جوانان فلسطینی نوار غزه جنوب سرزمین های اشغالی را به آتش کشیدند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، منابع اسرائیلی اعلام کردند که در مناطق غلاف غزه در جنوب سرزمین های اشغالی  در پی فرستادن بالن های آتش زا توسط فلسطینی ها از نوار غزه،40 آتش سوزی به وقوع پیوسته است.

مسئولان اسرائیلی مدعی شدند که بیشتر آتش سوزی ها در علفزارها رخ داده است به استثنای یک آتش سوزی که در یک گندمزار رخ داده است و آتش سوزی های مشکوکی نیز رخ داده است که تحقیقات درباره آنها در جریان است.

وبسایت اسرائیل24 نیز نوشت که حرکت قطارها بین شهرهای «اشکلون» و «نیتفوت» در جنوب سرزمین های اشغالی به دلیل بالنی که حامل مواد منفجره بود و روی خط راه آهن منفجر شد متوقف شد و ایستگاه قطارها در شهر«سدیروت» نیز بسته شد. 

حمله مبارزان فلسطینی به جنوب سرزمین های اشغالی با استفاده از بالن های آتش زا در پی یورش وحشیانه نیروهای اشغالگر به نمازگزاران در مسجد الاقصی و تلاش شهرک نشینان یهودی برای اخراج فلسطینی ها از خانه های شان در محله شیخ جراح در قدس اشغالی آغاز شده است.

در تحولی دیگر، صبح امروز دوشنبه در پی حمله شهرک نشینان یهودی به محله«شیخ جراح» در قدس اشغالی و تلاش برای ورود به آن درگیری شدیدی میان فلسطینیان و اشغالگران به وقوع پیوست.

خبرگزاری فلسطینی «معا» گزارش داد که نیروهای اشغالگر  به شماری از ساکنان شهر قدس اشغالی که صبح امروز به سمت محله شیخ جراح در پی حمله شهرک نشینان به آن رفته بودند حمله کرد و به سمت آنها بمب های صوتی و گلوله های پلاسیتیکی شلیک کرد و با آبپاش ها تلاش کرد جلوی رفتن آنها به شیخ جراح را بگیرد.

جوانان فلسطینی نیز ورودی های اصلی محله شیخ جراح را با سطل زباله و سنگ بستند تا از ورود شهرک نشینان به آن جلوگیری کنند.

شهرک نشینان یهودی همچنین نیمه شب گذشته به محله «شعفاط» در قدس اشغالی حمله کردند اما جوانان فلسطینی با آنها مقابله کرده و از ورود آنها به این محله جلوگیری کردند.

قدس شرقی طی ماه مبارک رمضان شاهد درگیری های شدید فلسطینان با نیروهای اشغالگر و شهرک نشینان یهودی است.

در همین حال،  جمعیت هلال احمر فلسطین از زخمی شدن 14 فلسطینی در این درگیری ها خبر داد.

شایان ذکر است که انجمن های شهرک سازی رژیم صهیونیستی درصدد تبعید 500 فلسطینی ساکن 28 باب خانه در محله شیخ جراح هستند. 

در تحولی دیگر،در ادامه تحرکات و تظاهرات فلسطینیان ساکن شهرهای منطقه اشغالی 48 به نشانه حمایت از بیت المقدس و مسجد مبارک الاقصی و پشتیبانی از اهالی محله شیخ جراح واقع در قدس، فلسطینیان ساکن شهر حیفا تظاهرات کردند. 

شرکت کنندگان در تظاهرات با حمل پرچم های فلسطینی و سر دادن شعارهایی خواستار برچیده شدن اشغالگری و حمایت و پشتیبانی از فلسطینیان ساکن محله شیخ جراح شدند. 

در تقاطع البعنه و دیرالاسد تعدادی از تظاهرات کنندگان دست به نشانه حمایت از قدس و مسجد مبارک الاقصی تجمع کرده و پارچه نوشته هایی با محکومیت تجاوزات ارتش صهیونیستی علیه فلسطینیان در دست گرفتند.

برخی منابع محلی گزارش دادند که درگیریی هایی میان تظاهرات کنندگان و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

در تقاطع الطیره ده ها تن از فلسطینیان با برپایی تظاهراتی همبستگی خود با فلسطینیان ساکن قدس و محله شیخ جراح را به نمایش گذاشتند. 

کمیته پیگیری امور فلسطینیان ساکن منطقه 48 پیشتر خواستار تظاهرات گسترده فلسطینیان ساکن شهرها و شهرک های مختلف منطقه اشغالی 48 و عزیمت فلسطینیان در قالب هیات ها به شهر قدس و محله شیخ جراح و حضور دایمی و گسترده در مسجد الاقصی شده بود. این درخواست پس از تشدید تجاوزات ارتش صهیونیستی علیه بیت المقدس صورت گرفت.

