واکسن آسترازنکا که استفاده از آن در برخی کشورهای اروپایی معلق شده است همچنان قربانی می دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، اداره استفاده از دارو در استرالیا اعلام کرد که 5 مورد خون لختگی ثبت کرده است که احتمالا با واکسیناسیون ضد کرونا با استفاده از واکسن «آسترازنکا»مرتبط هستند.

این اداره تأکید کرد که با ثبت این 5 مورد جدید تعداد موارد خون لختگی بعد از تزریق واکسن آسترازنکا در استرالیا به 11 مورد افزایش یافت.

این اداره استرالیایی در ادامه تصریح کرد که تا 2ماه می نزدیک به 1.4میلیون دوز شرکت آسترازنکا در این کشور تزریق شده است.

این در حالی است که  سی تی وی نیوز روز گذشته گزارش داد که منطقه «آلبراتا» در کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که اولین مورد فوتی در اثر تزریق واکسن ضد کرونای«آسترازنکا»را ثبت کرده است. با ثبت این مورد تعداد موارد فوتی در اثر تزریق آسترازنکا در کانادا به دو مورد رسید.

یک زن پنجاه ساله در آلبرتا پس از تزریق واکسن ضد کرونای آسترازنکا در اثر عوارض این واکسن جان خود را از دست داد .پیش از این یک زن 55 ساله در منطقه «کبک» در 27 آوریل پس از تزریق واکسن آسترازنکا جان خود را از دست داده بود.

از سوی دیگر، چند روز پیش خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که گزارش کالبد شکافی یک دانشجوی پزشکی در شهر نانت فرانسه که پس از دریافت واکسن آسترازنکا به دلیل خونریزی داخلی درگذشت فرضیه ارتباط احتمالی میان تزریق این واکسن ضد کرونای تولید مشترک دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی سوئدی با مرگ فرد یاد شده را تقویت می‌کند.

اتیِن بواتین، وکیل خانواده این دانشجوی فرانسوی که ماه مارس گذشته ده روز پس از دریافت واکسن آسترازنکا در شهر نانت درگذشت با اعلام این مطلب به خبرگزاری فرانسه گفت: «گزارش کارشناسی کالبدشناسی نشان می‌دهد که علت مرگ ترومبوز شکمی است که به دلیل خون‌لختگی‌های تازه در ناحیه طحال ایجاد شده بود.»

به گفته این حقوقدان فرانسوی در گزارش کالبدشکافی به هیچ موردی از عفونت، سرطان،‌ تومور و یا تاثیر ویروسی که سبب خون‌لختگی شود، اشاره نشده است.

خانم بواتین در ادامه تصریح کرد که در گزارش کالبدشکافی به صراحت از تزریق واکسن آسترازنکا به عنوان علت مرگ یاد نشده اما این گزارش در عین حال با رد شماری از دلایل احتمالی برای ایجاد خون‌لختگی و به تبع آن مرگ دانشجو، فرضیه ارتباط علت و معلولی میان تزریق واکسن و وقوع مرگ را تقویت کرده است.

آنتونی.آر دانشجوی ۲۴ ساله فرانسوی که در شهر نانت رشته پزشکی می‌خواند روز ۱۸ مارس گذشته در پی خونریزی داخلی از ناحیه شکم درگذشت؛ وی روز هشتم مارس با محصول دارویی ضد کرونای شرکت آسترازنکا واکسینه شده بود.

فرانس پرس در گزارش خود آورده است که در پی شکایت خانواده‌های افرادی که پس از دریافت واکسن آسترازنکا جان باخته‌اند ، بخش بهداشت عمومی دادستانی پاریس سه تحقیق مجزا را در همین ارتباط آغاز کرده است.

شکایت‌های مرتبط با این ماجرا تاکنون در سه شهر تولوز، پاریس و نانت به دادگاه تسلیم شده و تحقیقات اولیه پیش‌تر توسط دادستان‌های محلی در این سه شهر انجام شده بود.

پیش تر نیز گزارش ها از مرگ یک زن سی و هشت ساله پس از دریافت دوز اول آستارازنکا در شهر تولوز خبر داده بودند.

بخش بهداشت عمومی دادستانی پاریس که از صلاحیت لازم برای انجام تحقیقات در مورد تخلفات بسیار پیچیده مرتبط با یک محصول دارویی و بهداشتی برخوردار است پرونده سه شکایت یاد شده را در دست گرفته و تحقیقات اولیه با سرفصل «قتل غیرعمد» را در این زمینه آغاز کرده است.

