واکسن «بایون تک-فایرز» را از این به بعد می توان به جای 70 درجه زیر صفر در 15 درجه زیر صفر نگهداری کرد.

 

به گزارش جماران، شرکت داروسازی «بایون تک» اعلام کرد که واکسن ضد کرونای مشترک این شرکت با  شرکت «فایرز» آمریکا برای نگهداری نیاز به درجه حرارت بسیار پایین ندارد.

این شرکت آلمانی تأکید کرد که واکسن این دو شرکت که موسوم به واکسن فایرز است را در 15 درجه زیر صفر می توان نگهداری کرد.

این درحالی است که این واکسن پیش از این باید در 70 درجه زیر صفر نگهداری می شد.

 

کاهش سریع مبتلایان کرونا در انگلیس

دولت انگلیس اعلام کرد که  شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به سرعت در حال کاهش است.

دولت انگلیس تأکید کرد که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور با سرعتی که به 6 درصد می رسد در حال کاهش است.

 

تأیید اثربخشی درمان کووید ۱۹ با داروهای ضد انعقاد خون

پژوهشگران آلمانی در بررسی‌های جامع خود بر تأثیر مثبت داروهای رقیق‌کننده خون در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ صحه گذاشته و تأکید کرد‌ه‌اند که حتی در صورت مرگ بیمار، طول عمر او با این داروها افزایش یافته است.

از زمان مشاهده مقدار قابل توجهی از لخته‌های خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، درمان برخی از این بیماران با داروهای رقیق‌کننده خون در دستور کار مراکز درمانی آلمان قرار گرفته است. 

اینک پژوهشگران آلمانی با بررسی‌های پژوهشی خود اثربخشی این روش درمانی را تأیید کرده‌اند.

شبکه خبری "ان‌تی‌وی" آلمان به نقل از کلینیک وابسته به مرکز علوم پزشکی هامبورگ ـ اپندورف اعلام کرد که بررسی‌های جامع روی جان‌باختگان این بیماری نشان از اثر مثبت دارو‌های رقیق‌کننده خون (ضد انعقاد خون) بر روی این بیماران دارد.

بنیامین اوندروشکا، رئیس مؤسسه پزشکی قانونی آلمان گفت: «کالبدشکافی‌ پیکرهای جان‌باختگان کووید ۱۹ نشان داده است که حتی با وجود استفاده از داروهای ضد انعقاد خون ممکن است در رگ‌های ریوی برخی از این بیماران لخته‌های خون وجود داشته باشد.»

با این همه، بنا به دادههای آماری، این بیماران توانسته‌اند با این روش درمانی زمان طولانی‌تری زنده بمانند.

در ماه مه سال گذشته حین کالبدشکافی در هامبورگ مشخص شد که بیماری کووید ۱۹ در بسیاری موارد به ترومبوز (لخته شدن خون) و آمبولی ریه انجامیده است.

از آن پس بود که خط مشی درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر آلمان تغییر کرد. به پزشکان توصیه شده که بسته به پیشرفت بیماری، برخی از بیماران خود را با داروهای ضد انعقاد خون درمان کنند.

مؤسسه پزشکی قانونی آلمان تمامی ۷۳۵ مورد مرگ‌ومیر مرتبط با کووید ۱۹ در هامبورگ را در سال ۲۰۲۰ بررسی کرد.

در ۶۱۸ مورد از این موارد علت مرگ، همین بیماری تشخیص داده شد. در ۷درصد از موارد که بالغ بر حدود ۵۰ مورد می‌شود، اگرچه آلودگی به ویروس کرونا وجود داشت اما عفونت عامل مرگ نبود.

در سایر موارد که بالغ بر نزدیک به ۷۰ مورد می‌شود، یا نزدیکان متوفی به کالبدشکافی رضایت ندادند یا مدارک و شواهد بیماری تکمیل نبود.

 

 واکسن‌ نوزادان را هم مصون می‌کند؟

دو شرکت فایزر و بایون‌تک مطالعات خود را برای بررسی تأثیر واکسن بر روی زنان باردار و نوزادانشان آغاز می‌کنند. مطالعه دیگری هم در مورد تأثیرات واکسن روی کودکان در حال برنامه‌ریزی است.

دو شرکت تولید کننده واکسن کرونا، بایون‌تک و فایزر اعلام کرده‌اند که تحقیقی گسترده را به منظور روشنگری در مورد ایمنی، سازگاری و تأثیر واکسن ساخت شرکت شان بر روی زنان باردار، آغاز کرده‌اند.

در مورد کودکان و زنان باردار به دلیل عدم انجام تحقیقات در مورد واکسن کرونا تاکنون، داده‌های مؤثقی هم در مورد سازگاری واکسن برای این گروه در دست نیست.

قرار است که واکسن بایون‌تک/ فایزر در چارچوب یک تحقیق بالینی روی ۴۰۰۰ زن باردار از ۱۸ سال به بالا تست شود. قرار بر این است که واکسیناسیون این گروه بین هفته‌های ۲۴ تا ۳۴ بارداری انجام شود. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به طور تصادفی در دو گروه تقسیم می‌شوند: گروهی واکسینه می‌شود و به گروه دیگر تنها پلاسیبو (دارونما) داده می‌شود.

