کرونای هندی در پرجمعیت ترین کشور مسلمان ثبت شده است و دولت این کشور از مردم خواسته است که در تعطیلات عید فطر سفر نکنند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «پودی جونادی صادقین» وزیر بهداشت اندونزی اعلام کرد که اندونزی نخستین موارد ابتلا به کرونا از نوع گونه هندی را ثبت کرده است. 

صادقین تأکید کرد که اندونزی دو مورد ابتلا به کرونای هندی را ثبت کرده است.

وزیر بهداشت اندونزی از طریق یک ویدیو کنفرانس گفت که باید با این موارد از همان ابتدا مقابله کنیم زیرا هنوز تعداد اندکی موارد ابتلا به کرونای هندی وجود دارند.

«دونی موناردو» رئیس تیم مبارزه با کرونا در اندونزی نیز در کنفرانسی مطبوعاتی خطاب به شهروندان کشورش گفت:« به شهرهای خود سفر نکنید. برای سپری کردن تعطیلات به شهرهای خود نروید.صبر داشته باشید».

دو مورد ابتلا به کرونای هندی در جاکارتا پایتخت ثبت شده است این در حالی است که وزیر بهداشت اندونزی اعلام کرد که گونه آفریقای جنوبی کرونا نیز در جزیره «بالی» ثبت شده است.

دولت اندونزی که پرجمعیت ترین کشور مسلمان در جهان به شمار می رود سفر بین استان ها را در تعطیلات عید فطر برای دومین سال متوالی به منظور محدود کردن شیوع کرونا ممنوع کرد.

اندونزی برای پایان دادن به بدترین موج های شیوع کرونا در آسیا ماه پیش صدور روادید برای خارجی هایی که طی 14 روز از درخواستشان برای روادید به هند سفر کرده بودند را متوقف کرد.

 

کرونا در جهان

بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به 153,527,664 نفر، شمار جان باختگان به 3,217,267 نفر و شمار بهبودیافتگان به 130,881,394 نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت 111,601 نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

تا این لحظه آمریکا با 33,180,441  نفر، هند با 19,925,604 ، برزیل با 14,754,910، فرانسه با 5,652,247، ترکیه با 4,875,388، روسیه با 4,831,744، انگلیس با 4,420,201، ایتالیا با 4,044,762، اسپانیا با 3,524,077، آلمان با 3,425,598 و آرژانتین با 3,005,259 و کلمبیا با 2,893,655 نفر به ترتیب در رده‌ های اول تا دوازدهم بیشترین ابتلا به ویروس کرونا در جهان قرار دارند.

هند

آمار مبتلایان به کرونا در هند در شبانه‌ روز منتهی به دوشنبه برای دوازدهمین روز متوالی از 300 هزار نفر فراتر رفت و به 368 هزار و 147 مورد رسید و شمار روزانه مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز 3417 نفر اعلام شد.

بر پایه داده‌های وزارت بهداشت هند، مجموع آمار مبتلایان به کووید 19 از آغاز شیوع این بیماری در شبه قاره تاکنون به 19,925,604 نفر رسیده و شمار کل کشته‌ شدگان این بیماری نیز به 218 هزار و 959 نفر افزایش یافت.

با این حال، به گزارش امروز رویترز، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تعداد واقعی موارد ابتلا احتمالا 10 برابر بیشتر از آمار رسمی است. در حالی که بیمارستان‌ ها با کمبود ظرفیت پذیرش مواجه هستند و ذخایر اکسیژن پزشکی تمام شده است و سردخانه‌ ها و کوره‌ های جسدسوزی مملو از کالبد مردگان است، چند ایالت و سرزمین این کشور محدودیت‌ های بهداشتی اعمال کردند به این امید که این موج ویرانگر همه گیری را مهار کنند.