وکیل دانشجوی درگذشته پزشکی در شهر نانت می‌گوید پس از دریافت گزارش کالبدشکافی، قدم بعدی پیگیری‌ تحقیقات از نقطه نظر پزشکی و حقوقی پیش از درخواست ارجاع پرونده نزد یک قاضی ذی‌صلاح است.

این وکیل دادگستری همچنین یادآور شده که گزارش کالبدشکافی یک مدد کار اجتماعی ۳۸ ساله که پس از دریافت واکسن آسترازنکا در شهر تولوز درگذشت نیز هفته آینده آماده می‌شود.

خانم بواتین همچنین می‌گوید که پانزده مورد مرگ پس از دریافت واکسن آسترازنکا در فرانسه گزارش شده که اغلب به افراد زیر شصت سال مربوط می‌شود.

استفاده از واکسن ضد کرونای آسترازنکا به دلیل گزارش‌های متعدد خون‌لختگی پس از دریافت آن در بسیاری از کشورهای اروپایی با محدودیت‌هایی همراه شده است.

دانمارک به کلی از این واکسن استفاده نمی‌کند و در برخی کشورها نظیر فرانسه محدودیت‌های سنی برای دریافت این واکسن قائل شده‌‌اند.

 

 

لغو حق مالکیت معنوی واکسن های کرونا

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه پنج مه (۱۵ اردیبهشت) اعلام کرد که از لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹ حمایت می‌کند.

«کاترین تای» نماینده تجاری ایالت متحده آمریکا، در حالی که سازمان تجارت جهانی در مورد احتمال لغو موقت حمایت از مالکیت معنوی واکسن‌های نجات دهنده سخن گفته است، موضع دولت را اعلام کرد: «دولت [بایدن] به شدت به حفاظت از حق مالکیت معنوی اعتقاد دارد اما در خدمت برای پایان دادن به همه‌گیری کرونا، از لغو این موضوع برای واکسن‌های کووید-۱۹ حمایت می‌کند.»

وی افزود: «این یک بحران بهداشت جهانی است و شرایط فوق‌العاده همه‌گیری کووید-۱۹ خواستار اقدامات فوق‌العاده است.»

وی در عین حال هشدار داد که در این موضوع «اجماع» جهانی مورد نیاز است تا حمایت‌های تحت قوانین سازمان تجارت جهانی در این موضوع لغو شود البته مقامات آمریکایی تاکید کردند که این موضوع تاثیر فوری در عرضه جهانی واکسن‌های کووید نخواهد داشت.

«تدروس ادهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تصمیم ایالات متحده آمریکا را «تاریخی» توصیف کرد که «یک لحظه مهم را در مبارزه با کووید-۱۹» رقم می‌زند.

بیانیه تای ساعاتی پس از سخنان نگوزی اکنجو–ایوه‌آلا، رئیس سازمان تجارت جهانی در جلسه غیرعلنی در جمع سفرای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه منتشر شد، جلسه‌ای که در آن این کشورها درباره موضوع لغو مالکیت معنوی واکسن‌های ضد کرونا اختلاف داشتند اما درباره لزوم دسترسی گسترده به درمان‌های بیماری کووید-۱۹ توافق دارند.

 

توییت رئیس سازمان جهانی بهداشت

شورای عمومی سازمان تجارت جهانی موضوع لغو حمایت از مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹ را که آفریقای جنوبی و هند برای نخستین بار در ماه اکتبر پیشنهاد دادند، مطرح کرد. این ایده در میان برخی از قانونگذاران مورد حمایت قرار گرفته است.

بیش از ۱۰۰ کشور از این ایده حمایت کرده‌اند و گروهی شامل ۱۱۰ عضو کنگره آمریکا که همه از حزب دموکرات هستند ماه گذشته نامه‌ای به جو بایدن نوشتند تا او را به حمایت از این معافیت فراخوانند.

 

مخالفان چه نظری دارند؟

با این حال مخالفان که اغلب در حوزه صنعت هستند می‌گویند که معافیت در این زمینه تاثیری ندارد. آن‌ها اصرار دارند که فرآیند تولید واکسن کرونا پیچیده است و لغو مالکیت معنوی نمی‌تواند میزان تولید واکسن را افزایش داد. آن‌ها همچنین می‌گویند لغو حمایت از مالکیت معنوی در این موضوع می‌تواند به نوآوری‌ها در آینده آسیب برساند.

استفان اوبل، رئیس و مدیرعامل تحقیقات دارویی و تولیدکنندگان آمریکایی در این زمینه گفت: «تصمیم ایالات متحده باعث ایجاد سردرگمی بین شرکای بخش دولتی و خصوصی خواهد شد و تولید واکسن‌های تقلبی را تقویت می‌کند.»

دکتر میشل مک‌موری هیث، مدیرعامل سازمان تجاری نوآوری بیوتکنولوژی در بیانیه‌ای گفت که این تصمیم انگیزه‌های تولید واکسن و درمان‌ برای بیماری‌های همه گیر آینده را تضعیف می‌کند.

وی افزود: «تحویل یک کتاب دستورالعمل به کشورهای نیازمند بدون ارائه مواد اولیه، ضمانت‌ها و نیروی کار مورد نیاز، کمکی به افرادی که منتظر واکسن هستند نخواهد کرد.»

پس از این اظهارات سهام شرکت‌های آسترازنکا، فایزر و جانسون‌اندجانسون کمتر از یک درصد کاهش یافت اما سهام شرکت مدرنا که واکسن تنها محصول این شرکت است در معاملات بعد از ظهر ۶.۲ درصد سقوط کرد.

کیت راکول، سخنگوی سازمان تجارت جهانی گفت پیش بینی می‌شود که بخش مالکیت معنوی این سازمان در اواخر این ماه و قبل از جلسه رسمی هشتم و نهم ژوئن، پیشنهاد معافیت را قبول کند. این بدان معناست که هر توافق نهایی در بهترین حالت ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

تاکنون بیش از ۱.۲ میلیارد دُز واکسن در سراسر جهان تزریق شده است اما سهم کشورهای کمتر توسعه یافته کمتر از یک درصد بوده است.

 

 

نشست گروه 7 درسیه وحشت از کرونا

نخستین نشست حضوری گروه ۷ که پس از دو سال از روز چهارشنبه ۵ مه (۱۵ تردیبهشت) در لندن، پایتخت انگلیس برگزار می‌شود، تحت‌الشعاع ابتلای نمایندگان هند به کرونا قرار گرفت.

«سوبارامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند با اعلام این که نتیجه آزمایش کووید دو نفر از هیئت اعزامی این کشور مثبت در آمده است، گفت که به همین دلیل کل اعضای این هیئت در حال حاضر به اجبار قرنطینه شده‌اند.

غرب به نشست اعضای هفت کشور صنعتی جهان، «جی۷» به میزبانی انگلیس که سه روز به طول می‌انجامد، به عنوان آغازی برای دیپلماسی رو در رو و نیز فرصتی برای نشان دادن جبهه متحد خود در برابر تهدیدات چین و روسیه می‌نگرد. آمریکا و شش کشور صنعتی متحدش یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و ژاپن اعضای گروه ۷ هستند و اتحادیه اروپا نیز در این تشکل به عنوان ناظر حضور دارد.

هند که در حال حاضر شاهد شدیدترین روند افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در جهان است، به عنوان میهمان در نشست این دوره گروه ۷ حضور یافته است. نمایندگان این کشور قرار بود عصر سه شنبه و نیز در تمام روز چهارشنبه در جلسات شرکت کنند.

وزیر خارجه هند روز چهارشنبه در توییتر خود نوشت: «عصر دیروز از قرار گرفتن در معرض موارد مثبت کووید مطلع شدیم.»

وی همچنین گفته است: «به منظور رعایت شدید جوانب احتیاطی و همچنین به دلیل ملاحظه حال دیگران، تصمیم گرفتم که تعاملات خود را در حالت مجازی انجام دهم. در مورد جلسه جی۷ امروز نیز چنین خواهد شد.»

این نشست در واقع جلسه‌ای ندارکاتی و مقدمه اجلاس اصلی گروه ۷ است که قرار است در ماه ژوئن با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رهبران دیگر کشورها در یک استراحتگاه روستایی در انگلیس برگزار شود. این نخستین سفر بایدن به اروپا از زمان روی کار آمدن وی در ماه ژانویه خواهد بود.

به گزارش یورونیوز، یک مقام انگلیسی نیز خبر مثبت بودن آزمایش کرونای دو عضو هیئت هندی را تأیید کرد و گفت کل اعضای این هیئت در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند. این افراد بر پایه قوانین انگلیس، نیاز به یک دوره ۱۰ روزه قرنطینه دارند.

هیئت هندی پیش روز چهارشنبه در محل اصلی اجلاس در کاخ لنکستر لندن شرکت نکردند و بنابراین جلسات برنامه‌ریزی شده برای این روز طبق برنامه پیش رفت.

«بوریس جانسونم نخست وزیر انگلیس در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به آزمایش مثبت نمایندگان هند، برگزاری نشست به صورت حضوری اشتباه نبوده است، گفت: «من فکر می‌کنم در جایگاه دولت، باید تا حد امکان برای ادامه فعالیت‌ها تلاش کرد.»