نوزادان همچنان زیر نظر می‌مانند

اوزلم تورچی، یکی از دو پایه‌گذار شرکت بایون‌تک و مدیر ارشد پزشکی آن می‌گوید، هدف از این تحقیقات فراهم آوردن دسترسی گسترده به واکسن کووید ۱۹ بسیار مؤثر ساخت این شرکت است. به اعتقاد این پزشک و ایمونولوژیست زمان آن رسیده است که کمپین‌های واکسیناسیون به گروه‌های دیگر آسیب‌پذیر، مثلا زنان باردار، بسط داده شود. به گفته او با این اقدام احتمالا می‌توان زنان باردار و از سوی دیگر نسل بعدی را در برابر این ویروس ایمن کرد.

در چارچوب این مطالعه، زنان باردار تا ده ماه پس از دریافت واکسن زیر نظر گرفته خواهند شد. بنا بر گزارش منتشرشده از سوی بایون‌تک، ایمنی واکسن برای نوزادان و انتقال آنتی‌بادی‌های ایمنی‌ساز بالقوه به کودکان از دیگر مواردی است که در این مطالعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

نوزادان در این تحقیقات تا شش ماهگی پس از تولد زیرنظر گرفته خواهند شد. به هر مادری که در زمان بارداری تنها دارونما تزریق شده، قرار است که پس از تولد کودک از این موضوع مطلع شود تا بتواند واکسن واقعی را دریافت کند.

آزمایش روی بچه‌ها در راه است

ویلیام گروبر، مدیر مطالعات بالینی و تحقیقات کنسرن آمریکایی فایزر توضیح می‌دهد:«زنان باردار از نظر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ و روند بیماری در معرض خطر بیشتری هستند.» او تأکید می‌کند که به همین دلیل عرضه‌ی واکسنی مؤثر و ایمن برای این گروه اهمیت ویژه‌ای دارد.

هر دو شرکت واکسن خود را هم اکنون در قالب مطالعه‌ای بر روی نوجوانان آزمایش می‌کنند. افزون بر این در ماه‌های آینده مطالعه‌ای بر روی کودکان در سنین ۵ تا ۱۱ سالگی آغاز خواهد شد. مطالعات بالینی در مورد واکسیناسیون به ویژه گروه‌های در معرض خطر مانند بارداران و کودکان به طور معمول فقط پس از پایان موفقیت‌آمیز مطالعات قابل مقایسه بر روی بزرگسالان انجام می‌شود.

سگ های کرونا یاب

فرانسه آزمایش‌های گسترده‌‌ای را برای استفاده از سگ‌های تربیت شده در تشخیص کووید۱۹ آغاز کرده است.

در هفته جاری، کارشناسان فرانسوی چندین قلاده سگ تربیت شده را برای تشخیص ویروس کرونا در بدن حدود ۲ هزار نفر از ساکنان منطقه پاریس آزمایش کردند تا ببینند آیا این سگ‌ها واقعا قادر به تشخیص این ویروس هستند یا نه.

بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسه، در این آزمایش به سگ‌های ویژه آموزش دیده در دانشکده دامپزشکی «مزون آلفور» در نزدیکی پاریس، اجازه داده شد تا بوی بدن افرادی را که آزمایش پی‌سی‌آر کووید۱۹ داده‌اند، استشمام کنند.

کارشناسان نمونه‌ای از عرق زیر بغل این افراد را در ظرف مخصوصی نهاده، سگ‌ها را وادار کردند تا پوزه خود را درون قیفی کنند که به این ظرف‌ها متصل بود. آنها می‌خواستند ببینند آیا سگ‌ها می‌توانند بفهمند عرق کدام یک از افراد وجود ویروس کرونا در بدن آنها را نشان می‌دهد. هر گاه که سگ بوی کرونا را تشخیص دهد، جلوی قیف متوقف می‌شود و از مربی خود یک خوراکی می‌گیرد.

کارشناسان امیدوارند که این آزمایشات، استفاده از سگ‌ها را از یک موضوع صرفا تحقیقاتی، به یک روش برای آزمایش کامل با تشخیص دقیق و مناسب سوق دهد.

«دومینیک گرانژان»، کارشناس دانشکده ملی دامپزشکی فرانسه می‌گوید تشخیص سگ‌ها گاهی از تشخیص انسانی به کمک گوش‌پاک‌کن درازی که در بینی وارد می‌کنند، بسیار دقیق‌تر است. وی شرح می‌دهد که چگونه سگ‌ها پیشتر در آزمایش‌های دیگری، بیمارانی را که نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر آنها منفی بوده، شناسایی کرده‌اند. در واقع، آزمایش تشخیصی کرونا با سگ، پیش از این هم یکی از معتبرترین روش‌ها بوده که بعدا توسعه یافته است.

در حال حاضر هشت سگ پیشگام این تلاش هستند. روزنامه لو پاریزین، چاپ پاریس گزارش داد که این سگ‌ها شش تا هشت هفته برای شناخت و تشخیص ویروس کرونا آموزش دیده‌اند.

دو تا از این سگ‌ها که زنده‌یاب هستند، از آتش‌نشانی فرانسه قرض گرفته شده‌اند تا به انسان‌ها در مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا یاری رسانند. سته قلاده از این سگ‌ها نیز از امارات متحده عربی گرفته شده‌اند.

گرانژان با این حال می‌گوید بازآموزی سگ‌ها برای کووید۱۹، با ادامه آنها برای کمک به آتش‌نشانان و نیروهای امدادی یا استشمام مواد منفجره در فرودگاه‌ها منافات ندارد.

پژوهشگران بر این باورند که این شیوه می‌تواند آزمایش کووید۱۹ را تکمیل کرده و به عنوان روشی برای تشخیص کرونا برای دانشجویان در هنگام ورود به ساختمان‌های دانشگاه ، بینندگان کنسرت در یک مکان موسیقی یا مسافران در فرودگاه پذیرفته شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.