت در راستای همبستگی با ساکنان محله‌های شهرک سلوان تاکید کردند.

ساکنان شهرک سلوان همچنین تاکید کردند که حضور پرشور فلسطینیان مقاومت و اراده آنها را در مقابله با نقشه‌های رژیم صهیونیستی را تقویت خواهد کرد.

پیش از این کمیته دفاع از شهرک سلوان در قدس اشغالی تاکید کرده بود که اهالی سلوان هرگز در نبرد مقابله با رژیم صهیونیستی تسلیم نخواهند شد حتی اگر بهای آن سنگین باشد.

ساکنان سلوان همچنین تاکید کردند که رژیم صهیونیستی به زورگویی‌ها و نادیده گرفتن تصمیمات بین المللی ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر "فخری ابودیاب" عضو کمیته دفاع از سلوان گفته بود که 6 محله در این شهرک در معرض تخریب و پاکسازی نژادی هستند و بیش از 40 درصد از ساختمان های سلوان با خطر تخریب از سوی صهیونیست‌ها مواجه هستند.

همچنین "ناصر الهدمی" رییس هیئت مبارزه با یهودی سازی در قدس درباره خطر موفقیت اسرائیل در کوچاندن اجباری ساکنان قدس از محلات این شهر به ویژه سلوان که نزدیک به مسجدالأقصی است هشدار داد.

وی گفت که رزیم صهیونیستی در این محله تونل هایی حفر کرده است که ممکن است به مسجدالأقصی برسد و ممکن است این رژیم از انجا برای حمله به مسجدالأقصی و اجرای سیاست تقسیم مکانی و زمانی این مسجد استفاده کند.

نیروهای رژیم صهیونیستی روز سه شنبه گذشته به منطقه سلوان در قدس یورش برد و چندین باب منزل مسکونی متعلق به فلسطینی ها را تخریب کرد.

این اقدام در پی مهلت 24 ساعته رژیم صهیونیستی به فلسطینی ها برای تخریب خانه های آنها در محله البستان انجام شد.

پیشتر رژیم صهیونیستی با حمله به محله «الشیخ جراح» طی ماه گذشته تلاش کرد که فلسطینیان این محله را اخراج و به جای آن‌ها صهیونیست‌ها را اسکان دهد که با پاسخ مقاومت در غزه مواجه شد و طی درگیری 11 روزه هزاران موشک تا شهر تل‌‌آویو شلیک شد و صهیونیست‌ها مجبور شدند از این محله عقب‌نشینی کنند. حماس تعرض به فلسطینیان و تخریب خانه‌‌های آنها را خط قرمز مقاومت دانسته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی قدس اشغالی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.