نتایج پژوهشی که به‌تازگی منتشر شد نشان می‌دهد که سردرد،‌ سرگیجه، و هذیان‌گویی که از علائم مبتلایان به ویروس کروناست ممکن است نتیجهٔ حملهٔ مستقیم این ویروس به مغز بیمار باشد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، تیم پژوهشی دانشگاه «ییل» ایالات متحده به سرپرستی «آکیکو ایواساکی» مدعی است که ویروس کرونا ممکن است در مغز تکثیر شود و در این صورت سلول‌های مغز را از اکسیژن کافی محروم کند. گرچه میزان شیوع این عارضه‌ نامعلوم است و مشخص نیست این ویروس، در چه تعدادی از مبتلایان، مستقیما به مغز حمله می‌کند.

این پژوهش که هنوز در مراحل مقدماتی است نظر کارشناسان را به‌خود جلب کرده است. دکتر «اندرو جوزفسون» مدیر بخش عصب‌شناسی دانشگاه پزشکی سانفرانسیسکو، ضمن ستایش از شیوهٔ انجام این تحقیق، بر اهمیت آن تأکید کرد اما افزود که ترجیح می‌دهد تا تأیید کامل آن از سوی کارشناسان همچنان منتظر بماند.

پژوهشگری در حال کار روی بافت زندهٔ مغز در موسسهٔ تحقیقاتی آلن در سیاتل آمریکا. ژانویه ۲۰۲۰آسیو شیتدپرس

ویروس جدید کرونا تنها ویروسی نیست که می‌تواند به جدارهٔ محافظ بافت مغز نفوذ کند. پیش از این ثابت شده بود که ویروس زیکا نیز همین قابلیت را دارد.

اما دانشمندان تا پیش از این باور داشتند که آن دسته از علائم عصب‌شناختی که حدود نیمی از مبتلایان به کووید-۱۹ بروز می‌دهند، نوعی واکنش شدید دستگاه ایمنی بدن، موسوم به «طوفان سایتوکین» است که سبب التهاب مغز می‌شود. آنها گمان نمی‌کردند که این علائم شاید نشانهٔ حملهٔ مستقیم این ویروس به بافت مغز باشد.

تیم پژوهشی دانشگاه ییل با آزمایش روی سه نوع بافت مختلف مغز به نتایج فوق رسیده‌اند؛ یعنی آزمایش روی مغز موش‌ها،‌ روی بافت مغزی پرورش یافته در آزمایشگاه،‌ و در نهایت روی مغز بیماران درگذشته از کرونا.

دانشمندان دریافتند که این ویروس می‌تواند به سلول‌های عصبی حمله کند و از آنها برای تکثیر خود بهره ببرد. پس از این، سلول‌های مبتلا به کرونا اکسیژن سلول‌های جانبی خود را می‌گیرند و به این ترتیب سبب مرگ آنها می‌شوند.

پیش از این، نظریهٔ غالب آن بود که ویروس کرونا از نوعی خاصی پروتئین به‌نام اِی.سی.ای.۲ تغذیه می‌کند که سبب کمبود این پروتئین در مغز می‌شود، و علائمی نظیر سردرد و سرگیجه به این علت پدید می‌آیند.

اما بررسی اخیر نشان می‌دهد که این پروتئین در تمامی موارد،‌ حتی در مغز بیماران درگذشته در اثر کرونا، به‌اندازهٔ کافی موجود بوده است. پس در اثر این پژوهش دیگر بار این نظریهٔ قوّت می‌گیرد که این ویروس می‌تواند مستقیما به مغز حمله کند.

همچنین موش‌هایی که ویروس کرونا نخست به مغزشان حمله‌ور شده بود زودتر از آنهایی مردند که این ویروس وارد ریه‌شان شده بود. امری که نشان می‌دهد به‌احتمال بسیار،‌ حملهٔ ویروس به مغز، مرگبارتر از حمله‌اش به ریه‌هاست.

پژوهشگران این نظریه را نیز مطرح می‌کنند که احتمال دارد ویروس کرونا از راه بینی به مغز نفوذ کند،‌ گرچه تأکید دارند که اثبات این نظریه نیازمند تحقیقات بیشتر است.

در همین حال، بر اساس آخرین داده‌های پایگاه اطلاعاتی ارزیابی‌های جهانی «ورلدومتر»، تاکنون 28 میلیون و 25 هزار و 252 نفر در سراسر جهان به ویروس کرونای جدید (کووید-19) مبتلا شده‌اند.

آمریکا از لحاظ تعداد بیماران کرونایی در جایگاه اول جهان قرار دارد و تاکنون 6 میلیون و 549 هزار و 475 مورد ابتلا به کرونا در این کشور به ثبت رسیده است.

ده کشوری که پس از آمریکا بیشترین تعداد موارد ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند به ترتیب عبارتند از: هند با 4 میلیون و 465 هزار و 863، برزیل با 4 میلیون 199 هزار و 332، روسیه با یک میلیون و 41 هزار و 7، پرو با 702 هزار و 776 ، کلمبیا 686 هزار و 856، مکزیک با 647 هزار و 507، آفریقای جنوبی با 642 هزار و 431، اسپانیا با 543 هزار و 379، آرژانتین با 512 هزار و 293 و شیلی 427 هزار و 277 مورد.

شمار بهبودیافتگان بیماری کووید-19 در سراسر جهان نیز به 20 میلیون و 120 هزار و 362 نفر رسید.

براساس جدیدترین آمار تارنمای ارزیابی‌های جهانی «ورلدومتر»، تاکنون 20 میلیون و 120 هزار و 362 بیمار مبتلا به ویروس کرونای جدید «کووید-19» در سراسر جهان بهبود یافته‌‌اند.

آمریکا با 3 میلیون و 846 هزار و 659 نفر در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین آمار بهبودیافتگان کرونا در جهان قرار دارد.

هند با 3 میلیون و 471 هزار و 783 نفر و برزیل نیز با 3 میلیون و 453 هزار و 336 نفر در رده‌های دوم و سوم این فهرست جای دارند.

شمار بیماران بهبودیافته پس از ابتلا به کووید-19 در روسیه 862 هزار و 373 نفر٬ آفریقای جنوبی 569 هزار و 935 نفر٬ کلمبیا 552 هزار و 885 نفر در پرو نیز 536 هزار و 959 نفر اعلام شد.

 بیماری کووید-19 نخستین بار در دسامبر 2019 در شهر «ووهان»، مرکز استان «هوبئی» چین مشاهده و طی مدت کوتاهی با شیوع در کشورهای جهان تبدیل به پاندمی شد. تاکنون 908 هزار تن نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.