ماجرای تخلف واکسیناسیون کرونا در دو بیمارستان تهران چیست؟/ چه کسی کادر درمان را تهدید کرده است؟

مدارک زیادی برای این تخلف وجود دارد؛ مدارکی آن‌قدر قوی که 21 نفر از پرسنل این بیمارستان، طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را نسبت به واکسیناسیون اقوام برخی از کادر بیمارستان، آن هم خلاف دستورالعمل موجود ثبت کردند. شرایط بیمارستان 15 خرداد آن‌قدر خاص شده که برخی از کادر درمان تصمیم گرفتند، نامه‌ای برای مسئولان بالادستی بنویسند تا شاید روند پیگیری تخلف سرعت بیشتری بگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزنامه شرق نوشت: تخلف در اجرای واکسیناسیون کادر درمان دو بیمارستان در روزهای گذشته خبرساز شد و خیلی زود، رئیس بیمارستان «مدرس» با نهایی‌شدن پرونده تخلف برکنار شد. اما همان روز اعلام کردند که موضوع تخلف در بیمارستان دیگر که بیمارستان «15 خرداد» بود، محرز نشده و پرونده در دست بررسی است.

حالا 10 روز از آن ماجرا گذشته و گفت‌وگوی «شرق» با پرسنل کادر درمان این بیمارستان نشان می‌دهد که مدارک زیادی برای این تخلف وجود دارد؛ مدارکی آن‌قدر قوی که 21 نفر از پرسنل این بیمارستان، طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را نسبت به واکسیناسیون اقوام برخی از کادر بیمارستان، آن هم خلاف دستورالعمل موجود ثبت کردند. این نامه را برای علی القاصی‌مهر، دادستان عمومی انقلاب تهران؛ سعید نمکی، وزارت بهداشت؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا؛ علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران و رئیس دانشگاه شهید بهشتی، حراست و نماینده ولی فقیه این دانشگاه ارسال کردند.

ماجرای تخلف چه بود؟

10 اردیبهشت ماه خبر رسید که رئیس بیمارستان مدرس به علت تخلف برکنار شده است. ماجرا این بود که در زمان تزریق واکسن برای کادر درمان، افرادی خارج از پرسنل بیمارستان هم از این واکسن‌ها بهره‌مند شده بودند. حال آنکه، در آن مرحله تنها کادر درمان باید واکسینه می‌شدند. این خبر درباره بیمارستان 15 خرداد هم مطرح شد اما کامل‌نبودن پرونده سبب شد تا بررسی‌ها ادامه داشته باشد. حالا 10 روز از این بررسی‌ها گذشته، رئیس این بیمارستان در حال انجام کارش است و بررسی‌ها هم به نتیجه خاصی نرسیده است. اینها همه اما در حالی است که کادر درمان این بیمارستان نظر دیگری دارند. یکی از پرستاران که نمی‌خواست نامش فاش شود، در توضیح اتفاق رخ‌داده به «شرق» می‌گوید: «موقع واکسیناسیون دوز اول همه‌چیز خیلی خوب و دقیق پیش رفت. هیچ حرف و حدیثی هم اتفاق نیفتاد. اما بعد از واکسیناسیون اخیر، خبرهایی در بیمارستان پیچیده بود که بستگان برخی از پرسنل هم واکسینه شدند. آن هم در شرایطی که در آن دوره، تنها گروه اولویت‌دار برای تزریق، کادر درمان بودند و خیلی مهم بود که این کار درست انجام شود».

به همان اندازه که شایعات داغ بود، توجیهات مختلفی هم برای واکسیناسیون سایرین وجود داشت: «برخی می‌گفتند واکسن اضافه آمده بود و از آنجایی که واکسنی که انجمادش از بین برود، نمی‌توان دوباره منجمد کرد و برای اینکه هدر نرود این کار را کرده‌اند. اما این حرف منطقی نبود چون امکان نداشت در شرایطی که همه مشتاق واکسن‌زدن هستند و تاریخ و زمان مشخص هم برایش وجود دارد، عده‌ای از کادر درمان سر تزریق حاضر نشوند و اتفاقا در همان زمان، اعضای فامیل و بستگان برخی دیگر در بیمارستان حضور داشته باشند».

از نظر این عضو کادر درمان، تفاوتی نمی‌کند که چه میزان تخلف صورت گرفته چون حتی یک نفر هم نباید خارج از نوبت واکسن بزند: «در رسانه‌ها گفتند 200 دوز واکسن به غیر از کادر درمان تزریق شده است. من نمی‌دانم این عدد تا چه اندازه درست است اما این را می‌دانم که حتی یک نفر هم نباید خارج از نوبت واکسن بزند. چون همان یک واکسن، حق پزشک و پرستاری است که در تمام یک سال و نیم اخیر در بدترین شرایط قرار داشته و کار کرده و هر لحظه امکان دارد به خاطر در دسترس‌نبودن واکسن جانش را از دست بدهد یا اینکه ناقل ویروس به خانه و خانواده‌اش بشود».

در بیمارستان 15 خرداد چه خبر است؟

تا به اینجا مشخص شده که پرونده این بیمارستان در دست پیگیری است. اما این پیگیری از نگاه برخی از کادر درمان این بیمارستان طولانی شده است. منبع آگاه دیگری در این بیمارستان هم در گفت‌وگو با «شرق» از تخلف رخ‌داده گفت: «موضوع اتفاق‌افتاده مسئله ساده‌ای نیست. مسئله درباره جان آدم‌هاست و به همین دلیل، باید خیلی زودتر تکلیف اتفاق رخ‌داده مشخص شود. خیلی از همکاران گفتند که خودشان به بستگان برخی از کادر درمان واکسن زده‌اند. حراست خیلی واضح گفته که اسامی حاضر در لیست و کد ملی، نشان می‌دهد که افرادی خارج از بیمارستان واکسن تزریق کرده‌اند. نمی‌دانیم با این شواهد دیگر چه چیزی را بررسی می‌کنند».

نامه‌ای با 21 امضا برای دادستان تهران

شرایط این بیمارستان آن‌قدر خاص شده که برخی از کادر درمان تصمیم گرفتند، نامه‌ای برای مسئولان بالادستی بنویسند تا شاید روند پیگیری تخلف سرعت بیشتری بگیرد. در بخشی از این نامه آمده است: «با وجود حضور تعداد زیادی از شاهدان عینی از کارمندان این مرکز در ارتباط با تخلف یادشده و موجودبودن کدملی افراد ناشناس غیر قابل شناسایی غیر از پرسنل کادر درمان این مرکز در لیست تزریق‌های واکسن انجام‌شده در این بیمارستان تاکنون برخوردی با متخلفین صورت نگرفته و همچنان با وجود شواهد کاملا روشن موضوع در دست پیگیری خوانده می‌شود. لازم به ذکر است که شاهدان عینی در ارتباط با پیگیری این تخلف تهدید به برکناری از سمت خود جهت پیگیری این مهم شده‌اند. گذشت زمانی بیش از یک هفته و عدم رسیدگی و نظارت ِوزیر محترم بهداشت، ریاست محترم دانشگاه، حراست و مراجع مربوطه بر روند تنبیهی مدیران این مجموعه و مسکوت‌گذاشتن این خطای عمدی نه تنها باعث بدنام‌شدن کادر درمان و ازبین‌رفتن اعتماد مردم به بیمارستان‌ها و کادر درمان که حامی حقوق و حافظ جان آنهاست می‌شود بلکه باعث تضییع زحمات کادر درمان در این شرایط بحرانی خواهد شد. به‌علاوه عدم برخورد با متخلف زمینه گسترش جرم و بی‌اعتمادی در محیط اجتماعی را سبب خواهد شد. سوءاستفاده مسئولان بیمارستان‌ها از امکانات و جایگاهشان با بهره‌مندی از عدم نظارت کافی تنها عدم رعایت اولویت‌بندی در تزریق واکسن نبوده بلکه این امر معطوف به ماهیت بیماری کرونا فی‌الواقع به‌خطرانداختن جان کادر درمان یا سایر کسانی‌ست که نیاز بیشتری به آن داشته‌اند. فلذا انتظار می‌رود بنا بر مسئولیت خویش تضییع حقوق مردم دردمند ایران در این شرایط بحرانی نادیده نانگاشته و مراتب پیگیری تخلف یادشده توسط مدیران بیمارستان پانزده خرداد را پیگیری بفرمایید».

این نامه نه تنها برای متولیان نظام سلامت کشور ازجمله وزارت بهداشت و ستاد کرونا ارسال شده بلکه، در آخرین اقدام، کادر درمان بیمارستان 15 خرداد، نامه را به دادستان عمومی تهران و انقلاب هم ارسال کردند.