تاکنون دست کم در 11 ایالت هند برخی محدودیت‌ های اجتماعی برای مهار کرونا برقرار شده است اما دولت «نارندرا مودی» از بیم پیامدهای اقتصادی، تمایلی به قرنطینه کردن کل کشور ندارد. این در حالی است که برخی کارشناسان تنها قرنطینه عمومی را راه چاره مهار کرونا در هند دانسته‌ اند. از جمله «بهارامار موکرجی» کارشناس همه‌ گیرشناسی دانشگاه میشیگان آمریکا در توئیتی نوشت: «به نظر من تنها در خانه ماندن همه مردم و اعلام اضطرار پزشکی به رفع نیازهای فعلی برای رسیدگی‌ های بهداشتی کمک می‌ کند.»

به گفته این کارشناس، به جز موارد روزانه ابتلا به کرونا، شمار موارد فعال ویروس کرونا در بدن در افراد در کل شبه قاره نیز به حدود 3.5 میلیون مورد می‌ رسد.

تاکنون مسئولان چندین ایالت هند واکسیناسیون بزرگسالان را که به دلیل کمبود واکسن به روز شنبه افتاده بود، باز هم به تعویق انداخته‌ اند. وزارت بهداشت ملی هند می‌ گوید ایالت‌ ها تاکنون 10 میلیون دوز واکسن دریافت و ذخیره کرده‌ اند و 2 میلیون دوز دیگر در سه روز آینده ارائه می‌ شود.

هند با وجود آن که بزرگ‌ ترین تولید کننده واکسن در جهان است، اما هنوز به میزان کافی واکسن در دسترس ندارد و تاکنون تنها حدود 9 درصد از جمعیت این کشور 1.35 میلیارد نفری واکسن کووید 19 دریافت کرده‌ اند.

همزمان کمک‌های بین‌ المللی به سوی هند سرازیر شده است. دولت دهلی نو روز یکشنبه اعلام کرد انگلیس هزار دستگاه تنفس مصنوعی دیگر به هند ارسال می‌ کند. قرار است «بوریس جانسون» و نارندرا مودی، نخست وزیران دو کشور روز سه شنبه با یکدیگر در زمینه این کمک‌ها گفت و گو کنند.

ویروس کرونای هندی اکنون دست کم به 17 کشور از جمله انگلیس رسیده و باعث شده چندین کشور مرزهای خود را به روی مسافران هند ببندند.

سونامی کرونا در هند پیامدهای سیاسی تکان‌ دهنده‌ ای نیز برای «بهاراتیا جاناتا» حزب حاکم این کشور داشته است. بر پایه نتایج اعلام شده در روز یکشنبه، حزب مودی در انتخابات مجالس محلی کشور در ایالت مهم بنگال غربی شکست خورد.

سونامی کرونا در هند بزرگ‌ ترین بحران این کشور از زمان روی کار آمدن مودی در سال 2014 بوده است. در میانه این بحران مرگ‌ افزا، نارندرا مودی به شدت هدف انتقاد مخالفان سیاسی قرار گرفته که می‌ گویند او در زمینه مهار کرونا گامی برنداشته است. منتقدان به ویژه او را متهم می‌ کنند که اخیرا اجازه داده میلیون‌ ها نفر از شهروندان هندو بدون ماسک در مراسم مذهبی شرکت کنند و تجمعات سیاسی پرتعداد در پنج ایالت طی ماه‌ های مارس و آوریل برگزار شود.

مصیبت امروز هند به ویژه نتیجه شیوع گونه جهش‌ یافته جدیدی از ویروس کروناست. پنج دانشمند هندی به رویترز گفته‌ اند که مجمعی از مشاوران علمی که خود دولت دهلی آن را تشکیل داده، در اوایل ماه مارس به مقامات هندی در مورد نوع جدید و «به شدت مسری» ویروس کرونا در کشور هشدار داده است. اما مقام‌ های دولتی این هشدار را جدی نگرفته و اقدام خاصی انجام نداده اند.

