پوتین در یک همایش اقتصادی و در آستانه دیدار با همتای آمریکایی اش، اظهارات تندی را علیه این کشور بر زبان آورد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین در آستانه دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود به انتقاد از این کشور پرداخت.

رئیس‌ جمهور روسیه در نشست مجمع اقتصادی بین‌ المللی سن پترزبورگ نسبت به تصور آمریکا از قدرت داشتن در برابر تهدید‌های کشور‌های دیگر جهان واکنش نشان داد، آن را تصوری نادرست دانست و اعلام کرد: «آمریکا به اشتباه فکر می‌ کند قدرت از بین بردن تهدید‌های دیگر کشور‌ها را دارد. این اشتباه است.»

او در ادامه به نقل از رئیس‌ جمهور آمریکا گفت: «ما از سوی کنگره درباره برخی تهدید‌های خارجی می‌ شنویم. همه این تهدید‌ها در راستای روند سیاسی آمریکا انجام می‌ شود.»

پوتین در ادامه گفت: «مقامات آمریکا فکر می‌ کنند کشورشان از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی به‌گونه‌ ای است که می‌ توانند با هر اقدامی مقابله کنند. مشکل چنین جوامعی این است که آنها فکر می‌ کنند به اندازه‌ ای قدرتمند هستند که اگر اشتباه کنند مسئله‌ ای پیش نمی‌ آید.»

وی در ادامه افزود: «ما در حال حاضر با چنین مردمی معامله می‌ کنیم، اما با جنگ تهدیدشان می‌ کنیم و مشکلات را به جایی خواهیم رساند که دیگر نتوان آن را حل کرد.»

پوتین در ادامه آمریکا را به کاربرد استاندارد دوگانه در برخورد با مهاجمان به ساختمان کنگره متهم کرد و گفت آمریکا درحالی که برخورد دولت های خارجی با تظاهرات ضددولتی را محکوم می کند، شهروندانش را به دلیل مطرح کردن خواسته های سیاسی خود مورد محاکمه قرار داده است.

پوتین با انتقاد از محکومیت سرکوب تظاهرات ضددولتی در بلاروس به وسیله آمریکا، این کشور را متهم کرد که به طور ناعادلانه ای به تظاهرات کنندگانی که به ساختمان کنگره در واشنگتن حمله کردند، برخورد کرده است.

در ششم ژانویه امسال در حالی که کنگره آمریکا در حال بررسی صحت انتخابات ریاست جمهوری بود،‌ هزاران نفر از هواداران ترامپ در اعتراض به آنچه تقلب در انتخابات نامیدند، به ساختمان کنگره هجوم بردند. نزدیک به 500 نفر به ظن شرکت در هجوم به کنگره بازداشت شده اند که بیشتر آنها تا زمان برگزاری محاکمه آزاد شده اند.

پوتین گفت:‌«آنها گروهی دزد و شورشی نبودند ... این مردم با خواسته های سیاسی به کنگره آمده بودند.»

مجری همایش به طعنه با اشاره این سخنان پوتین به او گفت این سخنان می تواند منجر به حذفش از شبکه های اجتماعی در آمریکا شود. وی در پاسخ گفت برایش اهمیت ندارد که در جایی بخواهند از حضورش در شبکه های اجتماعی جلوگیری کنند.

پوتین همچنین گفته های مقام های آمریکایی درباره دخالت روسیه در حملات سایبری به شرکت های بزرگ را رد کرد. او همچنین مداخله کشورش در انتخابات آمریکا را تکذیب کرد.

این سخنان پوتین تنها چند روز پیش از نشست او با جو بایدن همتای آمریکایی‌ اش، در ژنو بیان شده است. به‌ تازگی کاخ سفید جدول برنامه‌ های سفر جو بایدن به کشور‌های اروپایی در روز‌های آینده را منتشر کرد. بنابراین رئیس‌ جمهور آمریکا در تاریخ 16 ژوئن با ولادیمیر پوتین در ژنو پایتخت سوئیس دیدار خواهد کرد.

 پوتین اعلام کرده است: «درصورتی که جلسه‌ ای با بایدن داشته باشیم موضوع بحث دو طرف، ثبات استراتژیک، تنظیم منازعات بین‌ المللی، روند خلع سلاح، مبارزه با تروریسم، مبارزه با شیوع کرونا و مسائل زیست‌ محیطی خواهد بود.»

به گفته پوتین او انتظار دستاورد مهمی از دیدار آتی خود با جو بایدن ندارد.

رئیس‌ جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش در این همایش در موضوعی غیرمرتبط با آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره از دست دادن «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان بعد از ترک پستش گفت: مسلما! نمی‌ دانم چه کسی جانشین او خواهد شد. ما روابط حرفه‌ ای خوبی داشتیم و او برای من از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. رئیس‌ جمهور روسیه با تقدیر از مرکل او را یک سیاستمدار کهنه‌ کار، شخصی صریح و رک، محکم و قادر به دفاع از مواضعش توصیف کرد.

پوتین ابراز امیدواری کرد که روابط روسیه با دولت بعدی آلمان به همین میزان باثبات باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.