در نشست رهبران عراق، مصر و اردن در بغداد دیوارنگاره های وجود دارد که توجه همه را به خود جلب کرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر،«ملک عبدالله دوم» و «برهم صالح» رئیس جمهور عراق امروز در نشستی سه جانبه در بعداد پشت یک دیوار نگاره ای نشستند، اما داستان این دیوار نگاه چیست؟

روی این دیوارنگاره مربعی شکل این عبارت نوشته شده است:«وادی الرافدین مهد الحضاره»(بین النهرین مهد تمدن).

در این دیوارنگاره آثار تاریخی و برجسته مختلف عراق دیده می شوند که «محمد علی حکمت» هنرمند عراقی چهار دهه پیش حکاکی کرد.

12

این دیوار نگاره آثار برجسته تمدن عراق را در دوران های مختلف از سومری ها تا دوران معاصر را نشان می دهد.

این دیوارنگاره همچنین قالیچه پرنده که در داستان های  «هزار و یک شب در بغداد» و گاونر بالدار و یک فرد سوار بر اسب که اشاره به عروبیت دارد را شامل می شود.

23

این دیوار نگاره همچنین عمارت اسلامی و مناره گردان در سامراء و زیگورات( واقع در شهر ناصریه) در کنار ثروت نفتی را شامل می شود تا تاریخ معاصر عراق را با تمدن های قدیمی مرتبط کند.

24

این در حالی است که رئیس جمهور مصر و شاه اردن به منظور شرکت در نشست سه‌‌جانبه بغداد، قاهره و امان که هدف از آن توسعه همکاری‌ها در زمینه امنیتی و تجاری اعلام شده است، وارد عراق شدند و مورد استقبال رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور قرار گرفتند.

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر امروز یکشنبه در رأس هیئتی به منظور شرکت در نشست سه‌جانبه سران مصر، اردن و عراق وارد بغداد، شد و مورد استقبال «برهم صالح»، رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.

در بدو ورود، رئیس جمهور عراق ابراز امیدواری کرد که این کشور بتواند از تجربه و تلاش‌های گسترده مصر در مبازره با تروریسم و افراطگرایی و همچنین در زمینه اجرای طرح‌های توسعه و اصلاحات اقتصادی سراسری استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، برهم صالح همچنین ایفای نقش منطقه‌ای و عربی عراق را عامل مهمی در تثبیت امنیت و ثبات و توسعه منطقه دانست.

بعد از این استقبال، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق از السیسی در کاخ نخست وزیری استقبال کرد.

رئیس جمهور مصر در این دیدار تلاش‌های عراق در راستای تثبیت امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم و افراطگرایی را ستود.

عبدالفتاح السیسی همچنین بر حمایت از مواضع عراق تأکید کرد و گفت که همکاری برای تقویت همکاری سه‌جانبه بین مصر، عراق و اردن حائز اهمیت است.

نخست وزیر عراق بعد از این دیدار در حساب توئیتری خود نوشت: «بغداد صلح و عربیت امروز با کمال احترام و محبت از دو میهمان بزرگوار خود برادرم عبدالله دوم و برادرم رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی استقبال می‌کند و به آن‌ها برای شرکت در نشست مشترک عراق، اردن و مصر خوش‌آمد می‌گوید. به عراق‌تان خوش آمدید و در کنار هم، بر اساس منطق همکاری و تکامل بین همسایگان، برادران و دوستان آینده‌ای برازنده ملتمان ترسیم خواهیم کرد».

این اولین سفر رسمی رئیس جمهور مصر به عراق طی سه دهه است. ریاست جمهوری مصر سفر السیسی به عراق را لحظه‌ای تاریخی توصیف کرده است.

قرار است السیسی و عبدالله دوم جداگانه دیدار و در باره راههای تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و مسائل مورد اهتمام طرفین گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری عمون اردن دقایقی پیش گزارش داد که پادشاه این کشور امان را به مقصد بغداد برای شرکت در نشست مذکور ترک کرده است.

رسانه های عراقی گزارش دادند که عبدالله دوم پادشاه اردن به منظور شرکت در نشست سه جانبه وارد بغداد شد و مورد استقبال برهم صالح رئیس جمهور عراق قرار گرفت.

سه کشور مذکور طی ماه‌های گذشته دیدارهایی در سطح وزرای خارجه در بغداد داشتند و بر همکاری همه جانبه در زمینه انرژی و مبارزه با تروریسم و همکاری منطقه‌ای تأکید کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی دیپلماتیک گزارش داد که گفت‌وگوها و دیدارهای سه‌جانبه بر روابط تجاری بین سه کشور مجاور و همکاری امنیتی متمرکز خواهد بود.

از سوی دیگر، «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق شنبه شب در مورد نشست عراق، مصر و اردن در بغداد گفت، این نشست نقش پیشگامی دوباره عراق در منطقه و جهان را احیا می‌کند.

حکیم در رشته توییتی در صفحه خود نوشت: نشست سه جانبه عراق، مصر و اردن در بغداد یک اقدام تکمیلی در باره بازگرداندن نقش پیشگامی عراق در منطقه و جهان است.

وی ادامه داد: این نشست همچنین تمایل بغداد را برای گشایش روابط با کشورهای برادر و دوست براساس منافع نشان می‌دهد طوری که ضامن شکوفایی ملت‌ها وثبات و امنیت آنها باشد.

در این نشست مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر حضور خواهند داشت.

این اجلاس در ادامه دو نشست قبلی در قاهره و بحرالمیت برگزار می‌شود.

نشست امروز تاکنون دو بار یک بار به دلیل حادثه مرگبار برخود دو قطار و بار دیگر به دلیل شرایط داخلی اردن و آنچه کودتای نافرجام خوانده شده، به تعویق افتاده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.