ظرفیت بسیاری از بیمارستان های اندونزی پر شده است و دولت برای پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان ها چادر زده است.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، در سایه افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا وزارت بهداشت اندونزی اعلام کرد که قصد دارد واحدهای پزشکی اضطراری در جاکارتا پایتخت را به چادرهایی در برابر بیمارستان ها تبدیل کند تا فضای بیشتری برای راه اندازی تخت ها و پذیرش بیماران کرونایی ایجاد شود.

تعداد مبتلایان به کرونا در اندونزی این هفته از مرز 2 میلیون مبتلا عبور کرد و به تنهایی در روز پنحشنبه 20 هزار و 574 مورد ابتلا به کرونا ثبت شد که بالاترین تعداد ثبت شده ابتلای به کرونا از زمان شیوع این بیماری به شمار می رود.

افزایش مبتلایان به کرونا باعث شده است که فشار شدید به سیستم بهداشتی شکننده اندونزی وارد بیاید؛به طوری که بیمارستان های برخی شهرها در آستانه پر شدن به طور کامل هستند،این در حالی است که صدها تن از افرد کادر پزشکی نیز به کرونا مبتلا شدند و حداقل 10 تن از آنها که واکسن خود را به طور کامل زده بودند نیز جان خود را از دست دادند.

میانگین تخت هایی که در جاکارتا بیمار کرونایی پذیرش کرده اند 90 درصد شده است.تخت های مراقبت های ویژه نیز 86 درصد اشغال شده اند.

جدیدترین تحولات کرونا در جهان

پژوهشگران در آمریکا می‌گویند شماری از نمونه‌های نخستین ویروس کرونا در ووهان، که توسط یک محقق چینی به پایگاه داده متعلق به موسسه ملی سلامت ایالات متحده وارد شده بود، چند ماه بعد توسط خود وی حذف شده‌اند.

به گزارش نشریه نیچر، «جسی بلوم» پژوهشگر مرکز سرطان «فرد هاچینسون» در سیاتل آمریکا می‌گوید مطالعه بر توالی‌های ژنتیکی ویروس‌هایی که در ابتدا در ووهان پخش شده‌اند نشان می‌دهد این ویروس‌ها به لحاظ ژنتیکی با آن‌چه بعدا گسترش یافته و باعث همه‌گیری شده متفاوت هستند.

آقای بلوم به شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفت این توالی‌های ژنتیکی به خودی خود نشان نمی‌دهد که آیا ویروس به طور طبیعی از حیوان‌ها به انسان جهش کرده یا حاصل نشت از آزمایشگاه بوده است. با این حال آنچه می‌توان گفت این است که نمونه‌هایی که برای بررسی منشأ همه‌گیری کووید-۱۹ استفاده می‌شوند احتمالا کامل نیستند.

موسسه ملی سلامت آمریکا پایگاه داده‌ مشترکی دارد که پژوهشگران می‌توانند داد‌ه‌های خود را درباره انواع بیماری‌ها در آن بارگذاری کنند. از شروع همه‌گیری بدین سو، محققان ژنتیک داده‌‌ها و اطلاعات مربوط به بیماری کووید-۱۹ را در این پایگاه به اشتراک گذاشته‌اند.

آقای بلوم درباره نمونه‌های مورد بحث گفت: «من فایل‌های حذف‌شده را از پایگاه گوگل کلاد بازیابی کردم و ۱۳ توالی ژنتیکی مختلف ویروس سارس-کوو-۲ در ووهان را بر اساس نمونه‌ آغازین همه‌گیری بازسازی کردم.» نتایج این تحقیق که در پایگاه «بیورکسیو» منتشر شده است.

موسسه ملی سلامت آمریکا تایید کرده است که نمونه‌های توالی به درخواست محققی که آن‌ها را ابتدا در مارس ۲۰۲۰ وارد کرده بود، در ژوئن ۲۰۲۰ حذف شده‌اند. با این حال این نهاد اضافه کرده است که چنین اقدامی استاندارد و مجاز به شمار می‌رود.

ادعای حذف داده‌‌های نمونه‌های اولیه ویروس کرونا در حال مطرح می‌شود که شماری دیگر از پژوهشگران می‌گویند حتی بر فرض پذیرفتن درستی ادعاها، نمی‌‌توان از آن نتیجه‌ای دال بر نشت آزمایشگاهی ویروس گرفت.

«رابرت گاری» استاد ایمونولوژی در دانشگاه تولان، می‌گوید: «اگر این توالی‌ها حذف شده‌ باشند تا ابهامی ایجاد کنند واضح است که شکست خورده هستند ... چرا که بر فرض بودنشان نیز به ما اطلاعات اضافه‌تری درباره تنوع ژنتیکی نمونه‌های نخستین نمی‌دادند.»

سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس طی گزارشی اعلام کرد که طبق تحقیقاتش ویروس کرونا از حیوانات منشا گرفته و به انسان منتقل شده است. با این حال این سازمان به دلیل پذیرش شواهد ارائه شده از سوی چین مورد انتقاد قرار گرفته است و دولت آمریکا دست به تحقیقی جداگانه درباره منشأ ویروس زده است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته گفت که به دستیارانش دستور داده است تا درباره منشا ویروس کرونا تحقیق کنند. آقای بایدن گفت آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حال بررسی دو فرضیه احتمالی پر مورد منشأ کرونا هستند اما هنوز به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌اند.

