جزییات طرح واکسیناسیون خودرویی/ واکسیناسیون در منزل از چه زمانی آغاز می شود؟/ هفتادو پنج ساله‌ها از چه زمانی واکسن دریافت می کنند؟/ جاماندگان از واکسن کرونا چه کنند؟/ آدرس سایت ثبت نام واکسن کرونا چیست؟

طبق اعلام وزارت بهداشت، سالمندان ۸۰ ساله و بیشتر که هنوز موفق به تزریق واکسن کرونا نشده اند، می‌توانند با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند و نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشت نیست. در سامانه مذکور برای متولدین سال‌های ۱۳۲۰ به قبل، امکان ثبت نام فراهم شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، در روز‌های آتی فراخوان ثبت نام سایر گروه‌های سنی سالمند به منظور واکسیناسیون اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ شهرآرانیوز نوشت: دست‌های لرزان و قدی که در گذر سال‌ها خمیده شده. پدران و مادرانی که حتی برخی از اعضای خانواده برای آوردنشان تا داخل خودرو و رساندن آن‌ها به پایگاه خودرویی واکسن کرونا، سختی می‌کشند. سختی توأم با رضایت. خلاصه جملات فرزندان پدر‌ها و مادر‌های دهه ۲۰ این چند جمله بود: «خوبی واکسیناسیون خودرویی این بود که جابه جایی پدر‌ها و مادر‌هایی که دیگر نای راه رفتن ندارند، کمتر می‌شود و می‌توانند داخل خودرو واکسن دریافت کنند.»

چند نفر از فرزندان این پدر‌ها و مادر‌ها نیز خواسته‌هایی از مسئولان دارند؛ «تو را به خدا برای والدینی که دارای معلولیت یا مشکلات جسمی حرکتی هستند، فکری کنید. برای این افراد واکسیناسیون در منزل را اجرایی کنید؛ درست مثل طرح قطره فلج اطفال که تا ۲۰، ۱۰ سال قبل در خانه‌ها اجرا شد. ما تجربه این مدل واکسیناسیون را در کشورمان داریم و حتما می‌توان برای این موضوع نیز فکری کرد.»

از دیروز و به منظور تکریم افراد بیش از ۸۰ سال، طرح واکسیناسیون خودرویی در مشهد و در محل شهرک دانش و سلامت (واقع در بولوار فکوری) اجرا می‌شود. طرحی که در حال حاضر برای ۶۱ هزار و ۴۰۰ سالمند دارای بیش از ۸۰ سال سن اجرا شده است و آن طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گویند، قرار است برای رده‌های بعدی واکسیناسیون سنین بالا تداوم داشته باشد. هم زمان با مشهد، تهران نیز از روز گذشته، کار واکسیناسیون خودرویی را با حضور فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونای این کلانشهر در بوستان سرخه حصار اجرایی کرد.

با بنر‌های اطلاع رسانی، مسیر رسیدن به محل واکسیناسیون افراد بیشتر از ۸۰ سال مشخص شده است. اگرچه واکسیناسیون خودرویی تفاوتی با دیگر شیوه‌های واکسیناسیون کرونا ندارد، اما اینجا بر خلاف مراکز بهداشت چندان شلوغ نیست. چند مرد و زن با کاور‌های سفید مقابل ایستگاه واکسیناسیون خودرویی ایستاده اند. ۴ خودرو به محل ایستگاه نزدیک می‌شوند. بدون پیاده شدن و تنها بعد از چند دقیقه (برای ثبت مشخصات فرد دریافت کننده) کار تزریق واکسن سالمند از همان داخل خودرو انجام می‌شود.

«متولد خرداد ۱۳۱۷.» خانمی هم زمان با گفتن این جمله، داخل داشبورد ماشین، دنبال کارت ملی مادرش می‌گردد تا به مسئولان تزریق واکسن ارائه کند.

دستان لرزان فاطمه خانم توان بالازدن آستینش را ندارد. با کمک و همراهی دخترش آستین را بالا می‌زند. آب دور چشمانش حلقه زده و خنکی هوای باران زده اردیبهشتی از چشم هایش جاری می‌شود. دخترش همان طورکه مادر را برای تزریق واکسن آماده می‌کند، می‌گوید: «توی این چند روز مدام فکر می‌کردم که مادرم را چطور با خودم به مرکز بهداشت ببرم. دیروز یکی از اقوام گفت که با ماشین می‌توانم او را برای تزریق واکسن بیاورم. مادرم اصلا نمی‌تواند راه برود. همین چند قدمی را که قرار بود تا جلو ماشین بیاید، با کمک دو خواهرم آمد. از اتاقش تا زمانی که به آسانسور و در ماشین رسیدیم، نصفه عمر شدیم.»

با پایان کار تزریق هر کدام از سالمندان، توضیحاتی به خانواده‌ها داده می‌شود؛ جدا از مایعات فراوان، قرص استامینوفن و ناپروکسن مصرف کنند و اگر علائم شدیدتر شد، حتما باید به پزشک مراجعه کنند. برای جلوگیری از درد در محل تزریق، ۲۴ ساعت اول در محل تزریق کمپرس آب سرد بگذارند. بعد از ۲۴ ساعت، کمپرس گرم، کمک خوبی برای تسکین درد است.