جانسون همچنین گفت که در روز چهارشنبه از طریق شبکه زوم با وزیر خارجه هند صحبت می‌کند.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هنگام ورود به محل برگزاری نشست در روز چهارشنبه با سایر حاضر در جلسه اعضای گروه ۷ با لمس مشت یا آرنج به خوشامدگویی و احوالپرسی با آنها پرداخت.

در تصاویری که از داخل محل برگزاری نشست بزرگ در کاخ لنکستر در روز سه شنبه منتشر شد، واقعیت دیپلماسی در عصر کرونا بیشتر آشکار گردید. در این تصاویر نمایندگان کشورها در حالی دیده شدند که با صفحه‌های پلاستیکی از هم جدا شده بودند و عکس گروهی وزرا نیز با رعایت فاصله دو متری از یکدیگر گرفته شد.

در تصاویر پیروز جایشانکار نیز در حال دیدار با «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس دیده شد. اما ظاهرا پاتل نیازی به قرنطینه نداشته است زیرا آن جلسه مطابق مقررات دقیق بهداشتی برگزار شده بود و هر دو وزیر نیز ماسک بر صورت داشتند.

هند با آن که عضو گروه ۷ نیست اما انگلیس این کشور را به همراه استرالیا، آفریقای جنوبی و کره جنوبی به اجلاس این هفته دعوت کرده است.

 

ثبت واکسن اسپوتنیک لایت

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که واکسن «اسپوتنیک لایت» آماده برای ثبت است.

به گزارش اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک لایت آماده برای ثبت است.

«تاتیانا گولیکوا» معاون نخست وزیر روسیه نیز در این خصوص گفت: واکسن کرونای اسپوتنیک لایت پس از ثبت، در اختیار افراد ۱۸ تا ۶۰ سال برای ترزیق قرار می گیرد.

 

 

وخامت اوضاع در هند

شمار جان باختگان کرونا در شبانه‌روز گذشته به ۳ هزار و ۹۸۰ نفر در هند گزارش شده و به این ترتیب آمار کل مرگ و میر ناشی از کرونا از ابتدای شیوع تا کنون در هند به ۲۳۰ هزار و ۱۶۸ مورد رسیده است.

همچنین بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده در روز پنجشنبه، شمار موارد ابتلا به کرونا در همین مدت نیز ۴۱۲ هزار نفر اعلام شده است. به این ترتیب تعداد کل مبتلایان از مرز ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌گذرد.

این رکورد جدید پس از چند روز کاهش تعداد موارد ابتلا ثبت شده است. البته برخی کارشناسان معتقدند که هر دو رقم از میزان واقعی کمتر است. آن‌ها همچنین بر این نظر هستند که کندی روند مهار کرونا و سرعت گسترش بیماری در هند، وضعیت را بحرانی تر خواهد کرد.

کی ویجی راگاوان، مشاور اصلی علمی دولت هند روز گذشته هشدار داد که موج سوم این بیماری با توجه به تعداد بالای مبتلایان اجتناب ناپذیر است. او در ادامه با بیان اینکه زمان موج سوم مشخص نیست، گفت: «ما باید برای موج‌های جدید آماده شویم.»

هشدار در مورد موج سوم کرونا در هند در حالی است که افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا از اواخر ماه مارس، بیمارستان های این کشور را با کمبود دارو و اکسیژن مواجه کرده است.

دولت هند در روزهای گذشته به دلیل نحوه مدیریت موج جدید کرونا مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان نخست‌وزیر هند معتقدند که نارندرا مودی برای اصلاح سیستم درمانی و جبران کمبود بودجه در این حوزه اقدامی انجام نداده است.

روزنامه تایمز هند در گزارشی نوشت که ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا چهارشنبه شب در اثر اشکال فنی در دستگاه انتقال اکسیژن در بیمارستانی در جنوب این کشور، جان باختند.

به گزارش این روزنامه، مسئولان بیمارستان گفته‌اند که آن‌ها هفته گذشته این دستگاه را تعمیر کرده بودند اما از آن زمان مصرف اکسیژن دو برابر شده است. یک مقام دولتی نیز گفت که تقاضا برای اکسیژن در هند هفت برابر زمان عادی شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، هند روز سه شنبه برای انتقال اکسیژن مورد نیازش به کشور، یک راه ویژه دریایی ایجاد کرده است.

این در حالی است که کمک‌های فوری بین‌المللی در روزهای گذشته به هند ارسال شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود تولید واکسن هند با حمایت آمریکا با توجه به تعلیق حقوق مالکیت معنوی برای واکسن های کرونا افزایش یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.