نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی بالاخره به زور از روی صندلی کابینه بلند شد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از آن که دولت جدید این رژیم سوگند یاد کرد، در وضعیت بدی گرفتار شد.

نتانیاهو پس از آن دولت جدید رژیم اشغالگر سوگند یاد کرد سر جای خود برگشت و روی یکی از صندلی هایی نشست که برای اعضای کابینه اختصاص دارد اما «یاریف لاوین» عضو ارشد حزب لیکود کنار وی رفت و در گوشش گفت که روی یکی از صندلی هایی بنشیند که برای آنها اختصاص پیدا کرده است. این نخستین بار پس از 12 سال است که نتانیاهو روی صندلی مخالفان می نشیند.

همچنین «یائیر لاپید» به وی نگاه هایی«پر از طعنه» انداخت و وسایلش را از جلوی نتانیاهو کشید و برد.

این در حالی است که پیش از این رادیو اسرائیل به نقل از برخی منابع گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی با برگزاری تدابیر مراسم تحویل قدرت به «نفتالی بنت» نخست وزیر جدید این رژیم بر اساس پروتوکل ها مخالفت کرد.

بنت و نتانیاهو در چارچوب تحویل قدرت نشست برگزار کردند اما بدون برگزاری مراسم رسمی و بر اساس پروتوکل ها که به شکل سنتی در زمان تغییر دولت برگزار می شود.

این در حالی است که همانطور که پیش بینی می شد دوران «بنیامین نتانیاهو» به سر رسید و  پارلمان رژیم صهیونیستی پس از درگیری و تنش های بسیار در نهایت با 60 رای موافق در برابر 59 رای مخالف به کابینه جدید این رژیم به رهبری «نفتالی بنت و یائیر لاپید» رای اعتماد داد. 

در این رای‌ گیری در کنست، پنج نفر از نمایندگاه غایب بودند.

بنت از وزرا و برنامه‌ های کابینه جدید دفاع کرد. حین سخنرانی او، نمایندگان حزب لیکود و دو حزب راست‌گرای دیگر چند بار سر و صدا راه انداختند.

 به این ترتیب نخست وزیری 12 ساله نتانیاهو به پایان رسید و در نهایت نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر جدید سوگند یاد کرد. طبق توافق ائتلافی که نتانیاهو را شکست داد، بنت نخست وزیر می‌ شود، و پس از دو سال آن مسند را به لاپید می‌سپارد.

تصویر چهره درهم ریخته بنیامین نتانیاهو هنگام رای اعتماد پارلمان به کابینه بنت و لاپید و همچنین لحظه خروجش از صحن کنست از دید دوربین ها پنهان نمانده است.

نتانیاهو پس از اعلام تشکیل ائتلاف جدید، از اعضای کنست که به گفته او «با آرای جناح راست» انتخاب شده‌ اند، خواست که با تشکیل کابینه ائتلافی مخالفت کنند.

او در توییتر، ائتلاف مخالف دولتش را «چپ‌ گرا» و «خطرناک» خواند. نتانیاهو پیشتر هم کابینه ائتلافی را «تقلب قرن» خوانده بود و گفته بود که این ائتلاف، رژیم صهیونیستی را به خطر می‌ اندازد.

بنیامین نتانیاهو به‌ رغم پیروزی حزب خودش (لیکود) و به دست آوردن اکثریت کرسی‌ های پارلمان در انتخابات ماه مارس، نتوانست کابینه ائتلافی تشکیل دهد.

همزمان با سقوط نتانیاهو از مقام نخست‌ وزیری، هزاران اسرائیلی در اراضی اشغالی برای جشن و شادی به خیابان‌ ها آمدند.

به دنبال برکناری «بنیامین نتانیاهو» از قدرت در رژیم صهیونیستی و تکیه زدن نفتالی بنت بر کرسی نخست وزیری این رژیم، برخی مقامات در فلسطین و جهان واکنش نشان دادند.

جنبش های جهاد اسلامی فلسطین و حماس نسبت به تشکیل کابینه جدید در رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس با اشاره به تکرار انتخابات در سرزمین های اشغالی آن را بیانگر عمق بحران های سیاسی توصیف کرد که رژیم صهیونیستی در آن به سر می برد.

«فوزی برهوم» سخنگوی این جنبش تاکید کرد : «کابینه اسرائیل به هر شکلی که باشد تغییری در تقابل ما با رژیم اشغالگر به وجود نخواهد آورد. باید در مقابل این رژیم مقاومت کرد و حقوق خود را از آن پس گرفت. این کار با هر وسیله و به هر شکل و نوعی از مقاومت و در مقدمه آن مقاومت مسلحانه انجام می شود.»

«اسماعیل رضوان» یکی از رهبران حماس هم در واکنش این جنبش به انتخاب نفتالی‌ بنت به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ضمن تشریح وظایف وی در قبال پرونده اسرا گفت: «ما در قبال هر کس که نخست وزیر اسرائیل باشد، سیاست مقابله فراگیر را اتخاذ می‌ کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه این امر تا زمانی که چشم‌ انداز ملت خود برای آزادی را محقق کنیم، ادامه خواهد داشت، گفت: نفتالی‌ بنت باید بداند که پرونده تبادل اسرا ارتباطی با هیچ پرونده دیگر از جمله لغو محاصره یا بازسازی نوار غزه ندارد.

اسماعیل رضوان ادامه داد: اگر نخست وزیر جدید اسرائیل می‌ خواهد پرونده تبادل اسرا مختومه شود، باید پاسخگوی خواسته‌ ها و شروط مقاومت قلسطین باشد.