اصرار دریافت واکسن زودتر از طرح

دختری اصرار دارد که پدرش را واکسن بزنند. پدرش متولد ۱۳۲۸ است. هشت سال کوچک‌تر از سن اعلامی که اکنون نوبت تزریق واکسن آن هاست. مسئول پایگاه خودرویی تأکید می‌کند: به دلیل ثبت سیستمی حتی اگر فرد یک روز کوچک‌تر باشد، تزریق واکسن ممکن نیست و باید در دوره دوم که به احتمال زیاد از هفته آینده است، برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

او حتی به تعداد واکسن‌های مصرف شده و فهرست کد ملی‌هایی که در سیستم ثبت می‌شود، اشاره می‌کند و سعی دارد با مصداق توضیح دهد؛ «ببین خواهر من! پرسنل اینجا باید در برابر تعداد واکسن‌ها و کد‌های ملی ثبت شده پاسخ گو باشند. دقیقا مثل پوکه‌های اسلحه یک سرباز کشور.» دختر انگار صحبت‌های مسئولان دانشگاه را نمی‌شنود و همچنان اصرار به تزریق واکسن دارد؛ «پدر من جای پدر شماست. از دو پا معلول است. دیابت دارد. چه فرقی دارد!»

اصرار او بی فایده است و مسئولان می‌گویند در برابر این واکسن‌ها مسئول هستند و نمی‌توانند زودتر از موعد واکسنی به فرد تزریق کنند.

اجرای واکسیناسیون در منزل، از هفته آینده

امیررضا صالح مقدم، عضو کمیته پایش واکسیناسیون کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حاشیه این طرح به فرایند اجرای واکسیناسیون در مشهد اشاره می‌کند. به گفته او از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا، ۸۰ هزار نفر از پرسنل کادر درمان در برابر بیماری کووید واکسینه شده اند.

عضو کمیته پایش واکسیناسیون کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به اجرای واکسیناسیون سنی اشاره می‌کند و می‌گوید: در اجرای این طرح قرار بر این است که در ابتدا افراد دارای بیشتر از ۸۰ سال سن واکسن دریافت کنند. با توجه به شرایط سنی این افراد و به منظور رعایت حال آنان مقرر شد که از ۱۹ اردیبهشت، واکسیناسیون خودرویی نیز اجرا شود.

به گفته صالح مقدم، طرح واکسیناسیون خودرویی به جز سالمندان ۸۰ ساله و بیشتر، سالمندان بالای ۶۰ سال را نیز شامل می‌شود.

عضو کمیته پایش واکسیناسیون کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به خواسته خانواده‌ها به منظور دریافت واکسن در منزل برای افرادی که امکان حرکت ندارند، می‌گوید: تدابیر ویژه فراهم شده است تا از چند روز آینده، طرح واکسیناسیون در منزل نیز برای این بیماران و افراد سالمندی که به هیچ عنوان امکان تحرک ندارند، اجرایی شود.

به گفته او دانشگاه در حال شناسایی این افراد است تا واکسن در منزل به آنان تزریق شود.

واکسیناسیون به اضافه هفتادو پنج ساله‌ها از چند روز آینده

آن طور که عضو کمیته پایش واکسیناسیون کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید، بخش عمده سالمندان بیشتر از ۸۰ سال مشهد واکسن دریافت کرده اند و به احتمال زیاد از هفته آینده به گروه‌های سنی بیش از ۷۵ سال در مشهد برای دریافت واکسن، فراخوان داده خواهد شد.

نوبت جاماندگان از واکسن نمی‌سوزد

طبق اعلام وزارت بهداشت، سالمندان ۸۰ ساله و بیشتر که هنوز موفق به تزریق واکسن کرونا نشده اند، می‌توانند با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند و نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشت نیست. با ورود به این سامانه و در صفحه اول آن اعلام شده است: «به منظور زمان بندی و نوبت دهی تزریق واکسن کووید ۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی اعلام شده، لطفا از طریق این درگاه نسبت به ثبت نام و درج کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود اقدام فرمایید. طی روز‌های آینده، زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.»

در سامانه مذکور برای متولدین سال‌های ۱۳۲۰ به قبل، امکان ثبت نام فراهم شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، در روز‌های آتی فراخوان ثبت نام سایر گروه‌های سنی سالمند به منظور واکسیناسیون اعلام خواهد شد. به این ترتیب پس از واکسیناسیون سالمندان ۸۰ ساله و بیشتر، نوبت به واکسیناسیون سنین ۷۵ تا ۸۰ سال خواهد رسید. آن طور که وزارت بهداشتی‌ها تأکید می‌کنند، نوبت جاماندگان از واکسن سوخت نمی‌شود؛ بنابراین هم وطنان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید