متخصص مشهور بیماری عفونی در آمریکا نظریه جدیدی درباره منشأ ویروس کرونا مطرح کرد.

 به گزارش جماران، «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری عفونی در آمریکا می گوید برای او «کاملا قابل تصور» است که منشاء بیماری همه گیر «کووید ۱۹» همان ویروسی باشد که منجر به مرگ سه معدنچی در چین پس از بازدید آنها از یک غار در سال ۲۰۱۲ شد.

این سه معدنچی بر اثر ابتلا به گونه ای از ویروس کرونا جان باختند که نزدیکترین ساختار ژنتیکی را با ویروس «سارس کوو ۲» (SARS-CoV-2) دارد. شیوع ویروس «سارس کوو ۲» عامل همه گیری بیماری «کووید ۱۹» در سطح جهان است. غاری که این معدنچیان وارد آن شده بودند محل زندگی خفاش ها بود.

آنتونی فائوچی که اکنون به عنوان مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در امور پزشکی فعالیت می کند روز پنجشنبه از چین خواست که پرونده پزشکی این معدنچیان را منتشر کند. او همچنین خواستار انتشار پرونده پزشکی گروهی از محققان در انستیتوی ویروس شناسی شهر ووهان در چین شد. روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا گزارش داده بود که گروهی از دانشمندان فعال در این موسسه تحقیقاتی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ با بروز علائمی مشابه علائم «کووید ۱۹» بیمار شده بودند.

به گزارش یورونیوز،مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری عفونی در آمریکا گفت: «این کاملا قابل تصور است که منشاء "سارس کوو ۲" همان غار [محل بازدید معدنچیان] باشد و به این ترتیب یا به صورت طبیعی شیوع پیدا کرده و یا [ویروس] به آزمایشگاه رفته است.»

مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در امور پزشکی در عین حال اظهار داشت که از نظر او خروج ویروس از آزمایشگاه محتمل ترین سناریو برای آغاز همه گیری «کووید ۱۹» نیست. آنتونی فائوچی گفت: «همواره برداشتم این بود که محتمل ترین حالت با توجه به تجربه مان با سارس، مرس، ابولا، اچ آی وی، آنفلوانزای پرندگان و همه گیری آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ انتقال [ویروس] از طریق گونه های حیوانات است.»

احتمال خروج ویروس کرونا از آزمایشگاه طی هفته های گذشته بار دیگر در رسانه های آمریکا مطرح شده است. رئیس جمهور این کشور به نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده ۹۰ روز مهلت داده است تا منشاء همه گیری ویروس کرونا را بیشتر بررسی کنند.

 

 

گواهینامه دیجیتال کووید

صدور پاسپورت کرونا یا بطور دقیق‌تر «گواهینامه دیجیتال کووید» در حاضر حال در هفت کشور اروپایی آغاز شده است و شهروندان این کشورها می‌توانند به راحتی به سراسر اتحادیه اروپا سفر کنند.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا، هفت کشور بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان هم اکنون یه سیستم صدور این گواهینامه‌ها متصل شده‌ و صدور اولین گواهینامه‌ها را آغاز کرده‌اند.

سایر کشورهای عضو این اتحادیه نیز به‌تدریج به این سیستم خواهند پیوست.

این گواهینامه که هم بصورت دیجیتال و هم کاغذی در دسترس است، بطور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

برنامه اتحادیه اروپا این است که «یک سیستم واحد» را برای تسهیل سفر ایمن در سراسر این اتحادیه آنهم از طریق بررسی وضعیت سلامت شهروندان به اجرا بگذارد. در چهارچوب این برنامه، شهروندان در صورت داشتن یکی از سه شرط «انجام واکسیناسیون، داشتن نتیجه منفی آزمایش کرونا یا اثبات بهبودی پس از ابتلا به این بیماری» می‌توانند به دیگر کشورها سفر کنند.

بنا بر گزارش کمیسیون اروپا بیش از ۲۰ کشور در ماه گذشته این سیستم را که پس از حصول توافق میان پارلمان اروپا و شورای تنظیم مقررات راه اندازی شده، با موفقیت آزمایش کرده‌اند.

آلبرتو آلماننو، استاد حقوق اتحادیه اروپا در دانشکده مطالعات بازرگانی پاریس «HEC» به یورونیوز می‌گوید: «اجرای این سیستم، آزمونی برای سنجش سطح همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه است. بویژه آنکه بسیاری از آنها سعی کرده بودند در دوران شیوع ویروس کرونا، برای قوانین داخلی خود در مقایسه با قوانین اتحادیه، وزن و اعتبار بیشتری قائل شوند.»

او می‌افزاید: «به یاد داشته باشیم که شرایط صدور به این گواهینامه ممکن است از یک کشور به کشور دیگر تغییر کند؛ بویژه آنکه هر کشوری بطور مستقل در این باره که چه کسی باید واکسینه شود و چه کسی آزمایش کرونا بدهد تصمیم خواهد گرفت. هر کشوری هم این حق را برای خود قائل است که احتمالا چنین گواهینامه‌ای را رد کند. بنابراین عدم هماهنگی میان کشورها ممکن است باعث ایجاد سردرگمی و مشکلات غیرقابل پیش‌بینی بسیاری شود.»

کمیسیون اروپا امیدوار است که ۷۰ درصد از جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری این اتحادیه تا پایان ماه ژوئیه دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کنند.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون روز چهارشنبه اعلام کرد از آنجا که تا کنون بیش از ۲۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده، با ادامه این برنامه، اتحادیه اروپا به این هدف خود خواهد رسید.

بروکسل پیش از این اعلام کرده بود که همه مسافران کشورهای ثالث، چنانچه از واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا استفاده کرده و بطور کامل واکسینه شده باشند نیز می‌توانند بدون نیاز به سپری کردن دورۀ قرنطینه به قاره اروپا سفر کنند.

اتحادیه اروپا تا این مرحله استفاده از چهار واکسن آسترازنکا‌-آکسفورد، فایزر‌-بیون‌تک، مدرنا و جانسون اند جانسون را تایید کرده است.

تا کنون بیش از ۳۸ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا دست‌کم یک دوز از واکسن‌های ضد کرونا را دریافت کرده‌اند. این میزان در ایالات متحده ۵۰.۳ درصد، در کانادا ۵۷.۷ درصد، در  انگلیس ۵۸.۱ درصد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.