موضع وزارت بهداشت چیست؟

«شرق» تلاش زیادی کرد تا بتواند با «مسعود یاوری»، رئیس بیمارستان گفت‌وگو کند اما متأسفانه او پاسخ تماس‌های مکرر ما به تلفنش را نداد. پرسش ما این بود که پرونده تخلف به کجا کشیده است؟ موضوع حساس است چون در شرایطی که آمار کرونا در کشور وضعیت اسف‌باری پیدا کرده و هر روز تعداد زیادی از مردم جانشان را به خاطر این بیماری از دست می‌دهند، هر یک واکسن، می‌تواند نجات‌بخش جان یک انسان باشد و نمی‌توان به‌سادگی از این تخلف‌ها گذشت. از سوی دیگر «شرق» تلاش کرد تا با علیرضا زالی هم گفت‌وگو کند. او نه تنها فرمانده ستاد مقابله با کروناست، بلکه ریاست دانشگاه شهید بهشتی را هم بر عهده دارد و بیمارستان 15 خرداد زیرمجموعه همین دانشگاه به حساب می‌آید. اما متأسفانه زالی هم مدت‌هاست که پاسخ تماس خبرنگاران را نمی‌دهد. در نتیجه برای پیگیری بیشتر ماجرا سراغ وزارت بهداشت رفتیم تا خبری از وضعیت پرونده بگیریم. اما کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به «شرق» هم توضیحات تکمیلی ارائه نداد. او در پاسخ به اینکه چرا رئیس بیمارستان مدرس خیلی زود برکنار شد اما پرونده بیمارستان 15 خرداد معطل مانده است، توضیح داد: «به هر حال بین پرونده‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد و همه آنها در یک زمان مشترک به نتیجه نمی‌رسند. پرونده بیمارستان 15 خرداد هم در دست بررسی است و به محض اینکه ابعاد آن روشن شود، تصمیم‌گیری‌ها به دنبال آن انجام و خبرش اعلام خواهد شد».

جهانپور همچنین خبری از نامه ارسال‌شده به وزارت بهداشت هم نداشت: «نامه‌ای از کادر درمان این بیمارستان به دست ما نرسیده است. اگر شما آن نامه را دارید به ما بدهید».

کرونا و واکسیناسیون زیر سایه انتخابات 1400

در‌حالی‌که ویروس کرونا بیش از گذشته در حال تاخت‌و‌تاز در کشور است، انتخابات 1400 و اخبار آن سبب شده تا حدی این حوزه از توجه مسئولان و حتی رسانه‌ها خارج شود. در همین بیمارستان که این روزها متهم به تخلف شده و امکان برکناری در آن وجود دارد، یک پزشک اتند که وظیفه دارد همیشه در بخش حاضر باشد و بر نحوه مراقبت از بیماران نظارت کند، قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را هم دارد. «شاهین محمدصادقی»، پزشک متخصص و جراح عمومی در حالی قصد حضور در انتخابات 1400 را دارد که بیمارستان محل کارش با چنین حاشیه‌ای روبه‌روست. جالب اینکه او، وعده مبارزه با کرونا در دولت خود را هم داده و گفته اگر رئیس‌جمهور شود، ویروس کرونا را تا پایان سال 1400 جمع خواهد کرد.

پرونده پربار تخلفات واکسنی

اگر واکسیناسیون کادر درمان را کنار بگذاریم، تنها چند هفته از واکسیناسیون عمومی در کشور گذشته است. باوجوداین، اخبار تخلفات یکی پس از دیگری منتشر می‌شود. ابتدا، اخبار مربوط به تخلف در واکسیناسیون پاکبانان بود که در شبکه‌های اجتماعی هم با واکنش‌های تند مردمی روبه‌رو شد. همان روزها اعلام شده بود که برخی از مدیران شهری، در مناطق، 6، 7 و 9 پایتخت، از سهم پاکبانان برای واکسیناسیون خودشان استفاده کرده بودند. کمی بعد، خبر تخلف واکسیناسیون در بهزیستی مشهد خبرساز شد و حالا هم بیمارستان‌ها، زیر اتهام تخلف رفته‌اند.

از سوی دیگر، مدتی است که وزارت بهداشت، کارمندان این وزارتخانه را هم در بخشی از اولویت‌های واکسن کرونا در نظر گرفته است. تصمیمی که مخالفان زیادی دارد. این مخالفان می‌گویند کارمندان وزارتخانه با چه استانداردی باید در اولویت تزریق واکسن باشند و در این صورت آیا سایر کارمندان ادارات هم باید اولویتی داشته باشند؟

دیدگاه تان را بنویسید