برخی منابع نیز گزارش دادند که نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیست شب گذشته بار دیگر به نمازگزاران و روزه داران فلسطینی در قدس اشغالی حمله کردند.

 هزاران فلسطینی از سرزمین های اشغالی 1948 و کرانه باختری روز شنبه برای اعتکاف در مسجد الاقصی و دفاع از آن در برابر اشغالگران اسرائیلی راهی قدس شریف شدند که بسیاری از آن ها با ممانعت نظامیان اسرائیلی مواجه شدند و اشغالگران اجازه ورود اتوبوس های حامل آنان به قدس را ندادند، اما با این حال آن ها پای پیاده خود را به مسجد الاقصی رساندند.

نماز تراویح شب گذشته با حضور بیش از 90 هزار فلسطینی در مسجد مبارک الاقصی برگزار شد.

نظامیان اشغالگر اسرائیلی به نمازگزارن فلسطینی در منطقه باب العامود، محله شیخ جراح و محوطه های مسجد الاقصی یورش برده و به طرز وحشیانه ای با شلیک گلوله، گاز اشک آور و نارنجک های صوتی اقدام به سرکوب آنان کردند.

هلال احمر فلسطین تا این لحظه شمار مجروحان را نزدیک به 100 نفر اعلام کرده که بسیاری از آن ها به بیمارستان انتقال داده شدند.

همزمان با قدس اشغالی، بسیاری از شهرهای کرانه باختری و نوار غزه نیز به صحنه درگیری شدیدی فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی در حمایت از ساکنان قدس تبدیل شده است.

در این درگیری ها نیز تاکنون ده ها نفر زخمی و عده ای هم بازداشت شدند.

در تحولی جدید،منابع محلی از حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در شرق رفح در نوار غزه در واکنش به حملات راکتی از این منطقه خبر داده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به آنچه "حملات راکتی از سمت غزه" خوانده است به چندین نقطه در مناطق مرزی غزه با فلسطین اشغالی حمله کرد.

براساس گزارش منابع محلی، نظامیان رژیم صهیونیستی با جنگنده یا حملات توپخانه‌ای به مناطقی در شرق رفح حمله کرده‌اند.

شبکه قدس نیوز اما گزارش داده است توپخانه رژیم صهیونیستی در حال گلوله باران مناطقی در رفح و بیت لاهیا است.

شامگاه یک شنبه خبرگزاری های فلسطینی از به صدا در آمدن آژیر خطر در تمامی شهرک‌های صهیونیستی اطراف غزه خبر داده بود.

صهیونیست‌ها پیش از آن، از شلیک چند راکت از نوار غزه به سوی شهرک‌های صهیونیستی اطراف غزه خبر دادند.

ارتش رژیم صهیونیستی هم مدعی شد که سامانه گنبد آهنین دست کم 4 راکت را که از غزه شلیک شده رهگیری کرده است.

از سوی دیگر،وزارت امورخارجه اردن یکشنبه شب در اعتراض به اقدامات هتاکانه رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی، کاردار این رژیم در امان را احضار کرد.

به گزارش رسانه‌های اردنی، امان همچنین تعدی‌های اخیر به ساحت مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی به ویژه در منطقه "شیح جراح" در قدس شرقی را محکوم کرد.

یوسف البطاینه دبیرکل وزارت امورخارجه اردن به کاردار اسرائیل اعلام کرد، اقدامات اخیر این رژیم نقض آشکار حقوق بین‌الملل و وضعیت تاریخی و حقوقی در سرزمین‌های اشغالی است و این اقدامات باید فورا متوقف شود.

وی نسبت به پیامدهای ناشی از ادامه این گونه اقدامات هتاکانه و تحریکات و تشدید تنش‌ها هشدار داد.

البطاینه گفت: رفتار پلیس اسرائیل تحریک‌آمیز، مردود و محکوم است و باید به حرمت مسجد الحرام و آزادی نمازگزاران و عدم تعدی به آنان احترام گذاشت.

دبیرکل وزارت خارجه اردن همچنین اقدامات مجرمانه اسرائیل علیه ساحت مقدس مسجد الاقصی را خدشه دار کردن احساسات مسلمان در سراسر جهان دانست.

البطاینه از کاردار اسرائیل خواست که پیام اردن را به مقام‌های ارشد این رژیم منتقل کرده و و براساس حقوق بین‌الملل به تعهدات خود متعهد باشند و اقدامات هتاکانه و تعدی به مسجد الاقصی و ساکنان قدس را متوقف کنند.

پیش از این نیز اردن به عنوان کشوری که اداره اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در بیت المقدس را بر عهده دارد، اعلام کرد:اسراییل باید " از اقدامات تجاوزکارانه‌اش و هتک حرمت مسجد الاقصی و آزادی نمازگزاران و وضعیت موجود تاریخی و قانونی آن دست بردارد. "

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.