پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

جهان به زودی با واکسن به مبارزه کرونا می رود؛

از آغاز واکسیناسیون در برخی کشورها تا ارائه واکسن مجانی

برخی کشورها خود را برای واکسیناسیون شهروندان شان در روزهای آینده آماده می کنند و برخی نیز اعلام کردند این واکسن مجانی به شهروندان ارائه می شود.

 

به گزارش جماران، با به نتیجه رسیدن چندین واکسن ضد کرونا کشورهای مختلفی از جمله انگلیس و روسیه به زودی واکسیناسیون شهروندان خود در برابر کرونا را آغاز می کنند و برخی کشورها نیز اعلام کردند که این واکسن را مجانی به شهروندان خود ارائه می کنند.

پارلمان ژاپن امروز چهارشنبه با قانون تامین مجانی واکسن ضد کرونا برای شهروندان ژاپنی و تأمین هزینه های آن توسط دولت برای مبارزه با ویروس مرگبار کرونا موافقت کرد.

وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد که تأیید قانون توسط مجلس سنا پس از تصویب آن در پارلمان باعث می شود که این قانون عملی شود و مسئولان محلی را ملزم به مدیریت کارزار واکسیناسیون مجانی می کند.

در این قانون بندی وجود دارد که شهروندان را به واکسیناسیون ضد کرونا ملزم نمی کند و همچنین این قانون زمانی عملی می شود که کارایی و سلامت همه واکسن ها به شکل کامل مورد تأیید قرار گیرد.

وزارت بهداشت ایتالیا نیز امروز چهارشنبه اعلام کرد که واکسن ضد کرونا برای شهروندان مجانی است و واکسیناسیون اجباری نیست.

«روبرتو اسپرانزا» وزیر بهداشت ایتالیا گفت که خرید واکسن ها به شکل مرکزی صورت می گیرد و واکسیناسیون ایتالیایی ها نیز مجانی خواهد بود

وزیر بهداشت ایتالیا تأکید کرد که واکسن نباید یک امتیاز باشد و باید برای همه در دسترس باشد.

در همین حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز اوایل هفته جاری اعلام کرد که دولت با طرف های مربوطه برای واکسن در ارتباط است و ترکیه قراردادی برای خرید 50 میلیون دوز در مرحله نخست امضا کرده است.

اردوغان تأکید کرد که واکسن ضد کرونا برای همه شهروندان ترکیه مجانی خواهد بود.

پیش از این انگلیس نیز اعلام کرد که استفاده از واکسن کرونا ساخت شرکت فایزر-بیون‌تک را تایید کرد. به این ترتیب انگلیس نخستین کشور غربی است که استفاده از یک واکسن برای مقابله با ویروس کرونا را مجاز اعلام کرده است.

دولت انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که توصیه آژانس مستقل نظارت بر دارو و محصولات بهداشتی این کشور مبنی بر تایید استفاده از واکسن ضد کرونای تولید شده توسط دو شرکت آمریکایی و آلمانی بیون‌تک و فایزر را پذیرفته است.

در بیانیه دولت انگلیس تاکید شده است که این واکسن از هفته آینده در این کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت و امور اجتماعی دولت انگلیس روز چهارشنبه با اعلام این خبر یادآور شد: «سرویس سلامت همگانی (NHS) دهه‌ها تجربه در ارائه برنامه‌های واکسیناسیون در مقیاس بزرگ دارد و به زودی خود را برای مقدمات لازم جهت خدمات درمانی و حمایت لازم از افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن مهیا خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت بهداشت انگلیس با اعلام اینکه به زودی جزئیات بیشتری از نحوه توزیع و برنامه ریزی واکسیناسیون اعلام خواهد شد،‌ تصریح کرد: «برای کمک به موفقیت برنامه واکسیناسیون، بسیار مهم است که همه همچنان به وظیفه خود خوب عمل کنند و به رعایت محدودیت‌های وضع شده در مناطق خود ادامه دهند، تا بتوانیم در مقابله با ویروس توفیق بیشتری داشته باشیم و به سرویس سلامت همگانی NHS اجازه دهیم بدون اینکه تحت فشار بیشتر قرار گیرد کار خود را انجام دهد.»

مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس نیز با انتشار توئیتی در این خصوص اعلام کرد: «کمک در راه است.» وزیر بهداشت انگلیس در این پیام از تایید رسمی واسکن فایزر/بایون‌تک توسط آژانس مستقل نظارت بر دارو و محصولات بهداشتی خبر داده و تصریح کرده که کشورش آماده است تا واکسیناسیون کرونا را از اوایل هفته آینده آغاز کند.

در همین راستا «آلبرت بورلا» رئیس شرکت داروسازی فایزر با انتشار بیانیه‌ای خبر تایید استفاده از واکسن تولیدی مشترک این شرکت با شرکت بیون‌تک آلمان را «لحظه‌ای تاریخی در مبارزه با بیماری کووید۱۹» توصیف کرد.

بدین ترتیب با صدور نخستین مجوز رسمی استفاده از واکسن کرونا در انگلیس، دوزهای سفارش داده شده طی روزهای آینده برای واکسیناسیون عمومی به این کشور ارسال خواهد شد.

«اوگور شاهین» رئیس شرکت بیون‌تک آلمان نیز در این خصوص گفت: «ما انتظار داریم که استفاده از واکسن شمار موارد بستری شدن افراد در معرض خطر را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.»

گفته می‌شود که انگلیس ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر/بیون‌تک را برای استفاده در ماه‌های پایانی سال جاری و نیز سال ۲۰۲۱ میلادی سفارش داده است.

در انگلیس تاکنون بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۶۰ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بیون‌تک به همراه فایزر نخستین شرکت‌های داروسازی در جهان بودند که از پیشرفت‌ چشمگیر و کارایی بیش از ۹۰ درصدی پروژه مشترک تولید واکسن کرونای خود خبر دادند.

کمیسیون اروپا پیش‌تر اعلام کرده بود که عقد قرارداد با دو شرکت بیون‌تک و فایزر را برای خرید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تصویب کرده است.

در تحولی دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه دستور واکسیناسیون ضد کرونا را در سراسر روسیه صادر کرد.

به گفته رئیس جمهوری روسیه دو میلیون نمونه از واکسن پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا طی چند روز آینده در این کشور تولید خواهد شد. مقامات روسیه ماه گذشته اعلام کردند که بنا به نتایج اولیه آزمایش های انجام شده واکسن «اسپوتینیک وی» در پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» ۹۲ درصد کارایی داشته است.

واکسیناسیون گسترده در روسیه قرار است داوطلبانه و بدون اجبار صورت گیرد. دستور ولادیمیر پوتین برای آغاز کارزار واکسیناسیون از هفته آینده در حالی صادر شد که آخرین آمار روزانه قربانیان شیوع ویروس کرونا در روسیه از مرگ ۵۸۹ نفر حکایت دارد.

روسیه در برابر موج دوم شیوع ویروس کرونا به جای وضع مقررات قرنطینه سراسری به اعمال محدودیت های منطقه ای روی آورده است. این کشور پس از آمریکا، هند و برزیل بیشترین موارد شناسایی شده ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را داشته است. تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر در روسیه بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده اند.

مقامات روسیه تاکید کرده اند که هرچند با بقیه کشورها نیز در حال مذاکره برای صدور واکسن کرونا هستند اما اولویت اصلی با واکسیناسیون شهروندان روسیه خواهد بود.

بنا به اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین واکسن های تولید شده در خاک روسیه برای تامین نیاز این کشور کافی خواهد بود.

مسئولان شهر «سن پترزبورگ» به دلیل شیوع ویروس کرونا دستور تعطیلی رستوران ها و میکده های این شهر از ۳۰ دسامبر تا سوم ژانویه (۱۰ تا ۱۴ دی) را صادر کرده اند. از سوی دیگر موزه ها و سالن های تئاتر و کنسرت در سن پترزبورگ نیز همزمان با تعطیلات سال نوی میلادی بسته خواهد بود.

در همین حال، جدیدترین پژوهش روی نمونه های خون جمع آوری شده از ساکنان ایالات متحده آمریکا در دسامبر 2019 نشان داد که برخی از آنها حتی قبل از اعلام شیوع نوع جدید ویروس کرونا (کووید 19) در چین آلوده به این ویروس بودند.

این پژوهش در مجله Clinical Infective Diseases منتشر شده است.

مقامات چین اولین بار در 31 دسامبر 2019 از موارد مرموز ابتلا به  ذات الریه در شهر «ووهان» این کشور خبر دادند که دیرتر معلوم شد علت آن نوع جدید ویروس کرونا بوده است. در ایالات متحده ، اولین مورد تایید شده ابتلا به کووید 19 در 20 ژانویه سال 2020 ، در یکی از ساکنان ایالت واشنگتن مشاهده که به تازگی از چین وارد آمریکا شده بود.

محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) بیش از 7000 نمونه خون اهدا شده توسط صلیب سرخ آمریکا را در 9 ایالت بین 13 دسامبر 2019 و 17 ژانویه 2020 تجزیه و تحلیل کردند.

از این تعداد ، 106 نمونه از نظر آنتی بادی علیه ویروس کرونا مثبت بودند: 39 مورد در کالیفرنیا ، و 67 مورد در هر کدام از ایالت های  «کانتیکت ، آیووا ، ماساچوست ، میشیگان ، رود آیلند و ویسکانسین».

پژوهشگران آزمایشات دیگری را انجام دادند تا واکنش متقابل آنتی بادی ها به ویروس های دیگر را حذف کنند و دریافتند که آنتی بادی های شناسایی شده مخصوص نوع جدید ویروس کرونا  (SARS-CoV-2) هستند. دانشمندان می گویند حتی با در نظر گرفتن آزمایش های مثبت کاذب احتمالی ، می توان گفت که ابتدای ماه دسامبر ویروس در ایالات متحده بود.

پژوهشگران تأکید کردند که: نتایج نشان می دهد کووید 19 ممکن است زودتر از آنچه تصور می شد و تا دسامبر 2019 به ایالات متحده رسیده باشد.

یادآور می شود مطالعات قبلی در فرانسه و ایتالیا نیز آنتی بادی علیه SARS-CoV-2 را در نمونه های خون جمع آوری شده از ساکنان این کشورها در اوایل دسامبر 2019 پیدا کرد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.