یکی از این دو فرضیه آن است که ویروس در اثر یک حادثه آزمایشگاهی به وجود آمده و فرضیه دوم می‌گوید ویروس از طریق تماس با یک حیوان آلوده به انسان منتقل شده است. مقامات آمریکایی چین را به عدم شفافیت در مورد ریشه ویروس متهم می‌کنند، اتهامی که پکن آن را رد کرده است.

دکتر «آنتونی فائوچی» متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی از چین خواسته بود پرونده پزشکی ۹ نفر را که بیماری آنها می‌تواند سرنخ‌های حیاتی در مورد این که آیا نخستین بار کووید ۱۹ به دلیل نشت آزمایشگاهی پدید آمده یا نه، منتشر کند.

در تحولی دیگر، مقامات ایالت کارولینای شمالی در آمریکا می‌گویند از زمان تعیین جایزه بخت‌آزمایی یک میلیون دلاری به منظور تشویق افراد به زدن واکسن کووید-۱۹، میزان واکسیناسیون در این ایالت تنها ۱ درصد افزایش یافته است.

پیشتر مسئولین ایالتی برای ترغیب شهروندان به انجام واکسیناسیون یک قرعه‌کشی یک میلیون دلاری را اعلام کرده بودند با این حال «روی کوپر» فرماندار کارولینای شمالی، گفته است که این طرح که از روز ۱۰ ژوئن آغاز شده هنوز باعث نشده است تا واکسیناسیون به میزان قابل توجهی در این ایالت زیاد شود.

بنابر آمارها تعداد بزرگسالان واکسینه شده در طول ۱۰ روز از آغاز طرح، از ۵۴ درصد به ۵۵ درصد رسیده است.

آقای کوپر در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما امیدواریم طی چند روز و چند هفته آینده شاهد پیشرفت قابل توجهی در تعداد افراد واکسینه شده خود باشیم. ما در تلاشیم هر آنچه در توان داریم را به کار ببندیم و در این میان حتی اگر بشود همین درصد رشد را ثابت نگه داریم باز هم امری مثبت خواهد بود.»

کارولینای شمالی در میان ایالت‌هایی در آمریکاست که برای ترغیب شهروندانی که مایل به دریافت دوز واکسن کووید-۱۹ نیستند، مشوق‌هایی را طراحی و ارائه کرده‌اند. مقامات بهداشتی آمریکا هشدار داده‌اند که برای بازگشت وضعیت به شرایط عادی باید میزان واکسیناسیون را به حدی در سطح کشور تقویت کرد که به مصونیت جمعی رسید.

ایده ارائه مشوق مالی در شماری از ایالت‌های آمریکا موفقیت آمیز بوده است. برای مثال واکسیناسیون در ایالت اوهایو پس از ارائه جایزه به میزان ۳۳ درصد افزایش یافت. کالیفرنیا نیز یک مسابقه بخت‌آزمایی ۱۱۶.۵ میلیون دلاری را برای این امر اختصاص داده است. ایالت کلرادو نیز وعده‌ یک جایزه بخت‌آزمایی یک میلیون دلاری را به واکسن‌زنندگان داده است.

پیشتر مایک دی‌واین، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت اوهایو، درباره طرح مشوق یک میلیون دلاری گفته بود: «می‌دانم که برخی ممکن است بگویند دی‌واین، تو دیوانه‌ای، ایده قرعه‌کشی یک میلیون دلاری هدر دادن پول است. اما چیزی که بیشتر از همه هدر می‌رود جان انسان‌هایی است که از کووید-۱۹ می‌میرند در حالیکه واکسن به راحتی در دسترس است.»

مطابق آخرین آمارها تقریبا ۳۹ درصد جمعیت کارولینای شمالی با دریافت دو دوز واکسن علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که در مقایسه با ایالت‌های دیگر رقمی کمتر را نشان می‌دهد. در سطح ملی میزان واکسیناسیون دو دوز در ایالات متحده آمریکا حدود ۴۵ درصد است.

جو بایدن اعلام کرده که هدفش این است که ۷۰ درصد آمریکایی‌ها تا ۴ ژوئیه که روز استقلال در این کشور است دست‌کم یک دوز از واکسن کرونای خود را تزریق کنند. طبق آخرین تخمین‌ها و بررسی‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها رقم کنونی به حدود ۶۵ درصد رسیده است.

 

طولانی مدترین بیمار کرونا در جهان

یک پیرمرد ۷۲ ساله انگلیسی که آزمایش کرونایش برای ۳۰۵ روز متوالی مثبت اعلام شده، طولانی‌مدت‌ترین بیمار کووید-۱۹ در جهان لقب گرفته است.

کارشناسان می‌گویند مجموع زمان ابتلای دیو اسمیت، ۷۲ ساله ساکن شهر «بریستول» انگلیس، بیشترین بازه‌ای است که یک نفر با عفونت مداوم حاصل از ویروس دست به گریبان بوده است.

