آمار اعلام شده جان باختگان کرونا در مکزیک 182 هزار نفر است اما حالا دولت می گوید 300هزار نفر در این کشور در اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،  مجموع آمار مرگ و میر ویروس کرونا در مکزیک که توسط دولت اعلام شد نشان می دهد که تعداد قطعی جان باختگان 60 درصد بیش از آماری است که تا کنون اعلام شده است و این یعنی 300هزار نفر در این کشور در اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس آماری که تازه اعلام شده است و وزارت بهداشت مکزیک آن را اعلام کرد 294هزار و 287 مدرک فوتی در ارتباط با کوید19 تا پایان هفته ششم سال جاری میلادی ثبت شده است.

این تعداد 61.4 درصد بیش از مجموع آمار جان باختگانی است که پیش از این اعلام شده بود. پیش از این اعلام شده بود که 182 هزار و 301 نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

دولت مکزیک بارها اعلام کرد که تعداد مرگ و میر کرونا در این کشور بسیار بالاتر از تعدادی است که اعلام می شود.

 

نتیجهٔ پژوهش دربارهٔ منشأ کرونا؛ عامل حیوانی محتمل‌ترین گزینه انتقال است

 

پژوهشی تازه‌ دربارهٔ خاستگاه کووید-۱۹ نشان می‌دهد که در محمتل‌ترین حالت، انتقال این ویروس از حیوان به انسان صورت گرفته و فرضیهٔ انتشار عوامل ویروسی از آزمایشگاه «به‌شدّت نامحمتل» است.

خبرنگارانی که نسخهٔ اولیهٔ این پژوهش را دیده‌اند می‌گویند این پژوهش که از سوی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت با همکاری چین فراهم شده بسیار مفصّل است و همزمان ناگفته‌های بسیاری دارد. کارشناسان در گزارش خود چهار فرضیه را، به‌ترتیبِ قوّت احتمال، دربارهٔ چگونگی شیوع این ویروس مطرح کرده‌اند.

در این گزارش تصریح شده که گرچه ویروس کرونای یافت شده در خفاش شباهت زیادی به ویروس شایع شده در جمعیت انسانی دارد اما طی کردن فاصلهٔ ژنتیکی میان این دو گونه دست‌کم چندین دهه طول می‌کشد و بنابراین لزوما جانور یا جانوران دیگری، نظیر مینک (نوعی راسو) و گربه‌، واسطهٔ انتقال این ویروس از خفاش به انسان بوده‌‌اند.

یک مسئول سازمان جهانی بهداشت که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت این گزارش بناست در روزهای آینده رسما منتشر شود.

تأخیر در انتشار رسمی نتیجهٔ پژوهش فوق به این گمان دامن زده است که چینی‌ها خواسته‌اند نتیجه‌گیری آن را دستکاری کنند مبادا مسئولیت شیوع همه‌گیری به گردن این کشور بیفتد.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پژوهش اخیر را در ماه‌های ژانویه و فوریهٔ سال جاری و عمدتاً‌ در ووهان،‌ مرکز انتشار ویروس کرونا در چین، انجام داده‌اند.

 

هشدار یک متخصص

ترومبوز یا لخته‌خونی دست‌کم در ۳۳ درصد موارد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ نقش مستقیم داشته و حدود ۶۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ممکن است به این عارضه خطرناک مبتلا شوند.

این آمار نگران‌کننده را دکتر «خوزه مانوئل سوریا» یکی از متخصصان علم پزشکی در اسپانیا در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرده تا به نوعی نسبت به خطر تشکیل لخته خونی نزد بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ که پیش‌تر نیز از آن به عنوان عامل احتمالی مرگ برخی افراد مبتلا به ویروس کرونا یاد شده بود، هشدار دهد.

به گفته این متخصص اسپانیایی که ریاست واحد ژنومیک بیماری‌های پیچیده در موسسه سان پائو در شهر بارسلون را برعهده دارد، شمار موارد مرگ ناشی از تشکیل لخته خونی با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ افزایش قابل توجهی یافته است.

دکتر خوزه مانوئل سوریا در این خصوص می‌گوید: تاثیر ترومبوز بر بیماران مبتلا به کووید بسیار قابل توجه است. به همین دلیل است که انجمن بین‌المللی ترومبوز (خون‌لختگی) و هموستاز (خون‌ایستی) از اواخر همین ماه توصیه کرده که بیماران مبتلا به کوویدِ بستری در بیمارستان‌ها با داروهای هپارین‌ ضد انعقاد خون تحت درمان قرار گیرند.

