حمزه بن حسین که طبق گزارش ‌ها در بازداشت خانگی است، در اقدامی به منظور فروخواباندن قائله نسبت به ملک عبدالله اعلام وفاداری کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، نامه ای که توسط  «حمزه بن حسین» ولیعهد سابق اردن امضا شده، نشان می دهد که او اعلام بیعت کرده و آماده است تا از «برادر ناتنی خود، ملک عبدالله دوم و ولیعهد» «کمک و پشتیبانی کند».

این اعلامیه پس از این امضا شد که «ایمن صفدی» معاون نخست وزیر اردن شاهزاده حمزه بن حسین، ولیعهد سابق این کشور را متهم به ارتباط با یک کشور خارجی کرد و مدعی شد که سرویس اطلاعاتی یک کشور خارجی با همسر ولیعهد سابق در ارتباط بوده تا برنامه خروج آنها از اردن با یک هواپیمای شخصی را سازماندهی کند.

روز دوشنبه نامه ای با سربرگ شاهزاده توسط حساب توئیتر دربار سلطنتی به اشتراک گذاشته شد که در آن به آشفتگی آخر هفته اشاره شده و بر حمایت وی از حاکم اردن تأکید شده است.

در آن گفته شده است که با توجه به حوادث «دو روز گذشته، من خود را در اختیار اعلیحضرت پادشاه قرار دادم، و مجدداً تأکید می کنم که همیشه به عهد نیاکان، وفادار به میراث آنها متعهد خواهم ماند.»

این نامه می ‌افزاید: «من همواره آماده کمک و حمایت از مقام پادشاهی و ولیعهد او خواهم بود.»

«ملک دهلان» که یک میانجی ‌گر حرفه‌ ای است و از دوستان نزدیک خانواده سلطنتی اردن است در بیانیه ‌ای جداگانه از «موفقیت» در آشتی دادن این دو عضو ارشد دربار اردن خبر داده بود گفته بود که انتظار دارد به زودی بیانیه‌ ای از سوی طرفین صادر شود.

نامه شاهزاده حمزه ساعاتی پس از آن منتشر شد که ملک عبدالله با پیشنهاد میانجی‌ گری برای حل اختلاف در خاندان سلطنتی هاشمی موافقت کرد. طبق گزارش‌ ها وظیفه میانجی ‌گری به شاهزاده «حسن»، عموی ملک عبدالله و شاهزاده حمزه واگذار شده است.

اگرچه بروز تنش میان اعضای خاندان سلطنتی اردن بی‌سابقه نیست اما کشیده شدن این تنش به صحنه عمومی و رسانه‌ها در این کشور امری بسیار نادر بوده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که روز یکشنبه 4 آوریل، ابتدا مخالفان دولت پیامی صوتی از شاهزاده حمزه منتشر کردند که در آن می ‌گوید دستورات دولت را اطاعت نخواهد کرد. او در این پیام که در توئیتر منتشر شده گفت: «من فعلا قصد جابجایی یا تشدید تنش ندارم اما قصد هم ندارم از دستور آنها اطاعت کنم که می ‌گویند از خانه خارج نشو، توئیت نکن و با دیگران در ارتباط نباش.» او این شرایط را غیرقابل قبول توصیف کرد.

سپس منابع خبری اردنی از بازداشت  20 نفر به دلیل آن چه تهدید بر امنیت این کشور خوانده شد، خبر دادند.

دولت اردن از میان 20 نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده اند، تنها اسامی دو نفر را اعلام کرده که ارتباط ویژه آنان با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.

بر اساس بیانیه های دولتی اردن، از میان دستگیرشدگان ، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستان دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند.

پس از اعلام بازداشت این دو نفر، رسانه های اردنی، فعالان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در اردن با توجه به ارتباطات این دو نفر با عربستان و شخص محمد بن سلمان، ریاض را به دخالت در تلاش برای انجام کودتا متهم کردند.

حمزه بن حسین برادر ناتنی عبدالله دوم، شاه اردن، به دلیل اقداماتی که گفته می شود  امنیت و ثبات اردن را هدف گرفته است در حبس خانگی به سر می برد.

آمریکا و برخی از کشورهای عربی حمایت خود را از ملک عبدالله دوم اعلام داشته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.