آقای اسمیت درباره‌ تجربه‌اش از بیماری گفت: «۵ ساعت بدون توقف سرفه می‌کردم. نمی‌دانم اگر بتوانید درک کنید این قضیه چقدر انرژی بدن شما را تحلیل می‌برد.»

وی که یک مربی بازنشسته رانندگی است افزود:‌ «من آماده مُردن شده بودم. به همسرم می‌گفتم بگذار بروم الان فقط به مویی به این دنیا بند هستم. اگر امشب مُردم تعجب نکنید.»

دیو اسمیت دارای یک بیماری ریوی زمینه‌ای به نام پنومونیت با حساسیت بیش از حد بوده است که باعث التهاب بافت ریه و بروز نقص در سیستم ایمنی می‌شود. در جریان ابتلای وی به بیماری کووید-۱۹، آقای اسمیت به دلیل کمبود اشتها حدود ۵۰ کیلوگرم وزن از دست داد و از ۱۱۷ کیلوگرم به ۶۴ کیلوگرم رسید.

مقامات بهداشتی بریستول گفته‌اند تست کرونای آقای اسمیت بعد از ۳۰۵ روز برای اولین بار منفی شده است. پرونده وی قرار است در ماه ژوئیه در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا (ECCMID) به عنوان یک مورد خاص به جامعه پزشکی ارائه شود.

وزارت بهداشت  انگلیس گفته است آقای اسمیت برای اولین در ماه مه سال ۲۰۲۰ با علائم سرفه و تب در بیمارستان بستری شد و آزمایش پی‌سی‌آر تایید کرد که او مبتلا به کووید-۱۹ شده است. او پس از هشت روز مرخص شد اما با وخیم‌شدن حالش ماه‌های اوت، سپتامبر، اکتبر و دسامبر را در بیمارستان گذراند.

متخصصان می‌گویند وضعیت وی به حدی خاص بوده است که تجویز داروی رمدیسور را در ماه دسامبر و پس از ۱۷ روز برای او متوقف کردند چرا که تاثیری بر بهبودی وی نداشته است. پزشکان سپس با استفاده از یک شیوه درمانی آنتی‌بادی آزمایشگاهی که توسط یک شرکت داروسازی انگلیسی ساخته شده اما هنوز تایید رسمی برای استفاده عمومی نگرفته است، به درمان وی پرداختند.

در پی آغاز درمان با این شیوه رفته رفته حال آقای اسمیت رو به بهبود گذاشت و پس از ۴۵ روز دیگر علائم ویروس کرونا در آزمایش پی‌سی‌آر وی دیده نشد.

محققان می‌گویند احتمالا دوره بیماری آقای اسمیت بیشتر از ۳۰۵ روز بوده است چرا که وی علائم خود را شش هفته قبل از اولین آزمایش خود گزارش کرده است.

پیشتر طولانی‌مدت‌ترین زمان آلودگی به ویروس کرونا ۸۵ روز گزارش شده بود.

 

 

ارتباط مشکلات قلبی با برخی واکسن ها 

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید موارد معدودی از ابتلای افراد به التهاب قلبی پس از دریافت برخی واکسن‌های کرونا مشاهده شده است.

این سازمان که مرجع قانونی برای تنظیم مقررات دارویی در این کشور است روز جمعه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) هشدار داد برخی افراد پس از دریافت واکسن فایزر-بیون‌تک و مدرنا با خطر ابتلا به التهاب قلبی مواجه شده‌اند.

این نهاد بهداشتی آمریکا گفته است با بررسی پرونده‌های پزشکی افراد دریافت‌کننده واکسن متوجه افزایش خطر بروز میوکاردیت و پریکاردیت به ویژه با ظهور علائمی چند روز پس از تزریق دُز دوم شده است.

میوکاردیت به معنی التهاب عضلات قلب و پریکاردیت، آماس حاد یا مزمن کیسهٔ غشایی دربرگیرندهٔ قلب است.

البته این موارد نادر بوده است به طوری که تا تاریخ ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)، از حدود ۳۰۰ میلیون دز واکسن از نوع «آر.ان.ای پیام‌رسان» تزریق شده، حدود هزار و ۲۰۰ مورد میوکاردیت یا پریکاردیت به «سامانه ثبت رویدادهای جانبی واکسن آمریکا» گزارش شده است.

ظاهرا این موارد در مردان و در هفته بعد از دریافت دز دوم واکسن به طور چشمگیری بیشتر است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا تاکنون ۳۰۹ مورد بستری در بیمارستان به دلیل التهاب قلبی نزد افراد زیر ۳۰ سال شناسایی کرده که ۲۹۵ نفر آنان ترخیص شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات بهداشت در چندین کشور در حال بررسی موارد میوکاردیت و پریکاردیت پس از واکسن کرونا هستند که بیشتر در مردان جوان پس از تزریق واکسن فایزر یا مدرنا مشاهده شده است.

شرکت‌های دارویی فایزر و مدرنا هنوز به این هشدار واکنشی نشان نداده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.