«یوسف الحساینه» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطینی تاکید کرد: تشکیل کابینه جدید آن هم در سایه سیاست های خصمانه ای که بر علیه ملت ما تدارک دیده است و تاکید این کابینه بر توسعه شهرک سازی در مناطق مختلف کرانه باختری و شهر قدس، بیانگر به وجود آمدن چاشنی ها و مین های انفجاری جدیدی در منطقه است که به طور حتم رژیم صهیونیستی از آن مصون نخواهد ماند.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان هم در پیامی گفت: «این یک امر داخلی رژیم اسرائیل است. موضع ما همیشه روشن بوده است، آنچه ما می خواهیم یک کشور فلسطین در مرزهای 1967 با بیت المقدس است.»

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در واکنش گفت: «با تمام احترام، امنیت اسرائیل هرگز به یک نفر وابسته نبود. و هرگز به یک مرد وابسته نخواهد بود.»

«منصور عباس» عضو عرب در کابینه جدید رژیم صهیونیستی هم اظهار داشت: «ما می دانیم که این مرحله خطرات و مشکلات بسیاری دارد که نمی توانیم انکار کنیم، اما فرصت برای ما نیز بزرگ است: تغییر معادله و توازن قدرت در کنست و در دولت آینده.»

«تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا هم در توئیتر نوشت: «من مشتاقانه منتظر همکاری با کابینه جدید برای پیشبرد هدف نهایی صلح پایدار بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها هستم.»

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در این میان واکنش شتابزده ای داشت و از جمله نفرات اولی بود که به پیام تبریکش به نفتالی بنت منتشر شد. او بلافاصله پس از رای گیری کنست در تماس تلفنی به نخست وزیر جدید تبریک گفت و اظهار داشت: «من به نمایندگی از مردم آمریکا، به نخست وزیر نفتالی بنت، نخست وزیر علی البدل و وزیر خارجه و همه اعضای کابینه جدید اسرائیل تبریک می گویم. من مشتاقانه منتظر همکاری با نخست وزیر بنت برای تقویت همه جنبه روابط نزدیک و پایدار دوجانبه هستم. اسرائیل هیچ دوستی بهتر از آمریکا ندارد این پیوند مردم ما را متحد می‌ کند و بیانگر ارزش مشترک و همکاری نزدیک ما است. با همکاری میان ما، اسرائیل هرگز در امنیت خود شاهد خللی نخواهد بود.»

بایدن در انتها مدعی شد: «دولت من کاملا متعهد به همکاری با دولت جدید اسرائیل است تا در زمینه امنیت، ثبات، صلح برای اسرائیل و فلسطین و مردم در سرتاسر منطقه تلاش کنیم.»

نفتالی بنت از حمایت بایدن از رژیمش تشکر کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن تاکید بر این موضوع که واشنگتن برای پیشبرد صلح به همکاری با تل آویو ادامه خواهد داد، گفت: آمریکا در تعهد خود نسبت به تامین امنیت این رژیم ثابت قدم است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما از دولت جدید اسرائیل به گرمی استقبال می‌ کنیم و منتظر همکاری نزدیک با ائتلاف نفتالی بنت-یائیر لاپید هستیم.»

«چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا هم گفت: «بنابراین ، یک دولت جدید اسرائیل وجود دارد. و ما امیدواریم که اکنون بتوانیم مذاکرات جدی برای راه حل دو کشور را آغاز کنیم. من از دولت بایدن می خواهم تا همه تلاش خود را برای گردهم آوردن طرفین و کمک به دستیابی به یک راه حل دو کشوره انجام دهد که در آن هر طرف می تواند در کنار یکدیگر در صلح زندگی کند.»

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا توئیت کرد: «به نخست وزیر نفتالی بنت و به یائیر لاپید جایگزین نخست وزیر و وزیر خارجه تبریک می گویم. به دنبال تقویت مشارکت برای رفاه مشترک و صلح و ثبات منطقه ای پایدار هستیم.»

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هم به سرعت توئیت کرد: «من از طرف انگلیس تبریک می گویم. همزمان با خلاصی از کووید 19، این یک زمان هیجان انگیز است که انگلیس و اسرائیل به کار مشترک برای پیشبرد صلح و رفاه برای همه ادامه می دهند.»

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم توئیت کرد: «با تبریک به نفتالی بنت و یائیر لاپید. ما منتظر همکاری در حوزه های امنیت، تجارت، و تعییرات آب و هوایی هستیم.»

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا هم با تبریک به تشکیل کابینه جدید اسرائیل، نخست وزیر و نخست وزیر علی البدل گفت: «با هم، بیایید راه های تقویت بیشتر روابط بین کانادا و اسرائیل را بررسی کنیم.»

«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش نیز در پیامی جداگانه از طریق توییتر گفت: «به نخست نفتالی بنت و نخست وزیر علی البدل یائیر لاپید برای تشکیل دولت تبریک می گویم. مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستم. »

در همین اثنا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پیامی که توسط «اولریش دمر» سخنگویش در توئیتر منتشر شد، با تبریک به کابینه جدید گفت: «دوستی آلمان و اسرائیل استثنایی است و ما می خواهیم آن را تقویت کنیم. با این دیدگاه، ما در انتظار همکاری نزدیک با شما هستیم.»

پس از رای اعتماد کنست به نفتالی بنت، وی مراسم سوگند را برگزار کرد تا به 12 سال دوران نخست وزیری نتانیاهو پایان داده و به عنوان دومین نخست وزیر جایگزین در تاریخ رژیم صهیونیستی لقب بگیرد.

از این پس نتانیاهو در کنست، ریاست احزاب مخالف کابینه را بر عهده خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.