واکسیناسیون تا چه اندازه درصد ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟

اینکه واکسن تا چه اندازه می‌تواند در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد کند از سوالات رایجی است که در این مطلب به آن پاسخ داده شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس یک نامه تحقیقاتی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، واکسیناسیون به طور چشمگیری باعث کاهش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در کارکنان بیمارستان کودکان St. Jude در مقایسه با همسالان واکسینه نشده آن‌ها شده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این مطالعه از اولین مطالعاتی است که ارتباط بین واکسیناسیون کووید-۱۹ و عفونت‌های بدون علامت را نشان می‌دهد. داده‌های آزمایش بالینی نشان می‌دهد دریافت دو دوز از واکسن کرونا باعث کاهش بیماری همراه با علائم، بستری در بیمارستان و مرگ می‌شود.

دکتر دیگو هیجانو از پزشکان این بیمارستان در این باره گفت: در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، با جلوگیری از عفونت به ویژه در افرادی که هیچ علائمی ندارند، احتمال زیادی وجود دارد که واکسیناسیون، درصد انتقال ویروس کرونا را کاهش دهد.

این مطالعه شامل ۵۲۱۷ کارمند بیمارستان است که از ۱۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ تا ۲۰ مارس ۲۰۲۱ تحت دستورالعمل‌های واکسیناسیون ایالت تنسی واجد شرایط بودند. بیش از ۵۸ ٪ از کارکنان در آن دوره واکسینه شدند. بیشتر کارگران هر دو دوز را دریافت کردند.

به طور کلی واکسیناسیون خطر ابتلا به عفونت بدون علامت و همراه با علائم را در کارکنان واکسینه شده در مقایسه با همکاران واکسینه نشده آن‌ها ۷۹ ٪ کاهش می‌دهد. تجزیه و تحلیل عفونت‌های بدون علامت به تنهایی نشان داد که واکسیناسیون، تا ۷۲ ٪ خطر ابتلا را کاهش می‌دهد.

ایمنی در کارکنانی که دو دوز را دریافت کردند حتی بیشتر بود. کارکنان واکسینه شده ۹۶ ٪ کمتر از کارگران واکسینه نشده به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند. وقتی محققان تنها عفونت‌های بدون علامت را بررسی کردند، متوجه کاهش ۹۰ درصدی خطر ابتلا پس از واکسیناسیون شدند.

در طول مطالعه، ۲۳۶ نفر از ۵ هزار و ۲۱۷ کارمند شرکت کننده در تحقیق، کرونامثبت بودند. آن‌ها شامل ۱۸۵ کارمند واکسینه نشده و ۵۱ نفر از ۳ هزار  ۵۲ کارگری بودند که حداقل یک دوز واکسن دریافت کردند.

تقریبا نیمی از موارد مثبت یعنی ۱۰۸ مورد، هنگام آزمایش هیچ علامتی گزارش نکردند. این موارد بدون علامت شامل ۲۰ کارمندی بود که یک دوز واکسن دریافت کرده بودند و سه نفر دیگر در طی هفت روز پس از دریافت دوز دوم آزمایش مثبت داشتند. نتایج یادآور بسیاری از موارد پنهان در جمعیت است که مهار ویروس را به یک چالش بزرگ تبدیل می‌کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید