آژانس دارویی اروپا توصیه کرد که از همه واکسن های موجود استفاده شود.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، آژانس دارویی اروپا امروز جمعه اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به استفاده از کلیه واکسن‌های موجود برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ هستند.

در بیانیه این نهاد تنظیم کننده مقررات دارویی در اروپا ضمن اشاره به لزوم استفاده از گزینه‌های متنوعِ مورد تایید و در دسترس برای واکسیناسیون شهروندان علیه ویروس تاکید شده که هنوز برای مشخص کردن بهترین نوع واکسن زمان خیلی زودی است.

این بیانیه در حالی منتشر شده که چندین کشور اروپایی تصمیم گرفته‌اند به دلیل گزارش‌هایی دال بر تایید عوارض جانبی جدی از جمله خون‌لختگی، استفاده از بعضی واکسن‌های موسوم به «ناقل ویروسی» نظیر آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون را متوقف و یا به سنین خاص محدود کنند.

این کشورها استفاده از واکسن‌هایی نظیر فایزر و مدرنا را که بر اساس فناوری «پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی» ساخته و تولید شده‌اند را در اولویت قرار داده و شهروندان خود را تنها با این نوع محصولات واکسینه می‌کنند.

مارکو کاوالری، مسئول راهبرد واکسیناسیون در آژانس دارویی اروپا در این زمینه می‌گوید: «ما هنوز با همه‌گیری بیماری کووید دست و پنجه نرم می‌کنیم و بسیار مهم است که این در مبارزهِ مستمر از کلیه گزینه‌هایی که برای واکسیناسیون شهروندان در اختیار داریم،‌ استفاده کنیم.»

وی که روز پنجشنبه در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد: لازم است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند که چگونه از واکسن‌های موجود در راستای سلامت عمومی استفاده کنند.

آژانس دارویی اروپا روز سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آقای کاوالری،‌ مسئول راهبرد واکسیناسیون این نهاد استفاده از واکسن آسترازنکا را توصیه نکرده یاد آور شد که اظهارات این فرد مسئول در جریان یک مصاحبه با سو برداشت به دیگران منتقل شده و وی همچنان معتقد است که مزایای استفاده از این نوع واکسن بسیار بیشتر از مضرات آن است.

«مارکو کاوالری» خود نیز روز پنجشنبه ضمن اشاره به سوء برداشت از صحبت‌هایش در خصوص واکسن آسترازنکا تصریح کرد که هنوز خیلی زود است تا بتوان گفت کدام فناوری تولید واکسن در حال حاضر از دیگری بهتر است.

وی بار دیگر تاکید کرد که استفاده از واکسن‌های تایید شده و در دسترس که تاکنون جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است باید در همه کشورها در دستور کار قرار گیرد.

 

کرونای هندی خطرناک تر از توقع هاست

گونه هندی ویروس کرونا، که نوع دلتا نیز نامیده می شود سریعتر از حد معمول باعث بار ویروسی زیاد در گلو ایجاد می کند.

 «فرانک اولریش مونتگومری» رئیس انجمن پزشکی جهانی که در سال 1947 تاسیس شد،تأکید کرد که میزان بالای گسترش ویروس کرونای هندی را زیاد اعلام می کند.

وی تأکید کرد که به دلیل شیوع سریع این جهش ویروس  کرونا با نام دلتا، سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و همچنین ادامه استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی، مغازه ها و سایر مناطق سرپوشیده ضروری است. در عین حال، مونتگومری معتقد است که این حداقل باید ماسک تنفسی FFP2 باشد و نه ماسک پزشکی استاندارد را برای این کار بزنید.

وی در مقاله ای در نشریه ر ن دی، گزارش می دهد که در آلمان، بیش از 6.2 درصد از کسانی که مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده اند، به گونه دلتا آلوده شده اند.

پیش از این در خبرها آمده بود که یک گونه ویروس کرونا در هند تغییر یافته است.

«آنا پوپووا آنا پوپووا» پزشک ارشد وزرات بهداشت روسیه گفت ، سازمان بهداشت جهانی چهار گونه قابل توجه ویروس کرونا را شناسایی کرده است: انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و هندی، و امروزه گونه هندی بیشترین شیوع را در جهان دارد. وی این گونه را بسیار قابل گسترش می داند.

 

آدامس ضد کرونا

انستیتوی مرکزی تحقیقات علمی وزارت دفاع روسیه تولید دارویی علیه ویروس کرونا را به صورت آدامس آغاز کرده است.

به گزارش اسپوتنیک،  سرهنگ سرگئی بوریسویچ مدیر انستیتوی تحقیقات علمی مرکزی وزارت دفاع روسیه ضمن تأئید این خبر گفت:"بله ، کار در این راستا در حال انجام است."

این کار توسط 48 ـ مین موسسه مرکزی تحقیقات علمی وزارت دفاع روسیه انجام می شود که قبلاً همراه با مرکز علمی گامالیا ، در ساخت واکسن "اسپوتنیک وی" شرکت داشته است. یک منبع در وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که واکسن مخاطی علیه کووید 19 به صورت قرص و پاستیل های جویدنی در حال تولید است.

این منبع توضیح داد: "بعد از آزمایشات،  این دارو در رژیم های مختلف درمان و پیشگیری ازابتلا به بیماری کرونا گنجانده خواهد شد."

در حال حاضر چهار واکسن ساخت روسیه  علیه کرونا موجود است. واکسن "اسپوتنیک وی" اولین واکسن ثبت شده در روسیه است و به دنبال ان سه واکسن دیگر به نام های اپی واک کرونا  (“EpiVacCorona”) ،کووی واک “KoviVac”) ) و واکسن یک بخشی "اسپوتنیک لایت" علیه کرونا به ثبت رسیده اند.

 

آوارگی 82 میلیون نفر در سال 2020با وجود کرونا

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ و با وجود محدودیت‌ها و شهربندان‌های کرونایی در بسیاری از نقاط جهان، بیش از ۸۲ میلیون نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه و آواره شده‌اند. این رقم نشانگر آن است که شمار آوارگان نسبت به دهه گذشته، ۲ برابر شده است.

فیلیپو گراندی، مدیر کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد با ابراز نگرانی نسبت به آوارگان داخلی می‌گوید: «بعضی وقت‌ها رویارویی با بی‌جاشدگان داخلی حتی دشوارتر از مساله مهاجران است. به یمن، تیگرای و افغانستان فکر کنید. این یک وضعیت جدا نگران‌کننده است که در سال‌های اخیر افزایش یافته است. شمار آوارگان داخلی در آخرین گزارش ۵۰ میلیون نفر برآورد شده است.»

علاوه بر آوارگان داخلی، پناهجویان سوریه با ۶ میلیون و ۸۰۰هزار نفر همچنان رکورددار مهاجرت در جهان هستند. پس از سوریه، فلسطین و ونزوئلا قرار دارند.

افزایش مخاصمات مسلحانه داخلی، برای مثال در تیگرای اتیوپی و حملات تندروها در شمال موزامبیک، موج تازه‌ای از آوارگان محصور در مرزهای داخلی را ایجاد کرده است.

آقای گراندی می‌گوید احتمالا پس از بازگشایی مرزها در پی فروکش کردن شدت همه‌گیری ویروس کرونا، آوارگان جنگ‌های داخلی به سوی کشورهای دیگر حرکت خواهند کرد و باید منتظر افزایش مهاجران در سال‌های آینده بود.

مدیرکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بستن مرز با موانع و دیوارها به روی و آوارگان را رویکرد خودخواهانه کشورهای مقصد مهاجران توصیف و از آن به شدت انتقاد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.