نیروهای انصار الله یمن در دو جبهه در استان مأرب پیشروی کردند.

 

به گزارش جماران، برخی مسئولان نظامی به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که در 24 ساعت گذشته 70 نظامی از دولت وابسته به عربستان و انصار الله یمن در نزدیکی شهر راهبردی «مأرب»کشته شدند.

این مسئولان که وابسته به دولت مورد حمایت عربستان هستند به فرانس پرس گفتند که درگیری ها در سه جبهه شدید است که انصار الله در مناطق«الکساره» و «المشجع» در شمال غرب شهر مأرب پیشروی کردند و در منطقه «جبل مراد » در جنوب مأرب همچنان درگیری های شدید در جریان است.

این مسئولان مدعی شدند که 26 تن از نیروهای وابسته به دولت عربستان و 44 نیروی انصار الله در این درگیری ها کشته شدند. 

این مسئولان گفتند که نیروهای انصار الله حملات همزمانی را انجام دادند و در دو جبهه الکساره و المشجع پیشروی کردند.

یک مسئول دیگر نیز به فرانس پرس گفت که جنگنده های متجاوز عربستانی نیز منطقه را به شدت بمباران کردند.

بر اساس گزارش فرانس پرس در درگیری های روزهای جمعه و شنبه 22 تن از نیروهای دولت وابسته به عربستان کشته شدند.

در تحولی دیگر، پس از ناموفق بودن طرح فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در یمن بویژه در استان مأرب، منابع خبری گزارش دادند که فرستاده سوئد طرحی مبتنی بر توافق استکهلم برای آتش‌بس در مأرب ارائه کرده است.

همزمان با آنکه عربستان سعودی احساس می‌کند کم‌کم دارد کنترل امور در مرکز استان مأرب یمن را از دست می‌دهد، منابع خبری گزارش دادند که ریاض برای حفظ مرکز این استان، طرح جدیدی به منظور دور زدن نیروهای صنعاء پیشنهاد کرده تا از آزادسازی این استان به دست نیروهای صنعاء جلوگیری کند.

طبق گزارش‌ها، طرح ریاض که نماینده سوئد آن را به یمن برده، مبتنی بر توافق استکهلم [برای استان الحدیده در غرب یمن] است و آن هم در مقابل پیشبرد آرام و تسهیل موضوع انسانی و اقتصادی.

استان الحدیده یمن (غرب)‌ مشمول توافق آتش‌بسی است که دو سال نیم پیش در سوئد به دست آمد. شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر ( ۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

علی‌رغم آنکه آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده از ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷ (۱۸ نوامبر ۲۰۱۸) وارد مرحله اجرا شده است؛ اما ائتلاف سعودی با انجام حملات مداوم، هر روز آن را نقض می‌کند.

روزنامه لبنانی «الاخبار»، روز شنبه، در گزارشی خبر داد که پس از ناموفق بودن مذاکرات اخیر میان هیأت مذاکره‌کننده صنعاء و فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل در امور یمن که در مسقط پایتخت عمان برگزار شد، «پیتر سمن بای» فرستاده سوئد در امور یمن، پریروز، وارد شهر مأرب شده و ابتکار جدیدی را ارائه کرده است که این ابتکار برخی از بندهای خود را از طرح پاییز سال گذشته «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن الهام گرفته است، طرحی که ائتلاف سعودی-اماراتی حتی زحمت پاسخ به آن را نیز به خود نداد.

الاخبار نوشت که هدف از طرح پیتر سمن بای آتش‌بس در تمامی جبهه‌های استان مأرب برای اهدافی انسانی است تا در نتیجه این گام، تفاهم‌هایی مشابه تفاهم استکهلم متشکل از بندهای مربوط به امور انسانی، اقتصادی و نظامی شکل بگیرد.

طبق این گزارش، فرستاده سوئد، هفته گذشته، در عمان با هیأت مذاکره‌کننده انصارالله درباره این پیشنهاد بحث و گفت‌و‌گو کرده است؛ اما بر اساس اطلاعاتی که روزنامه الاخبار به آن دست پیدا کرده است، با توجه به تجربه ناموفق توافق استکهلم برای دولت نجات ملی یمن، انصارالله با برخی از بندهای این ابتکار معترض بوده بویژه آنکه فرستاده سوئد نتوانسته برای اجرای هیچ یک از بندها تضمینی ارائه کند.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت، با این حال، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن بار دیگر بر استقبال صنعاء از هرگونه تلاش دیپلماتیک برای برقراری صلح و از بین بردن درد و رنج مردم یمن تأکید و در عین حال تأیید کرده است که نسخه‌ای از پیشنهادهای طرف سوئدی را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

در ادامه، یک منبع سیاسی نزدیک به انصارالله در این ارتباط به الاخبار گفت: «صنعاء هیچ ابتکار و پیشنهادی را از پیش رد نکرده است و از هر گونه تلاش برای صلح استقبال می‌کند. صنعاء هر نگرش و پیشنهاد برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و نکات خود را در این خصوص اعلام می‌کند».