همزمان، رهبران 13 حزب مخالف هند روز یکشنبه نامه‌ ای را امضا کردند و از مودی خواستند که فورا واکسیناسیون ملی رایگان را آغاز کرده و اکسیژن‌ رسانی به بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی را در اولویت قرار دهد.

اروپا

شمار مبتلایان به کووید 19 در اروپا نیز همچنان بالاست و بسیاری از بیمارستان‌ ها در کشورهای مختلف این قاره به لحاظ اشغال بیش از حد بخش مراقبت‌ های ویژه در بیمارستان‌ ها در وضعیتی بحرانی قرار دارند، اما با این همه چندین کشور عضو اتحادیه اروپا لغو قرنطینه و دیگر محدودیت‌های کرونایی را با احتیاط و به صورت تدریجی آغاز کرده‌ اند.

در ادامه روند اخیر لغو محدودیت‌ ها در اروپا، فرانسه و یونان آخرین کشورهای هستند که به این قافله پیوسته‌ اند.

فرانسه

در فرانسه از امروز دوشنبه ممنوعیت یک ماهه سفرهای با فاصله بیشتر از 10 کیلومتر از منزل و نیز سفرهای بین استانی برداشته شده و مدارس در مقاطع دبیرستان و کولژ (معادل راهنمایی قدیم ایران) بازگشایی شدند. با این حال مقررات منع رفت و آمد شبانه همچنان برقرار است.

بر پایه تصمیم دولت فرانسه قرار است از 19 مه، کافه‌ ها و رستوران‌ ها تنها برای پذیرایی در فضای باز یا تراس بازگشایی شده و موزه‌ ها، سینماها، تئاترها و سالن‌ های کنسرت نیز تحت شرایط خاص از آن زمان مجاز به بازگشایی خواهند بود.

در حال حاضر در فرانسه روزانه حدود 22000 مورد ابتلا به کووید 19 گزارش می‌ شود، در حالی که این آمار در اوایل ماه جاری حدود 40000 مورد بود. 

مرحله بعدی کارزار واکسیناسیون در فرانسه 15 مه خواهد بود و در این مرحله همه افراد 50  ساله و بالای 50 سال در برابر کرونا واکسینه خواهند شد.

یونان

در یونان محدودیت‌ های متعددی که از ماه نوامبر در حال اجرا بود، روز دوشنبه پایان یافت و از این پس رستوران‌ ها و کافه‌ ها مجاز به ارائه سرویس به مشتریان در خارج از منزل‌ شان هستند.

قرار است مشاغل و خدمات مرتبط با جهانگردی از 15 مه دوباره آغاز به کار کنند.

مجارستان

مجارستان روز شنبه چندین محدودیت کرونایی را برای افرادی که کارت‌ های ویژه مصونیت دارند، لغو کرد.

این کارت‌ ها را دولت صادر می‌ کند و افراد با آن می‌ توانند به رستوران، هتل، تئاتر، سینما، آبگرم، سالن ورزشی، کتابخانه، موزه و سایر اماکن تفریحی وارد شوند.

ساعات مجاز کار برای مشاغل مختلف در مجارستان تا ساعت 23 تمدید شده است. مقررات منع رفت و آمد شبانه نیز یک ساعت عقب‌ تر رفته و از این پس از نیمه شب آغاز می‌ شود.

ایتالیا

ایتالیا، یکی از پر تلفات‌ترین کشورهای اروپا در دوران کرونا، هفته گذشته با بازگشت دانش‌ آموزان به مدارس و باز کردن موزه‌ ها و سینماها، روند تدریجی حذف مقررات قرنطینه را آغاز کرد.

در این کشور در روز شنبه به بسیاری از تاسیسات تفریحی ساحلی برای فعالیت مجدد، چراغ سبز نشان داده شد.

هلند

مقررات منع و رفت و آمد شبانه که از ماه ژانویه در هلند آغاز شده بود، بالاخره در روز چهارشنبه حذف شد. محدودیت‌ های کرونایی در هلند مخالفان زیادی داشت و در چندین مورد به شورش و درگیری خشونت‌ آمیز با پلیس در ماه‌ های گذشته انجامید.

شهروندان هلندی از روز چهارشنبه گذشته اجازه یافتند بدون تعیین وقت قبلی برای خرید به فروشگاه‌ های لوازم «غیر ضروری» بروند. با این حال تعداد مشتریان این فروشگاه‌ ها هنوز اندک است.

در هلند همچنین کافه‌ ها برای نخستین بار از 6 ماه پیش تاکنون مجاز به بازگشایی در فضای باز یا تراس خود شدند. اما برخی از مالکان این گونه اماکن تجاری از این تصمیم جدید دولت راضی نیستند چون می‌ گویند بازگشایی با شرایط محدودکننده سودی از کار عایدشان نخواهد کرد. کافه‌ های هلندی تنها از ظهر تا ساعت 18 مجاز به سرویس دادن در فضای باز هستند آن هم فقط با رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی و به شرط پذیرایی از حداکثر دو نفر سر هر میز، مگر این که مشتریان اعضای یک خانواده باشند. 

مقام‌ های اتحادیه اروپا هشدار داده اند که تنها بخشی از جمعیت اروپا تا قبل از سال 2022 به واکسن ضدکرونای جدید دسترسی خواهند داشت. این هشدار به رغم آن صورت می‌ گیرد که 27 کشور عضو اتحادیه اروپا با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر بیش از یک میلیارد دوز از واکسن‌ های احتمالی ضد کووید 19 را به سه شرکت دارویی سفارش داده‌ اند. این کشورها در حال مذاکره برای سفارش یک میلیارد دوز اضافی از واکسن‌ های احتمالی به شرکت‌ های دیگر هستند.

 

مرزهای اروپا به روی مسافران باز می شود

مقامات اجرایی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) پیشنهادی را ارائه کردند که بر پایه آن، آن دسته از شهروندان خارج از اتحادیه که به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده و نیز افرادی که از کشورهایی با وضعیت همه‌گیری کم‌خطر می‌آیند، خواهند توانست بدون محدودیت اجازه سفر به اتحادیه اروپا را پیدا کنند.

برابر مقررات جاری، ۲۷ کشور اروپایی در حال حاضر تنها به شهروندان هفت کشور اجازه می‌دهند تا برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری دیگر به خاک آنها سفر کنند، اما پیشنهاد تازه کمیسیون اروپا قرار است فهرست این کشورها را بلندتر کند.

به گزارش یورونیوز، کمیسیون اروپا امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «کمیسیون پیشنهاد می‌کند که ورود به اتحادیه اروپا به دلایل غیر ضروری نه تنها برای تمام افرادی که از کشورهایی با وضعیت همه‌گیری خوب می‌آیند، بلکه همچنین برای تمام افرادی که آخرین دز توصیه شده از واکسن مجاز اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌اند، مجاز باشد.»

در بیانیه نهاد اجرایی اتحادیه اروپا همچنین آمده است: «این پیشنهاد ممکن است به واکسن‌هایی که فرآیند ثبت اضطراری در سازمان بهداشت جهانی را به اتمام رسانده‌اند نیز گسترش یابد. علاوه بر این، کمیسیون پیشنهاد می‌کند [...] حد مربوط به آمار موارد جدید کووید۱۹ در کشورها را که برای تعیین فهرست کشورهای مجاز استفاده می‌شود، افزایش دهد تا این فهرست با افزوده شدن کشورهای جدید، گسترش یابد.»

کمیسیون اروپا همچنین به منظور محدود کردن خطر ورود انواع جدید ویروس کرونا، «وقفه اضطراری» جدیدی را پیشنهاد داده که بر اساس آن بتواند برای سفر از کشورهایی که وضعیت بهداشتی بسیار وخیم دارند، ممنوعیت موقت ایجاد کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز سه شنبه بحث در مورد این پیشنهاد را آغاز کنند. توافق آنها برای عملی شدن آن لازم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.