تیم پزشکی و تحقیقاتی تحت ریاست دکتر سوریا هم‌ اکنون در حال کار روی پرو‌ژه‌ای با هدف تهیه یک الگوریتم ژنتیکی و بالینی جهت شناسایی آندسته از بیماران کووید هستند که بیش از دیگران در معرض خطر ترومبوز قرار دارند.

این متخصص اسپانیایی در خصوص تردیدها‌ و نگرانی‌های موجود نسبت به خطر افزایش خون‌لختگی بواسطه استفاده از واکسن آسترازنکا معتقد است که باید به توصیه‌های آژانس دارویی اروپا مبنی بر «ایمن و موثر بودن» این واکسن اعتماد کرد.

وی در عین حال تاکید دارد که بایست اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در خصوص این واکسن در اختیار افراد واکسینه شده قرار داده شود.

دکتر سوریا می‌گوید که باید نسبت به موارد گزارش شده هوشیار بود و مراقبت بیشتری انجام داد. به اعتقاد این متخصص اسپانیایی قبل از هر چیز لازم است علائم مرتبط با عوارض احتمالی استفاده از واکسن آسترازنکا به خوبی برای افراد واکسینه شده تشریح شود تا این افراد بتوانند به سرعت این علائم را در صورت بروز شناسایی کنند و خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانند.

گفتنی است که انجمن بین‌المللی ترمبوز و هموستاز نیز به سهم خود اعلام کرده که از ادامه واکسیناسیون افراد بزرگسال واجد شرایط با محصول دارویی شرکت آسترازنکا حمایت می‌کند.

 

استعفای نخست‌وزیر اسلواکی به دنبال جنجال بر سر خرید واکسن روسی 

«ایگور ماتوویچ» نخست وزیر اسلواکی روز یکشنبه اعلام کرد که برای پایان بخشیدن به بحران سیاسی بر سر معامله محرمانه خرید واکسن روسی کرونا از مقام خود کناره گیری می کند.

نخست وزیر اسلواکی گفت که به «ادوارد هگر» وزیر دارایی و هم حزبی خود پیشنهاد کرده است که نخست وزیر بعدی باشد. ایگور ماتوویچ افزود که در نظر دارد در دولت ادوارد هگر جانشین او در مقام وزیر دارایی شود.

ادوارد هگر نیز اعلام کرد که رایزنی های خود برای تشکیل دولت بعدی را فورا آغاز خواهد کرد. او افزود که در نظر دارد روز دوشنبه با زوزانا چاپوتووا، رئیس جمهوری اسلواکی دیدار کند.

بحران سیاسی در اسلواکی سه هفته پیش به دنبال معامله محرمانه دولت ایگور ماتوویچ برای خرید دو میلیون دوز از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شد. این در حالی است که اتحادیه اروپا هنوز واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را تائید نکرده است. اسلواکی یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است.

به دنبال افشای معامله محرمانه دولت برای خرید واکسن «اسپوتنیک وی» احزاب «آزادی و همبستگی» و «برای مردم» به عنوان شرکای حزب «جنبش مردم عادی» در دولت ائتلافی خواستار استعفای ایگور ماتوویچ از نخست وزیری شدند.

احزاب «آزادی و همبستگی» و «برای مردم» طی ماههای گذشته بارها با حزب «جنبش مردم عادی» بر سر نحوه مقابله با همه گیری بیماری «کووید ۱۹» اختلاف نظر پیدا کرده بودند.

ایگور ماتوویچ تاکنون از خرید دو میلیون دوز از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به عنوان عامل تسریع کارزار واکسیناسیون در کشورش دفاع می کرد. او در نهایت شرط خود برای کناره گیری از ریاست دولت را استعفای رهبر حزب «آزادی و همبستگی» از وزات اقتصاد و کناره گیری وزیر دادگستری از حزب «برای مردم» عنوان کرد. هر دو وزیر طی روزهای گذشته از مقام خود کناره گیری کردند تا زمینه استعفای ایگور ماتوویچ فراهم شود.

تاکنون حدود ۹۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در اسلواکی که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد جان خود را از دست داده اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.