این منبع در ادامه افزود: «هدف از تلاش‌های سوئد شبیه‌سازی تجربه آتش‌بس شکننده در الحدیده است. توافق الحدیده دربردارنده ابعاد انسانی، نظامی، امنیتی و اقتصادی بود و هیچ یک از بندهای آن جز آتش‌بس اجرا نشد. بسیاری [از بندهای] توافق استکهلم درباره مأرب قابل اجرا شدن نیست».

الاخبار در ادامه گزارش داد که سفر فرستاده سوئد به شهر مأرب و دیدار او با «سلطان العراده» استاندار وابسته به حزب‌ الاصلاح همزمان با تلاش‌های بین‌الملی برای نجات آخرین مناطق نفوذ سعودی‌ها در یمن صورت گرفته است.

با این حال، این روزنامه لبنانی نوشت که نشانه‌ها حاکی از آن است که سرانجام طرح فرستاده سوئد شکست خواهد بود زیرا سطلان العراده در دیدار با پیتر سمن بای درباره توانمندی نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن و شبه‌نظامیان حزب الاصلاح برای تقابل اظهاراتی را بر زبان آورده بود که این اتفاق درست پس از هشدارهای فعالان حزب الاصلاح درباره پاسخگویی به تلاش‌های سوئد صورت گرفت چراکه آنها پذیرش پیشنهادهای اخیر را به مثابه تثبیت سیطره نیروهای صنعاء بر بیش از ۸۵ درصد مناطق استان مأرب قلمداد کرده بودند.

منابع سیاسی آگاه همچنین به الاخبار خبر دادند که پیشنهاد فرستاده سوئد بر آتش‌بس فوری در تمام جبهه‌های اطراف مرکز استان مأرب و پس از آن توسعه دامنه مأموریت کمیته‌های آتش‌بس سازمان ملل در الحدیده تأکید داشته تا این گونه دامنه مأموریت کمیته‌های آتش‌بس شامل کمربند استان مأرب نیز بشود.

طبق گفته این منابع، بندهایی که العراده از آن ناراضی بوده شامل تضمین کمک‌ رسانی به تمام اردوگاه‌های آوارگان، ایجاد یک جاده عمومی رابط میان صنعاء و شهر مأرب به طول ۱۷ کیلومتر به منظور تسهیل عبور شهروندان، متصل کردن مجدد نیروگاه برق مأرب (این نیروگاه با گاز کار می‌کند) به صنعاء و چند استان دیگر تحت کنترل دولت نجات ملی، تکمیل فاز دوم طرح برق رسانی، ارسال درآمدهای نفت و گازی حاصل از تأسیسات نفتی «صافر» به یک حساب ویژه در شعبه بانک مرکزی و تخصیص آن به حساب حقوق کارمندان دولت و همچنین تضمین ارسال فرآورده‌های نفتی از مأرب به تمام استان‌ها بوده است.

از سوی دیگر،منابع خبری بامداد یکشنبه گزارش دادند جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی در ساعات گذشته مناطقی در یمن را بمباران کردند.

بنابر گزارش المسیره، جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی در چهار نوبت شهرستان صرواح و یک نوبت نیز شهرستان مدغل استان مأرب را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف سعودی همچنین در چهار نوبت شهرستان حرض و شهرستان عبس استان حجه و سه نوبت نیز شهرستان خب و الشعف استان جوف و یک نوبت نیز شهرستان السوادیه استان بیضاء را بمباران کردند.

ائتلاف سعودی همچنین در ادامه نقض مکرر آتش بس الحدیده طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۵ بار آتش بس این استان را نقض کرده است.

این گزارش می‌افزاید، در حمله توپخانه ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی در شهرستان عبس استان حجه شماری غیر نظامی زخمی شدند.

پیش از این نیز در حمله خمپاره‌ای نیروهای مرزبانی عربستان سعودی به منطقه الرقو استان صعده ۲ غیرنظامی یمنی کشته و چهار تن دیگر زخمی شده بودند.

تداوم حملات و بمباران یمنی ها از سوی ائتلاف سعودی درحالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن شنبه شب در توییتی خاطرنشان کرد که در آستانه ماه مبارک رمضان نیروهای متجاوز به محاصره خود علیه یمن برای هفتمین سال ادامه می‌دهند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.